برنامه یاد بعضی نفرات
 
شاید وقت تجدید نظر رسیده است
درباره گذشته و نبود موسیقی
سمیه قاضی زاده: تا به حال هیچوقت با موسیقی نداشتن فیلم های فرهادی یا هر کارگردان دیگری مشکلی نداشته ام. الان هم ندارم. پیش از این نیز در مطلبی که به بهانهء فیلم من مادر هستم با عنوان "بی نیازی از موسیقی همراه با تم روشنفکری"(شماره 452 صفحه 83) نوشته بودم به عدم داشتن دلایل کافی در استفاده نکردن از موسیقی اشاره کرده بودم. اما تصور می کنم الان دیگر وقتش رسیده است تا  دربارهء این ماجرای بی موسیقی بودن فیلم های فرهادی به عنوان یکی از مهم ترین کارگردانان سینمای ایران به خصوص این فیلم آخری به صورت خاص حرف زد.  

  گذشته مثل فیلم های قبلی فرهادی نیست که آنقدر تماشاگر را در لحظه به لحظه اش درگیر کند که نیازی به همراهی موسیقی نباشد. برعکس، این ریتم کند و این خرده داستان هایی که یک به یک مطرح می شوند حتما نیاز به ریسمان قوی موسیقی دارند تا لینک کردنشان راحت تر و نرم تر شود. بحث این نیست که یک سری اصوات مثل صدای تکان خوردن لوسترهای عقب ماشین خشکشویی، صدای برخورد برف پاکن با شیشه ماشین، صدای قطار یا صدای ظرف و ظروف آشپزخانهء شهریار درون خودشان موسیقی ندارند. اتفاقا تکنیک بهره گیری از افکت های صوتی  طی سال های اخیرتکنیک جدیدی  نیست اما بسیار کارآمد است و در خیلی از فیلم های اینروزهای سینمای جهان نیز مورد استفاده قرار می گیرد اما مساله این است که اصلا این مقدار موسیقی که شبیه اصوات طبیعی زندگی است برای گذشته کافی نیست.  

حتی موسیقی پایانی فیلم هم که حالا  دیگر تبدیل به رسم فیلم های فرهادی شده است می توانست بسیار زودتر از این حرف ها شروع شود. مثلا صحنه ای که احمد مشغول پایین آوردن هلیکوپتر اسباب بازی فواد و لءا از روی درخت است از آن لحظاتی است که می توانست با حضور موسیقی به صحنه ای بیادماندنی بدل شود. حالا حتما نیازی نبود که کارگردان برای استفاده از موسیقی، سراغ ارکستر بزرگ و صداهای شلوغ برود بلکه به سبک اینروزها که موسیقی های خلوت اتفاقا مد شده است می توانست از این نوع موسیقی ها استفاده کند.

نمی دانم فرهادی تا کجا می خواهد به این سنت که خودش برای خودش گذاشته پایبند باشد ولی نگرانم که نکند در این باره در رودربایسی خودش مانده باشد!

تاریخ انتشار : دوشنبه 21 مرداد 1392 - 11:06

دیدگاه‌ها

سه شنبه 22 مرداد 1392 - 02:47

من واقعا اصرار نویسنده مخترم را بر لزوم داشتن موسیقی در فیلم نمی فهمم.
وقتی فیلمی ماجرای زندگی را روایت میکند و رئالیستی است چه دلیلی دارد موسیقی ای در فیلم داشته باشیم که معلوم نیست از کجا نواخته میشود؟
خود فرهادی هم بارها گفته که چون عاشق موسیقی است از موسیقی در فیلم هایش استفاده نمیکند.
در تاثیر موسیقی بر احساس مخاطب شکی نیست به خصوص وقتی فیلمی در ژانر وحشت یا کمدی یا اکشن باشد اما در یک فیلم واقع گرا که بطن زندگی را روایت میکند بازهم نیازی به موسیقی هست؟

چهارشنبه 23 مرداد 1392 - 12:05

آقای احمد خیلی از فیلم ها رئالیستی هستند چه در سینمای دنیا چه فیلم های ایرانی...همه شان هم موسیقی دارند...چه ربطی دارد؟ نمونه اش تمام فیلم های هالیوودی این روزها و همینطور تمام فیلم های رئالیستی دهه شصت و هفتاد خودمان

جمعه 25 مرداد 1392 - 12:42
احمد

بنده که نوشتم موسیقی 100 % بر احساس مخاطب اثر میکند ولی هنر اینجاست که بدون استفاده از این ابزار به گونه ای بر احساس مخاطب اثر بگذاری که یک فیلم دارای موسیقی اثر نمیکند مثلا جدایی نادر از سیمین اگر موسیقی داشت شاید این حجم از تاثیر و واقع گرایی و گاهی تلخی وسنگینی را بر مخاطب نمیذاشت
استفاده نکردن از موسیقی ایده جدید و روشنفکرانه ایست که کیارستمی و فرهادی و اخیرا کاهانی و جیرانی در آخرین فیلم هایشان از آن استفاده کرده اند و قضاوت در مورد درستی یا نادرستی این تصمیم بر عهده آیندگان است.

2.146.79.124
پنجشنبه 24 مرداد 1392 - 01:32

اصلا علمی و مستدل به قضیه نگاه نکردید. وزن کردن موسیقی و اینکه بنویسیم این مقدار موسیقی خوبه اون مقدار کمه و اینکه نمی دونم موسیقی آرام مد شده!! و این حرفا اصلا در حد نقدی نیست که می خواد متوجه فیلم اصغر فرهادی باشه.
من با کاری که فرهادی می کنه موافقم و به نظرم فرهادی کلا می دونه داره چیکار می کنه. فیلمی که قراره یه برش از یه زندگی کاملا معمولی رو به تصویر بکشه چرا باید موسیقی خارج از اون برش داشته باشه. اتفاقا به نظر من بودن موسیقی یه سنت غلطه که کسی روش نمی شه قیدش رو بزنه ولی فرهادی زده. واسه اینکه به باورپذیری و واقع گرایی کارش اضافه کنه. کاری که با دوربین سر درست گرفتن هم دنبالش بود و خیلیا که اوایل باهاش مخالفت می کردن امروز به سمت دوربین سر دست متمایل شدن

شنبه 26 مرداد 1392 - 01:53

در این فیلم فرهادی واقعا نبود موسیقی به چشم می خورد خیلی از سکانس ها احتیاج به موسیقی داشت ولی خود فرهادی نداشت،من نمیدونم چرا استفاده نکردن از موسیقی در فیلم ها امروزه در ایران فقط نه در چهان بلکه در ایران رواج یافته استريا،بر همین اساس می گویم که هر کسی اومد فیلم جدید آقای فرهادی رو دید فیلم براش خیلی خسته کننده بود و 95 درصد دلیل این قضیه نبود موسیقی متن بود،آخه من نمی دانم آقای فرهادی دنباله رو کدام سبک است،کدام کارگردان،از استاد هالیوودی شروع می کنم.
Woody Allen که در 100 درصد فیلم های او موسیقی به کار رفته است.

Steven Spielberg که به جرات می توان گفت بهترین موسیقی متن های فیلم های دنیا در کارنامه ی خود دارد.
Martin Scorsese که ما در سال 2011 شاهد یکی از بهترین موسیقی های متن بودیم که به نظر من موسیقی متن این فیلم به طرز جدی روی فیلم تاثیر داشت بر روی فیلم Hugo که کاری از Howard shore بود واقعا زیبا بود.
Ange Lee که شاهد بودیم در اسکار امسال بهترین موسیقی متن را فیلم جدیداش دریافت کرد،و در سال 2000 با موسیقی ببر خیزان،اژدهای پنهان نیز برنده ی اسکار شد
Chan wook park که با تازگی ما شاهد فیلم Stoker از او بودیم که موسیقی قابل مثالی را ما از Clint Manssell شنیدیم
Darren Aronofsky که تمام کارهای او دارای موسیقی هستند،موسیقی های بسیار Match با فیلم.
David Lynch که او هم از موسیقی در فیلم هایش استفاده می کند که بسیار خوب است.
Kathryn Bigelow که در فیلم های جنایی ، جنگی که می سازد موسیقی بسیار زیبایی نیز قرار می دهد.
Roman Polansky که او هم موسیقی فیلم را مورد ستایش قرار میدهد و اگر مشاهده کرده باشید در فیلم
The Gost Writer به جرات می توان گفت زیبایی کلارینت باس در این فیلم تاثیری واقا زیبا داشت.

Peter Jackson که به جرات می توان گفت که سه فیلم او به نام ارباب حلقه ها دارای موسیقی توصیف نشدنی می باشد که به شدت این موسیقی زیبایی فیلم رو دو چندان کرد.

Terrence Malick که او هم در تمام فیلم هایش از موسیقی فیلم استفاده کرده است.

و استاد واقعی فیلم سازی یعنی:
Alfred Hitchkok که او هم در تمام فیلم های خود از موسیقی فیلم استفاده کرده است.

آقای فرهادی و نظیر شما که فکر میکنید موسیقی در فیلم های شما جایی ندارد و یک تم روشنفکری را دنبال نموده اید من برای شما چندین مثال زدم راجع به بهترین کارگردان های دنیا که همگی از موسیقی فیلم استفاده می کنند و موسیقی و فیلم را دو عنصر وابسته به هم میدانند،و برای این موسیقی ها خرج های بسیاری می کنند،و ارکستر های بزرگ نواختن آن را بر عهده می گیرند،دیگر فکر نمیکنید ارکستر سمفونیک ما چرا تعطیل شد،پاسخش واضح است در تمام دنیا ارکستر سمفونیک ها به اجرای موسیقی فیلم می پردازند.
امیدوارم صحبت های من کسی را ناراحت نکرده باشد و کسی از من دلگیر نباشد.
با توفیق روز افزون برای مدیر بسیار عالی سایت برای رسیدگی به این موضوع واقعا متشکرم سایت Musicema برای این حرکت فوق العاده.

شنبه 2 شهریور 1392 - 11:52

با سپاس فراوان از نقد زیبای شما.

یکشنبه 6 مهر 1393 - 10:46

باسلام ممنون عالی ومفیدبود

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود درباره گذشته و نبود موسیقی | موسیقی ما