برنامه یاد بعضی نفرات
 
در سکوت آفتاب نیمه شب
با همراهی و آهنگ‌سازی محمدرضا درویشی
«در سکوت آفتاب نیمه شب» منتشر می‌شود
موسیقی ما - لی‌لا رضایی: «در سکوت آفتاب نیمه شب» آلبومی صوتی-تصویری است که به زودی منتشر شده و روانه بازار موسیقی خواهد شد.امین حیدری، نوازنده عود و آهنگساز سنتی کشورمان در گفت و گو با موسیقی ما با اعلام خبر انتشار آلبوم «در سکوت آفتاب نیمه شب» درخصوص جزییات این آلبوم گفت: این آلبوم یک آلبوم صوتی-تصویری است که در خارج از ایران با همراهی ارکستر سمفونیک کشور ترکیه، در کشور روسیه و شهرمسکو به ضبط می‌رسد. هدف از ضبط این آلبوم در این کشور ضبطی با کیفیت است که امکان آن در ایران کمتر است.

وی تصریح کرد: در ضبط آلبوم «در سکوت آفتاب نیمه شب» پنج نوازنده ایرانی هچون اشکان رهبر، نوید دهقان، فرهاد صفری ، حامد دژبراز و من حضور داریم که یکی از قطعات با کلام  را نیز اجرا خواهیم کرد که پیش از این با صدای حسین نورشرق اجرا شده بود. درتمامی این مراحل استاد محمدرضا درویشی با ما همراه بوده و به عنوان آهنگساز این اثر و تنظیم کننده آن در کنارمان حضور خواهند داشت.

وی افزود: در این آلبوم همچنین دو قطعه با عنوان «سکوت» و «آفتاب نیمه شب» را که براساس قطعات حسین بهروزی نیا تنظیم شده است و همین طور یک قطعه به نام «کلیدر» را نیز اجرا می‌کنیم که پیش از این همراه با آقای حسین علیزاده  اجراشده بود.

این نوازنده عود خاطر نشان کرد: ضبط این مجموعه 23 آبان ماه مصادف با 19 نوامبر همزمان با کنسرتی که در مسکو برگزار می‌کنیم، انجام خواهد شد. کنسرت ما در مسکو به مدت 4 شب در دانشگاه چایکوفسکی برگزار می‌شود که تمرینات آن را از هم اکنون آغاز کرده‌ایم.

گفتنی است «سکوت آفتاب نیمه شب» بعداز ضبط در مسکو با همراهی ارکستر سمفونیک کشور ترکیه در بازار موسیقی ایران منتشر شده و به دست علاقه مندان موسیقی خواهد رسید.

محمدرضا درویشی آهنگ‌ساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دایرةالمعارف سازهای ایران است. موسیقی کلیدر که بر اساس رمان کلیدر محمود دولت آبادی ساخته شده‌است، یکی از شاهکارهای درویشی است. این قطعه بر اساس فواصل نوا نوشته شده و در جاهایی مدلاسیون‌هایی به شور، دشتی، بیات اصفهان و... اتفاق می‌افتد؛ اما بخش آغاز و پایان در پرده‌های نوا نوشته شده‌است. سوییت کلیدر دارای موومان‌های هشتگانه با عناوین سوگنامه دشت نیشابور، پگاه نیشابور، درو زمین دیمی سوزن ده، پشت دروازه بیهق، رویارویی سیدشرضا تربتی با گل‌محمد، وداع گل‌محمد، نعش کشتگان و خاتمه است.

 درویشی درباره این قطعه می‌گوید: کلیدر یکی از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین کارهایی است که در زندگی هنری خود نوشته‌ام. در خود رمان هم چنین است که هرچه داستان جلوتر می‌رود، نسبت‌های بیشتری با تاریکی پیدا می‌کند. نوشتن این قطعه مثل سیاه‌چاله‌ای بود که هر چه در آن جلوتر می‌رفتم، تلخ‌تر می‌شد. من تاکنون قطعه‌ای به این تلخی ننوشته‌ام. این موسیقی برایم عزیز است و آن را با همه جانم نوشته‌ام.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 شهریور 1392 - 10:38

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «در سکوت آفتاب نیمه شب» منتشر می‌شود | موسیقی ما