برنامه یاد بعضی نفرات
 
دي جي ري دو در ايران غريب مانده است
گفت‌و‌گوی کوتاه با پیام رونق درباره سازهای دی جی ری دویی که ساخته است؛
دی‌جی‌ری‌دو در ایران غریب مانده است

موسیقی ما - پيام رونق از نوازندگان حرفه اي ساز دي جي ري دو در ايران است. شايد به جرات بتوان گفت او مسلط ترين نوازنده بر اين ساز استراليايي است كه خود ساخت آن را نيز پيشه خود قرار داده و ضمن آموزش علاقه مندان به نواختن اين ساز، ساختن آن را نيز در دستور كاري خود قرار داده است. اين نوازنده طي مدتها تلاش و پژوهش، اكنون حدود 40 عدد از سازهاي ساخت خود را آماده فروش داد و قرار است به زودي از آنها رونمايي كند. پيام رونق با بيان اينكه اين سازها كودكاني هستند كه سالها زحمت رشد و پروش آنها را كشيده از نحوه ساخت آنها در گفت و گو موسيقي ما حرف زد.

سازهايي كه ساخته ايد چه سازهايي هستند و با چه هدفي ساخته و پرداخته شده اند؟

تمامي سازهايي كه ساخته ام «دي جي ري دو» هستند و چون در ايران اين ساز در غربت به سر مي برد ، براي آشنايي هر چه بيشتر مردم و علاقه مندان به موسيقي تعداد زيادي از آنها را ساختم تا به دست علاقه مندانش برسانم.

مگر پيش از اين ، چنين سازي در ايران ساخته نمي شد؟

چرا اتفاقا ساخته مي شد ولي استاندارد نبود. به جرات مي توانم بگويم اين ساز براي اولين بار است كه در ايران و به صورت استاندارد ساخته مي شود. پيش از اين يك سري ساز دي جي ري دو ساخته مي شد ولي استاندارد نبودند .

منظور از استاندارد درباه اين ساز چيست؟

ببنيد!چند نفرقبل از من اين ساز را مي ساختند و هنوز هم اين كار را ادامه مي دهند. اما آنچه در ساخت اين ساز مهم است اين است كه در ساخت آن بايد از بافت يكدست تنه درخت بدون كوچكترين سوراخ و آسيب ديدگي استفاده شود. اما متاسفانه بعضي ها براي راحتي كار، تنه درخت را از وسط به دو نيم مي كنند و درونش را خالي مي كنند وتاب هاي تنه درخت را مي گيرند و بعد هر دو را به هم مي چسبانند. به اين ترتيب سازي كه به دست مي آيد نه صداي اورجينال دارد و نه كيفيت خوبي را داراست. در اين كارگاه سازهايي كه ساخته مي شود همگي به روشي كه مختص خودمان است، تنه درخت را طوري خالي مي كنيم كه نه سوارخي داشته باشد و نه ترك داشته باشد تا صدايي كه از آن مي گيريم يك صداي خوب و استاندارد باشد. ما از فني استفاده كرده ايم كه خود بوميان استراليايي براي ساخت دي جي ري دو از آن استفاده مي كنند. *براي اين كار چه كرده ايد؟ من تحقيقات بسياري بر روي اين ساز و مقدماتش داشته ام. حتي مدت بسياري را بر روي گياه اوكاليپتوس هايي كه در ايران مي رويد گذاشتم تا با تحقيق بر روي آن بدانم كدام نواحي كه اين گياه در آنها رشد مي كند، نزديكترين منطقه آب و هوايي به مناطق استرالياست . چرا كه لازم است بدانيم كدام نواحي از نظر شرايط آب و هوايي، رطوبت و خاك و .... به مناطق رشد اين گياه در استراليا نزديك ترند تا گياهي با همان مشخصات را داشته باشيم.

اين تحقيقات به كجا انجاميد؟

نتيجه اين شد كه متوجه شدم مناطق جنوبي ايران بخصوص قشم و پارس جنوبي و عسلويه و كلا مناطق بياباني براي اين منظور مناسب ترند و اوكاليپتوس هاي مشابه تري به استراليا دارند. حتي خاك آنجا را نيز براي آزمايش به آزمايشگاه هاي مختلف دادم و املاح آن مورد بررسي قرار گرفت. متوجه شدم خاك اين مناطق به مراتب از نظر فيزيكي بسيار شبيه تر به شرايط خاك آن نواحي استراليايي است. بنابراين سازي كه از چوب اوكاليپتوس هاي اين مناطق مي سازيم دقيقا شبيه همان سازهاست و هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند. از نظر كيفي نيز دقيقا همان كيفيت را دارند و اصلا قابل تشخيص نخواهند بود كه اين ها از ساخته هاي ما هستند.

اين سازها چه خصوصياتي دارند؟

از خصوصیات این سازها می توان به درست بودن صدا و سالم بودن نت ها، استفاده از چوب اکالیپتوس درختان جنوب ایران، نقاشی های بسیار ظریف و زیبا و ... غیره اشاره کرد. باید اضافه کنم که کیفیت سازها با مشابه استرالیایی آن غیر قابل تشخیص است، با این تفاوت که سازهای ما تحت تاثیر نوسانات بازار ارز نيست و به همین دلیل قیمت ها بسیار مناسب اند.

اين سازها هر يك با ديگري متفاوت است يا همه شبيه هم هستند؟

شكل و اندازه سازها با هم فرق دارند و اين موجب مي شود تا از نظر صدادهي نيز با هم متفاوت باشند ولي همان ثداي اورجينال را دارا خواهندبود. مزيتي كه اين سازها دارند اين است كه كارخانه اي نيستند كه به صورت كپي، پيست ساخته شوند و به شكل سري دوزي باشند. هر يك از اينها بر اساس هنرمندي كه آنها را ساخته متفاوت است. همچنين بر اساس تنه درختي كه انتخاب مي شوند، ايجاد تفاوت مي شود. روش كار به اين صورت است كه تفاوت شكل ساز در نت ها تفاوت ايجاد مي كند. به اين ساز نامهاي ترومپت چوبي و پركاشن بادي نيز اطلاق شده است . اين ساز بر اساس قوانين لوله هاي صوتي ساختاري متفاوت پيدا مي كند. مثلا وقتي طول سازكوتاه و بلند شود، نت آن نيز فرق مي كند. به همين دليل كساني كه حرفه اي كار مي كنند بايد هفت نت اصلي را داشته باشند و حتي نيم پرده ها را نيز بتوانند با آنها اجرا كنند.

 عمده ويژگي اين ساز چيست؟

 اين ساز يك ساز نيست كه مخاطب عام داشته باشد و ساز دم دستي و شناخته شده اي نيست. به همين دليل من سعي كردم با ساخت آن سهمي در شناساندن آن داشته باشم.

چگونه با ساخت ساز آن را به مردم مي شناسانيد؟

صرفا قرار نيست اين كار را بكنيم بلكه براي شناخت هر چه بيشتر آن ، تك تك شان را در سات معرفي كرده و عكس آنها را نيز رونمايي خواهيم كرد . ضمن اينكه صدايي كه دارند را ضبط كرده و در كنار عكس به مخاطبان ارائه خواهيم كرد. تعداد اين سازها نزديك به 40 تاست و تا 10 روز ديگر رونمايي مي شوند. مكان و زمان دقيق تر اين رونمايي به زودي از طريق همين سايت و متعاقبا اعلام خواهد شد.

منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1392 - 23:06

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

چهارشنبه 7 مهر 1395 - 21:32

بزرگترین سازندگان این ساز در دنیا این ساز رو به صورت تکه تکه تولید میکنند واز روش سنتی که متعلغ به هزاران سال پیش هست فاصله گرفته و از علم فیزیک صوت که امروزه تمام موسیقی را دگرگون کرده استفاده میکنند.دوست عزیز سازهای مدرن هم قابلیت اجرای اسان داشته وهم از گارانتی واقعی ومحاصبه شده برخوردارند که متعصفانه سازهای شما بسیار فاصله دارند با سازهای مدرن

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دی‌جی‌ری‌دو در ایران غریب مانده است | موسیقی ما