برنامه یاد بعضی نفرات
 
پرونده‌ای برای آلبوم «لِیوا»، دومین آلبوم گروه «دارکوب» - 1
محسن شریفیان: گروه دارکوب هنوز باید کار کند تا در آینده نتایج بیشتری را بگیرد
موسیقی ما – وحید لشکری: دومین آلبوم گروه «دارکوب» به نام «لیوا» چندی پیش منتشر شد. در این آلبوم تلفیقی علاوه بر قطعات اینسترومنتال، شنونده دو قطعه با کلام با صدای «محسن شریفیان» و «حامد بهداد» نیز هستیم. به عنوان اولین بخش از پرونده سایت «موسیقی ما» برای آلبوم «لیوا»، سراغ محسن شریفیان رفتیم و نظرات او در مورد آلبوم و فعالیت های گروه دارکوب را جویا شدیم.

محسن شریفیان درباره حضور خود در آلبوم دوم گروه «دارکوب» و قطعه «لیوا» گفت: «این همکاری به تجربه ای که طی چند سال گذشته با گروه «دارکوب» و بر روی استیج کسب کردم، باز می گردد. قطعه «لیوا» اولین کاری بود که ضبط شد و قطعات دیگری نیز وجود دارد که در آینده برای آنها تصمیم خواهیم گرفت. همانطور که در جلد آلبوم مطلبی را به عنوان یادداشت قرار دادم ، «لیوا» یک مراسم آیینی در جنوب ایران است که در استان های «هرمزگان» ، «بوشهر» و «خوزستان» وجود دارد و ما اختصاصا به مراسم لیوا در جزیره «خارک» پرداختیم. تبارشناسی آن برمی گردد به خاندان «بانتو»ها که تبار آفریقایی دارند و دست کم دویست و پنجاه الی سیصد سال قدمت ثبت شده از این مراسم در جزیره خارک وجود دارد. زبان این مراسم آفریقایی گونه است و برای کلامی که خوانده می شود معمولا معنی خاصی قائل نمی شوند. من پیش از این بر روی مراسم لیوا کار کرده بودم و یک کتاب با عنوان «اهل زمین ، موسیقی و اوهام در جزیره خارک» منتشر کردم که دو بار هم تجدید چاپ شده است. تحقیقاتی در این موضوع داشتم و در چند آلبوم از جمله «پار و پیرار» و «سیراف» از ملودی های آن استفاده کردم و در آلبوم جدیدی هم که به زودی منتشر می شود باز هم به نوعی از این قبیل ملودی ها در قالب های مختلف استفاده کرده ایم. من و آقای نصیری تصمیم گرفتیم ملودی ای انتخاب کنیم که جنبه آیینی داشته باشد و کلام آن جهان شمول تر باشد و خوشبختانه در آلبوم گروه دارکوب تنظیم متفاوتی از این موسیقی ارایهشد و سازهای کوبه ای هم به خوبی توسط «همایون نصیری» نواخته شد و همینگونه دقت نظر ویژه آقای پویا نیک پور که قابل تحسین بود. 

شریفیان درباره نقاط ضعف و قوت این مجموعه افزود: «آلبوم در فضاهای مختلفی ساخته شده است و این نشان دهنده ذوق مختلف بچه ها و حضور عوامل مختلفی است که در شکل گیری این آلبوم گروه نقش داشتند. تعداد افراد این گروه به نسبت زیاد است و هرکدام در حوزه فعالیت کاری خود خبره هستند بنابراین شاهد اتفاقات مختلف در این آلبوم هستیم همانطور که در کنسرت دارکوب شاهد بودیم. در مقوله نقاط ضعف آلبوم من به عنوان یکی از اعضای گروه نمی توانم نظر بدهم و مخاطبان باید گوش بدهند و نظر خود را بیان کنند. اما طبیعی است که این آلبوم خیلی پخته تر از آلبوم اول دارکوب باشد و بچه ها در حوزه تنظیم و ضبط و مسترینگ محکم تر گام برداشته اند. من از این جهت آلبوم دوم را رو به رشد می بینم و مطمئن هستم با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار خواهد کرد.»

وی همچنین در بحث استقبال مردم از سبک کاری دارکوب خاطرنشان کرد: «موسیقی «فیوژن» در دنیا تازه است و در ایران که کاملا نوپا می باشد و در مرحله گذر هست. گروه دارکوب هنوز باید کار کند تا در آینده نتایج بیشتری را بگیرد. اما آنچه که الان مشخص است ما می توانیم با توجه به استقبال مردم از آلبوم های گروه و کنسرت های دارکوب متوجه شویم که این گروه تا چه حد موفق بوده است. در نظرسنجی سایت «موسیقی ما» هم این مساله روشن بود که مردم برای بهترین اجرای فیوژن به دارکوب رای دادند و این نشان می دهد که در ایران فعلا خوب کار می کنیم. امیدواریم که بتوانیم با گروه دارکوب موسیقی فیوژن ایران را در عرصه بین المللی مطرح کنیم که اگر حمایت صورت بگیرد قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.»

شریفیان در ادامه افزود: «در مقوله آینده کاری گروه بهتر است که مدیر گروه صحبت کند ولی آنچه که من اطلاع دارم با جدیت روند انتشار آلبوم را ادامه می دهیم و قصد داریم که کنسرتها را به سایر استان های ایران نیز ببریم و امیدواریم در دوره مدیریت جدید فرهنگی کشور و حضور آقای مرادخانی بتوانیم کارهای بهتری انجام بدهیم. البته این به معنی عدم قدر شناسی من نسبت به دوره های گذشته نیست! اما قطعا گروه می تواند روند چند وقت اخیر خود را حفظ کند و دارکوب از یک پتانسیل بسیار بالا به نام موسیقی بومی ایران برخوردار است. کافی است دارکوب باهوش باشد و موسیقی را خوب انتخاب کند و سپس با موسیقی مدرن دنیا تلفیق کند و به این ترتیب شک نکنید که موفق خواهد شد. گروه از نوازنده های بسیار خوبی برخوردار هست که بعضا در سطح بین المللی حرف هایی برای گفتن دارند و اگر به این عزیزان میدان داده شود یقینا دنیا را تحت تاثیر خود قرار می دهند. اما خب چه کار کنیم که راهی برای تبلیغات و معرفی این قبیل سبک ها نداریم و مشکل ما اینجا است».

وی در پایان گلایه هایی را نیز مطرح کرد: «خیلی خوشحال هستم که با گروه دارکوب همکاری می کنم و از فعالیت با آنها لذت می برم. این صحبت آخر من خیلی کلیشه ای شده است اما بسیار واجب است که تاکید کنم و خواهش می کنم که آلبوم های این گروه و سایر گروه های موسیقی را بخرید. اگر هم دانلود کردید در صورتی که مورد پسند شما بود حتما نسبت به خرید نسخه اصلی اقدام کنید. دانلود و کپی آلبوم ها به صنعت موسیقی و گروه ها ، نوازنده ها و افراد لطمه می زند و یکی از دلایلی است که شرکت ها از انتشار آلبوم فرار می کنند. نسبت به تعداد هنرمندی که بر روی این آلبوم زحمت کشیده اند و سالها کار می کنند هزینه آلبوم اصلا زیاد نیست و خیلی زشت است که ما کپی یا دانلود می کنیم. خواهش می کنم که این کار را نکنند!»
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 11:35

دیدگاه‌ها

NBA
چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 12:25

سلام بر گروه زیبای Daarkoob
دمتون گرم کار نکرده استادید حالا کار کنید چی میشه
دمه همتون گرم

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 13:32

واقعا لیوا عالی بود!

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 16:30

سلام.
به جرأت میشه گفت بهترین و منسجم ترین گروه موسیقی ایرانه.
نوازندگانی که تو این گروه فعالیت میکنن هر کدومشون واسه خودشون سابقه ی چندین و چند ساله دارن و به قولی معروف این کارن.
تو این آلبوم واقعا شاهد هنرمایی فرشاد حسامی هستیم.
4 تراکی که تنظیم کرد یکی از یکی قشنگتر بود.
آرزوی موفقیت می کنم واسه این گروه توانای موسیقی ایران
و امیدوارم روند انتشار آلبومشون حالا حالاها دووم داشته باشه

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 22:29

واقعا دوست داشتم خسته نباشید

چهارشنبه 13 شهریور 1392 - 22:30

مخصوصا همشهریمان حامد بهداد ترکوند

چهارشنبه 27 شهریور 1392 - 11:21

اصولا نوشتن مطلب از سوی همکاران همین می شود.مثل بقالی که نمیگوید ماستم ترش است.من بالشخصه این آلبوم را تقلیدی از فرمت البومهای مختلف بودابار می دانم و ترجیح می دهم به آلبوم های بودابار گوش کنم.محسن شریفیان هم که معلوم است دیگر.پر سروصدا؛ هیاهوگر؛ خودش را هم محقق می داند هم نوازنده.برایش منفعت اصل است برای همین است که برای رستاک هم روی سن می رود و اینجور که پیش دلش غنج می رود برای حرکات موزون!فکرش را بکنید یک روزی استاد درویشی روی استیج رستاک را رهبری کند و یا نقدی در مورد سون بنویسد آنوقت دیگر باید فاتحه این موسیقی را خواند!!!

پنجشنبه 28 شهریور 1392 - 12:15

منظور آقای قلی پور را متوجه نشدم. مشکلش چی بود؟ گروه دارکوب؟ رستاک؟ محسن شریفیان؟ رقص، نوازندگی یا تحقیقات ایشون؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن شریفیان: گروه دارکوب هنوز باید کار کند تا در آینده نتایج بیشتری را بگیرد | موسیقی ما