برنامه یاد بعضی نفرات
 
در گفت‌وگو با سرپرست گروه «دارکوب» مطرح شد؛
همایون نصیری: «روزبه بمانی» ترانه سرای آلبوم سوم گروه «دارکوب» است
موسیقی ما –  سال 92 برای گروه «دارکوب» سال شلوغی بود. آنها در اولین جشن سالانه «موسیقی ما» موفق به کسب تندیس طلایی بهترین اجرای زنده موسیقی تلفیقی شدند. دومین آلبوم خود به نام «لِیوا» را در روزهای گرم تابستان منتشر کردند ، پس از ماه های محرم و صفر نیز اولین کنسرت فصل زمستان را روی صحنه بردند. سرانجام نیز در واپسین روزهای اسفندماه با انتشار قطعه «دست برآریم» در کورس رقابت تک قطعات آخر سال نیز قرار گرفتند. همه این اتفاقات دارکوب بهانه ای برای گفتگو با «همایون نصیری» بود. او همچنین جزئیاتی را نیز از سومین آلبوم این گروه عنوان کرد. گفتگوی سایت «موسیقی ما» با همایون نصیری را در ادامه می خوانید:
 
  • *از فعالیت های اخیر گروه «دارکوب» برای ما بگویید.
مشغول ضبط آلبوم سوم هستیم که این اثر یک مجموعه صوتی و تصویری است. در کنار ضبط آلبوم مراحل تولید یک دی وی دی تصویری را نیز پیگیری می کنیم که شامل چند کلیپ و اتفاقات دیگر است. از اوایل اردیبهشت کارهای ضبط را با جدیت پیگیری می کنیم تا به امید خدا مراحل ضبط در اواخر بهار به اتمام برسد و سپس آثار برای اخذ مجوزهای ارشاد ارائه شوند. این دو مجموعه احتمالا در اوایل فصل تابستان منتشر خواهند شد.
 
  • *تیم تولید این آلبوم چه کسانی هستند؟
همکاری با اعضای اصلی گروه و چهره هایی که در آلبوم های قبلی حضور داشتند تا کنون قطعی شده است. «علی زندوکیلی» به عنوان خواننده اصلی به جمع اضافه شده است. «رضا کولقانی» هم وظیفه خوانندگی دو قطعه بندرعباسی را بر عهده دارد. «محسن شریفیان» هم یا با کلام یا با سازش ما را همراهی خواهد کرد و از حضور او که به عنوان یکی از شاخصه های موسیقی نواحی ایران است بهره می بریم.
 
  • *این بار خبری از حضور سوپر استارهای سینما نیست؟
باید ببینیم که روند کار به چه صورت است ولی هنوز حضور این چهره ها قطعی نشده است.
 
  • *در سومین حضور گروه دارکوب ، شنونده موسیقی کدام نواحی ایران خواهیم بود؟
موسیقی خراسان ، بندرعباس ، بوشهر و به احتمال خیلی زیاد یک کار کردی هم خواهیم داشت. «روزبه بمانی» ترانه سرای آلبوم سوم گروه دارکوب است. ترانه های او عاشقانه و اجتماعی است و سایر قطعات موسیقی نواحی نیز ترانه های محلی دارند.
 
  • *کنار هم قرارگرفتن موسیقی دارکوب و ترانه روزبه بمانی برای خود من هم کمی جالب و البته عجیب است!
شاعر توانایی مثل روزبه فقط در یک ژانر یا مدل خاص شعر نمی گوید. ما جلسات متعددی را با هم برگزار کردیم و در مورد کارهایی که می خواستیم انجام دهیم صحبت کردیم. در حال طراحی هستیم تا به یک هدف مشخص برسیم. اینگونه نیست که او یک شعری داشته باشد و بگوییم که می خواهیم روی آن کار کنیم. بر اساس هدفی که داریم و مدلی که روزبه از ما می شناسد ، اشعار در حال طراحی است. برای کسانی که کارهای او را پیگیری می کنند خیلی جالب خواهد بود زیرا این اشعار او با کارهای گذشته اش متفاوت است. جسارت و توانایی روزبه نتیجه خوبی به دنبال خواهد داشت.
 
  • *یکی از انتقاداتی که در مورد فعالیت های موسیقی نواحی گروه دارکوب بیان می شود این است که کمتر به موسیقی شمال کشور می پردازید. برای آلبوم جدید قصد تجربه فضای موسیقی گلستان ، گیلان یا مازندران را ندارید؟
در موسیقی این منطقه آوازها و کلام های زیبایی وجود دارد و از پتانسیل خوبی برخوردار هستند. من خودم دوست دارم که چنین فعالیتی انجام شود و البته بخش هایی از آلبوم سوم که تا کنون قطعی شده است را به شما گفتم. از این به بعد و در ادامه کار شاید سراغ آن ناحیه هم رفتیم و چنین اثری در آلبوم ارائه کردیم.
 
  • *آخرین حضور این گروه در سال گذشته به تک قطعه «دست برآریم» باز می گردد. تا کنون چه بازخوردهایی را نسبت به این اثر دریافت کرده اید؟
تا این لحظه تمامی نظراتی که از موزیسین ها و مخاطبانی که تخصصی ندارند ولی گوش موسیقی دارند شنیدم مثبت بود. هر کسی با یک بخش این اثر ارتباط بیشتری برقرار کرده بود و کلیت کار را هم دوست داشتند.
 
  • *این قطعه را می توانیم به عنوان فصل جدیدی از فعالیت های دارکوب در نظر بگیریم که دربرگیرنده اشعار کلاسیک نیز باشد؟
بله. آلبوم سوم ما نسبت به آثار قبلی با تحولات زیادی همراه است. ما از هدف اصلی خود دور نشده ایم و بلکه به نظر من به سمت پخته شدن پیش می رویم. ما در حال پیدا کردن فرم و امضای خودمان هستیم. در همین قطعه دست برآریم مدل کار کاملا دارکوبی است ولی کلام «حافظ» را دارد و کسانی که موسیقی پاپیولار گوش می کنند هم می توانند با آن ارتباط داشته باشند. فکر می کنم این شروع خیلی خوبی بود و مجموعه سوم ما به امید خدا نسبت به آلبوم های اول و دوم متفاوت تر می شود.
 
  • *چه المان هایی در کاراکتر هنری «علی زندوکیلی» وجود داشت که تصمیم گرفتید با او همکاری داشته باشید؟
علی به جز اینکه خواننده خیلی خوب و توانا است ، یک موزیسین و تحصیلکرده موسیقی است. ریتم را بسیار خوب درک می کند و موسیقی ایرانی و پاپ را به خوبی می شناسد. با موسیقی نواحی نیز آشنایی دارد و می تواند آن را به بهترین شکل اجرا کند. چندین نکته خیلی مثبت را درون خود دارد و به همین دلایل خوشحال هستیم که از این به بعد در کنار ما حضور دارد.
 
  • *او در این یکی دو سال اخیر کارهایی را خواند که میان مخاطبان عامه خیلی مطرح شدند. این مساله هم برای شما ملاک بود؟
خیر. به خاطر توانایی های علی زندوکیلی او را انتخاب کردیم و دنبال این مسائل نیستیم. من و علی در یک آموزشگاه با هم تدریس می کنیم از چند سال قبل با هم آشنایی داشتیم. پیش از اینکه او کارهایی که شما گفتید را بخواند با هم صحبت کردیم و زمینه های همکاری مهیا شده بود تا اینکه الان به نتیجه رسید.
 
  • *دارکوب پیش از انتشار آلبوم جدید قطعه دیگری را هم ارائه خواهد کرد؟
به احتمال خیلی زیاد یکی از کارهای فولک یا یکی از قطعاتی که با ترانه سرایی روزبه بمانی است را منتشر می کنیم. البته مثل همین قطعه دست برآریم برای سایر تک قطعات هم ابتدا مجوزهای شعر و موسیقی را دریافت و سپس منتشر می کنیم.
 
  • *برنامه ای برای حضور روی صحنه دارید؟
اگر تولید آلبوم به پایان برسد و بتوانیم اوایل تابستان این کار را منتشر کنیم ، پس از ماه رمضان می خواهیم کنسرتی در تهران داشته باشیم. سپس تور شهرستانها را نیز برگزار می کنیم.
 
  • *در مورد نظرسنجی امسال سایت «موسیقی ما» و نتایج آن چه پیش بینی دارید؟
سلایق و نظرات و البته ژانرها بسیار متفاوت است. خود من در بخش های نوازندگی سازهای ایرانی و جهانی هستم و با گروه دارکوب نیز در بخش آلبوم و تک قطعات حضور دارم. رقابت نیز بسیار نزدیک است و امکان پیش بینی وجود ندارد ولی نظر مردم برای ما قابل احترام است. هر کسی که شایستگی بیشتری داشته باشد طبیعتا رای بیشتری را نیز کسب می کند. این دلیل بر توانایی کمتر افراد دیگر نیست ولی یک سری از موسیقی ها مثل پاپ مخاطبان بیشتری دارند که ویژگی آنها است. در سال گذشته استقبال مردم نسبت به موسیقی های خاص بیشتر بود اما باز هم نظر مردم اهمیت بسیار زیادی دارد. امیدوارم از این نظرسنجی در تمامی سبک های آن استقبال بیشتری صورت گیرد. همچنین امیدوارم نظرسنجی و جشن «موسیقی ما» بهتر از سال گذشته برگزار شود تا یک «گِرَمی» ایرانی خیلی خوب داشته باشیم.
 
  • *شانس خودتان و گروه دارکوب را برای کسب تندیس طلایی که با نظر کارشناسان است در کدام شاخه ها بیشتر می دانید؟
فکر می کنم در بین نامزدهای بخش نوازندگی حضور داشته باشم و در آلبوم ها و قطعات تلفیقی نیز آلبوم «لِیوا» و قطعه دست برآریم شانس زیادی برای رقابت جدی دارند.
 
  • *و صحبت پایانی؟
جدی تر و با انگیزه تر از سال های قبل کارهای خودمان را ادامه می دهیم. نتایجی که تا الان گرفتیم خوب بودند و برای ما باعث خوشحالی است. از همان تک قطعه جدید نظرات مثبت زیادی دریافت کردیم و اینکه فضای کار را ما را دوست داشتند ، خوشحال کننده است. امیدوارم آلبوم جدید ما در حد انتظارات مخاطبان عزیز گروه باشد و بتوانیم گوشه ای از محبت های آنها را جبران کنیم.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 01:09

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 14:35

گروه دارکوب و اقعا گروه خوبی هستند و از این که در ایران ما همچین گروه‌هایی داریم واقعا خوشحالم اما باید کمی در کارهاشون تنوع ایجاد کنن و به نظر من بهتره که در آلبوم یا کنسرت های آینده با نوازنده های بین المللی همکاری داشته باشند

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 19:47

همایون نصیری بهترینه

چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 22:59

خبر خیلی خوبی بود .100% کار های ماندگاری در این آلبوم خواهد بود!!!!!

پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 01:20

منتظر البوم جدید هستیم

پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 13:39

مطلب خیلی طولانی بود و سوالها هیچ جذابیت خاصی نداشته واقعا نتونست من رو جذب کنه که تا آخرش رو بخونم

پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 15:20

من گروه دارکوب دوست دارم و امیدوارم در البوم جدید ساختار اصلی گروه زیاد تغییر نکنه. کارهای بی کلام شون رو ادامه بدن نه اینکه تمام قطعات با اجرای خواننده ها باشه.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود همایون نصیری: «روزبه بمانی» ترانه سرای آلبوم سوم گروه «دارکوب» است | موسیقی ما