برنامه یاد بعضی نفرات
 
گفتگوی سایت «موسیقی ما» با آهنگساز سریال «مادرانه»:
کارن همایونفر: این بار با گرد و خاک برگشتم!
موسیقی ما – وحید لشکری: ماه رمضان امسال کلا حس موسیقایی قوی داشت چون جمعی زیادی از ستاره های موسیقی حضور داشتند و برخی هم بعد از مدتها به تلویزیون بازگشتند. «کارن همایونفر» یکی از موزیسین های مطرحی است که بعد از چهار سال و برای آهنگسازی سریال «مادرانه» به تلویزیون بازگشت. به بهانه این سریال و در حالی که کارن همایونفر مشغول ساخت موسیقی قسمت آخر بود با او هم کلام شدیم و اتفاقا شنونده برخی از گلایه های او از تلویزیون و اپراتورهای تلفن بودیم و از کارهای آینده وی مطلع شدیم. این گفتگو را تا پایان بخوانید:

*بابت سریال مادرانه پس از چند سال به تلویزیون بازگشتید؟
بعد از چهار سال.

*چه دلایلی باعث این بازگشت بود؟
با وجود اینکه پیشنهادات زیادی در این چهار سال بود ولی تمایل نداشتم که در تلویزیون کار کنم و ترجیح دادم که بیشتر در سینما باشم.

*این دوری از تلویزیون برای شما تفاوتی نداشت؟
خیلی هم تفاوت داشت چون تلویزیون را خیلی دوست دارم. برای اینکه در لحظات خاصی ناگهان میلیونها نفر سریال را می بینند و شما می توانید به وسیله موسیقی قلب میلیونها هموطن را فتح کنید. اما وقتی من در رویکرد تلویزیون با جوانی که تازه از راه رسیده است فرقی ندارم و معلوم نیست از کجا این موسیقی ها را می آورند طبیعتا باعث دلسردی می شود. ولی این بار با گرد و خاک برگشتم!

*چرا؟
برای اینکه بگویم موسیقی خوب هم می توان شنید یعنی مدام نباید بروید روی شبکه های ماهواره ای. وقتی من در تلویزیون کار می کنم وظیفه ام این است تا جایی که می توانم تماشاچی را وادار کنم که انگشت خودش را برای تعویض کانال به سمت ریموت نبرد. این نگاه من به کاری است که انجام می دهم زیرا باید بگذاریم تماشاچی با لحظات ملودرام ارتباط بیشتری برقرار کند. خوشبختانه این سریال خطوطی را شکست که قبلا شکسته نمی شد.

*فکر نمی کنید تلاش برای اینکه مخاطب به سمت ماهواره نرود وظیفه عوامل دیگر نظیر کارگردان یا نویسنده باشد؟
وظیفه تک تک عوامل است. وقتی شما سریال تلویزیونی کار می کنید از بازیگر و کارگردان تا صدا و موسیقی وظیفه دارند که برای جذابیت بیشتر هر چیزی که در محدوده اختیارات دارند انجام بدهند. کسی اگر می خواهد ماهواره را ببیند حرف دیگری است ولی من وقتی وارد پروژه ای می شوم باید به بهترین شکل در قلب مخاطب عام نفوذ کنم. زمانی که شما یک سریال در رسانه ملی کار می کنید باید تمام توان خود را برای جذابیت کار قرار بدهید. این از نویسنده و پشتیبانی تهیه کننده شروع می شود تا به هنر بازیگر و هماهنگی کارگردان می رسد. بعد به مرحله مونتاژ می رسیم که اگر درخشان باشد طبیعتا سایر اتفاقات پست پروداکشن هم دچار اتفاقات خوب می شوند.

*در صحبتی که قبلا با هم داشتیم گفتید که خیلی دل و دماغ کار کردن در سینما ندارید. دلیل غیبت شما در تلویزیون نیز همین بود؟
قطعا همین بود. ببین اتفاقات سینما که خودت ماجراهایش را می دانی و همان موقع هم گفتم که در این مدت چهارده فیلم سینمایی کار کردم که نه مورد آنها به نوعی در محاق قرار گرفت و الان خوشبختانه کم کم با تعویض سیستم های نظارتی این فیلم ها در حال اکران است و امید کم کم به من برمی گردد. در تلویزیون هم مشکلی که از چهار سال قبل به این سمت اتفاق افتاد این بود که در واقع کارهای من از تیتراژ یک برنامه تا یک تبلیغ تلویزیونی تا مستندی که روح من از آن خبر ندارد پخش می شد. این مساله باعث خوشحالی است ولی وقتی سازمانی که برایش بیست سال کار کرده ای به راحتی از موسیقی تو استفاده می کند و نمی توانید حرفی بزنید باعث می شود که ترجیح بدهید دور باشید. برای سریال «مادرانه» با مهر و امضای شخصی خودم برگشتم یعنی اگر یک قیاس بفرمایید مردم بعد از مدتها در تلویزیون موسیقی شنیدند.

*آمده اید که بمانید؟
نمی دانم چون بستگی به کارهایی که پیشنهاد می شود دارد.

*فارغ از مقوله پیشنهادها با توجه به شرایط خودتان تمایل دارید که بمانید؟
صد در صد. وقتی به تو می گویم بیست و نه سریال کار کردم یعنی این مدیا را خوب می شناسم. سریالهایی که کار کردم کوچک نبودند و همه آنها رده «الف ویژه» یا «الف» داشتند. در آن دوره من اولین سریال های مناسبتی و تله فیلم ها را کار کردم. هنوز مردم یاد سریال «همسایه ها» و «پلیس جوان» و «صاحبدلان» هستند. با «ابراهیم حاتمی کیا» و یا سریال بزرگ «نردبان آسمان» به کارگردانی «محمدحسین لطیفی» را کار کردم. می خواهم بگویم که این مدیا را می شناسم چون هنوز تیتراژی مثل «مرگ تدریجی یک رویا» به کارگردانی«فریدون جیرانی» مورد پسند مردم است. کلا ما سه چهار نفر از زمانی که در تلویزیون کار نکردیم شما این افت کیفی را حداقل در بخش موسیقی می بینید البته این گفته من به جز چند چهره جوانی می شود که الان فعال هستند و کارهای خوبی را ارائه می کنند. فکر می کنم با تغییراتی که اتفاق افتاده و در آینده رخ می دهد نگرش نسبت به موسیقی متن سریالها یک مقدار جدی تر خواهد شد. امیدوارم آقایان «خلعتبری» و «علیزاده» و «شهبازیان» بیشتر بتوانند کار کنند چون این افراد موسیقی ها را می سازند. در مادرانه هم این اتفاق افتاد چون خسته شدم از بس همه مردم منتظر اتمام برنامه ها بودند تا بروند «حریم سلطان» ببینند! اتفاقا یک مقدار تم موسیقی مادرانه را ترکی کردم که بگویم ما هم بلد هستیم!

*چه تفاوتی بین ساخت موسیقی برای یک سریال مناسبتی با یک مجموعه عادی وجود دارد؟
ببین طبیعتا برای سریال عادی شما یک هفته وقت دارید که به قسمت بعدی بپردازید اما سریال مناسبتی هر شب پخش می شود. مثلا سریال مادرانه تا همین دیشب فیلمبرداری داشت و شما سی شب روی آنتن هستید و نمی توانید یک لحظه توقف داشته باشید. سختی کار مناسبتی همین است که از ابتدا باید دقیق کار کنید تا از قبل برای سی شب برنامه داشته باشید.

*ساخت موسیقی این سریال چند وقت زمان برد؟
من سه روز قبل از شروع ماه رمضان روزه کار نکردنم برای تلویزیون را شکستم و به این گروه اضافه شدم و در این لحظه که با تو صحبت می کنم درگیر موسیقی قسمت آخر آن هستم.

*با عوامل سازنده فیلم آشنایی قبلی داشتید؟
قرار بود در همین چهار سال من با آقای «جواد افشار» سریالی را کار کنم که آقای «جودی» تهیه کننده آن بود ولی سر حرفم ایستادم و گفتم که در تلویزیون کار نمی کنم. با آقای «محمدرضا شفیعی» هم دو فیلم سینمایی کار کرده بودم.

*اگر بخواهیم در مورد فیلمنامه صحبت کنیم شما در مورد نوع روایت و قلم «سعید نعمت الله» چه نظری دارید؟
خیلی با «سعید نعمت الله» آشنایی نداشتم ولی «حمید نعمت الله» دوست قدیمی من است. طبیعتا برادر حمید نعمت الله نمی تواند بد باشد و وقتی به کارها و شکل دیالوگ نویسی وی رجوع کردم دیدم که تکنیک بسیار مخاطب پسند بدون خروج از حوزه هنر را دارد. قصه های این شکلی و نوشتن و جمع کردن آن سخت است. فکر می کنم سعید نعمت الله یک موهبت برای تلویزیون است زیرا علاوه بر جوانی و انرژی از لایه هایی از آدم ها پرده برداری می کند که بی نظیر است.

*برخی معتقدند که مخاطبان این فیلم با توجه به موضوع آن فقط شامل جوان ها و افراد میان سال بودند. می خواهم بدانم فکر می کنید در کسب رضایت مخاطبان موفق بودید؟
این تحلیل خیلی مدنظر من نیست زیرا طبیعتا هر مجموعه ای یک گروه مخاطب مشخص دارد. این سریال بر روی مسائل اجتماعی و خانوادگی هدف گذاری می کند. هم قشر جوان اهمیت دارد و هم قشر میان سالی که الان در شرایطی به سر می برند که عین واقعیت های زندگی آنها را در اطرافیان خود می بینیم. اما من نمی توانم بگویم که این دو طیف اصلی مخاطبان را از لحاظ موسیقایی راضی کرده ام ولی سعی کردم احساسی که نسبت به کاراکترها و قصه داشتم را بیان کنم و با توجه به بازتابی که در جامعه می بینم فکر می کنم موفق بوده است.

*چطور؟
همه این ملودی را می خوانند و به عنوان آهنگ پیشواز خود قرار داده اند!

* این حرکت با اجازه شما یا عوامل دیگر فیلم بود؟
این که چه کسی این را به اپراتورهای تلفن داده است روح ما هم خبر ندارد! روز اول تیتراژ ابتدایی را «ایرانسل» به قیمت 1300 تومان فروخت و تیتراژ انتهایی که آقای «احسان خواجه امیری» زحمت خواندن آن را کشیده بود را هم به مشترکان خود عرضه کردند. من اهل مادیات نیستم چون می توانستم از اپراتورهای تلفن شکایت کنم ولی اگر بخشی از درآمد آهنگهای پیشواز مادرانه را می گرفتم میلیاردر می شدم! ببین همین اتفاقات آدم را ناراحت می کند و این بحثی هم که در ابتدا در مورد تلویزیون داشتیم به همین مربوط است. دو مستند را چند وقت پیش می دیدم که یکی درباره فراماسونری و دیگری درباره جنگ بود. خوشبختانه عوامل سازنده زحمت کشیده بودند کل آلبوم «سرانجام» بنده را بدون اینکه فاصله بین ترک ها و سکوت ها را حذف کنند کلا روی فیلم گذاشته بودند.

*البته این مشکل شما با تلویزیون اخیرا درد دل خیلی از خوانندگان هم شده است.
صد در صد همین است. اتفاقا با یک جمعی از حقوق دانان خبره در حال رسیدن به یک جمع بندی هستیم که به زودی اطلاع رسانی می شود چون ما قانون حقوق مالکیت مادی و معنوی را اتفاقا داریم. ابلاغیه ها و تبصره های این قانون موجود است و قانون فوق یکبار در سال 1348 یکبار هم در سال 1355 دوباره راهی مجلس شده است. از طرفی در دوره ریاست دکتر «حداد عادل» یکبار دیگر نیز مطرح شده است. قوانین مربوط وجود دارد ولی کسی اجرا نمی کند و اگر این قانون به سرانجام برسد موفقیت بزرگی برای همه هنرمندان محسوب می شود. ببین وقتی موسیقی آقای «شجریان» یا مرحوم «فرهاد مهراد» پخش می شود آن عزیزان اعتراض می کنند ولی به جایی نمی رسند. من هم الان بخواهم جنجال به پا کنم به نتیجه ای نمی رسم در حالی که این قضیه باید از ریشه اصلاح شود. قوانین موجود است و کاملا مدوّن و قابل استناد می باشد منتهی نظارت کامل وجود ندارد. *در سریال مادرانه برداشت من این بود که سعی کردید با وجود دارا بودن فضای موسیقی ایرانی خیلی وارد آن نشوید. درست است؟ نمی توانم بگویم وارد موسیقی ایرانی نشدیم. اتفاقا یک بخش مهمی از این موسیقی در دستگاه «شور» و «دشتی» است اما نوع سازبندی به شکلی است که شما احساس می کنید یک کار کلاسیک می شنوید ولی جنسی که به شما القا می کند حس شرقی بودن را دارد. به دلیل اینکه سالها در کشور ترکیه زندگی کردم و درس خواندم اتفاقا سعی کردم سایه هایی که در سازهای زهی می آید یک مقدار عطف موسیقی آذری را بگیرد و یک جاهایی ایرانی بشود.

*اسم این کار را می توانیم موسیقی تلفیقی بگذاریم؟
خیر. موسیقی تلفیقی اصلا یک بحث دیگری دارد. یک چیزی می خواهم بگویم که شاید دوستان ناراحت شوند ولی موسیقی تلفیقی در کشور ما مثل نکتار چند میوه شده است! یعنی شما چند مزه را دارید ولی هیچ چیز مشخص نیست. موسیقی تلفیقی تعریف دیگری دارد و اینکه من یک ساز کلاسیک و یک ساز سنتی را ترکیب می کنم اصلا به معنای تلفیقی بودن موسیقی نیست.

*ماه رمضان امسال در بین آهنگسازان سریال نام «آریا عظیمی نژاد» هم مطرح بود. در مورد کار ایشان چه نظری دارید؟
حقیقتا سریال «دودکش» خیلی ندیدم چون به صورت شبانه روزی مشغول کار بودیم. اتفاقا در این دوران سه یا چهار بار با «محمدحسین لطیفی» صحبت کردیم چون سریال های موفق زیادی با هم داشتیم. نتوانستم کار آریا را زیاد بشنوم ولی او از آن دسته موزیسین هایی است که مدیا تلویزیون را خوب می شناسد.

*از آلبوم «یک خیابان سهم یک افسانه نیست» و همکاری با «اندیشه فولادوند» برای ما بگویید.
بنده به عنوان صاحب اثر نباید در مورد آن صحبت کنم ولی این آلبوم یک منظومه صوتی بر اساس اشعار خانم «اندیشه فولادوند» است و من فکر می کنم یکی از اولین کارهای این حوزه می باشد زیرا اتفاقا به نسل جنگ و نگاه آنها نسبت به جنگ باز می گردد. خانم فولادوند از نسل من نیست ولی من از نسلی هستم که در جنگ حضور داشتم. اما این منظومه به قدری قریب و درد دل نسلی است که جنگ را ندیده که از دل مستندها می خواهد پی ببرد که چه اتفاقی رخ داده است. به کسانی به سبک اشعار خانم فولادوند و موسیقی من علاقه دارند حتما توصیه می کنم که این آلبوم را از دست ندهند.

*چه کارهای دیگری را در دست تولید دارید؟
یک مجموعه دیگری هم هست که زندگی نامه صوتی «پرویز پرستویی» با صدای خودش می باشد که طی هفته آینده منتشر خواهد شد. این مجموعه روایت زندگی اوست و در یک مجموعه نفیس منتشر می شود که یک آلبوم صوتی و یک آلبوم زندگی نامه ایشان است و همچنین یک کتاب نوشته خانم دکتر «کریمان» را شامل می شود. در حال کارکردن یک آلبوم هستم که جزئیات آن را بعدا اعلام می کنم و پیشنهاد چند کار سینمایی را دارم. آلبوم موسیقی فیلم های چند سال اخیر من به زودی منتشر می شود که خاطره انگیز است یعنی از اولین موسیقی ها تا کارهای جدید بنده را دربر می گیرد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1392 - 17:43

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

جمعه 25 مرداد 1392 - 17:47

ای کاش رضا یزدانی دوباره با کارن همایونفر و اندیشه فولادوند کار کنه ما ترانه هایی مثل بلاتکلیف و حرفهای شخصی میخوایم

جمعه 25 مرداد 1392 - 21:48
رضا کشاورز معتمدی

البته که حرفای شخصی کار کارن نبود!

5.201.195.16
جمعه 25 مرداد 1392 - 23:31
محمدرضا صادق زاده ارجمند

درسته حق با شماست من منظورم رو بد گفتم
حرفهاي شخصي براي ساعت فراموشي بود من منظورم اين بود رضا يزداني براي البوم جديدش حيف اين دونفر رو از دست بده

2.178.7.97
شنبه 26 مرداد 1392 - 21:02
بابک مخاطب موسیقی

به شخصه اهنگسازی خود رضاروبرای کارهاش بیشترقبول دارم توهمین البوم هم به نظر من برترین کارها مال خودرضابود مثل نوار وتهران..البته برای کارن واثارش بسیار ارزش واحترام قایلم

37.254.82.85
جمعه 25 مرداد 1392 - 17:50

امیدوارم کارن در زمینه تنظیم هم با خواننده هایی چون محسن چاوشی و رضا یزدانی همکاری داشته باشه

جمعه 25 مرداد 1392 - 18:06

یکی از نوابغ موسیقی ایران...

جمعه 25 مرداد 1392 - 21:49

از نظر موسیقی کار آقای همایونفر حرف نداره! ای کاش یک مقدار بیشتر به محتوای کارهایی که براشون موزیک می سازه توجه کنه!

جمعه 25 مرداد 1392 - 23:39
سعید

درسته، واقعا حیف موسیقی کارن همایونفر بود که تو این سریال استفاده شد

151.246.184.82
جمعه 25 مرداد 1392 - 21:55

امثال کارن در موسیقی کم داریم باید حداقل اگه کمک نمیکنیم بیشتر بشن حرمت همین چند تا دونه هم که دارن شرافتمندانه و با عشق به مردم کار میکنن نگه داریم که متاسفانه کو گوش شنوا!!!

جمعه 25 مرداد 1392 - 22:33

Reza yazdaaaaaaani ke binazireeeeeeee,sultane khanandehaye digaas,age bazam ba karen homayoonfar kar kone ke kheilii khoob mishe,agaram nakone bazam behtarineeee❤❤❤

جمعه 25 مرداد 1392 - 22:36

اگر میشه قطعاتی از موسیقی متن سریال مادرانه رو میزاشتین..البته با اجازه ایشون تا لذت ببریم

جمعه 25 مرداد 1392 - 23:03

کارن خواننده ی بزرگیه..نتیجه ی همکاریش با رضا یزدانی عالی بود..
فک میکنم در کنار محسن چاوشی بترکونن..جفتشون ایده های جدیدی در زیر شاخه های راک دارن

جمعه 25 مرداد 1392 - 23:22

اینجا هم نفهمیدیم...
آخر تیتراژ مادرانه کار کارن بود یا علیرضا افکاری؟؟؟
ولی امیدوارم کارن همایونفر با احسان خواجه امیری هماکاریشون رو ادامه بدن...

جمعه 25 مرداد 1392 - 23:57

واقعا آقای همایونفر یکی از آهنگسازان خوب این کشور هستند.
وقتی نتیجه همکاری اندیشه فولادوند و کارن همایونفر بشه ترانه طهران،تهران که با صدای رضا یزدانی اجرا شد. و واقعا جای خود رو در بین مردم پیدا کرد این آهنگ
باید منتظر شاهکار باشیم در آلبوم یک خیابان سهم یک افسانه نیست.

شنبه 26 مرداد 1392 - 00:05

کارن با رضا یزدانی مکمل میشه.کارن و سبک هایی که رضا یزدانی میخونه یکی از بهترین تنظیم کننده هاست

شنبه 26 مرداد 1392 - 01:54

موفق باشی کارن دوست داشتنی

شنبه 26 مرداد 1392 - 02:03

آقای همایونفر شما به شدت خوب هستید در زمینه ی موسیقی فیلم و دسته کمی از James Horner ندارید فقط اون امکانات داره شما ندارید،امیدوارم مسئولین به این موضوع رسیدگی کنند.
سفر سبز یکی از بهترین کارهای شما به همراه پلیس جوان و ...

شنبه 26 مرداد 1392 - 04:00
amin.k

بابا اغراق نکن دیگه!اینجوری موزیک پیشرفت نمیکنه.

188.159.200.103
شنبه 26 مرداد 1392 - 15:10

خیلی به موسیقی متن علاقه دارم و تو ایران فقط "کارن همایونفر" هست که با کاراش ارتباط برقرار میکنم از موسیقی متن فوق العاده ی فیلم "جرم" بیشتر از همه لذت بردم و حس انتزاعی عجیبی داشت مثل فیلم "خاکستری" از مارک استراید اینفیلد ،با اینکه خیلی کم بود.
بعد از مدت ها یک موسیقی متن خوب روی سریال ایرانی شنیدیم! امیدوارم آقای همایونفر در سال های آتی بتونن پیشرفت هم داشته باشن و فقط به همین نقطه ای که الان هستن اکتفا نکنن! تو ایران به نظرم بهترینن خالق موسیقی متن هستند ولی دوست دارم با افزایش میزان اطلاعات موسیقیایی خودشون در سطح جهانی با موزیسین های مطرح جهان رقابت کنن چه بسا بتونن تو فیلم های مطرح خارجی هم به ایشون بها داده بشه!
آرزوی پیشرفت و موفقیت برای جناب همایونفر می کنم.

شنبه 26 مرداد 1392 - 18:46

اقای همایون فر بسیار کار خوبی کردنند که به تلوزیون برگشتند ولی یه سوال یا شاید هم من بد متوجه شدم ایا اهنگسازی یه چیزی نیست که باید به ادم الهام بشه یا اینکه روی ان کار حس گذاشته بشه چطور ایشون 5 4 روزه یک کار تحویل دادن ؟!؟!؟!؟؟!

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:03

ممنون بابت گزارش

شنبه 26 مرداد 1392 - 21:44

به نظرم بهترین موسیقی بود.......
مویسقی ما و سینما رو به تکراره

شنبه 26 مرداد 1392 - 22:47

کارش عاااااااااااااااااااااااااااالیه! :)

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 04:37

ممنون از کارن همایونفر برای موسیقی بسیار زیبای فیلم هیس!دخترها فریاد نمیزنند.بسیار جذاب و تاثیرگذار بود.

یکشنبه 27 مرداد 1392 - 12:58

به نظر من موسیقی مادرانه بد نبود ولی خیلی هم جالب نبود و اصلا شبیه کار کسی که "این مدیا رو میشناسه" نبود . من کار های قبلی ایشون رو - بعنوان یک طرفدار موسیقی فیلم - بیشتر دوست داشتم. این که از موسیقی در طول فیلم - برخلاف خیلی از فیلم های ایران - استفاده شده بود خوب بود امم نه اینکه تو لظات غم، شادی ، ترس و کلا همه جا همین یه آهنگ پخش بشه اصلا خوب نبود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود کارن همایونفر: این بار با گرد و خاک برگشتم! | موسیقی ما