برنامه یاد بعضی نفرات
 
استاد حسین علیزاده درباره جشنواره موسیقی جوان در گفت‌و‌گو با موسیقی ما:
برای رسیدن به شهرت نباید تقلید کرد، باید زحمت کشید
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: حسین علیزاده جشنواره هفتمین موسیقی جوان را پر از استعدادهای درخشان دانست و گفت: اگربه استعدادهایی که در این جشنواره نهفته است بها داده شود، در آینده نیروهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.حسین علیزاده، نوازنده تار؛ آهنگساز و پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ما درباره هفتمین جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: این دوره از جشنواره به دلیل حضور داورانی که همگی از یک دهه بودند و در کنار هم فعالیت می‌کردند، هم برای ما خوشایند است و هم اتفاق خوبی است که این نسل را کنار هم قرار داده است. این دوره تعداد هنرجویان تمام رشته‌ها در آن زیاد است و به نظر می‌رسد نسبت به سالهای گذشته از رشد بیشتری برخوردار بوده است.

این نوازنده چیره دست با بیان اینکه نیروهای جوانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، باید مسیر درست را به آن‌ها نشان داد، گفت: بسیاری از جوان‌های امروز به دنبال شهرت هستند و برایشان مهم نیست که یک هنرمند شهرتش را از راه هنرخودش به دست آورده و این هنرش مختص به خودش است و هر کسی بخواهد این موقعیت به دست بیاورد باید از ابتدا شروع کند.

وی خاط نشان کرد: در آموزشگاه‌ها و آموزش در کلاسهای خصوصی، یک عدم هماهنگی وجود دارد. هنرجویی که دنبال مقوله مهمی همچون آموزش می‌رود، وقت و انرژی می‌گذارد. معلم‌هایی که واقعا دلسوزی کرده‌اند و صلاحیت تدریس دارند، شاگردانشان اینجا می‌درخشند. در مقایسه با اینها می‌بینیم شاگرد وقت و انرژی‌اش را گذاشته اما هیچ نتیجه ای عایدش نشده است. این جشنواره‌ها از این جهت خوب است که می‌تواند معیاری مشخص کند و استانداردی در نظر بگیرد که در سطح آموزش کشور این معیار و استاندارد اعمال بشود. کسی که کلاس می‌گذارد و آموزش می‌دهد واقعا در سطحی باشد که بتواند به این کار اقدام کند و شاگرد تربیت کند. در بعضی از شهرستان‌ها عملا این امکان وجود ندارد. هنرجویان یا باید بیایند در تهران آموزش ببینند یا اصلا قید این کار را بزنند.

حسین علیزاه درباره مقایسه وضعیت هنرجویان تهران و شهرستان‌ها گفت: اتفاقا ما صداهای خوب از شهرستان‌ها بیشتر شنیده‌ایم. توصیه من به این دوستان این است اگر واقعا احساس می‌کنند صدای خوبی دارند به طور قطع به دنبال این باشند که یک استاد خوب داشته باشند و نزد یک استاد خوب آموزش ببینند. که البته خوشبختانه در بین دوستانی که از شهرستان آمده‌اند بعضی‌ها خوب آموزش دیده بودند و به سطح قابل قبولی رسیده بودند. چیزی که هست، سطح آموزش اگر هماهنگ بشود، هنرجویان نتیجه بهتری می‌گیرند. این عدم نتیجه گیری‌ها و موفق نبودن بعضی‌ها در این موضوع صرفا تقصیر خودشان نیست، تقصیر شیوه آموزشی شان است.

وی تصریح کرد:نه این جشنواره بلکه هر جشنواره ای نباید به صرف جایزه و مسابقه نباشد بلکه در کنارش برای کیفیت دادن به هنر موسیقی ایران و آموزش آن بهتر است که اصولی روی این مساله فکر شود. چنین چیزی با سالی دوماه دور هم جمع شدن عملی نیست مگر یک تشکیلاتی باشد به طور دائم که با این هیات ژوری و کسی که کار را جلو می‌برند همکاری کنند. امکانات در اختیار گذاشته شود. نمی‌گویم انشالله، چون باید این اتفاق بیفتد و بعداز جشنواره این کار پیگیری و آغاز شود و جلسات به طور ممتد در سال تشکیل بشود. مهم این است که رهنمودهایی که به شرکت کننده‌ها داده می‌شود رهنمودهایی سازنده باشد و فقط به جمله قبول شدی و رد شدی بسنده نکنیم. بلکه این راهکار نشان داده شود. چون در همین جشنواره ما شاهد استعدادهای بسیار خوبی بودیم که اگر به آن‌ها بها داده نشود، از بین می‌روند. کافی است آموزش بهتری ببینند، به هدفشان می‌رسند. هدف ما در این جشنواره و شرط حضورمان همین است و مسوولان جشنواره را نیز برای سال آینده توجیه کرده‌ایم و منتظر عمل هستیم. الان هم با توجه به شرایطی که پیش آمده همه در زمینه هنر و فرهنگ توقع زیادی دارند که خوشبختانه آقای مرادخانی هم دارند دنبال می‌کنند. خواسته ما این است و در غیر این صورت از سال آینده اصلا شرکت نمی‌کنیم.

این استاد پرآوازه تاکید کرد: باید حواسمان باشد هنرجویان فقط به بازار فکر نکنند که صرفا مدنظر ما نیست. برخی از آن‌ها ممکن است جذب سلایق مردمی شوند و به بازار نزدیک شوند. بنابراین باید معیارها و استانداردها مشخص‌تر بشود و رهنمودهای بیشتری داده بشود وکسانی که تدریس می‌کنند شناخته شوند و هرکسی نشود معلم آواز. آواز فقط یک سری ملودی منتقل کردن نیست. شیوه و تکنیکهایی دارد که اگر که آن استاد تئوریزه نکرده باشد، نمی‌تواند اجرا کند.

داور هفتمین جشنواره موسیقی جوان با اشاره به اینکه این روزها جوان‌ها بیشتر به سمت و سوی شهرت می‌روند، گفت: هر کس بخواهد شهرت به دست بیاورد، باید از ابتدا شروع کند. همه راه را آدم باید خودش از اول هموار کند و چیزی که مهم است این است که خودش را پیدا کند، فقط تقلید نکند. در این جشنواره چند نفری بودند که صدای خوبی داشتند ولی صدای طبیعی خودشان نبود و ما بارها مجبور شدیم توصیه کنیم با صدای طبیعی خودشان بخوانند.

وی در پایان درباره بروز استعداد از این جشنواره گفت: قطعا! در هر رشته ای اگر یکی دو چهره خیلی خوب باشد برای این جشنواره کافی است. البته اگر بیشتر هم باشد که خیلی بهتر است ولی به هر صورت کیفیتی لازم است که باید در نظر گرفته شود. این کیفیت بسیار مهم است نه کمیت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 شهریور 1392 - 08:41

دیدگاه‌ها

سه شنبه 26 شهریور 1392 - 01:33

درسته استاد بزرگ ودوست داشتنی ایران زمین////درود برشماوهم دلانتان---

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برای رسیدن به شهرت نباید تقلید کرد، باید زحمت کشید | موسیقی ما