برنامه یاد بعضی نفرات
 
نقدی بر عملکرد هنری سالار عقیلی به بهانه کنسرت مشترکش با رضا صادقی
مسیر هنری عقیلی، جاده یک‌طرفه منتهی به پرتگاه
محمدجواد صحافی: اگر به سابقه فعالیت هنرمندان آوازه خوان جوانمان که نامشان از اواسط دهه هشتاد بر سر زبان‌ها افتاد بیافکنیم به نامی بر می‌خوریم که حضور و فعالیتش در عرصه موسیقی بسیار بسیار بیشتر از سایر هنرمندان هم وزن خود بوده است؛ از اجرای کنسرت‌ها گرفته تا همکاری با صدا و سیمای ملی در قالبهای متفاوت، بسیاری وی را افتخاری شماره دو نام می‌نهند و در نقطه مقابل کسانی دیگر این حرکت وی را می‌ستایند.

این نام کسی نیست جز «سالار عقیلی»، خواننده ای که سه تار نیز میزند و رشته تخصصی‌اش بازیگری تئاتر است، کسی که در عرض حدود هفت سال بیست آلبوم موسیقی را روانه بازار نموده است؛ یعنی هر سال سه آلبوم. شاید هوادارانش این تعداد آلبوم‌ها را عادی توصیف نمایند اما زمانی که موسیقی تیتراژ فیلم‌ها و سریالهای تلویزیونی و کنسرتهای متعدد داخل و خارج وی به همراه بسیاری از گروههای ریز و درشت موسیقی را کنار هم جمع می‌کنیم به عدد قابل توجهی می‌رسیم.

اگر چند نمی‌توان بر ایشان خرده گرفت و وی را برای انجام کنسرتهای بسیار و ارائه آلبومهای متعدد محکوم نمود اما در این میان اجرای برخی آلبوم‌ها و یا برگزاری کنسرتهایی از ایشان باعث گردیده است تا این هنرمند عرصه موسیقی که البته بر توانایی و استعداد وی در آواز شکی نیست مخالفان سرسختی را پیدا کند.

نگارنده نیز جزو آندسته افرادیست که در بسیاری موارد مخالف سیاستهای هنری سالار عقیلی بوده و بارها نیز آن را به انحاء مختلف بیان نموده‌ام. اگرچند در بسیاری اوقات چون اجرای کنسرت یاد باد؛ تحسین نموده و وی را آوازه خوانی توانمند دانسته‌ام.

همواره بر این اعتقادم که گزیده کاری هنرمندان در تمام عرصه‌ها چه حضور در رسانه و چه اجرای کنسرت و یا انتشار آلبومی موسیقی می‌تواند بر ماندگاری بیشتر فعالیت‌های هنری آنان کمک شایانی نماید؛ به عنوان نمونه انتشار یک آلبوم موسیقی ارزشمند در عرض یکسال بسیار تاثیر گذار تر از انتشار فله ای آثار است اگر نگاهی به آثار رسمی ارائه شده با صدای سالار در سالهای 88 و 89 بیافکنیم مشاهده می‌کنیم که در عرض یکسال چهار آلبوم موسیقی با صدای روانه بازار گشته. به عبارتی دیگر هر سه ماه یک البوم موسیقی. با نگاهی دقیقتر به آلبوم‌ها می‌توان دریافت که آمار بالایی از این آلبومها به صورت تقلیدی و بازخوانی آثار قدیم اجراگردیده است. به یاد داشته باشیم انتشار یک البوم موسیقی غنی که حاصل همفکری و تلاش هنرمندان دخیل در آن آلبوم است ممکن است سالها به طول بینجامد. تمرینات مستمر، تغییر در ملودی و بسیاری موارد دیگر در جهت بهبود کیفیت یک البوم می‌تواند تاثیر چشمگیری در آن ایجاد کند. حال چگونه ممکن است یک البوم موسیقی توسط یک خواننده در عرض چهار ماه تولید شده و انتظار ماندگاری آن را نیز داشته باشیم؟

این ازدیاد فعالیت هنری تنها منتهی به انتشار آثار از سوی ایشان نمی‌گردد و همانطور که در سطور بالا نیز بدان اشاره گردید انجام کنسرتهای متعدد از سوی وی به حدی گشته است که شاید به اندازه تمام هنرمندان جوان هم سطح اش به تنهایی در نقاط مختلف کشور به اجرای کنسرت پرداخته است به طوری که اگر بخواهیم تعداد برنامه های اجرا شده وآتی سه خواننده همتراز ایشان یعنی همایون شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی را با برنامه های اجرا شده ایشان مقایسه کنیم هر دو سمت ترازو در عدد ده مساوی می‌شوند. به عبارتی سالار عقیلی از اردیبشهت ماه تاکنون که حدود پنج ماه از آن سپری گشته است هر ماه دو کنسرت در نقاط مختلف برگزار کرده است که آماریست قابل توجه.

به تازگی اما خبر کنسرتی از ایشان با عث گردید تا نگاه مخالفان و منتقدان به عقیلی بار دیگر به سمت وی چرخانده شود و او را در بوته نقد خود قرار دهند. شیوه ازائه این کنسرت به حدی بوده است که در بیش از سایر کنسرتهای برگزار شده ایشان از سال گذشته تا کنون خود نمایی می‌کند.
خبر کنسرت مشترک عقیلی با همراهی خواننده پاپ موسیقی ایرانی رضا صادقی که قرار است در مهرماه امسال برگزارشود خبر عجیبی بود که بر روی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها گرفت؛ خبری که شاید این روزها بیش هر خبر موسیقایی دیگری جلب توجه نمود، شاید عقیلی نیز خود با هدف جلب توجه عموم دست به انجام چنین اقدامات غیر متعارفی میزند.

اجرای مشترک با خواننده ای که در زمینه موسیقی پاپ با اقبال عمومی مواجه شده و به شهرتی زود هنگام دست یافته است تاکنون از هیچیک از هنرمندان موسیقی اصیل ایرانی سرنزده است و هنرمندان موسیقی اصیل همواره خود را فراتر از آن دیده‌اند که همنشین خوانندگان پاپی گردند که در حوزه موسیقی در حال رقابت با یکدیگرند، صدای متفاوت، نوع پوشش و شخصیت در خور و والای رضا صادقی اگر چند از وی فردی محبوب و دوست داشتنی در عرصه موسیقی پاپ ساخته است و بسیاری بر استعداد وی در این عرصه واقفند، ولیکن با مطالعه بیشتر در سوابق وی هیچ نشانی از تحصیلات موسیقایی در وی دیده نمی‌شود و هر انچه هست علاقه واستعدادیست که تنها می‌تواند در عرصه موسیقی عامه پسند پاپ موفق شده و پله ای برای شهرت و ترقی هر چه بیشتر این خواننده محبوب پاپ محسوب گردد که البته اینگونه نیز شده است؛

حضور حرفه ای و فعال در عرصه هنر موسیقی اصیل ایرانی نیازمند پارامترهایی است که موسیقی پاپ نیازی به آن‌ها نداشته و نخواهد داشت. آنقدر که موسیقی پاپ چهره و تیپ خاصی را برای شهره شدن می‌طلبد موسیقی اصیل ایرانی هیچ نیازی به چنین پارامترهایی ندارد، در مقابل موسیقی پاپ از داشتن دانشی عظیم که نیازمند شروع فعالیت حرفه ای در موسیقی اصیل است بی نیاز است، اگر چند این بی نیازی در موسیقی پاپ ایرانی فعالیت در این عرصه را سهل‌تر نموده است اما این سهولت نقصانیست که همواره در موسیقی و موسیقیدانان فعال در عرصه پاپ مشاهده می‌گردد. هنرمند موسیقی اصیل ایرانی بایستی در عین حال که تسلط کافی بر اصول موسیقی داشته باشد آشنایی کامل و کافی با ادبیات و شعر ایرانی را نیز کسب نماید تا بتواند در زمان اجرای خود اشعار بزرگان را به خوبی ادا نموده و منظور شاعر را که شاید قرن‌ها قبل به دیار باقی سفر کرده با موسیقی به مخاطب خود ارائه دهد. اما این مسئله در موسیقی پاپ چندان ارزشمند نیست و وزن اشعار بسیار سبک‌تر از اشعار انتخاب شده در موسیقی اصیل می‌باشند. نوع شعر نیز با توجه به عوام پسند بودن آن و ادبیات و کلمات استفاده شده در شعر برای مخاطب سهل الهضم تر است.

با نگاهی به موسیقی پاپ و فعالان این عرصه می‌توان این نکته را دریافت که اکثر افرادی که تحت عنوان خواننده وارد این عرصه می‌گردند در پی کسب شهرت و در آمدی بیشتر بوده و با بهره گیری از استعدادهای خدادادی‌شان چون چهره جذاب، صدای خاص و تیپ متفاوت در این وادی موفق می‌شوند. در موسیقی اصیل ایرانی شاید چنین مواردی کمتر مشاهده گردد و هنرمندان برای کسب اعتبار و شهرت، غالبا بر دانسته های خود تکیه می‌کنند اما در این بین هنرمندانی نیز همچون عقیلی وجود دارند که راه شهرت و معروفیت خود را در اجرای کنسرتهای متعدد و تولید آلبومهای با کمیت بالا یافته‌اند، راهی که اگرچند طرفدارانی نیز پیدا کرده است اما مخالفانش نیز کم نیستند. به اعتقاد نگارنده توصل به هر روشی برای کسب در آمد و اعتبار بیشتر؛ جایز نیست؛ و چنین حرکاتی از جانب خوانندگانی چون عقیلی می‌تواند سوء استفاده از علاقه مخاطبینی قلمداد گردد که به شوق شنیدن آلبوم جدید و یا مشاهده اجرای زنده‌اش چشمان خود را بر ایرادات و نیات پشت پرده هنرمندان بسته، ندانسته و با نیتی خیر از خواننده محبوب خود حمایت می‌کنند.

 تاکنون هیچ هنرمندی از وادی موسیقی اصیل را نیافته ایم که در کنسرتی مشترک همنشنین خوانندگان پاپی شود که اگرچند دارای شهرتی بالا ست ولیکن ارائه وی هیچ سنخیت و ارتباطی با موسیقی ایرانی ندارد. ازشیوه شعر خوانی گرفته تا سازبندی و ارکستراسیون آن‌ها.

موسیقی اصیل و پاپ در جامعه ایران اگر چند هر دو از یک حوزه هستند اما اختلاف و شکاف بین این دو آنقدر بالاست که آن‌ها را تبدیل به دو مقوله متفاوت کرده است. دوستداران موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی پاپ دارای علائق و سلائق متفاوتی هستند، تفاوت روحیات آن‌ها با یکدیگر و حتی نوع نگاهشان نسبت به موسیقی آنقدر فاحش است که هیچ یک از این دو گروه در یک دیگ نمی‌جوشند. با این تفاسیر آیا می‌توان در این کنسرت مشترک، حاضران در سالن را که دسته ای، از شعر های عاشقانه و عامه پسند امروزی که در قالب پاپ ارائه می‌گردد دوری می‌جوید ودسته دیگر تحریرها و آوازهای (بقول خودشان) ملال آور اصیل را بر نمی‌تابد تا به انتها خوشحال و راضی از اجرای تمام برنامه‌ها نگاه داشت؟ آیا اجرای سالار عقیلی از حوصله طرفداران رضا صادقی خارج نخواهد بود؟ اگر چند گروه سومی نیز وجود دارند که علاقه مند به شنیدن بر دونوع موسیقی هستند اما در این طبقه بندی و در بهترین حالت تنها یک سوم جمعیت سالن را به خود اختصاص می‌دهند.

در چند سال گذشته نیز البته حرکتی مشابه از عقیلی مشاهده گردیده بود که با همراهی نیما مسیحا و مانی رهنما کنسرتی را اجرا نمودند، اما براستی چرا این هنرمند موسیقی اصیل که می‌تواند با نگاهی درست به موسیقی ایرانی نامی ماندگار از خود برجای گذارد قدم در جاده ای یکطرفه می‌نهد که سال‌ها پیش علیرضا افتخاری وارد آن شد و هم اکنون نیز امکان برگشت اش به هیچ عنوان میسر نگشته و مطرود بسیاری از دوستداران سابق خویش شده است. گرچه قیاس این دو بزرگوار با یکدیگر تنها در مسیر اشتباهیست که طی نموده‌اند و آثار ماندگاری با صدای علیرضا افتخاری در دوره ای که وی همنشین مشکاتیان و سایر بزرگان موسیقی بود خلق و ماندگار گردید و طرفداران افتخاری عزیز همواره افسوس هنرمندی را می‌خورند که از مقام صبر به عاشقا سلام، عاشقا درود رسید؛ این درصورتیست که عقیلی نه تنها اثری قابل اشاره و ماندگار هچون مقام صبر از خود برجای نگذاشته است که با به حاشیه راندن هنر خود به انحاء مختلف و فالش خوانی‌های بسیار در کنسرت‌ها ونیز اجرا و انتشار آلبومهای بسیار بسیار ضعیف ونازل روز به روز بر تعداد منتقدان خود افزوده است.

امیدوارم این هنرمند جوان موسیقی ایرانی که استعداد بسیاری در آواز داشته و می‌تواند موفقیتهایی بیش از این نیز در عرصه هنرو موسیقی ایرانی کسب نماید تا زمانی که امکان دور زدن و بازگشت از مسیری که منحرف شده است وجود دارد این کار را انجام دهد که در غیر اینصورت وارد جاده ای یکطرفه خواهد شد که امکان بازگشت میسر نیست.
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 شهریور 1392 - 11:11

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 11:33

سلام اقای محمد جواد صحافی.....
انتقادتون منصفانه بود ولی 40 درصد غلط بود.....اولا آقای افتخاری تجربه ی بدی داشت ولی میشه یه کسی این اتفاقو تکرار نکنه.....دوما...باید ریسک کرد ولی با علم به اینکه ته این جاده پرتگاه نباشه که نیست به نظر شخصی بنده.......سوما تجربه ی اول اقای عقیلی با اقای مسیحا تجربه ی تا حدود زیادی موفق بود.....چهارما چه اشکالی داره دو ساز از سنتی و پاپ با هم در یک کنسرت استفاده بشه ( البته این انتقادم به دیگرانه نه شما!!!!!!!!)....
عاشقتم .......!!!!!!!!!!!!!!
همین!!!!!!!!!!!!

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 11:57

سالار عقیلی خواننده بسیار خوبی است ولی در حد افتخاری نیست بعید می دانم تا 100 سال دیگه خواننده ای مثل افتخاری بتواند آثاری مثل شور عشق مقام صبر راز گل نیلوفرانه مستانه ناز نگاه مهر ورزان امان از جدایی هنگامه پاییز شبان عاشق تازه به تازه صیاد راز نیاز صدایم کن شب عاشقان قلندر وار بخواند
درسته افتخاری کارنامه ضعیفی در دهه هشتاد دارد ولی در دهه های 60 و 70 عملکرد او فوق العاده بود

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 18:17
Khaab Abad

علیرضا افتخاری که ماهه
درسته اشتباه زیاد داره ولی اونقدر آثار ماندگار داره که اشتباهاتش کمتر دیده بشن
آلبوم یاد استاد ایشون یکی از بهترین آلبومها در تاریخ موسیقی ایرانه

109.110.183.244
دوشنبه 18 شهریور 1392 - 22:32
محمدحسین جوادی

بانو نصیریان کاملا موافقم باهاتون

50.116.60.249
دوشنبه 18 شهریور 1392 - 12:12

يه بارگي بگو قصدت كوبيدن موسيقي پاپ بوده ديگه همه از موسيقي پاپ انتقاد مي كنن و دق و دلياشونو سر موسيقي پاپ خالي ميكنن چون هيشكي جرات نداره از هنرمندا موسيقي سنتي انتقاد كنه همين سالار عقيلي مگه رشتش موسيقي بوده يا موسيقي تحصيل كرده كه حالا اومده خواننده شده كه حالا ميگيد رضا صادقي سواد موسيقي نداره صرفا به جهت استعداد اومده خواننده شده اصلا مهم همون استعداده ديگه هر چه ام سواد موسيقي داشته اشهه استعداد نداشته باشه به هيچ جا نميرسي يه حرفايي ميزنيد...
حالا شما ها از اون ادمايي هستين كه ميگن نبايد موسيقي سنتي با پاپ دوست باشه همينطور جنگ داشته باشن به خون هم تشنه باشن نتيجه اش چي ميشه يه عده مثل شما ها كه به نفعشونه جنگ باشه سود ميبرن و موسيقي ايران همينطور رفته رفته به مرگ نزديگ ميشه به خاطر يه تعداد افرادي با طرز تفكر شما
واقعا كه شرم اوره يه جوري از موسيقي پاپ حرف ميزنيد كه انگار موسيقي پاپ موسيقي به درد نخورو ابتذال و مزخرفيه خيليم ارزشمنده چرخه اقتصادي موسيقي ايران داره با همين موسيقي پاپ ميگرده وگرنه الان بايد كاسه گدايي ميگرفت دستش والا
... پاپ باعث خرابكردن جايگاه اهالي موسيقي سنتي ميشه اصلا اينطور نيست سالار عقيلي نه تنها به پرتگاه نميره با اين كارش بلكه خودشو موسقي سنتيو پاپو كلا موسيقي ايرانو يه پله به موفقيت و بهتر شد نزديك ميكه پس لطفا حرفاي بيخودي نزنيد پستايي هم كه ادمو ياد جهالت ميندازه نزاريد
در ضمن ياد گرفتين فقط به اهالي موسيقي پاپ گير بدينو نوك خنجرتونو روي اونا بگيرين همين سالار عقيلي به خودتون تا حالا سالي 5تا البوم و هزارتا كنسرت ميذاره چطور هيشكي نمياد نقدش كنه بهش
بد و بيراه بگه اونوقت اگه همين شرايط براي يكي از اهالي موسيقي پاپ بود ببين الان انقدر ميكوبيدينش كه شخصيتش خرد بشه كلا به طور ذاتي با موسيقي پاپ مشكل دارين و همينطور اهاليش از حسوديتونه
همين چند وقت پيش سايت موسيقي ما چندتا مطلب به صورت سريالي راجع به كنسرتاي موسيقي پاپ منتشر كرد كه الحمدااه يه جنبه ي مثبتم توش نبود همه نيمه خالي ليوانو با نهايت بدبيني راجع به اين موضوع نگاه كردن اخرشم تا تونستن بد گفتن انتقاد كردن چيزي وراي واقعيت منتشر كردن خب حالا چرا يه همچين چيزي فقط براي موسيقي پاپ يعني ميخواين بگين كه كنسرتاي موسيقي سنتي پا اهاليش هيچ مشكلي نداره از لحاظ كيفيتم عاليه و اصلا تكراري نيست در صورتي كه اصلا اينطور نيست اگه بري تو بطنش وضعش از موسيقي پاپ هم بدتره ولي فرقش اينه كه كسي جرات نداره به موسيقي سنتي چيزي بگه چرا چون ميترسن قضيه همش همينه ترس و تمام
لطفا ديگه از اين حرفاي بيخودي نزنين اينكه نشد نقد زدي هرچي دلت خواسته به موسيقي پاپو رضا صادقي توهين كردي اسمشم گذاشتي انتقاد بيشتر شبيه كوبوندنه تا انتقاد
يعني ادم اين چيزا و حرفارو و رفتارارو از بعضيا كه ميبينه از درون اتيش ميگيره واقعا كه از ته دلم براتون متاسفم خدا كمكتون كنه

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 18:25
Khaab Abad

موافقم صد در صد
توهین به موسیقی پاپ تا کی؟
اهالی موسیقی سنتی هیچ وقت ازکار خودشون ایراد نمیگیرن
سالی 4 تا آلبوم منتشر میکنن همه شبیه هم همه بازخونی آهنگای همایون خرم
حتی نمی خوان یه مقدار نو آوری داشته باشن
خودشون رو تافته جدا بافته میدونن
بعضی از خوانندگان سنتی کلیپ هاشون از شبکه های ماهواره ای پخش میشه هیچ وقت هم تو کارشون خلل ایجاد نمیشه
کافیه فقط یه خواننده ی پاپ کلیپش پخش بشه...
تا چند سال بهش مجوز نمیدن
به قول یکی از اساتید که اسمشون یادم نمیاد( موسیقیدانان و خوانندگان سنتی در تنگناها و پیچ و خم های ردیف پوسیدن و ترس از تخطی کردن از ردیف اونها رو داره نابود میکنه...)

109.110.183.244
چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 17:17
محمد آراسته

موافقم باهاتون.از توهین به موسیقی پاپ خسته نشدین؟
از این جلب توجه ها خسته نشدین؟

2.179.158.202
دوشنبه 18 شهریور 1392 - 12:42

پتانسیل هنرمند بزرگ شدن رو نداره
دلایلشو نمیشه بگم!

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 13:12

همین سخت گیری های بیهوده باعث شده که مردنم از آثار سنتی دلزده شوند و به موسیقی های ضعیف عادت کنند .
باید به افراد اجازه ی آزمون و خطا داد . مشکل کشور ما این است که همواره سعی می کنیم نشان دهیم فقط نظر ما درست است . بگذارید ملت هوایی بخورد .

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 16:06

90 درصد صحیح بود/ضمنا آقای عقیلی رو تا 2 سال پیش خواننده ی خوبی میدونستم اما الان ایشون رو حتی در حد نقد هم نمی بینم چون ............................(خیلی زیاد بود حالشو ندارم بنویسم)

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 18:30

با سلام. تورو خدا حیف شما نیست صدای باعظمت 6دانگ واقعی وسعت افتخاری روباصدای جوونهایی که در خوشبینانه ترین حالت دودانگ صدا بیشتر ندارن مقایسه می کنید. آقای عقیلی جوان هنرمند ونجیبی است اما اصلا قابل مقایسه با بزرگی چون علیرضا نیست. علیرضا صاحب بهترین صدای قرن حاضر هست که پارامترهای بسیار متنوعی که در صداش داره در هیچ صدایی قابل تشخیص نیست. حتی صدای بزرگی چون استاد ایرج رو فقط به لحاظ وسعت صدا میشه با افتخاری مقایسش کرد چون قسمت بم صدای افتخاری وهمچنین انعطاف صدا وفرود از اوج به بم وتحریرهای درون واِگانی که افتخاری با خلاقیت وتنیک بی نظیر اجرا می کنه صدای استاد ایرج بکلی فاقد اونهاست.همچنین شفافیت ومخملیت وزلالی صدای افتخاری در عین وسعت وقلدر بودن عجیب صدا!!! رو اصن استادایرج عزیز نداره. در ضمن خوبه یه کمی هم ادب نوشتارتون روتقویت کنید. کی میگه علیرضا مطرود شده. همه ایرانیان وجوانان عزیز ایران زمین همیشه عاشق صداقت افتخاری وصدای ایشون هستند. در ضمن هنرمند توانا باید به نظر من حقیر همه ِانرهای هنری روتجربه کنه. دیگران عزیز من نمی تونن که نمی خونن.شما تصور کن همین کارهای تلفیقی افتخاری رو جناب ناظری یا سراج بخونن . آلبوم مثلا پاییز رو بخونن . چی از آب در میاد! بروتصنیف شب عاشقان بیدل رو در همون آلبوم عاشقا سلام گوش کن وبعد میزان تواناییهایی که یک صدا میتونه به مخاطب عرضه کنه وهمچنین فهم شعر وفضای عاطفی اون رو واسه خودت تجسم کن. شما حتی موسیقی پاپ هنری روهم قبول نداری. ضعیف ترین آثار پاپ دهه چهل همین سرزمین روهمین هنرمندان جوان عزیز شیک پوش نمی تونن حتی بازسازی درستی از روش انجام بدن. درود بر افتخاری عزیز وهمه هنرمندان خوب وجوان وبا استعداد ایران زمین.
یا علی.

دوشنبه 18 شهریور 1392 - 18:53
Khaab Abad

باهاتون موافقم علیرضا افتخاری یکی از بهترین صداها در موسیقی ماست خوبه که قدرشون رو بدونیم

109.110.183.244
سه شنبه 19 شهریور 1392 - 14:47
سعید

من هم با شما موافقم . استاد افتخاری واقعا صدای تکی دارند.

109.162.173.217
یکشنبه 12 آبان 1392 - 12:34
آرش

من باشماموافقم استاد افتخاری بیهمتاست امانباید منکر صدای زیبای سالار هم بشیم اصلا همین دشمنیهاست که خیلی هارو ازموسیقی سنتی دور کرده

212.33.219.89
دوشنبه 18 شهریور 1392 - 21:55

از كل صحبتاتون اينو قبول دارم كه يك خواننده نبايد به تعدد آلبوم كشيده شود.

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 01:53

زنده باد سلطان مشکی پوش وسالار عقیلی...
همین....

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 08:55

سالار عقیلی بازیگر خوبی در عرصه موسیقی است و با دانشی که از تاتر کسب کرده بر صحنه تسلط خوبی دارد صدایش هرچند اوج خوبی ندارد اما در نت های پائین تاثیر گذاری خوبی دارد او اقتصاد دان خوبی هم هست و در هر شرایطی از بازار موسیقی و کنسرت کسب درآمد می کند سالار باید زود تر از این با خواننده های پاپ همکاری می کرد چراکه خود او نیز خواننده پاپی است در پوشش خواننده اصیل!!!

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 09:43

كاملا با نقد شما موافقم. موارد بسيار خوبي رو عنوان كرديد. مضاف براينكه در موسيقي پاپ هم در سطوح بالاترش( با آثار خوانندگاني مثل حميد حامي نه رضا صادقي كه فالش خوندنش عذاب بي بايانه!) شاهد كارهاي خوبي بوديم. نمونش همين آقاي حامي كه حتي اردوان كامكار ميگه تنها صداي غير سنتي كه بهش علاقه منده.
گويا آقاي عقيلي دغدقه هايي غير از خود موسيقي دارند. نميشه اسم هنرمند رو براي ايشان گذاشت واقعا متاسفم.

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 13:17

براي هردو عزيز ( رضا صادقي... سالار عقيلي ) آرزوي موفقيت دارم .
زنده باد ايران و ايراني

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 13:26

بادرود بر جناب صحافی

واقعن آقای عقیلی از نقد صمیمانه شما باید استقبال واستفاده کرده وقدر دلسوزان موسیقی را بداند

وهمچنین یه کمی حواسشو جمع بکنه و بدونه که ( بگذرد این روزگاران بگذرد........

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 15:44

سلام من مخالف چنین نقدی هستم، آقای سالار عقیلی از بهترین های حال حاضر موسیقی سنتی هستند، شما متاسفانه در این به اصطلاح نقدی که نوشتین، به طور غیرمستقیم به سه هنرمند محبوب مردم ایران توهین کردین، هم استاد افتخاری و هم آقایان عقیلی و صادقی از هنرمندان محبوب کشور هستند که بسیاری از آثارشون در اذهان مردم این سرزمین باقی هست. استاد افتخاری همچنان افتخار هنر موسیقی ایران هست، کسی که از صداش فقط برای مردم سرزمینش استفاده کرده برای تمام اقشار ملت، هنوز صدایی همانند صدای استاد افتخاری در کشور متولد نشده، درباره کنسرت مشترک آقای عقیلی وصادقی هم باید بگم که به نظرم این کار باعث خواهد شد دوباره نسل جوان و تازه آشنا شده با موسیقی، به برکت حضور چهره ی محبوبی مثل رضا صادقی با موسیقی اصیل ایرانی آشنایی پیدا کنند که این باعث جذب نسل جوان به موسیقی سنتی خواهد شد و تاثیر بسزایی در دور شدن افکار این جوانان از موسیقی مسمومی که این روزها به هر سبک وشیوه ای به ذهن آنان نفوذ کرده است

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 02:47

نقد پر است از ایراداتی که از فقر دانش مربوط لبریز است. موسیقی عامه پسند یا عوام پسند ؟؟؟منطور نگارنده ازین کلمات مردم پسند است و مقوله دیگریست
ایراد بزرگ اینست که یک خواننده تنها می تواند در یک کار بخواند آنوفت ذوماه وقت کمی نیست برای انتشار و این به خودی خود عیب نیست
ذیگر اینکه این فکر ساده انگارانه که موسیقی پاپ را عرصه ای بی در و پیکر و بی اساس بدانیم کاملا نشان می دهد که نگارنده بی اطلاع است

پر است آفا از ایراد که از حوصله خارج است
ایکاش آگاهی بیشتر شود

پنجشنبه 21 شهریور 1392 - 11:21

متاسفم واسه کسانی که خیلی راحت به اهالی موسیقی پاپ و شنوندگان این نوع موسقی توهین می کنند...بدتر ز اون کسانی هستند که خودشون طرفدارِ پاپ هستند و و چون از رضا صادقی(به هر دلیلی) خوششون نمیاد انتقاد می کنند...
موسقی سنتیِ ایرانی ما الان در جامعه چقد شنونده داره؟
همه میگن خلاقیت تووو موسقی پاپ و سنتی کم شده و کارا تکراری شده..حالا که قراره یه اتفاق تازه بیافته تا شاید نوآوری و خلاقیت دوباره وارد موسیقی بشه،این همه بد و بیراه و توهین.؟؟؟؟
یه عده میگن چون سالار عقیلی توو یه سال چندتا آلبوم میده کاراش ماندگار نمیشه...یا رضا صادقی تموم شده...این دوستان بهتره برن گذشته ی خواننده های بزرگ که خیلی هاشون ایران نیستند رو ببیند که در یه سال هایی کارای فوق العاده ضعیفی به بازار دادن،اما حالا ازشون به عنوان اسطوره یاد میشه...رمز ماندگاری توو گذر زمانه...هم سالار هم رضا صادقی هنوزخیلی کم سن و سال تر از اون هستند که بخوایم بگیم تموم شدن و به بیراهه رفتن.....
البته توقعی هم نیست..توو جامعه ای که سلیقه ها به سمت آهنگ هایی که سر و ته یه موضوع دارن..همه از رفتن و اومدن عشقشون میگن نباید دنبال حرف های حسابی و درست بود.....
توو جامعه ای که حدود 10 خواننده دارن عین هم می خونن و هرکدام طرفدارای زیادی دارن و هرکدوم خواننده شون رو بهترین خواننده تاریخ موسیقی(!!!) میدونن،نباید به دنبال ارزش فت...

در ضمن،این کنسرت اسمش هست:عشق من،ایران من....کار درمورد ایرانه...که توو متن بالا اصلا بهش اشاره ای نشد!!!!

یکشنبه 12 آبان 1392 - 12:38

فقط دشمنی. درودبرعلیرضاافتخاری و سالارعقیلی

h
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 01:09

بدی سالارعقیلی اینه که اولا نمیتونه خیلی اوج بگیره (حداکثر از 90 درصد توان صدایش برای اوج گرفتن استفاده میکند) دوما خط مشی ثابتی نداره وحتی برای چیزی که به اون اعتقادی نداره هم میخونه(حماسه بصیرت) اما از حق نگذریم خودش رو از بند موسیقی سنتی قدیمی درآورده وآثاری داره که توش از ساز های جدید تری هم استفاده شده ونسل جوان را به موسیقی سنتی اندکی علاقه مند تر میکند. مثلا اگر خوشه چین سالار عقیلی رو با خوشه چین بنان مقایسه کنید میبینید که خوشه چین سالار عقیلی امروزی تره چون هم آهنگش امروزی تره هم اینکه چون سالها بعد از بنان خونده وضوح صداش بهتره واز طرف دیگر خود صدای سالار عقیلی تقریبا از تمام خواننده های سنتی بهتره اگه قبول ندارید میتونید صدای تمام خواننده های سنتی رو باهم مقایسه کنید وببینید کدوم برای دوبله ی مستند مناسبه(صدا هایی رابرای دوبله ی مستند استفاده میکنند که مغز آدم را دیرتر خسته میکنند وآرامش بخش تر هستند).احتمالا به این نتیجه میرسید که صدای عقیلی ازهمه بهتره(به همین دلیله که علیرغم اینکه خوشه چین بنان از قدیم محبوب ومشهور بوده،خوشه چین عقیلی گوی سبقت رو ربوده).ضمنا سالار عقیلی آثار ارکسترال بسیارعالی ای داره که شجریان وهمایون و... به آن عرصه ورود نکرده اند.این آثار باعث میشوند جوانان ابتدا با آثار ارکسترال عقیلی انس بگیرند سپس از روی کنجکاوی به برخی از آثار دیگر عقیلی که سنتی هستند هم سربزنند واز این طریق با موسیقی سنتی هم تا حدودی انس بگیرند واین کار عقیلی موجب احیای طرفداران موسیقی سنتی میشود(.این چیزی که گفتم رو خودم صمیمی ترین دوستم تجربه کردیه ایم).برخی از کارهای سالار عقیلی هم ارکسترال نیستند وبیشتر در حیطه ی موسیقی سنتی اند ولی با این وجود نسل جوان را جذب کرده اند (مثل ایران فدای اشک وخنده ی تو)درحالی که شجریان وپسرش چنین توانایی ای ندارند(البته به جزآهنگ آرایش غلیظ همایون که فقط یه مورده)واگر هم جوانان به آهنگ هایی از شجریان وپسرش علاقه دارند،فقط وفقط بخاطر پخش مکرر آنها ازتلویزیون بوده.ضمنا اینکه از عقیلی ایراد میگیرند که چرا اینقدر تقلید میکنه رو توی متن جواب دادم ولی اینم بگم که تقلید عقیلی از برخی آثار (نه همه)علاوه برجذاب تر کردن آنها ،موجب میشود آن آثار احیا شوند وگاهی در هنگام تقلید از ابتکارات دیگری هم استفاده میکند ازجمله اینکه مثلا اثر ((آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا))را که اثری بسیار طولانی بود زمانش را کوتاه تر کرد تا شنوندگان از آن خسته نشوند.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مسیر هنری عقیلی، جاده یک‌طرفه منتهی به پرتگاه | موسیقی ما