برنامه یاد بعضی نفرات
 
یادداشت عباس سجادی به مناسبت سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان؛
از استثنایی‌ترین هنرمندان عصر ما ...
موسیقی ما- عباس سجادی: استاد محمدرضا شجریان به اعتقاد من از استثنایی‌ترین هنرمندان عصر ما به شمار می‌رود که به دلیل شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی موجود در جامعه همیشه شخصیتی فراتر از یک موزیسین داشته و دارد. به همین جهت شخصیت والایی داند که خود نیز در ساختن و حفظ آن سهم ویژه و بسزایی داشته‌اند. بسیاری از هنرمندان بوده‌اند که در دوره ای خوش درخشیدند و به مردم معرفی شدند اما نتوانستند جایگاه خود را حفظ کنند و زودتر از آنچه که باید خاموش شدند و برای همیشه به دست فراموشی سپرده شدند.

بنابراین عامل ماندگاری استاد محمدرضا شجریان در اذهان مردم و در دوره های مختلف، فقط به واسطه موسیقی نبوده است بلکه درک بالای وی از شرایط اجتماعی و از همه مهم‌تر مردم‌داری ایشان باعث شده تا بتوانند جای خود را در میان مردم باز و حفظ کنند.

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که علاوه بر صدای خوبی که استاد شجریان در حوزه موسیقی دارند، با عجین شدن در ادبیات ایران و ادیبان بزرگ توانستند بسیاری از ظرایف موسیقی را از ادبیات وارد موسیقی کنند.

خیلی‌ها شاید پیش از این اشعاری از حضرت مولانا، حافظ، سعدی و دیگران را اجرا کرده باشند اما ارائه موسیقی آن به خصوص بسیاری از آن‌ها که منحصر به فرد هستند، تصویر جدیدی از آن‌ها ارائه کرده است. همین موضوع موجب شده تا استاد شجریان امضای خود را داشته باشند.

شخصیت ایشان در این زمینه عمق داشته و مجالست و مفارقت با بزرگان ادبیات مثل استاد هوشنگ ابتهاج، دکتر شفیعی کدکنی، فریدون مشیری و ...موجب شد تا با ادبیات نیز دوستی دیرینه ای داشته باشد و همواره از نزدیک از خوان بینش این عزیزان بهره گرفته و توانسته بهره زیادی از ادبیات ببرد.

جریانات اخیری که درباره ایشان شکل گرفت که مهم‌ترین آن‌ها پخش نشدن صدای وی از رسانه های جمعی بود، به یک کنار و خبطی که درباره ایشان صورت گرفت به کناری دیگر. خبطی که شد این بود که اجرای ربنا را به نوجوانی سپردند که بزرگ‌ترین امضای استاد را بخواند. اما آقای شجریان فقط خواننده این اثر نیست بلکه مؤلف آن است و این نهایت بی احترامی به این عزیز بود. چرا که وقتی اثر انگشت و امضای مؤلف پای یک کار باشد سپردن آن به دیگری برای اجرای مجدد کاری عبث و بیهوده و اشتباه است. ضمن این که ربنا دیگر متعلق به استاد شجریان نیست بلکه متعلق به همه مردمی است که روزگاری است این ربنا عادت شنیداری ایشان شده است.

ما باید حرمت خیلی چیزها را نگه داریم. آلوده کردن امور فرهنگی به سیاست تبعاتی را برای فرهنگ و هنر دارد و مدیران کلان فرهنگی باید تلاش کنند این حوزه‌ها را با هم اشتباه نگیرند و درگیر نکنند تا قداست هنر دوام داشته باشد و ماندگار شود.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 مهر 1392 - 17:36

دیدگاه‌ها

سه شنبه 2 مهر 1392 - 16:44

ایشون که خبطی نکردن؟! نه؟!!!! اگه از تریبون ورسانه و امکانات دولتی و البته بیت المال استفاده نکرده بودن اون موقع میشد یه چیزی گفت

پنجشنبه 4 مهر 1392 - 14:00

اینم بده که آدم از امکانات سمعی و بصری استفاده کنه و بعدش با غرور تمام به عوامل همون امکانات بگه که دیگه صدای منو پخش نکنین!!!

شنبه 13 تیر 1394 - 10:19

واقعا جناب سجادی حق مطلب رو ادا کردند.مخصوصا اونجایی که صحبت از خبط سازمان فرمودند.این رسانه عریض وطویل هست که سلیقه یک ملت رو با محدودیتی که در پخش آثار وهمچنین قائل نبودن به حقوق مصنفان موسیقی غنی کشورمون از خود نشون میده رو به زیر صفر آورده و همه فکر میکنن تمام توانایی و کارایی فرهنگ کشورمون همونی هست که صدا وسیما ارائه میکنه.در صورتی که اینطور نیست.متاسفانه صدا وسیما اصلا صداقت در ارائه آثار فرهنگی وهنری به مردم رو رعایت نمیکنه وهمیشه سیاسی وسلیقه ای عمل کرده.خوراک فرهنگی ناب رو از مزدم دریغ کرده.استادشجریان همیشه عنوان کردند که صداوسیما باید به حقوق مولف ومصنف احترام بگذاره وسر خود آثارشون رو پخش نکنه.نمونش ربنای استادشجریان که بارهااستاد از تریبونهای مختلف اعلام کردند که این اثر متعلق به تمام مردم ایران هست.ولی صدا وسیما موضوع رو سیاسی کرده واونهم از مردم دریغ کرده!!!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود از استثنایی‌ترین هنرمندان عصر ما ... | موسیقی ما