برنامه یاد بعضی نفرات
 
در نشست ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری مطرح شد؛
آثار قدیمی بدون هولوگرام جمع آوری نمی‌شوند
موسیقی ما - آثار موسیقایی مجوز دار که بصورت کپی عرضه می‌شوند، از سوی ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری با همکاری نیروی انتظامی از فروشگاه‌ها جمع آوری می‌شود.یکشنبه سوم شهریور ماه نشستی با حضور برخی ناشران موسیقی، هنرمندان و خبرنگاران در دفتر صیانت از آثار فرهنگی هنری برگزار شد که موضوع اصلی آن بررسی اهمیت طرح هولوگرام بود و البته به مسائل کلی تری درباره حقوق مولفان و ناشران موسیقی هم پرداخته شد.

 در این نشست سعید جابرانصاری دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری، حمید اسفندیاری مدیر موسسه فرهنگی هنری آوای باربد، صدرالدین حسین خانی مدیر موسسه ایران گام، وحید تاج خواننده، میلاد درخشانی آهنگساز و نوازنده، اشکان کمانگری خواننده، رضاخانی جانشین ستاد صیانت از آثار هنری و علی اسد‌زاده مدیر شرکت تصویرگس‌تر پاسارگاد حضور داشتند.

در ابتدای این نشست حمید اسفندیاری درخصوص طرح هولوگرام و نصب آن روی آثار موسیقایی گفت: مبحث هولوگرام از سال گذشته در دستور کار ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری قرار گرفت اما ما ناشران موسیقی به دلایل مختلف طی این مدت زیر بار این جریان نرفتیم چرا که فکر می‌کردیم کار اصلی ستاد صیانت بازنگری دوباره آثار و از طرفی از میان بردن آثاری است که سالهای گذشته بدون هولوگرام منتشر شده‌اند.

وی ادامه داد: مالیات یکی دیگری از موضوعات ما ناشران جهت نصب هولوگرام بود. اما به مرور زمان متوجه شدیم تلاش این ستاد و نصب هولوگرام برای رهایی ما از گرفتاریهای نشر و فروش آن در بازار و همچنین صیانت از آثار دارای مجوز است.

در ادامه این نشست حسین خانی مدیر پخش ایران گام نیز در این باره گفت: نصب هولوگرام بر روی آثار موسیقی المانی برای تشخیص مجاز و غیرمجاز بودن آن از سوی مردم و خریداران است.

وی با اشاره به نصب هولوگرام بر روی آثار منتشر شده سالهای گذشته افزود: بعد از عملی شدن این طرح و نیز نصب این هولوگرام بر روی آثاری که در گذشته از سوی ناشرین در بازار منتشر شده بود بالاخره مسئولین اجرایی متقاعد شدند که دیگر آثار منتشر شده از فروشگاه‌ها جمع نشود و با تعیین یک تاریخ مشخص، هولوگرام بر روی آثاری که از این تاریخ منتشر می‌شوند، نصب شود البته آثاری که از قبل تولید شده و در انبار‌ها وجود دارند نیز با یک سریال و هولوگرام مشخص وارد بازار می‌شوند.

در ادامه جابر انصاری دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری نیز درباره فعالیتهای این ستاد گفت: این ستاد از سال ۹۱ در راستای حمایت و صیانت از آثاری فعالیت خود را آغاز کرده که توسط هنرمندان و ناشرین تهیه و توزیع می‌شود. تقویت بیشتر اقتصاد موسسات فرهنگی هنری از دیگر اهداف ستاد صیانت است تا بتواند با نسب هولوگرام‌های شناسنامه دار دغدغه‌های تولیدکنندگان را پاسخگو باشد.

انصاری با اشاره به مقوله دانلودهای غیرمجاز موسیقی اظهار داشت: کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در ارشاد تشکیل شده و ما با رصد سایت‌هایی که دانلودهای غیر مجاز را انجام می‌دهند آن‌ها را به ارشاد و در ‌‌نهایت به این کمیته ارجاع می‌دهیم و آن‌ها نیز برخوردهای لازم را انجام می‌دهند. در واقع وظیفه ما شناسایی سایت‌های غیرمجاز موسیقی و معرفی آن به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است.

در ادامه وحید تاج با طرح این سئوال که چرا ستاد صیانت به سراغ صدا و سیما نمی‌رود و بحث حقوق مولف را رعایت نمی‌کند، گفت: دیده شده که قطعه‌ای که برای برنامه یا سریالی خوانده شده مجوز پخش نمی‌گیرد و این در حالی است که‌‌ همان قطعه بدون مجوز در مناسبت‌هایی همچون انتخابات بار‌ها از این رسانه پخش می‌شود.

تاج تاکید کرد: من معتقدم ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری باید در این حوزه نیز پیش قدم شود تا ما بتوانیم این موضوع را ریشه‌ای حل کنیم.

حسین خانی نیز در این باره گفت: متاسفانه صدا و سیما برای خود قانونی دارد و آثاری که از این رسانه پخش می‌شود را از آن خود می‌کند و از طریق شرکت سروش مالکیت آن را به نام خود ثبت می‌کند. به عنوان مثال چند اثر از تولیدات شرکت ایران گام، در برخی تیتراژهای تلویزیون پخش شد و در ‌‌نهایت مالکیتش به نام شرکت سروش ثبت و منتشر شد.

حمید اسفندیاری در ادامه این نشست در خصوص نحوه عملکرد این ستاد در زمینه جمع آوری آثار منتشر شده ناشرین در بازار موسیقی بواسطه عدم نصب هولوگرام گفت: از زمانی که این ستاد تشکیل شد هم به واسطه نداشتن تجربه و هم شلوغی بازار این ستاد شتابزده عمل کرد. که در این اتفاق ما ناشران موسیقی توجهی به طرح نصب هولوگرام نکردیم که در صورت استمرار این بی‌توجهی دوستان این ستاد با ورود به بازار نشر بسیاری از آثار تولیدی را از فروشگاه‌ها جمع آوری کردند. بعد از این اتفاق بسیاری به این شیوه اعتراض کردند که در ‌‌نهایت ما خودمان متوجه شدیم مسئله هولوگرام به نفع ما است و باید با این ستاد همسو شویم.

حسین خانی در این باره نیز گفت: در ابتدای اجرای این طرح در یک مقطع زمانی کپی آثار موسیقی کم شد ولی هم اکنون با گذشت یک سال و اندی دوباره ادامه پیدا کرد چرا که دفتر موسیقی با این ستاد همسو نبود و همچنان تکلیف این طرح مشخص نشده است.

وی ادامه داد: آثار ما واقعا فروش نمی‌رود و دائما کپی می‌شود به صورتی در گذشته ۷۰ درصد آثارمان در شهرستان‌ها فروش می‌رفت که امروز این آمار و نیز فروش کار‌ها رو به نابودی است.

حسین خانی بیان داشت: خواسته ما این است که مسئولین تکلیف موسیقی را مشخص کنند چرا که این در همه جا از موسیقی استفاده می‌شود ولی ما همچنان نمی‌دانیم درآمد‌هایمان مشروع یا نامشروع است.

میلاد درخشانی نیز در این جلسه با بیان اینکه مردم راح‌ترین راه را برای خرید آثار هنری انتخاب می‌کنند، بیان داشت: امروزه تمام روابط افراد در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و دانلود آثار موسیقی نیز به واسطه حضور همه اقشار در فضای مجازی صورت می‌گیرد. بر این اساس من معتقدم باید خرید اینترنتی را در سایت‌های مجاز تقویت کنیم.

در پایان این نشست انصاری به همکاری ستاد صیانت از آثار فرهنگی هنری با نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: ستاد با همکاری نیروی انتظامی طرح جمع آوری آثار کپی شده مجاز و نیز آثاری که بدون مجوز منتشر می‌شوند را در دستور خود قرار داده به صورتی که تا کنون با بسیاری از فروشگاه‌ها که اقدام به فروش این آثار نموده‌اند نیز برخورد قانونی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در سطح کشوری در حال اجرا است و از همه هموطنانمان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی با شماره ۴۲۹۹۱ ما را در جریان این تخلفات قرار دهند تا بتوانیم در اولین فرصت به آن‌ها رسیدگی کنیم
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 شهریور 1392 - 09:41

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آثار قدیمی بدون هولوگرام جمع آوری نمی‌شوند | موسیقی ما