برنامه یاد بعضی نفرات
 
«آنچه گذشت» با ترانه های علی بحرینی و صدای شکوهی، عسکری، خواجه امیری، چاوشی، صفوی، علیزاده، جهانبخش، پاشایی، یغمایی، شهروز، رویگری، بی باک، رمضان، کیانی، ترابی و...
دوست دارم خواننده‌ها با من موفق شوند، نه من با خواننده‌ها!
موسیقی ما - بهار راستین: علی بحرینی گزیده ای از ترانه های اجرا شده اش را در قالب مجموعه ای با عنوان «آنچه گذشت» در اختیار عوامل موسیقی پاپ قرار می دهد. در این مجموعه 40 قطعه از سروده های این ترانه سرا توسط او انتخاب شده است؛ آثاری که در طول سال های اخیر خواننده هایی مثل شهرام شکوهی، احسان خواجه امیری، سعید شهروز، محسن چاوشی، حمید عسکری، بهنام صفوی، شهاب رمضان، بابک جهانبخش، مهدی یغمایی، مرتضی پاشایی، رامین بی باک، میلاد ترابی، میلاد کیانی، محمد علیزاده، رضا رویگری و... آنها را اجرا کرده اند. بدون تردید کمتر ترانه سرایی توفیق همکاری با حجم انبوهی از خواننده های مطرح و مجاز داخلی را داشته و به این ترتیب به نظر می رسد شنیدن مجموعه «آنچه گذشت» هم جذاب باشد و هم خاطره انگیز.

علی بحرینی در گفت وگو با «موسیقی ما»، ابتدا به چند سوال ما پاسخ گفت و سپس در مورد تعدادی از قطعات برگزیده اش توضیح کوتاهی ارائه داد.
 
  • این 40 ترانه را از میان چند ترانه اجرا شده ات انتخاب کرده ای؟
-فکر می کنم حدود 200 ترانه من توسط خواننده های مختلف اجرا شده باشد.
 
  • ملاک انتخاب این 40 ترانه چه بود؟
-اقبال عمومی به ترانه ها و همینطور سلیقه شخصی خودم.
 
  • پس تصمیم گرفتی بیشتربه سراغ کارهای پرتیراژت بروی!
-آهنگی که پرتیراژ بوده قطعاً پتانسیل زیادی داشته که مورد استقبال قرار گرفته اما تعدادی از کارهایی که برای «آنچه گذشت» انتخاب کرده ام، به نظر خودم قابلیت های زیادی داشته اند اما شاید چندان شنیده نشده باشند.
 
  • دلیل انتخاب اسم «آنچه گذشت» برای این مجموعه چه بود؟
یکی دو هفته برای انتخاب اسم این مجموعه فکر کردم و در نهایت به «آنچه گذشت» رسیدم. فکر می کنم اسم مناسبی است چون جمله خاطره انگیزی است و با محتوای مجموعه هم تناسب دارد.
 
  • هدفت از جمع و جور کردن این مجموعه چیست؟
-می خواستم کارهایم را جمع بندی کنم. از سال 79 به مرور ترانه هایم منتشر شدند اما هرگز تلاش نکردم که به دیگران اعلام کنم کدام ترانه ها را در این سیزده سال من نوشته ام. این ترانه ها تا حالا نه تیتراژ بوده اند و نه ویدئو کلیپ شده اند و به همین خاطر فکر کردم بد نیست هم به خودم و هم به دوستان یادآوری شود که چه کارهایی از من اجرا شده است.
 
  • «آنچه گذشت» به صورت رسمی منتشر می شود؟
-نه به هیچ عنوان! چون این 40 ترانه انبوهی صاحب امتیاز و تهیه کننده دارد. هدفم فقط یک جور اطلاع رسانی مفید و مختصر است. شاید از چکیده تمام این 40 قطعه، یک قطعه ترکیبی در ده، دوازده دقیقه آماده کنیم و آن را روی اینترنت بگذاریم.
 
  • با نگاهی به لیست خواننده ها، این سوال پیش می آید که چگونه توانسته ای با این تعداد از خواننده های مطرح همکاری کنی؟
-این اتفاق به مرور افتاد و راستش را بخواهی وقتی مجموعه آماده شد برای خودم هم جالب بود که بسیاری از خواننده هایی که با آنها همکاری کرده ام، امروز محبوب و موفق هستند. همه چیز را در درجه اول مدیون لطف خدا می دانم و بعد از آن هم فکر می کنم تمرکزی که برای نوشتن ترانه و نوع ارتباطاتم در موسیقی داشتم به من کمک کرد.
 
  • در مورد این تمرکز بیشتر توضیح می دهی؟
-از وقتی ترانه نویسی برایم جدی شده تصمیم گرفتم فقط در حوزه مجاز داخلی کار کنم. هرگز اجازه ندادم ذهنم به سمت موسیقی غیرمجاز داخلی یا لس آنجلسی کشیده شود. از طرف دیگر در بحث های حاشیه ای و کل کل های اینترنتی و انجمنی هم شرکت نکردم و تمام سعی ام این بود که سرم به کار خودم باشد چون اعتقاد دارم که در موسیقی مجاز و عواملش ظرفیت های زیادی موجود است. خیلی از خواننده هایی که با آنها همکاری کردم، قبل از اجرای ترانه های من موقعیت امروزی را نداشتند. از طرف دیگر سعی کردم درکم از مفهوم شغل ترانه سرا درست باشد. ترانه سرا، اساساً قرار نیست یک آرتیست باشد و مثلاً در فضای مجازی و با گرفتن عکس های آنچنانی با خواننده ها و حتی همکارانش رقابت کند. خیلی از ما یادمان رفته که ماهیت ترانه سرایی، در پشت پرده است و نیازی به خودنمایی وجود ندارد. البته می توان آنقدر خوب سرود و نوشت که مردم، ترانه سرا را از پشت پرده به روی صحنه بیاورند اما این کار را خودمان نباید انجام دهیم چون تمرکز و تعادلمان را به هم می زند.
 
  • فکر می کنی علی بحرینی به جایگاهی رسیده باشد که ترانه هایش قابل تشخیص و امضاءدار باشد؟
-برای من امضاءدار بودن ترانه هایم فضیلت نیست. من به این فکر می کنم که نظر آهنگساز، خواننده و مخاطب را تأمین کنم و چون همیشه مجاز کار کرده ام محدودیت های ارشاد هم برایم مهم بوده است. ترانه سرایی به نظر من عرصه خودنمایی نیست. در تمام این سال ها دوست داشته ام که خواننده ها با من موفق شوند نه اینکه من با آنها به موفقیت برسم. به نظر من هر صدایی امضای خودش را دارد و من به عنوان ترانه سرا باید کلامم را جوری انتخاب کنم که با آن امضاء سازگار باشد، نه اینکه بخواهم امضایم را به کسی تحمیل کنم.
 
  • همکاری با خواننده های مطرح را ادامه می دهی؟
-همکاری با عسکری، شکوهی، جهانبخش، میلاد ترابی و... را ادامه می دهم و قطعاً در آلبوم های بعدی آنها حضور دارم.
 
  • با کدام خواننده های مطرح برای اولین بار همکاری خواهی کرد؟
-در آلبوم جدید بهنام علمشاهی حضور دارم و فکر می کنم آلبوم پرفروشی شود. با مسعود امامی که از نظر من یکی از سه ترانه سرای برجسته بعد از انقلاب است در آلبوم جدیدش با سه قطعه همکاری می کنم. این آلبوم برای من اهمیت فراوانی دارد چون برای صدایی ترانه نوشته ام که صاحبش یک ترانه سرای کم نظیر است و در حقیقت بابت خواندن ترانه هایم به من لطف کرده است.با امین رستمی نیز همکاری خواهم داشت.چند خواننده خوب هم که قابلیت فراوانی برای ستاره شدن دارند ترانه هایی از من خواهند خواند از جمله رضا اسدی،سعید اظهری،امیرعلی زمانیان،شاهین کزازی،مهدی احمدوند،جواد زکی شمس آبادی،محمد صداقت و همین طور دانیال.گروه  پازل هم در آلبوم رسمی خود چند ترانه از من ساخته اند.
 
  • فکر می کنی علی بحرینی تا چه زمانی بتواند ترانه های پرمخاطب بنویسد؟
-تا زمانی که روی کارش تمرکزداشته باشد و نسبت به دیگران حسادت نکند. یکی از بزرگترین خوش شانسی های من همکاری با آهنگسازها و تنظیم کننده هایی مثل میلاد ترابی، پوریا حیدری و پیام هوشمند بوده که برای شیطنت و جوسازی کار نمی کنند و هدفشان را درست انتخاب کرده اند. بین من و دوستانم سلیقه های مشترک زیادی وجود داشته که باعث شده خروجی کارهایمان خوب باشد. متأسفم که این سلیقه های مشترک گهگاه به «مافیا بازی» تعبیر می شود و ترانه سراهایی که سال هاست از مرحله پرت شده اند و حواسشان به همه کس و همه چیز هست جز خودشان و کارهایشان ، هر چند وقت یکبار علیه من سم پاشی می کنند ، اما مطمئن باشند تمرکز من به این سادگی ها از بین نمی رود. با این وجود از تمام دوستانی که فکر می کنند من در آلبوم های مجاز جایشان را تنگ کرده ام و یکی از اعضای مافیا هستم عذر می خواهم.
 
  • با خواننده های آن سوی آب همچنان همکاری نمی کنی؟
-نه، من سه چهار سالی است حتی دیگر پیشنهاد همکاری با آن طرفی ها را هم ندارم و ترجیح می دهم در امنیت کامل با خواننده هایی کار کنم که اطراف خودم هستند و در مشکلات ریز و درشت جامعه موسیقی با آنها اشتراک دارم. فعالیت مجاز شاید «دیر بازده» باشد اما با روحیات من سازگارتر است.
 
  • دلت برای روزنامه نگاری تنگ نشده؟
-بسیار زیاد.خیلی مواقع به سوژه هایی برمی خورم که این دلتنگی بیشتر هم می شود.شاید دوباره روزنامه نگاری را شروع کنم.چند روزی است در یکی از شبکه های اجتماعی صفحه ای باز کرده ام وچیزهایی می نویسم و بسیاری از مخاطبان قدیمی مطالبم را هم پیدا کرده ام...
 
×××

گفتنی های علی بحرینی در مورد تعدادی از ترانه هایش را بخوانید. او ترجیح داد به ترتیب الفبا  در مورد 24 ترانه از 40 ترانه ای که برای مجموعه «آنچه گذشت» انتخاب کرده چند جمله را با ما در میان بگذارد.

 
تازگیا- بابک جهانبخش
(می خوای بری نمی ذارم، آخه فقط تو رو دارم)
اوایل سال 85 من، بابک و پوریا حیدری پر از انرژی بودیم و اولین همکاری ما با «تازگیا» شکل گرفت. برخلاف آن چیزی که تصور می شود «تازگیا» را روی ملودی ننوشته ام. ترانه را که نوشتم حدس می زدم چه جور آهنگی روی آن ساخته شود. مطلع این ترانه یک هفته بعد از قسمت های دیگرش نوشته و ساخته شد. از «تازگیا» آنقدر بازتاب مثبت گرفتیم که همان سال با پوریا و بابک پنج شش کار دیگر انجام دادیم.
 
 
تبریک- بهنام صفوی
(به تو باختم و تو این بازیو بردی، تبریک...)
شهاب رمضان می خواست برای بهنام صفوی آهنگ بسازد. پارت اول ترانه را ساخت و بعد هم ملودی قسمت های دیگر را به من داد تا روی آن ترانه را ادامه بدهم. «تبریک» سه سال بعد از آنکه تولید شد و بیرون آمد اما با تنظیم خوب سیروان تر و تازه مانده بود.
  
تیر خلاص- سعید شهروز
(دفتر عشق که بسته شد دیدم منم تموم شدم)
قرار بود سعید چند ترانه من را بسازد و آنها را به خلق ا... بفروشیم. «تیر خلاص» را برای دیگران ساخت اما آن را بدون اطلاع من برای آلبوم خودش انتخاب کرد. در آلبوم «معبد» یکی از قطعاتی که خوب شنیده شد همین آهنگ بود گرچه به خودش هم بارها گفتم که با صدای بی نظیرش می توانستیم کار بزرگتری بسازیم.
  
جز تو- محمد علیزاده
(جز تو کی می تونه عزیز من باشه...)
روزهای پایانی صفحه بندی یکی از شماره های مجله اتفاق نو بود و من به شدت خسته و گرفتار اما میلاد ترابی همچنان از من می خواست تا برای تغییر قسمتی از ترانه که ملودی اش را عوض کرده بود به منزلش بروم. میلاد از همان روزی که قسمت اول ترانه نوشته شد اعتقاد زیادی داشت که «جز تو» با صدای محمد قطعه موفقی خواهد شد. وقتی این قطعه موفق شد بیشتر به هوش میلاد پی بردم.
 
چه کردی- مهدی یغمایی
(چه کردی که به دل من نشستی...)
در آپارتمان یغمایی، به قدری از امین بامشاد که آن روز مهمانم بود انرژی گرفتم که ظرف یک ساعت روی یکی از سخت ترین ملودی هایی که تا حالا به دستم رسیده بود «چه کردی» را نوشتم. بیرون اتاق هفت هشت نفر از جمله پوریا حیدری و مهدی یغمایی منتظر بودند که ببینند من چه می کنم. مهدی وقتی ترانه را روی ملودی خواند به من گفت: واقعاً که چه کردی!
  
خودت خواستی- احسان خواجه امیری
(خودت خواستی که من مجبور باشم...)
چند وقتی بود احسان را ندیده بودم. به محل کار او رفتم. دو خط ابتدایی «خودت خواستی» را روی یک تکه کاغذ نوشتم. پشت پیانو نشست و در کوتاه ترین زمان ممکن روی آن ملودی گذاشت. همان احساس را ادامه داد و بدون داشتن شعر، ملودی را تکمیل کرد. دو، سه ساعت اتود زدم و ترانه را تمام کردم. مصرع «حقیقت اینکه می بافی نبود» را بسیار دوست دارم.احسان چند روز بعد گفت که افشین یداللهی «خودت خواستی» را شنیده و از آن خوشش آمده. بیشتر خوشحال شدم.
  
دل دیوونه- شهرام شکوهی
(دل، دل،دل دیوونه، کی قدر تورو می دونه...)
ملودی به شدت تأثیرگذار بود اما وسواس بیش از اندازه شکوهی کارم را سخت می کرد. وسواس او بیشتر به خاطر این بود که آواهای مورد نظرش در ترانه به شکلی تعبیه شود که به احساس ملودی کوچکترین خدشه ای وارد نشود. «دل دیوونه» با توصیه میلاد ترابی به عنوان سر آلبوم «مدارا» انتخاب شد. هم من و هم شهرام با قطعه «دلم خونه» به عنوان سر آلبوم بیشتر موافق بودیم، اما بعد از چند ماه هر دو به این نتیجه رسیدیم که نظر میلاد درست تر بوده است!
  
دلم خونه- شهرام شکوهی
(پرم از درد دلتنگی، واسه م راهی نمی مونه...)
تنها قطعه آلبوم «مدارا» که در آن اول ترانه وجود داشت و بعد ملودی ساخته شد «دلم خونه» بود. روی این ترانه تعصب خاصی نداشتم و اصلاً فکر نمی کردم روزی به یک کار موفق تبدیل شود اما شکوهی بسیار مطمئن آن را از من تحویل گرفت و «دلم خونه» را به یک آهنگ موفق تبدیل کرد. خودم این خط از ترانه «دلم خونه» را بسیار دوست دارم: «دلت قرصه که من هستم،که دنیامو به تو بستم/ که هر وقت مشکلی باشه برای تو دم دستم».
  
دوباره- بابک جهانبخش
(دوباره اشک، دوباره درد...)
پوریا حیدری چهار بیت از میان نوشته های من را بیرون کشید و گذاشت جلوی بابک! آن سال ها در موسیقی پاپ، خواندن ترانه های کوتاه، تحت تأثیر شادمهر عقیلی به اپیدمی تبدیل شده بود! روی «دوباره» اصلاً حساب نمی کردم اما این آهنگ سال ها پس از انتشار ، دوباره توسط پیام هوشمند تنظیم شد و در آلبوم جدید بابک بیرون آمد. با «دوباره» بیشتر از همیشه متوجه شدم که بابک فقط یک خواننده توانا نیست و بسیار خوب آهنگ می سازد.
  
دوباره بیا- شهاب رمضان
(چقد تو خوبی، چه خوبه حالم، چه خوبه اینجا...)
هدفم نوشتن یک کار کاملاً مثبت بود که در آن همه چیز روبراه است و خواننده خاصی هم برای آن مورد نظرم نبود. یک سال بعد از نوشتن این ترانه شهاب رمضان برای دو خط اول آن ملودی ساخت و قرار شد براساس ادامه ملودی اش ترانه جدیدی بنویسم. از میان چهار کاری که با صدای شهاب از ترانه های من منتشر شده «دوباره بیا» را بیشتر دوست دارم.
  
دوران- رضا رویگری
(دوران ما با هم، دوران یک عشقه، دوران صد زخمه، دوران بارونه...)
سال 80 یکی از طرفداران آلبوم «غوغا» بودم و سبک و سیاق رضا رویگری را بسیار دوست داشتم. آلبوم «کازابلانکا» تکمیل شده بود که در استودیو ملودی با رویگری به صورت رو در رو آشنا شدم و قرار شد در یک قطعه با یکدیگر همکاری کنیم. از رویگری خواستم اگر ترانه ای برایش نوشتم حتماً خودش آن را آهنگسازی کند چون هنوز هم اعتقاد دارم او به خاطر ویژگی های صدایش، بهترین ملودی ساز ممکن برای خودش است. «دوران» با تنظیم پوریا حیدری «رو» آمد و از ماحصل این همکاری رضایت کامل دارم.
 
رأس 2- میلاد ترابی
(ساعت رأس دوئه، حواسم به توئه...)
بهار 89 با میلاد ترابی تولید یک آلبوم «مدل جدید» برای یک خواننده فرضی را استارت زدیم و بعد از تولید سه، چهار قطعه قرار شد خودش این آلبوم را بخواند. «ضربدر 2» آلبومی است که تمام ترانه هایش را من نوشتم و به همین خاطر دوست داشتم اسمم به عنوان «ترانه نویس» مطرح شود، نه «ترانه سرا». «رأس 2» مثل 10 قطعه دیگر این آلبوم برای مخاطب کم سن و سال تولید شد و به شدت دوستش دارم و اعتقاد دارم این «استایل» روزی در میان مردم محبوب خواهد شد.
  
غیر معمولی- محسن چاوشی
(دوستی ساده ما غیر معمولی شد...)
مهران خالصی تماس گرفت و از من خواست برای یکی از خواننده هایش یک ترانه «تین ایج» بنویسم. از او خواستم تا به خواننده بگوید با من تماس بگیرد اما مهران گفت احتیاجی به این تماس نیست. من «غیر معمولی» را نوشتم. مهران از آن خوشش آمد اما فردای آن روز تماس گرفت و گفت خواننده با قسمت هایی از آن مشکل دارد و باید آن را اصلاح کنم! آنقدر غرق دردسرهای مالی بودم که با عصبانیت از مهران خواستم این همکاری را منتفی کند. ترانه روی دستم ماند تا اینکه چند روز بعد چاوشی آن را پسندید. ماحصل این همکاری موفق شد و روزی که آلبوم «حریص» بیرون آمد خیلی ها ناراحت شدند.
  
قسمت – شهاب رمضان
(تو مث همه نگو که عشق ما اشتباه بود...)
سال 86 حدود 30 همکاری مشترک با شهاب داشتم که نیمی از آنها فنا شد... . «قسمت» همان سال ساخته شد و بعد از شش سال در آلبوم «جشن تنهایی» بیرون آمد. بعد از سه همکاری ریتمیک با شهاب در «رمانتیک»، به یک آهنگ «اسلو» با صدای او نیاز روحی داشتم. «قسمت» یکی از غم آلودترین ترانه های عمر من است.
  
کاش عاشقت نمی شدم- احسان خواجه امیری
(فرصت ما تموم شده، باید از این قصه بریم...)
بعد از «خودت خواستی»، یک کار شش و هشت برای احسان نوشتم که قرار بود در آلبوم «یه خاطره از فردا» قرار بگیرد و مجوز هم گرفت اما به خاطر مشکلات تنظیم بیرون نیامد. چند هفته بعد هم «کاش عاشقت نمی شدم» را روی ملودی نوشتم. به نظر خودم ترانه اش، کار ویژه ای نیست اما به لطف صدای احسان خوب شنیده شد. «خودت خواستی» را ده ها بار بیشتر از «کاش عاشقت نمی شدم» دوست دارم.
  
 من کجای زندگیتم- حمید عسکری
(مگه مال من نبودی، مگه عاشقت نبودم...)
ملودی عسکری به نظرم بسیار ساده و معمولی بود. فکر می کردم وقتی برایش ترانه بنویسم، حمید آن را به خواننده دیگری خواهد سپرد اما وقتی «من کجای زندگیتم» را در خانه اش خواند از شنیدن آن غافلگیر شدم. شاه بیت این ترانه را حمید خودش سرود و بعد هم مقاومت کرد تا مصرع «یه خبر بده بدونم که هنوز فکر منی» را عوض کنم اما در این مورد خاص زورم به او رسید!
  
 من و تو- شهرام شکوهی
(از دست تو دلگیرم، آرامش نمی گیرم...)
روی ملودی شکوهی یک ترانه شش و هشت نوشتم. او رضایتش را اعلام کرد اما در دقیقه 90 چند کلمه از ترانه را تغییر داد. چون نام دو ترانه دیگر من در این آلبوم با «دل» شروع می شد (دل دیوونه و دلم خونه) اسم این آهنگ را گذاشتیم «من و تو»!
  
 من و تو- حمید عسکری
(نه مث تو واسه من پیدا می شه...)
فکر می کردم آلبوم «کما 3» تکمیل شده که ناگهان حمید یک آهنگ جدید رو کرد! ترانه «من و تو» را نیمه شب نوشتم و تا روزی که آلبوم منتشر شد آن را با صدای حمید نشنیدم. این آهنگ برای من حکم چکیده خاطره های شیرینی را دارد که در طول چند هفته همنشینی با حمید عسکری به وجود آمد.
  
نبض احساس- مرتضی پاشایی
(دلخوری، از بغض پری، می فهمم...)
اوایل سال 86 یکی از واقعی ترین ترانه هایم را نوشتم و پشت تلفن آن را برای میلاد ترابی خواندم. یک خواننده ناشناس آن را برای آلبومش انتخاب کرد و چهار سال بعد از انتخابش پشیمان شد. میلاد تماس گرفت و گفت مرتضی پاشایی آن را می خواند. تنظیم مقداری تغییر کرد و «نبض احساس» به یکی از حسی ترین کارهای زندگی ام تبدیل شد.
  
نمی دونم که می دونی- رامین بی باک
(چشمامو ببین، دستامو بگیر، نگو دیگه نگو کوچیک و کم بودیم...)
تمام ترانه را روی ملودی میلاد ترابی نوشتم. روی موفقیت آن خیلی حساب می کردیم اما متأسفانه درصد کمی از انتظار ما برآورده شد. من در انتخاب و چینش کلمات ترجیع بند این ترانه اشتباه کردم و حتی هنوز هم نتوانسته ام آن را بعد از چند سال حفظ کنم. حیف شد. می توانست خیلی موفق تر از این ها باشد.
  
هامون- پوریا حیدری و داود حیدری
(همه دیوونگی هامون، همه ویرونگی هامون...)
چهار سال بود می خواستم برای خسرو شکیبایی کاری بنویسم و سرانجام اوایل تیر 91 دست به کار شدم. سعی کردم ترانه ام متفاوت باشد و ترجیح می دادم این ترانه را خواننده معروفی اجرا نکند. پوریا حیدری خودش ساخت و تنظیم کرد و بعد از صحبت های نافرجام با چند خواننده در نهایت خودش آن را خواند و بعد از دو روز قرار شد پدر پوریا (داود حیدری) هم دو بیت در پایان قطعه بخواند. «هامون» را به خاطر شکیبایی، حمید هامون و داریوش مهرجویی بسیار دوست دارم و کمتر هفته ای است که آن را گوش نکنم. اگر بگویم در میان کارهایم این آهنگ را جور دیگری دوست دارم دروغ نگفته ام.
  
هذیون- بابک جهانبخش
(من موندن من، باز رفتن اون، باز گریه من، بازم هذیون...)
مدت ها از بابک بی خبر بودم که تابستان سال 89 لطف پیام هوشمند شامل حال من شد. پیشنهاد داد که یک ترانه برای صدای بابک بنویسم تا آن را بسازد و تنظیم کند. می دانستم که بابک در کارهایش به دنبال حال و هوای احساسی است و به همین دلیل سعی کردم یک ترانه «شبه فانتزی» بنویسم. «هذیون» در ارشاد اذیت شد و مجبورم کردند قسمت هایی از آن را تغییر دهم اما این زورگویی هم نتوانست مانع از موفقیت آن شود!
  
هواتو کردم- عماد طالب زاده
(هواتو کردم اما تو نمی دونی...)
این ترانه را سال 86 برای صدای ایمان قیاسی نوشتم و به دست پیام هوشمند رساندم. ملودی پیام فوق العاده بود. این ترانه برای آلبوم «حساسیت» ایمان انتخاب شد و سال 88 مجوز گرفت اما چون انتشار این آلبوم منتفی شد هرگز با صدای قیاسی بیرون نیامد تا اینکه سال 91 پیام تماس گرفت و گفت عماد طالب زاده برای خواندن آن با قیاسی به توافق رسیده! خوشحالم که با اجرای این ترانه توسط عماد متوجه شدم او چقدر خواننده توانایی است و برایم جالب بود که عماد یک ترانه «مجوز دار»را از من خوانده است!امیدوارم هر چه زودتر آلبوم مجازش را بشنویم.او می تواند یکی از بهترین های این مارکت باشد.
  
یه جور دیگه- میلاد کیانی
(حسرت و حسادت و احساس تنهایی منو کشت...)
حرف دلم بود و آغاز همکاری ام با میلاد کیانی که به شدت معتقدم یکی از بهترین خواننده های حال حاضر پاپ ایران است... . اگر «یه جور دیگه» را بعد از اجرای نهایی می شنیدم شاید چند کلمه اش را تغییر می دادم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1392 - 17:41

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

شنبه 26 مرداد 1392 - 18:25

از اين ٢٤ تا ترانه اي كه معرفي كرده به نظر من بدترينش راس٢ هست و بعدش هذيون بابك جهانبخش و نبض احساس مرتضي پاشايي در كل ترانه هاي البوم ميلاد ترابي خيلي بد بود و همچنين خود البوم

شنبه 26 مرداد 1392 - 19:24

دست مریزاد به علی بحرینی عزیز

ترانه قسمت با تنظیم زیبای سیروان و صدای با احساس شهاب واقعا معرکه س

شنبه 26 مرداد 1392 - 20:22

بی شک یکی از بهترین ترانه سراها هستش....کار های ایشون رو با بابک جهانبخش و عماد طالب زاده و محسن چاووشی رو خیلی دوست دارم و انشالله همونطور که گفتن عماد طالب زاده هم بتونه در آینده نه چندان دور آلبوم بده و از شعرهای ایشون بازم استفاده کنه

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:01

مرسی گزارش جالب و متفاوتی بود

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:19

خیلی جالبه من سال 90 ک البوم زندگی من اومد به پسر عمه ام حامد گفتم هذیون سانسور شده شک نکن و الان خیلی و اسم جالب بود ک این حرف من تایید شد
البوم سون چرا با دو روز تاخیر میاد ؟!؟!؟ البوم مهدی ییراحی اواخر شهریور و اوایل مهر ماه منتشر میشه
از البوم بانو و دلصدای دو هم خبر بزارید ........... و البوم بنیامین وسعید شهروز و علی لهراسبی

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:22

سلام به استاد علی بحرینی اولین ژرنالیست موسیقی ایران
کجا بودی داداش دلمون خیلی خیلی تنگ شده بود
یادش بخیر اتفاق نو یادش بخیر هر ماه 2 بار ملاقات علی جان کجا رفتی دلمون پوسید
یادمه هربار نامه میدادم برات اسکار میدادم مثل خودت آخی یادش بخیر
علی بحرینی کارش امضای خودشو داره اونم کلمات ساده ای هست که فقط علی بحرینی میتونه ازش ترانه بنویسه

داش علی خیلللللللیییییییییی دوست داریم
غریبه-محمد رضا قائدی

دوشنبه 28 مرداد 1392 - 03:12
نوید (طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر) ترابی(طرفدار استاد محسن چاوشی کبیر)

استاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ استاد چی؟ حتما استاد ترانه گفتن درجه 5 و 6 و استاد خدشه وارد کردن و خراب کردن هنر ترانه سرایی در ایران اره؟

2.146.166.217
شنبه 26 مرداد 1392 - 21:47

والا حرمت پیشکسوت رو نگه داشتن هم انگار دیگه از مد افتاده تو ترانه سراها که اینجوره وای به حال بقیه.
کسایی که چند ساله از مرحله پرت شدن منظور یغماس دیگه؟!آخه برادر من یغما حالا که مجوز نداره هم از کل ترانه سراهای داخلی بین مردم داخل و خارج مطرح تر وشناخته شده تره چون برای کار کار نمیکنه برای جامعه و هنر کار میکنه.من رویایی دارم...!این بیت رو همه ایرانیها امروز از حفظن و باهاش دم میگیرن.شما و امثال شما در تاریخ این مرزو بوم کم نبودین که با خالی کردن پشت هنرمندان متعهد(و سایر عرصه ها) با گفتن این جمله که من همینجوری مجاز راحت ترم! باعث رنجهای بسیار برای مردم وهنرمندان شدید.تاریخ قضاوت میکنه.

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 11:57
danesh jamshidi

موافق با حرفاتون . اصلا ایبشون شخصیت قابل قبولی ندارن

2.190.2.138
شنبه 26 مرداد 1392 - 21:50

کلا ترانه های خوب و متفاوتی گفتن ....

خودت خواستی با اجرای زنده ی احسان و نواختن پیانو توسط خودش تو کنسرت مرداد 90 یه چیزی فرای فوق العاده بود!

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:52

جناب بحرینی شما که اعتقاد داری(. خیلی از ما یادمان رفته که ماهیت ترانه سرایی، در پشت پرده است و نیازی به خودنمایی وجود ندارد. البته می توان آنقدر خوب سرود و نوشت که مردم، ترانه سرا را از پشت پرده به روی صحنه بیاورند اما این کار را خودمان نباید انجام دهیم چون تمرکز و تعادلمان را به هم می زند.) پس چرا انقد از خودت تعریف میکنی مصاحبه های جنجالی میکنی؟!!

و در مورد چاوشی
غیر معمولی- محسن چاوشی
(دوستی ساده ما غیر معمولی شد...)
مهران خالصی تماس گرفت و از من خواست برای یکی از خواننده هایش یک ترانه «تین ایج» بنویسم. از او خواستم تا به خواننده بگوید با من تماس بگیرد اما مهران گفت احتیاجی به این تماس نیست. من «غیر معمولی» را نوشتم. مهران از آن خوشش آمد اما فردای آن روز تماس گرفت و گفت خواننده با قسمت هایی از آن مشکل دارد و باید آن را اصلاح کنم! آنقدر غرق دردسرهای مالی بودم که با عصبانیت از مهران خواستم این همکاری را منتفی کند. ترانه روی دستم ماند تا اینکه چند روز بعد چاوشی آن را پسندید. ماحصل این همکاری موفق شد و روزی که آلبوم «حریص» بیرون آمد خیلی ها ناراحت شدند.

شما نبودی تو مصاحبه ی اخیر گفتی محسن اومد دفترم البومشو داد گوش کردم! گفتم یه کار شیش و هشت کم داره! گفت بنویس برام ! نوشتم دادم ملودیشو تو ده دیقه ساخت ؟!!!!

این کجا و ان کجا؟!!!! حالا من امار خواننده ی محبوبم رو دارم و از مستندات مشخصه اینی که قبلا گفتی به واقعیت فقط کمی نزدیکه!

و اینجوری که پیداش جلو اسم هر خواننده داستان نوشتی فقط!
خدا داند...

شنبه 26 مرداد 1392 - 22:01

ضمنا مصاحبتون پر از تناقضه!از یک طرف میگید دمبال کل کلهای اینترنتی نبودم از طرف دیگه برای یغما منفی میزنید !تازه کی از شما اسم برده که میگید راجع به من مصاحبه میکنن!جریان همون قهرمانی بود که گرفتنش طرف پرید وسط گفت ما دوتا رو کجا میبرید!باز از طرفی میگید ترانه سرا نباید خودش بیاد بیرون بگه چه کردم باید مردم بیارنش که این کارای توست پس حالا عکس با فیگور بنداز! بعد خودتون میایید کاراتون رو دسته بندی وپخش میکنید تا مردم بدونن چه کارا کردید وتناقضات زیاد درباره امضا ترانه سرا وغیره!!
از این مصاحبه برا م روشن میشه به عنوان یه ترانه سرا هم از فکر متمرکزی برخوردار نیستید که به نظرم این باعث شده به جایگاهی که ادعا میکنید نرسیده باشید.

شنبه 26 مرداد 1392 - 23:30

نبض احساس مرتضی پاشایی توش بهترینه

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 00:36

یعنی کی از البوم حریص ناراحت شده؟

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 12:01
danesh jamshidi

امیر ارجینی .
اختلاف از همون موقع شروع شد.. ارجینی اعتقاد داشت محسن چاوشی نباید کار شیش و هشت یخونه و واسش خوب نیست.

2.190.2.138
یکشنبه 27 مرداد 1392 - 00:43

علی بحرینی باید افتخار بکنه که یکی از ترانه هاش توسط سلطان محسن چاوشی خونده شده...

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 01:01

حالا یه سوال خودشون بیشتر از همه به کدام ترانه علاقه ی بیشتری دارن ؟؟؟؟
و این که ایا توی همه ی این سال ها اتفاق خاصی هم موقع نوشتن یک ترانه رخ داده که مسیر ترانه رو به کلی تغییر بده که یه جورایی اون کارو با بقیه متفاوت کنه ؟؟؟؟؟

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 01:05

جز تو کی می تونه عزیز من باشه...
جزتو حررررررررررررررف نداشت

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 02:12

کارهای ضعیف و قوی زیاد داره البته به دید من ولی دل دویونش یه چیز دیکس

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 08:01

کارت درسته...

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 08:14

به خاطر ترانه های بسیار ضعیف آلبوم ضربدر 2 اصلا من دید بدی نسبت به ترانه های ایشون پیدا کرده بودم!!!

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 10:47
محمد رضا قائدی

سلام
داداش شما چند سالته بالای 20 یا زیر 20 چون هدف ضربدر2 متفاوت بود برای همین خیلی ها نتونستن راحت باهاش ارتباط برقرار کنن و لی مثلا من خودم این آلبوم را برای 15 تا 18 سال گذاشتم حال میکردن و خوششون می یومد چون سن هدفش من و شما نبودیم
ترانه های این آلبوم ها باید مسلما چنین قابلیتی رو داشته باشه تا بتونه این سن هدف رو جذب کنه که احتمال اینکه بعدا این آلبوم بگیره خیلی زیاده چون فروش اولیش فقط منو شمایی خریدیم که موسیقی رو دنبال میکنیم و فروش تدریجیش رو سن هدف میخره برای همین باید به این آلیوم بیشتر از بقیه آلبوم ها زمان داد چون با توجه به تنظیمش این قابلیت رو داره که حالا حالاها ترو تازه بمونه

37.254.105.95
یکشنبه 27 مرداد 1392 - 09:47

علی بحرینی یکی از بهترینهاست همین که این تعداد نسبتا زیاد ترانه گفته ولی هنوز به تکرار نیفتاده نشون میده که کارشو بلده ولی حیف که ...!!!

دوشنبه 28 مرداد 1392 - 16:23
Jalal MahdizadeH

علی بحرینی فقط خوبه بهترین نیست. چون اگه بهترین بودم در رابطه با همکاراش یه مقدار رعایت کوچیک بزرگی رو می کرد

2.180.146.98
یکشنبه 27 مرداد 1392 - 10:59

بهترین ترانه ی اقای بحرینی جز توی محمد علیزاده هست
بدترینشم هذیون بابک جهانبخش

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 11:22

به نام خدا
دوستان طرفدار چاووشی اینو تو مغزشون فرو کنن تنها قطعه هیت ایشون پس از مجاز شدن همین ترک دوستی ساده ما هستش که هنوزم که هنوزه تکراری نشده پس یکم احترام هم چیز خوبیه
علی بحرینی تو فوق العاده ای بهترین ترانه سرا تو قالب کارهایه هیت که خیلی شنیده شد

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 14:25
danesh jamshidi

شما که از چاوشی فقط این تراکو شنیدی در جایگاهی نیستی که بهترین قطعشو مشخص کنی. ( حکم نده داداشم نظر بده!)

ما خودمون با تک تک اهنگاش خاطره داریم و میدونیم کدوم خوبه و کدوم بده.
در ضمن این دوتا رو یادت باشه.. نمیگم همه ولی اکثر طرفدارای چاوشی دو چیزو ازش نمیخوان : 1 حضور در تلوزیون 2 کار شیش و هشت^^^^^^^ لذا همکاری با بحرینی یه عقب گرد محض بود.

در ضمن بر فرض محال بهترین قطعشون دوستی ساده ی ما باشه( مقداری علامت تعجب بزار بزارم که لازمه!!!!!!!!) اونوقت شما ملودی و تنظیم و ول کردی چسبیدی به ترانه؟! نمیدونم شما در جریانی یانه ولی ماکه در جریانیم خوب میدونم تو سبک شیش و هشت کمترین چیزی که اهمیت داره ترانست!!..

موفق باشید.

2.190.2.138
دوشنبه 28 مرداد 1392 - 17:50
omid gholizadeh

آقا ببخشید
چه جوری به این نتیجه رسیدی؟
جان من بگو دیگه!!!
بهتره شما هم تو مغزتون فرو کنید که طرفداران چاوشی خودشون می دونن چه کاری از چاوشی خوب بوده و کدوم بد!!
به موضوع اینطوری نگاه کن که چون چاوشی این کارو خوند ، این ترانه گل کرد!!!ok؟

بعدشم در مورد بحرینی بگم که خدایی اولین مخالف ترانه های این مدلی بودنو یه ایراد بزرگ که به عسگری می گرفتن همین بود!!حالا خودش شده .....
ولی خدایی روزنامه نگاریش حرف نداشت

یا علی

37.19.88.234
شنبه 23 شهریور 1392 - 11:35
بابک آبسالان

آقا دانش سعی کن نسبت به هر حرفی عکس العمل نشون ندی!
کسی که میگی کار هیت محسن غیرمعمولیه چه انتظاری ازش داری آخه؟!!!
یه چیزی راستی غیرمعمولی 6 و 8 نیس!
فقط ریتم ملودیش 6 و 8 هستش
تنظیم این کار هم هاوسه ....

2.185.189.158
یکشنبه 27 مرداد 1392 - 11:34

يعني اقاي بحريني خودش وترانه هاش يه دونست معركه است يعني ترانه هات معركه اند يه دونند حرف ندارند تك تكشون خاطره و هيتن مرسي اقاي بحريني ممنون بابت ترانه هاي زيباتون مرسي
ولي كاش روزنامه نگاري رو ادامه بدين يا هر از چند گاهي يه مصاحبه با خواننده ها انجا بدين چون مصاحبه هاتون به خصوص مصاحبتون با اقاي خواجه اميري تو مجله ي اتفاق نو حرف نداشتت كلا مصاحبه هاتون مثل ترانه هاتون زيبا و عاليند بازم ممنونم ازتون انچه گذش هم هم خودش هم اسمش حرف نداره واقعا عاليه موفق و پيروز باشيد

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 13:06

تازگیا وهذیون بابک واقققققعا فوق العاده بود مرسسسسی

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 14:25

تیر خلاص- سعید شهروز
دفتر عشق که بسته شد دیدم منم تموم شدم
خونم حلال ولی بدون به پای تو حروم شدم
اونی که عاشق شده بود،بدجوری تو کار تو موند
برای فاتح دلت،حالا باید فاتحه خوند...
عالی بود

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 15:15

به نظر من آقای بحرینی بهترین ترانه سراست

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 15:19

من فقط غير معموليشو شنيدم و كار هاي شهرام شكوهي و يكي دو كار هم از شهاب رمضان!

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 15:57

واسه آلبوم جدید بابک جهانبخش هم علی بحرینی ترانه گفته .اسم این آهنگ *یه چیزی میگی*
هستش.

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 16:06

تبریک آقای بهنام صفوی مممممممعععععععررررکککککههههههههههه است حرف نداره

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 17:47
رضا

به لطف تنظیم استاد سیروان بهترینه

2.187.47.30
یکشنبه 27 مرداد 1392 - 21:10

علی بحرینی اصلا و ابدا ترانه سرای خوبی نیست و حتی قواعد اولیه ی ترانه سرایی رو هم بلد نیست.م واقعا روزی که شنیدم قراره استاد چاوشی شعری رو از علی بحرینی بخونه خیلی شاکی شدم چون اصلا و ابدا علی بحرینی در حد و اندازه ی شخصیت بزرگی چون چاوشی نیست و کلاس کاری محسن چاوشی بالاتر از این حرفاست.من یادمه در گذشته که علی بحرینی در مجله ی اتفاق نو سردبیر بود همیشه به حمید عسکری بدو بیراه میگفت و میگفت ادای شادمهر رو درمیاره و خواننده نیست و از این حرفا ولی حالا معلوم نیست چطور دم به دقیقه به حمید عسکری ترانه میده.اگه واقعا دلیل اختلاف استاد چاوشی با امیر ارجینی همین همکاری با بحرینی بوده حیلی خیلی جای تاسف داره که به خاطر این ترانه سرای مبتدی این اتفاق بین 2 دوست بزرگ افتاده.

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 22:49

من نمیدونم این آقای بحرینی چی فکر کردن راجع به خودشون .... !!!
حالا خوبه یه شاعر درجه 4،5 هستش و این همه از خود مچکره !!!
یادش رفته اسمش کنار اسمهای خواجه امیری , چاوشی , یغمایی ,... بزرگ شد !!
این ترانه آخریم که واسه حمید عسگری گفت "خوشبختی" فوق العاده سطح پایین و کاملا دمِ دستی بود !!
کسی که به خاطره شعر ساده ی "غیر معمولی" میگه محسن چاوشی اسم منو یدک میکشه توقع بیشتری نیست ازش !! اگه جای امیر ارجینی , حسین صفا , روزبه بمانی بود فک کنم خدارم قبول نداشت ... !!!
آقای بحرینی شما همون روزنامه نگار بشی بهتره ... شعرای شما رو همه میتونن بنویسن ...

دوشنبه 28 مرداد 1392 - 08:01

آقاي بحريني هر چي داره از روزهاي روزنامه نگار بودنشه همون جايي كه به هر خواننده اي كه گير مي داد اون خواننده از ترس ميومد ازش يه ترانه مي خواست مث حميد عسگري
بعد همين آقا وقتي محسن چاووشي يه عطسه مي زد اون رو با عكس بزرگ تبديل مي كرد به تيتر مجله بعد مياد تو مصاحبه ميگه من از چاووشي بايد دست خط بگيرم كه بهش ترانه بدم
آخه... نمي خوري با چاووشي داداش!

دوشنبه 28 مرداد 1392 - 19:55
danesh jamshidi

بالخره هرکسی باید یجوری خودشو مطرح تر کنه!
این اقان بجای ترانه ی خوب نوشتن اومده گیر داده با مطرح ترین خواننده ی ایران

2.190.3.197
سه شنبه 29 مرداد 1392 - 13:25

آقای بحرینی همه حرفاتون صحیح اما اینکه گفتید آقای مسعودامامی یکی از سه ترانه سرای برتر پس از انقلاب هستن رو هرگز قبول نمی کنم و فکرم نکنم هیچ ترانه سرای دیگه ای هم این صحبت رو قبول داشته باشه...
بله اگه بتونید یغما گلرویی و روزبه بمانی و مونا برزویی و و و بقیه رو حذف کنید شاید آقای مسعود
امامی به جایگاه سومی برسن!!

سه شنبه 29 مرداد 1392 - 20:52

مصاحبه ی جالبی بود.
کاش طرفدارانِ نمی دونم چند آتیشه ی خوانندگانِ استاد! به جای خاله زنک بای(واژه ی گویاتری پیدا نکردم)
نظر میدادن،تحلیل و نقد و تشکر پیشکش ...
اگر همین دوستان مبتدی ترین اصولِ ترانه سرایی رو می دونستن، متوجه بودن که ساده و امروزی نویسی
به مراتب دشوارتره از کنارِ هم چیدنِ یکسری واژه ی نامفهوم و دستمالی شده ...
اگر امروز شما از ماجراهای علی بحرینی و حمید عسکری خبردارید ، دلیلش قطعن صداقتِ محضِ
علی بحرینی است،
چه در زمانِ اتفاقِ نو چه حالا (که البته حضم کردنِ رفتارهایِ اینچنینی مشکله اینروزا...).
به جای حکم دادن و خط و مرز تعیین کردن،
بهتره لذت ببریم از حاصلِ این همکاری ها.
اگر هم واقعن اینکاره اید ،
دست به کار شوید و برای ترانه آستین بالا بزنید ...
یا حق

پنجشنبه 3 بهمن 1392 - 11:40

با سلام و عرض ادب
من فاطمه غلامی هستم.1 ترانه سرای ناآشنا.به تازگی مجوز یکی از کتاب شعرهام رو هم گرفتم.دلم می خواد با خواننده ها همکاری کنم ولی نمی دانم چه طوری.ممنون میشم راهنماییم کنیین.
با سپاس
fatemeh63gholami@yahoo.com

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود دوست دارم خواننده‌ها با من موفق شوند، نه من با خواننده‌ها! | موسیقی ما