برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با علی زندوکیلی در آستانه کنسرت «ناردونه»
آواز پهلوانانه را دوست دارم
موسیقی ما- از او به عنوان یکی از ستاره های آینده موسیقی ایرانی نام می برند. هرچند بیشتر با کارهای تلفیقی دنگ شو شنیده و نمایش «ترانه های قدیمی» محمد رحمانیان دیده شده، اما آواز ایرانی را بهتر از همه اینها می خواند و تا به حال مجال چندانی برای ارائه آن نداشته. کنسرت «ناردونه» به نظر تجربه جدیدی در کارنامه خواننده جوان می آید.

آقای زندوکیلی آیا در این کنسرت قرار است کارهایی شبیه به چیزی که قبلا از شما در گروه دنگ شو شنیدیم اجرا شود یا فضای متفاوتی را تجربه می کنید؟
می شود گف این کنسرت رزومه ای است از تمام کارهایی است که من در این سال ها انجام دادم. قسمت اول برنامه قطعاتی است که یک بار در سال 86 در شهرهای مختلف ایران اجرا کردیم و در سال 89 آلبوم آن به نام «در میان تاریکی» منتشر شد. اشعار آن برای فروغ فرخزاد هست به جز یکی که برای آقای ابتهاج است. تا اینکه من در این سال ها با سینا و سحاب که برادران دوقلو هم هستند آشنا شدم و بخش دوم این کنسرت که هنوز منتشر نشده شکل گرفت. دو آلبوم هم با همین دوستان کار کردم که یکی در دست انتشار است به نام های «باغ من» و «نه این نه آن» که بر اساس اشعار حافظ و مولانا ساخته شده اند. بخش آخر هم «ناردونه» نام دارد که در دست ضبط است و دوقطعه ای که در خر اجرا خواهیم کرد از این البوم هستند. البته ناردونه قبلا به صورت تک آهنگ منتشر شده است و اسم این اجرا را هم گذاشتیم «ناردونه».

به نظر می آید شما با همین ترکیب موسیقی ایرانی کارتان را شروع کردید، اما در ادامه با دنگ شو به شهرت رسیدید. خودتان به کدام سبک بیشتر گرایش دارید؟
هرچقدر رو به جلو حرکت می کنیم نوع نگاه و تفکر ما هم فرق می کند. من در کنار گروهی مانند دنگ شو هم تجربه های خوبی کسب کردم. ما با دنگ شو ساعت ها وقت می گذاشتیم و هرچیزی که به ذهن مان می رسید را با هم به اشتراک می گذاشتیم. از میان کارهای دنگ شو هم کاری را که آخر از همه منتشر شد به نام «دلتنگ شو» بیشتر از همه دوست دارم. شاید کارهای قبلی را که گوش می کردم این احساس را داشتم که به ذهنیت و سلیقه من چندان نزدیک نبود. کار تلفیقی خوب را دوست دارم. نمی توانم این را انکار کنم.

اما علاقه اصلی تان آواز ایرانی است؟
بله. موسیقی ایرانی

در آواز ایرانی بیشتر چه سبک هایی را علاقه دارید و دنبال می کنید؟
من بیشتر رجوع کردم به آواز قدیمی ها. مانند اواز آقای طاهرزاده، ظلی، تاج اصفهانی و قمرالملوک وزیری. اینها صداهایی هستند که وقتی من گوش می کردم باورم نمی شد که خواننده هایی در موسیقی ایرانی بودند که اینچنین پهلوانانه آواز می خواندند. الگوهای من بیشتر اینها بودند. اما پرچمدار و چکیده همه اینها استاد شجریان بوده که در هر بخشی از آواز سرآمد بودند. صدای آقای ناظری را هم به عنوان صدای یک مرد ایرانی ستایش می کنم. صدای آقای ناظری برای من مانند صدای یک پهلوان ایرانی بوده. مانند صدای رستم یا آرش کمانگیر.

ظاهرا به پهلوان های ایرانی و منش پهلوانی خیلی علاقه دارید؟
واقعا دوست دارم (خنده)     

در مورد کارهای قدیمی صحبت کردید. در نمایش آقای رحمانیان به این علاقه رسیدید؟
تجربه با اقای رحمانیان برمی گردد به سال 90. آقای خلعتبری با من تماس گرفتند و گفتند که یک مجموعه است به نام ترانه های قدیمی که در اختتامیه فیلم شهر قرار است به صحنه برود و می خواهیم که شما آواز آن را بخوانید. غیر از دوکاری که در این نمایش جدید اجرا کردیم باقی در آن نمایش بود. کارهایی مانند زندگی، مرغ سحر، تا بهار دلنشین و ... . البته اینها بیشتر ترانه خوانی هستند. اما تاثیر زیادی روی من داشتند. در هفته اول و دوم اجرا ایقدر تاثیر نرانه ها روی من زیاد بود که دیگر با آنها زندگی می کردم. آن تیپ کار را هم خیلی دوست دارم.

این همه تعدد فرم و محتوا یا به قول معروف «از این شاخه به آن شاخه پریدن» به کارتان و به شکل گیری شخصیت هنری شما در ذهن مخاطبان ضربه نمی زند؟
در حال حاضر پیشنهادهایی هم که بیشتر می شود، پیشنهاد کارهای تلفیقی است. اما من فرم آوازم ایرانی است. البته در بیان یک خواننده گروه و آنسامبل بی تاثیر نیست. این کاری هم که در این کنسرت می بینیم هم کاملا سنتی نیست. کما اینکه خیلی از سنتی ها آن را شنیدند و نپسندیدند. مهم ترین نکته برای من این است که با هر گروهی که کار می کنم از دنگ شو و دارکوب گرفته تا یک گروه کاملا سنتی، ویژگی ها و فرم آواز و صدای من از بین نرود و در همه اینها حفظ شود و شخصیت مستقل خودش را داشته باشد.

سوال اولم را دوباره می پرسم. ویژگی مهم کنسرت ناردونه چیست و قرار است چه اتفاق ویژه ای را تماشا کنیم؟
این کنسرت در واقع چکیده است از سال های تجربه من. تجربه های متفاوتی در ژانرهای مختلف داشتم و اکنون می خواستم با توجه به همه آن تجربه های کنسرتی را برگزار کنم که بیشتر به اصل و علاقه خودم نزدیک تر است. خواستگاه علی زند وکیلی این موسیقی بوده و همین راه را ادامه خواهد داد. به علاوه اینکه دوست ندارم در هیچکدام از این ژانرها کلیشه شوم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1392 - 13:15

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 12 آبان 1392 - 23:21

صداش عالیه! میدونم که در آینده ای نزدیک میترکونی رفیق! :)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آواز پهلوانانه را دوست دارم | موسیقی ما