برنامه یاد بعضی نفرات
 
5 پرده از کنسرت گروه چارتار در سالن همایش‌های برج میلاد تهران؛
ما را به خاطرت نگه‌ دار
1- soldout شدن 8 سانس کنسرت گروه چارتار در سالنی مثل مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، به همان اندازه که شگفت‌انگیز بود، می‌تواند باعث خوشحالی باشد و باید آن را برای موسیقی ایران به فال نیک گرفت. اینکه کنسرت‌های بزرگ موسیقی (در این نوشته کاری به کنسرت‌های کوچک جدی ندارم) از دوقطبیِ پاپ-سنتی خارج شوند و برای موسیقی‌هایی خارج از موسیقی‌های معمولِ پاپ و سنتی، چنین جمعیتی به سالن بیاید و یکصدا با گروه همخوانی کند، بی‌شک اتفاق خجسته‌ای است. البته که این ماجرا بی‌سابقه هم نیست و پیش از این بوده‌اند گروه‌ها و خوانندگانی مثل سیروان خسروی که سد موسیقی پاپ روتینِ دوران خود را شکستند یا گروه دارکوب که توانست مردم را برای موسیقی تلفیقی متفاوتی به سالن‌های بزرگ بکشاند. چارتار البته به لحاظ محتوا با سیروان و به لحاظ کمیت با دارکوب متفاوت است و این روزها تب‌اش عجیب جامعه را گرفته.

2- وقتی 80 درصد جمعیت حاضر در سالن یک کنسرت 80 درصد آهنگ‌ها را یکصدا با خواننده می‌خوانند، یعنی گروه توانسته به آنچه که می‌خواسته -یا لااقل به بخشی از آن- برسد؛ یعنی همان که گفتم تب آن موسیقی جامعه را گرفته و این برای گروهی که هنوز چند ماهی از انتشار اولین آلبوم‌شان نمی‌گذرد، می‌تواند موفقیت بزرگی قلمداد شود.

3- آرمان گرشاسبی خواننده چارتار، خواننده شش‌دانگی نیست، وسعت صدای فوق‌العاده‌ای ندارد اما هرآنچه در استودیو خوانده را می‌تواند موبه‌مو روی استیج اجرا کند و این برای خواننده یک کنسرت، بزرگ‌ترین فاکتور است. شما ممکن است خواننده‌ای با وسعت و توانایی بی‌نظیر در استودیو باشید، اما اگر نتوانید همان کیفیت را در اجرای زنده ارائه دهید، قطعاً از سوی شنوندگان نمره مطلوبی نخواهید گرفت. آرمان گرشاسبی اما بی‌کم و زیادی همان بود که در آلبوم می‌شنوید. با همان حجم صدا، همان تحریرها و همان حس دلنشین و این برای خواننده‌ای که دومین کنسرت رسمی خود را تجربه می‌کند، موفقیت خوبی است. تنها نقطه ضعف گرشاسبی به نظرم نامفهوم بودن شعر و کلام در زمانی است که او در گستره بم صدایش می‌خواند و در این حالت -اگر شعر را از بر نباشید- چیزی از آن متوجه نخواهید شد.

4- چارتار آهنگ‌های آلبوم «باران تویی» خود را در این کنسرت اجرا کرد. اتفاقاً موسیقی آنها هم موبه‌مو شبیه آنچه بود که در آلبوم اجرا کرده‌اند، چرا که تقریباً 90 درصد موسیقی به‌صورت پلی‌بک پخش می‌شد و تنها دو ساز درامز و گیتار باس به صورت زنده به اجرا در می‌آمدند. این مورد البته به اندازه بند قبلی نکته مثبتی به حساب نمی‌آید، اما آنقدرها هم که در موسیقی ایران جا افتاده، کار فاجعه‌ای نیست. یعنی در موسیقی دنیا گروه‌های زیادی هستند که کنسرت‌های لایو خوب اجرا می‌کنند و گروه‌های زیادی هم هستند که در کنسرت‌هایشان بخش عمده‌ای از موسیقی را به صورت پلی‌بک پخش می‌کنند و بقیه سازها روی آن به نوازندگی می‌پردازند. در حقیقت در این زمینه، نتیجه کار را کیفیت مشخص می‌کند نه صرفاً میزانی از موسیقی که به صورت لایو و پلی‌بک اجرا می‌شوند. چارتار هم در این زمینه فعلاً با استقبال مردم مواجه است و ماجرای پلی‌بک بودن موسیقی‌اش را می‌تواند با نقاط قوت دیگری که دارد بپوشاند.

5- برای تکمیل بند قبل اما بهتر است چند توصیه دوستانه به چارتاری‌ها صورت بگیرد. اول آنکه ساز زنده (اگر نوازنده‌اش این‌کاره باشد) در کنسرت می‌تواند انرژی فوق‌العاده‌ای به بیننده بدهد. این نکته را خود چارتاری‌ها حتماً در سولوهایی که نوازنده‌های ابوا و کمانچه مهمان‌شان می‌زدند و استقبال عجیبی که مردم از آنها می‌کردند، به چشم دیده‌اند و می‌توانند برای کنسرت‌های بعدی خود به نوازندگان و سازهای بیشتر فکر کنند. دوم آنکه نوازنده و ساز آکوستیک می‌تواند از یکنواختی و خستگی سمعی-بصری تماشاچیان جلوگیری کند و موسیقی را از حالت مونوتن (که به نظرم بزرگ‌ترین نقطه ضعف آهنگ‌های چارتار است) در بیاورد. برای این منظور آنها می‌توانند از سازهای نه‌چندان ملودیک استفاده کنند و صرفاً فضاسازی تنظیم‌ها را بهبود بخشند. سوم آنکه الان که چارتار با این‌همه استقبال و مخاطب، در آغاز روزهای خوب خود قرار دارد، وقت آن است که آرش فتحی (آهنگساز چارتار) و آیین احمدی‌فر (تنظیم‌کننده چارتار) تکنیک نوازندگی خود را قوی‌تر کنند تا روی استیج کارایی بیشتری از یک اکسسوار صحنه یا تکنسین پخش قطعات داشته باشند و بتوانند با تکنیک نوازندگی خود روی صحنه به اندازه خواننده، ستاره باشند.

 
×××

کنسرت گروه چارتار به همت موسسه آوای مهربانی و به تهیة‌کنندگی سید محمد حسین تفرشی و مهدی سوفالی برای چهار شب در برج میلاد تهران برگزار شد و مهمانان سرشانسی نظیر لوریس چکنواریان، داریوش مهرجویی، یغما گلرویی، گلاب آدینه، ترانه علیدوستی، صابر ابر، سروش صحت، هومن نامداری، آرش پاکزاد، صبا کامکار، شیرین بینا، مرضیه وفامهر، مریم بوبانی و... کار این گروه را از نزدیک شاهد بودند.

گروه چارتار در سال ۱۳۹۰ تشکیل شده‌ است و آرش فتحی آهنگساز، احسان حائری ترانه‌سرا، آیین احمدی‌فر تنظیم‌کننده و آرمان گرشاسبی به عنوان خواننده، شاکله اصلی گروه چارتار را تشکیل می‌دهند.

سری اول عکس‌های سایت موسیقی ما از این کنسرت را اینجا ببنید

منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 تیر 1393 - 15:38

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 1 تیر 1393 - 10:49

شب بی نظیری بود برای من هم این همه استقبال عجیب بود سالن در حد انفجار بود

یکشنبه 1 تیر 1393 - 13:17

خيلي خوبن
فقط اميدوارم قوي تر ادامه بدن.

یکشنبه 1 تیر 1393 - 14:27

آلبومتون که فوق العاده بود. این استقبال هم نشون میده که نظر خیلی ها رو جذب کرده و امیدوارم همیشه موفق باشید:)

یکشنبه 1 تیر 1393 - 16:39

قرار بود روز های پنجم و ششم تیر ماه گروه چار تار در تور کنسرت هایشان به اصفهان بیایند که همین سایت شما هم در این زمینه اطلاع رسانی کرد ولی با وجود این که تنها چند روز به آن تاریخ مانده هنوز نه در رابطه با سالن اجرا نه بلیت فروشی هیچ خبری منتشر نشده( لطفا کمی هم به فکر کنسرت های شهرستان باشید و شما هم مثل مسولین اینقدر تبعیض قائل نشوید و هرچه سریع تر خبری در این رابطه منتشر کنید)

یکشنبه 1 تیر 1393 - 19:42
ar.m

واقعا که فکر کنم یادشون رفته قرار بوده اصفهان کنسرت بزارن حداقل اگه کنسل شده اعلام کنید ما هم بفهمیم

209.190.112.238
یکشنبه 1 تیر 1393 - 20:11

با تشکر از موسیقی ما بابت پوشش خبری این کنسرت باشکوه و مرسی بابت این همه تصاویر زیبا
چارتار بینظیرترین گروهیه که تا الان در تاریخ موسیقی ایران درخشیده و سبک پاپ-سنتی رو با کارهای بینظیرشون زنده کردن. یک دنیا سپاس از 4 عضو خلاق و عزیز این گروه و به امید کارهای بیشتر و موفقیت های بزرگتر

*فرضم کن جوانه ای بر بام ترانه گفتن *

یکشنبه 1 تیر 1393 - 23:54

اگه Soldout کرده پس چرا تو عکسها صندلی خالی دیده میشه؟!!!!!

سه شنبه 3 تیر 1393 - 12:32
محسن رودباری

هر جوری فک میکنم متوجه سوالتون نشدم. صندلی های جلو بیشتر واسه مهموناست. خب شاید یا نیومدن یا بعد اینکه کنسرت شروع میشه میان

91.99.44.193
دوشنبه 2 تیر 1393 - 15:03

چیزی که در نظر گرفته نمی شه استعداد نزدیک به نبوغ این چهار نفره . دقت کنید که از بهمن ماه گذشته تا الان این گروه مدام در حال رکورد شکنیه . عدم حضور ساز در صحنه بعید می دونم که خیلی مهم باشه . مثلا در کنسرت های بی کیفیت خواننده های پاپ گرامی حضور نوازنده چه کمکی به کی می کنه . واقعا چطور دلتون میاد بگین صدای آرمان شش دانگ نیست. صدای کی شش دانگه ؟ مثال بزنید روشن شیم.

دوشنبه 2 تیر 1393 - 15:21
شیما

منظور نویسنده احتمالا این بوده که صدای در حد استاد شجریان نداره ولی بازم هم ازش تعریف کرده و نوشته که صدای خودش است و خوب می خواند همانطور که در استودیو می خواند روی صحنه هم می خواند که این ویژگی کمتر در خواننده های پاپ دیده می شود
در مورد ساز با شما موافقم

217.218.78.131
چهارشنبه 4 تیر 1393 - 01:50
Amirhossein Persian

این گروه خیلی خوب بودن ولی در حد نبوغ نیستن! آهنگ سازی کامپیوتری و پر از افکت نقطه ضعف گروهه ! اجرای لایو ، تنظیم جدید و پر هیچان قطعات خیلی تماشاگر رو بیشتر به وجد میاره تا اینکه یکی بیاد لپتاپ باز کنه آهنگو پلی کنه و خواننده روش بخونه!شعر های زیبا و صدای خواننده خیلی خوبه و در متفاوت بودن گروه شکی نیست ! اما میشه گفت از نظر آهنگسازی و تنظیم چندان حرفه ای نیستند

5.22.77.38
چهارشنبه 4 تیر 1393 - 04:29
Ranaa

Amirhossein jan sathe paine maloomate shoma darmorede ejraye electronic va etemad be nafse shoma baraye ezhare nazar dar in rabete baese shegeftie
Mamnon

198.20.114.219
یکشنبه 8 تیر 1393 - 11:43
Amirhossein Persian

من در مورد نحوه اجراشون اظهار نظر نکردم چون درمورد اجرای الکترونیک (به قول شما) من اطلاعی ندارم و ادعایی ندارم ! من گفتم اجرایی که مبتنی بر ساز باشه و حاصل همکاری چندین ساز و تنظیم رهبر ارکستر باشه خیلی جالب تر خواهد بود تا اینکه یه ارکستر خیلی جمع و جور بیان و اکثر کار پلی بک باشه.
اما چقدر خوبه که راحت تر حرف بزنیم به جای نیش و کنایه !!! (اعتماد به نفس شما و ...)
مگه الان هرکی اظهار نظر میکنه مثلا تمام دوره های تئوری و هارمونی و کنترپوان و ارکستراسیون و آهنگسازی رو دیده ؟من بیشتر ازونا و شما اطلاعات نداشته باشم کمترم ندارم .... بالاخره 7 8 سال نوازنده هستم و مطالعاتی داشتم
حالا شما که اطلاعاتی دارید به من هم بگید که یاد بگیرم به جای اینکه بیاید کنایه بزنید
ممنون

5.22.79.254
دوشنبه 2 تیر 1393 - 15:57

اما هرآنچه در استودیو خوانده را می‌تواند موبه‌مو روی استیج اجرا کند.
متاسفانه خیلی از کنسرت های پاپ فاقد هکین ویژگی هستند

دوشنبه 2 تیر 1393 - 19:30

كنسرت فوق العاده اى بود با بيشتر نوشته ى شما موافقم و در مورد استفاده از ساز هم فك ميكنم چارتار همون قدر كه " لازم " بود از ساز استفاده كرده ، اين بچه ها كارى رو ميكنن كه بهش ايمان دارن بهتره بهشون اعتماد كنيم ، تا اينجاى كار از پيشنهادات بنده و شما استفاده نكردن و بسياار هم موفق بودن

دوشنبه 2 تیر 1393 - 19:40

چرا ديدگاه شش رو پاك كرديد.
همون كه بينشون اختلاف ميفته

دوشنبه 2 تیر 1393 - 19:56

منتشر کردن کامنت که دردی از ما دوا نمیکنه لطفا این مورد را از طریق تهیه کننده چار تار پیگیری کنید

دوشنبه 2 تیر 1393 - 23:28

عالی عالییییی بی نظیر بهترین کنسرتی ک تو عمرم رفتم تمام سالن تمام اهنگارو همراهی میکردن بی صبرانه منتظر آلبوم دوم در حدو اندازه های باران تویی هستیم

سه شنبه 3 تیر 1393 - 00:27

لطفا یه خبری بدین کنسرت اصفهان هست یا نه !!!!

سه شنبه 3 تیر 1393 - 10:23

واقعا محشرن این گروه . من تا حالا کنسرتشون نرفتم ولی به نظر عالی میاد.
ولی فک کنم تنها کنسرتی که تو ایران پلی بک نیست کنسرت محسن یگانه س
خدا کنه چار تار حالا حالا تو موسیقی باشه
محسن فقط یگانه

سه شنبه 3 تیر 1393 - 20:43

لطف کنید از شب 31و 1تیر هم عکس بزارید

چهارشنبه 4 تیر 1393 - 19:30

پلی بک اجرا نکنید
plz

شنبه 8 خرداد 1395 - 09:08

چارتار عزیز سلیقه موسیقایی من رو کاملا تغییر داده و دیگه چیزی با کیفیت پایین تر جلب توجهم رو نمیکنه. هر روز بارها آلبوم هاشون رو گوش میدم و بخش هایی از آهنگ هاشون به رینگتون ذهنم تبدیل شدن. واقعا از ترانه های ناب احسان حائری، آهنگسازی دلنشین آرش فتحی، تنظیم بی نقص آیین احمدی‌فر و مهم تر از همه صدای زیبای آرمان گرشاسبی عزیز لذت می برم. مشتاقانه منتظر آلبوم های بعدی هستم. خدا نگهدارتون

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ما را به خاطرت نگه‌ دار | موسیقی ما