برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفت و گو با اشکان کمانگری خواننده موسيقي سنتي
گفت وگو با اشکان کمانگری خواننده موسيقي سنتي:
نسل ما سالهاست رو به انقراض است
موسيقي ما - لي‌لا رضايي: اشكان كمانگري از نسل جوان خوانندگاني است كه موسیقی را با ساز سنتور از سال 1374 آغاز کرده و در ادامه به آواز ایرانی روی آورده است. او تا كنون از محضر اساتیدی چون «دکتر حسین عمومی» ، «مظفر شفیعی»، «حمید رضا نوربخش» و «محمدرضا شجریان» بهره برده است. از وي تا كنون آلبوم هاي «زرد سرخ ارغواني» ، «مرحت» و «بادآباد» به ترتیب در سالهای 1384،1387 و 1392 در ايران منتشر شده است. كمانگري در ساند تراك فيلم مستند”Home" به آهنگسازي “Armand Amar”و تهيه كنندگي “Luc Besson”به اجراي فرازهايي از آواز ايراني پرداخته است. وي درسالهاي اخير کنسرتهایی را درتئاتر دولويل پاریس، تئاتر شهر اورلئون ، اپراي ليل اجرا کرده و کارگاهی برای آواز ایرانی در موزه هنرهاي معاصر queBranldy برگزارکرده است. اين خواننده همچنين در فستيوال جهاني موسيقيTozer در تونس با همراهی هنرمندانی چون سینا جهان آبادی ، پاشا هنجنی و حسین رضایی نیا شركت کرده و تاكنون با گروه هاي صهبا ، سايه ، كامه راتا ، سپيدوسياه و سواران در ايران همكاري داشته است.

*چندسالی از آواز دور بودید . طی این مدت چه می کردید؟

در واقع من از آواز دور نبوده ام بلکه بر ارایه درست آواز وتولید اثر تازه تمرکز داشتم. از این میان می توان به آخرین آنها اشاره کرد که «باداباد » نام دارد و هنوز در مرحله انتشار خود به سر می برد. لازمه کار آوازهمین دور بودن بود. چرا که بعداز انتشار دو آلبوم در سالهای 84 و 86 در خدمت دوستانم بودم و همیشه این احساس را داشته ام که باید برای یک کار تازه، اندیشه کرد. چنین چیزی نیز نیاز به تمرکز و مطالعه، تمرین و دقت بسیار داشت که پیگیری روند تولیداتی که ازهمان سالها پیشنهاد می شد، صد در صد فرصتی برای این مهم به جای نمی گذاشت و اشکان کمانگری برای حضوری موثرتر که احتیاج به تمرین و تمرکز بر کار دارد در همان استایل قبلی که کار ارائه کرده بود، باقی می ماند . این مساله سبب شد تا جهت تغییر در کارم مدتی از تولید آلبوم موسیقی به دور باشم تا با حرفهایی تازه به میدان بازگردم.

در کارهای جدید تغییري در شیوه ارایه نیز لحاظ شد؟

البته در این چند سال، حاصل تمریناتم را به همراه دوستان نازنینم آقایان سینا جهان آبادی و پاشا هنجنی، ایمان وزیری و در قالب کنسرتهایی در خارج از کشورمحک می زدم تا با مخاطب خودم در تماس و ارتباط باشم.

در این کار این تغییرات در چه زمینه ای بود؟ می توانم بگویم در آلبوم «باداباد» سعی کرده ام تا جایی که امکان نگاه تازه خودم به آواز را به دوستانم تحویل بدهم. هرچند امروز بیش ازیک سال و نیم از تولید «باداباد» می گذرد ولی به تازگی منتشر می شود . شاید امروز به گونه ای دیگر به آواز نگاه می کنم.

*اگر قرار بود«باداباد» امروز ساخته شود، به گونه ای دیگر آوازش اجرا می شد؟

البته به لحاظ فنی و آنچه که مربوط به مخاطب امروز من می شود حتما در مبحث کلام شعری که مورد استفاده واقع شده با ید اشاره کنم که حتما حاصل دقت بیشتر درادبیات معاصر بوده است. به خصوص نزدیکی و قرابت با استاد محمدعلی بهمنی و تاکید ایشان بر استفاده بیشتر از ادبیات معاصر و آنچه به تغییرات درونی خود من مربوط می شده به لحاظ حال و هوای ارائه آواز که خودش مستقیما بر صدادهی خواننده و چگونه بهره گرفتن از تکنیک های آوازی تاثیر دارد. در ادامه جواب سوال قبلی باید بگویم که اینکه شما از شیوه های ارائه آواز چقدر می دانید و تا چه اندازه از آنها بهره می گیرید تا پیام را منتقل کنید این خود نیاز به تفحص، تمرین و تمرکز بر کار دارد که قطعا در گوشه و کنار «باداباد» تلاش کردم تا ازاین مهم با دانش اندکم بهره بگیرم. اینکه آیا امروز باداباد را می خواندم جور دیگری می شد البته که اگر به حال و هوای امروز خودم بسنده می کردم، جور دیگری می شد ولی باداباد فرمی خاص داشت که منظور آهنگسازش بود، و تنها با این رویکرد به این سمت حرکت کرده بود و این دست من را می بست تا شاید من همان کاری که از پیش طراحی شده بود را اجرا کنم ولی روحیه مناسب آهنگساز سبب شد تا در گوشه و کنار این اثر با یکدیگر همنوا شویم و این آن چیزیست که گاه به اثری جان دیگری میبخشد. من یک آوازخوان در زمینه موسیقی اصیل ایرانی و درحوزه آواز یک مجری هستم. شاید حرف تازه من این باشد که فقط کمی تلاشم این است که فردا جایی که امروز هستم نباشم و این به حرف گفتنش ساده است. باور کنید این تنها لطف دوستانم بوده است که از ایشان آموخته ام..

گویا امسال قرار است کار تازه ای منتشر کنید؟

بله امسال کار تازه ای را بعداز چند سال با آقای پیمان خازنی شروع کردیم که به دنبال تجربه مشترکی که در بهار 1392 از تلویزیون به اسم چشم تماشا با شعر آقای سعید فرمانی پخش شد شروع کردیم که این اثر در قالب ارکستر بزرگ خواهد بود که مراحل تولید خودش را دنبال می کند.

پیش از این با کدام آهنگسازان همکاری داشته اید؟

درمورد آهنگسازان دیگر پرسیدید. من از آغاز فعالیتم با آقای سید میرحسین سام، دو اثر را کار کردم که تنها یکی از آنها منتشر شد که تجربه بسیار خوبی بود همکاری با ایشان که به 8 سال پیش بر می گردد و همکاری با آقای پیمان سلطانی در اثر خیام خوانی و ایرانه خانم، همین طور آقایان مهرداد دلنوازی، جمال الدین منبری ،کورش دانایی، سورنا صفتی، آزاد میرپور، مهران مهرنیا و مریم رضایی از جمله آهگسازانی هستند که در خدمتشان بودم و از محضرشان استفاده کردم. ضمنا در سال 2009 در ساتراک فیلم مستند home که تجربه سیار خوبی بود به تهیه کنندگی Luc Besonبا آقای Armad Amarهمکاری داشتم وقطعات آوازی را برای ایشان اجرا کردم.

فكر مي كنيد آثار اجرا شده توسط شما وجه تمايزي با كارهاي منتشر شذه در بازار دارد؟

البته من همیشه تلاش کردم تا از اجرای هر کاری خودداری کنم و این مساله تا امروز 3 تجربه کاری متفاوت رو رغم زده است زرد سرخ ارغوانی بیان کاملا شخصی آهنگساز بود،مرحمت بافت عجیبی داشت و بادآباد که یک اتفاق و اتحاد بین شاعر، اهنگساز و خواننده بود.در همه این آثار تمام تلاشم رو کردم تا به کار نزدیک شوم.

حضور آلبومهاي بسيار سبكهاي مختلف چه تاثيري در روند انتشار كارهايي همچون كارهاي شما دارد؟

به نظرم هیچ لطمه ای که نمی زند اتفاق خوبی هم هست و مخاطب با آگاهی بیشتری به سراغ موسیقی می آيد و قدرت انتخاب بيشتري دارد.

فضاي كنوني موسيقي سنتي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

دوستان بسیاری تلاش می کنند، ولی زمینه تنها برای فعالیت تعدادی محدود از آقایان فراهم است یا باید خود پول بسیاری داشته باشید یا کسی شما رو اسپانسر کند یا وابستگی به اساتید و متولیان امور داشته باشید و ...راحتتان کنم دری به راحتی به روی شما باز نمی شود ، صرف اینکه آوازخوب بخوانید راه نخواهید یافت.معدود کسانی هستند که از این شکل هنرمندان حمایت می کنند .

كمبودهايي كه در اين عرصه شاهد بوده ايد و منجر به ايجاد مشكلات در كار شما شده چه كمبودهايي هستند؟

راههای سخت تولید آلبوم ها به لحاظ سرمایه اولیه که گاهی از خرج ضیافت شام خیلی از آقایان کمتر است و عدم پیگیری ناشرین در حمایت از آهنگساز و خواننده ای که خودجوش درحال آماده کردن آثارشان هستند ، من ناامید نیستم ولی این بازار به لحاظ علمی هیچ توجیهی ندارد مگر استرس، نگرانی و نهایت هم نقد بی رحمانه عزیزانمان. همین قدر بدانید که 6 ماه است من و آهنگساز معطل رسیدن سرمایه برای تولید اثری هستیم که باید همان موقع تولید می شد.حال تصور بفرمایید در چنین شرایطی ما باید گذران زندگی هم بکنیم.ما خیلی وقت است رو به انقراضیم.

درین بازار اگر سودیست با درویش خرسندست/خدایا منعم گردان به درویشی و خرسندی
منبع: 
اختصاصي سایت موسيقي ما
تاریخ انتشار : جمعه 19 مهر 1392 - 16:38

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نسل ما سالهاست رو به انقراض است | موسیقی ما