برنامه یاد بعضی نفرات
 
درباره دلایل کیفیت پایین و فضای بدون خلاقیت و تکراری کنسرت‌ها - 5
درباره دلایل کیفیت پایین و فضای بدون خلاقیت و تکراری کنسرت‌ها - 5
نقطه‌ی کور!
موسیقی ما – آرش افشار: کنسرت در ایران، کم و بیش شبیهِ هرچیزِ دیگری در ایران است؛ و البته کنسرت‌روندگانِ ایرانی هم... همان‌طور که در یک جمعِ دوستانه به‌ناگهان تصمیم بر رفتن به سینما و فیلم‌دیدن می‌شود، بدونِ این‌که فیلم، کارگردان و یا حتا بازیگرِ خاصی معیارِ این انتخاب باشد، اغلبِ کنسرت‌روندگان هم صرفاً می‌خواهند به‌کنسرت بروند؛ بدونِ آن‌که لزوماً هوادارِ خواننده، گروه و یا سبکی در موسیقی باشند. طبیعی‌ست که چنین مخاطبی ملتفتِ خیلی از ایرادها نیست و از برگزارکننده جز چیزهایی ساده‌ (مثلِ نظم و ترتیب) توقع ندارد. این مخاطبان چون استانداردی در نظر ندارند و تجربه‌‌ی دیداری و شنیداری‌شان نهایتاً به شرکت در کنسرت‌ِ خواننده‌های اصطلاحاً لس‌آنجلسی در کشورهای اطراف محدود می‌شود (که حال و وضعِ آن‌ها هم هیچ از این‌طرفی‌ها بهتر نیست) همین که چند ساعتی را در فضایِ یک اجرای زنده بگذرانند، راضی هستند.

برگزارکننده‌ها این را می‌دانند و چنانچه ذوق و سلیقه و توانایی‌شان هم اجازه دهد (که اکثر قریب به‌اتفاق‌شان چنین بضاعتی ندارند) دلیلی نمی‌بینند که بیش‌تر مایه بگذارند و هزینه و انرژی اضافه‌ای برای این مخاطبِ قانع خرج کنند. در نتیجه با انبوهی از کنسرت‌های بی‌کیفیت مواجهیم که اتفاقاً تمامِ بیلت‌های‌شان به‌سرعت فروخته می‌شود! این وضعیتِ موجود است و اگر پیِ دلیلش می‌گردید، باید به چند مرحله پیش‌تر برگشت.

به‌نظر می رسد در کشوری که موسیقی دو-سه دهه در آن نیمه‌تعطیل بوده و بازگشایی‌ نصفه و نیمه‌اش هم‌معنی با بازگشت به‌عقب، انتظارِ چیزی بیش از این زیاده‌خواهی‌ست. زمانی که هنوز بر سرِ برگزاری یا عدمِ برگزاری بسیاری از کنسرت‌ها مسئله وجود دارد، بحثِ کیفیت کاملاً ثانوی است و چندان موضوعیتی ندارد. از خواننده‌ای که اجراهایِ زنده‌اش (در حالت خوش‌بینانه) به همین سالی دو-سه کنسرت خلاصه می‌شود و دیگر هیچ فرصتی برای ارتباطِ مستقیم با مخاطب، به‌خصوص در فضاهای کوچک‌تر و صمیمی‌تر ندارد و از نوازنده‌ای که بیش‌تر زمانش صرفِ نواختن در استودیوها می‌شود، چه انتظاری باید داشت؟ کدام سالنِ مناسب، مجهز و استانداردِ برگزاری کنسرت ساخته‌شده که حالا از صدابردار و نورپرداز توقع داشته‌باشیم روی کیفیتِ کارش حساسیتِ بیش‌تری داشته‌باشد؟

می‌دانیم که حتا در جهانِ آن‌سو که حقوقِ تکثیر موضوعیت دارد و فروشِ آلبوم‌ها به اعدادی معنی‌دار و گاه نجومی می‌رسد، باز هم کنسرت‌ها، مهم‌ترین منبعِ درآمدی خوانندگان و گروه‌های موسیقی را تشکیل می‌دهند. دیگر وضعِ این‌جا که آلبوم را در روزِ انتشار می‌توانی در تمامِ سایت‌ها و حتا در بساط ِدستفروش‌های پشتِ چراغِ قرمز پیدا کنی، مشخص است. میلِ خوانندگان به برگزاری کنسرت و شوقِ مخاطبانِ سرزمینِ بی‌تفریح به حضور در این‌کنسرت‌ها (در هر حدی و با هر عیب و ایرادی) طبیعی و قابلِ درک است. اما باید بپذیریم تا زمانی که کلیتِ موسیقی در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد، این بخشِ بسیار مهم هم دچارِ همین مشکلات خواهد بود... اگر زمانی امکانِ اجرای خوانندگان و گروه‌های خارجی در ایران فراهم باشد و مخاطبان با آن‌چیزی که واقعاً اسمش را می‌شود کنسرت گذاشت، آشنا شوند، خواهیم دید که برگزارکننده‌ی ایرانی هم خودش را به استانداردها نزدیک می‌کند و پای نور و صدای مقبول و ایده‌های درست به کنسرت‌های ایرانی باز می‌شود. اگر خواننده و گروهش در هفته یک اجرای زنده‌ی تلوزیونی یا رادیویی داشته‌باشند یا مثلاً در کافه‌ای بخوانند و بنوازند، خواهیم دید که از فالش‌خوانی‌ها و پس و پیش‌افتادن‌ها خبری نیست و دیگر نوازنده‌ها ادای نواختنِ چیزی را که پیش‌تر ضبط‌ شده، در نمی‌آورند...

خلاصه این‌که کنسرت‌ها خودشان مشکل نیستند بلکه معلولِ مشکلی بزرگ‌ترند (که گویا به‌زودی حل نخواهد شد)!
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهریور 1392 - 12:47

دیدگاه‌ها

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 15:05

احسنت ...
ایشون مثل همیشه خوب و صریح و دقیق حرف زدن .
به جای آوردن افرادی مثل م.امامی که به یگانه میگه نابغه موسیقی از اشخاصی مثل ایشون بیشتر استفاده کنین .
به خدا به نفعتونه .
با تشکر

سه شنبه 5 شهریور 1392 - 21:36

اقا مهران اگه منظور شما محسن يگانه هست بايد به خدمتتون عرض كنم شما بي زحمت كه از موسيقي خيلي نميدوني چيزي نگو
محسن يگانه واقعا نابغه هسنش و توي ايران 1دونه هست و رقيب نداره

چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 06:27
شریف

شما از کجا فهمیدی منظورش یگانه فالش میخونه؟!چون یگانه از همه بیشتر درگیره این داستانه و این همه سال خواننده های فالشه دیگه خصوصا جوونها رو هم مدعی کرده که همه میتون فالش بخونن!کسی هم شاکی نشه!و شما هم اگه نمیدونستی منظور کیه زود جواب نمیدادی دوست من!

188.159.219.203
چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 15:00
مهدی

آقای شریف شما وقتی هنوز نمی دونی که برای نقش نمای اضافه نباید از "ه" استفاده کرد مشخص میشه که سطح سوادتون چه قدره و لازم نیس درمورد یگانه قضاوت کنید
همه می دونن که یگانه هرچی باشه اجراهای زندش خیلی کم نقص تر از بقیه س

5.22.72.177
جمعه 8 شهریور 1392 - 17:36
شریف

موزیکه ما چرا تایید نمیکنی فهش که ندادم!آقا جان شما هنوز فرقه تایپه محاوره ای با ادبی رو نمیدونی الکی به دره جیمبی نزن!
در ضمن برو اول اجرای زنده یک هفته به عید آقای یگانه رو گوش کن که چند کما همش این ور اون وره گوش کن بعد بیا راجع به موضوع کامنت بزار.اگه معنی خوانندگی اینه خوش بحالتون که انقدر سطح توقعتون پایینه ماله ما بالاس ذائقمون هنوز به صدای فالش عادت نکرده.

188.159.218.236
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 21:42

اگر ما الان شادمهر عقیلی رو داشتیم چی میشد؟
منطقی فکر کنیم...

پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 19:10
مسعود

خدمت شما دوست گرامی بطور خلاصه بگم
اگه این اقا بود اتفاق خاصی نمی افتاد!!!!!
من هر چی کنسرت از شادمهر دیدم فالش خونده یا خارج از نت که بیشتر خارج از نت بوده
اخرین نمونش اگه اشتباه نکنم کنسرت 2012 لاس وگاس در اهنگ انتخاب خارج از نت خوند
موسیقی ما لطفا تایید کن

78.39.94.254
سه شنبه 5 شهریور 1392 - 21:50

خیلی ممنون از نقد جامع شما

چهارشنبه 6 شهریور 1392 - 20:16

لطفا در گذاشتن عکس های مربوط به اخبار کمی دقت کنید.
اگر اشتباه نکنم عکسی که مربوط به این بخش است عکسی از کنسرت حمید عسکری در لس آنجلس هست که اگر این حدسم درست باشه
نشان از بی انصافی شماست چون این کنسرت در بالاترین کیفیت ممکن و در بین استقبال بی نظیر مردم برگزار شد و بازتاب بزرگی در سایت های موسیقی ایران و جهان داشت.

پنجشنبه 7 شهریور 1392 - 19:07

در گذاشتن عکس دقت کنید!!!!!!!!
این عکس بی احترامی به حمید عسکریه
اونم مال کنسرتی که با بالاترین کیفیت برگزارشده که بازتاب زیادی داشته هر چند در سایت محبوب شما یکم مورد کم لطفی قرار گرفت!!!!!!!!
اگر نقدپذیرید پس لطفا تایید کنید

جمعه 8 شهریور 1392 - 12:33

شرط اول منتقد بودن و قضاوت کردن بیطرف بودنه که من توی متن انتقاد دیدم ولی عکسی که برای مطلب انتخاب شده کاملا از قاعده مستثنی بود و بصورت عمدی و مغرضانه انتخاب شده
ای کاش زحمات هنرمندی رو که چند سال زحمت کشیده رو به راحتی پایمال نکنیم
در ضمن دوستان قبول که شادمهر هنرمند بزرگیه ولی نباید با تخریب بقیه بخوایم بالا بکشیمش
هر کس نان از عمل خویش خورد
کاش شادمهر هم برای هواداراش ارزش قائل بود و تشریفش رو نمیبرد

جمعه 8 شهریور 1392 - 16:06

آره واقعا من با اقا احسان کاملا موافقم و در ضمن این خواننده بزرگ محبوب توی کشورمون دست کمی از شادمهر نداره و نباید توهینی بشه و کسانی که همچین حرفاییرو میزنن به خودشون بی احترامی میکنند.... لطفا در گذاشتن عکسها و مطالب هاتون با اون دقت فرمایید......

جمعه 8 شهریور 1392 - 16:14

کاش یه عکس دیگه میذاشتی .مثلا ار یگانه یا چاووشی .نظرت؟عکسای اونا به این مطلب بیشتر مربوطه تا اقای عسکری.کنسرت های اقای عسکری در بهترین وبالاترین کیفیت برگزار شده که بقیه خوانندگان حتی در خواب هم نمی تونن ببینند.تورو خدا یه ذره واقع بین باشید.برای پوشاندن ضعف خوانندگانتان از قوت بقیه خوانندگان استفاده نکنید واونا را ضعیف نشون ندید.

شنبه 9 شهریور 1392 - 01:11

لطفا به وجدان خودتون مراجعه کنید خدایی بابت عکسی که به ناحق گذاشتید درد نمیکنه ؟
حالا درد نمیکنه یعنی قلقلکش هم نمیاد ؟
پس حتما ندارید ................. وجدان رو میگم.....

شنبه 9 شهریور 1392 - 09:50

انصافا اگر از حق نگذریم در این چند سال سایت موسیقی ما در حق خوانندگان بزرگی مثل حمید عسکری کم لطفی کرده.
از سایت محبوب موسیقی ما خواهش میکنم رویه کار خود رو تغییر دهد تا همچنان تعداد مخاطبانش حفظ شود.

شنبه 9 شهریور 1392 - 13:58

اگر شما نقد صحیح می کنید پس باید خودتون هم نقد پذیر باشید و حداقل نظرات ما رو هم تایید کنید
گذاشتن این عکس اگر بدون قصد و غرض هم باشه باز ذهن مخاطب رو منحرف می کنه اقای عسکری از معدود خواننده هایی که همون قدر که رو ی البوم هاش وسواس داره روی کنسرتهاش هم حساسه و سطح کیفیت کنسرتهاش با هیچ خواننده ای توی ایران قابل مقایسه نیست و البته چون توی خیلی مواقع حاضر نیست به کسی باج بده یا سفارشی بخونه توی این چند سال همیشه مورد بی مهری قرار گرفته

شنبه 9 شهریور 1392 - 17:02

باهاتون موافق هستم آقای افشار فکر میکنم واقع بین ترین تفسیر رو شما از این قضیه داشتید در بین نوشته های دوستان

شنبه 9 شهریور 1392 - 20:14

وای ی ی ی خدایا من نمیدونم اقای عسکری چیکارتون کرده که باایشون این رفتار می شه.البته اقای عسکری دارای شخصیت والایی هستند .اما بعضی از مردم مثلا طرفدارچشم دیدن موفقیت خوانندگان دیگر را ندارند وبا این کارا میخوان ضعف خوانندگان مثلا محبوب خودشان را بپوشانند.تو رو خدا انقدر بخیل نباشید.حالا چرا اینقدر زور میزنید .نترسید نابغه موسیقی شما هم چندددددیییییین سال دیگه به موفقیت اقای عسکری دست میابند

شنبه 9 شهریور 1392 - 20:21

ببخشید اگه که عکس نبود نمی شد؟اخه از این همه خواننده چرا حمید؟بعد اقایان محترم شما که دم از موسیقی اصیل ایرانی میزنیدپس لطفا هم از کلمات فارسی استفاده کنید .اگه البته انتقادپذیر باشید

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 12:00

سایت موسیقی ما؛ اصلا قرار نبود همه رو از دم تیغ بگذرونی! بی زحمت این متنو تایید کن که حاصل فکر کردن 19 نفره!! یکبار بیاید راجع به دانش موسیقی؛ تعریف موسیقی؛ خواننده های دهه ی پنجاه و شصت که واقعا سواد موسیقی دارن؛ نحوه ی برگزاری کنسرت؛ تعداد سالن های استاندارد؛ حضور طراحان صحنه در کنسرت ها؛ نگاره های آیینی-قومی در کنسرت ها؛ پرکارترین نوازنده ها در کنسرت های اخیر؛ نگاهی به کنسرت ها از آغاز تا امروز در ایران؛ قیاس کنسرت های مختلف جهان؛ کنسرت های ایران در خارج از مرزها؛ استقبال از کنسرت ها در شهر های مختلف ایران؛ پتانسیل شهرهای مختلف برای برگزاری کنسرت و ... بحث کنید. اینطور باشه تکلیف هرکی با شهرش؛ انتخابش و خواننده ی محبوبش مشخص میشه. خیلی ممنون

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 17:17

مگه ما بچه دبستانی هستیم .که در علوم هر درسی بود همراهش یه عکس برای توضیح بیشترباشد.اگه می خوای توضیحی بدی مثل ادم خب بده .حالا چرا عکس می ذاری .اونم عکس کی ؟؟اقای عسکری .واقعا جای تاسف داره

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 18:09

شما اگ یکم تدبیر به خرج بدین و کمی هم از کنسرت ها مطلع بشین برای مقاله هاتون عکس هایی رو میزارین که هم خلاقیت کمی درش به کار رفته هم استقبال کمی شده و نارضایتی مردم رو به دنبال داشته نه عکس کنسرت آقای عسکری! لطفا گزارش کنسرت های امریکا و استقبالی که از کنسرت اقای عسکری شده رو بخونین بعد برای نقد هاتون عکس بزارین..!

دوشنبه 11 شهریور 1392 - 19:09

ما تو ایران که نه؛ هر جای دنیا کنسرت بریم رو دست میخوریم! معلومه خواننده به هر کلکی متوسل میشه تا صداش خوب در بیاد. خیلی عذر میخوام؛ طرف صداشو با هزار بالا پایین کردن فرکانس و تروکاژ تو یه استودیوی 2*2 ضبط میکنه بعد میده بیرون؛ شیش ماه بعدش عزا میگیره چطوری کنسرت بذاره(دیدم که دارم میگم). اونجا هم خیلی خوشگل یه مهندس صدا میگیره و القصه... همه جا همین شکلیه. منتها خارج از ایران سوتی خیلی کمتره. عید رفته بودم کنسرت خانم..... تو دوبی؛ به به! چه کنسرتی! حواسم بودا !!! ولی نمیدونم چرا اونقدر خوب اجرا شد که نتونستم ایراد بگیرم. طرف همسن مادربزرگ منه؛ ولی اینقدر مسلطه که آدم حظ میکنه. یه ایپسیلونم خواننده های داخلی یاد بگیرن کفایته.

سه شنبه 19 شهریور 1392 - 20:35
مهلا

ميشا خانم چرا اينقدر زور مي زني آقاي عسكري را بكشوني پايين؟ديدي كه چجوري هوادارانشان هوا شونو دارن؟در ضمن آقاي عسكري خيلي در كاراشون وسواس به خرج ميدن!مثل بقيه خواننده نيستن كه هر چي دستشون مياد با هر موزيكي بزارن تو آلبوم بدن دست مردم و گرنه آقاي عسكري هم مى تونست مثل بقيه تو اين ٨سال كار حرفه اي صد تا آلبوم بده بيرون.

31.47.41.17
دوشنبه 11 شهریور 1392 - 19:46

خواننده ی دیگه ای نبود که عکس اقای عسکری رو گذاشتین. این عکس مربوط به کنسرت لس انجلس ایشون هستش. کنسرتی که با استقبال بی نظیری روبه رو شد .واقعا متاسفم.درگذاشتن عکسادقت کنید.
من برام سواله چه هیزم تری به شما فروخته که همیشه شما تخریبش میکنید
اگه کنسرت1 شهریورو نبودم دلم اینقد نمیسوخت کنسرت بی نظیر بود
من قبول دارم که کلا سطح موسیقی از همه لحاظ پایین اومده اما این دلیل نمیشه که به خواننده ها بی احترامی بشه یا در این مورد از عکس خوااننده ها استفاده بشه. اقا میخوای نقد کنی ؟رک.و راست نقدتوبنویسو خلاص ......اما از عکس استفاده نکن اونم عکس خواننده ای که تو ایران لنگه نداره.....

سه شنبه 12 شهریور 1392 - 00:18

من موندم و. واقعا جای تعجب داره .اخه چرا عکس از کنسرت حمید عسکری .واقعا که تو رو خدا بینا باشید و عکس و درست بگزارید.نهایت تاسف دارم براتون و برای چی اخه از حمید.....خیلی منو عصبی و ناراحت کردین .لطفا بینا باش و عکس درست با اون مطلب مورد نظرتون بزارین.............واقعا که...... خواهشا تایید کن و واقعیت و بپذیر و عکس اشتباه نزار...البته آگه واقعیت بپذیرین و .......

شنبه 16 شهریور 1392 - 19:36

اول از هرچیزی خواهش می کنم کامنت منو لطفا تایید کنید.می خوام بدونم منظورتون از اینکه عکس حمید عسکری رو گذاشتین چی بوده؟شما واقعا فکر می کنید که کنسرت لس آنجلس ایشون در پایین ترین کیفیت برگزار شده؟طرز فکرتون واقعا اینه؟با این کارا چیو می خواین ثابت کنین؟مسلما شمایی که این عکسو گذاشتی نه توی اون کنسرت بودی و نه هیچ ویدیویی از این کنسرت دیدی!پس خواهشا زود قضاوت نکنین.حالا می فهمم کسایی که مثل محسن چاووشی که تا حالا کنسرتی برگزار نکردن چه توجیهی برای کار خودشون داشتن.خب حق دارن.چون هرکاری کنن از دست این حاشه های مسخره نمی تونن نجات پیدا کنن.حمید عسکری تا حالا هر کنسرتی که برگزار کرده با استقبالهای خیلی خوبی مواجه شدن.حالا شماهایی که اصلا توی کنسرت لس آنجلس ایشون نبودین بیخود از اجراشون ایراد می گیرین.بازم خواهش می کنم کامنت منو لطفا تایید کنید البته اگه نقدپذیر هستید!!!

یکشنبه 17 شهریور 1392 - 00:53

من بعد از خوندن این مطلب به طرفداران پر و پا قرص اقای عسکری اضافه شدم.. یقین دارم که اقای عسکری خیلی متواضع و باشخصیت هستن. با هر خواننده دیگه ای این کارو میکردید یا تو فن پیجا سایتتونو بایکوت میکرد یا اطرفداراش این صفحه رو منفجر میکردن(امتحانش مجانیه)ولی درباره اقای عسکری هیچ کدوم از این اتفاقا نیفتاد. پس موسیقی ما باید از اقای عسکری و طرفدارای ایشون بابت این عکس عذرخواهی کنه(حداقل با سه چهارتا کامنتی که دوستان گذاشتن عکسو حذف میکردین)..
تو این سایت فکر کنم غیر از دو سه نفر کس دیگه ای با اقای عسکری رابطه خوبی نداره!!!! پارسال بود که به اصطلاح تک نگاره هایی!!! با عنوان (خودکشی...) با متنی بسیار تند که فکر نکنم درمورد هیچ خواننده ای سابقه داشته باشه در مورد اثار اقای عسکری نوشته شده بود توسط اقای بیگلری.
اقای افشار چند سال پیشم ادمایی ( با اعمال و رفتار و کردار و گفتار مشابه شما) بودن که باعث مهاجرت ستاره های موسیقی ما شدن. از اینکه بعد از گذشت این همه مدت راه اونارو سرسختانه و با اصرار ادامه میدید به شما خسته نباشید میگم!!! من به عنوان کسی که همین خواننده های پاپ داخلی مثل اقای چاووشی،شهروز،عسکری،صادقی ،حامی و.... (با هر کمی و کاستی و با هر فراز و نشیب و هر کیفیتی)باعث شدن دیگه موسیقی به اصطلاح لوس انجلسی گوش نکنم به شما و امثال شما هشدار میدم در صورتیکه هر کدوم از این افرادو از دست بدیم سرنوشت هیچی مشخص نخواهد بود. چون یقینا افرادی مثل بنده زیادن. منتظر جوابیه این سایت هستم.

چهارشنبه 20 شهریور 1392 - 19:24

بهتره که این عکسو بردارین و از آقای عسکری و هوادارانشون عذرخواهی کنید!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نقطه‌ی کور! | موسیقی ما