پروانه های کوه های زاگرس
type: 
بی کلام
امتیاز: 
2.52174

امتیاز : 50.4/100
تعداد رأی: 23
( امتیاز : 50.4/100 - 23 رأی)
(23 رأی)

خواننده: 
بی کلام (اثری از علیرضا مشایخی)
آهنگساز: 
علیرضا مشایخی
نوازنده ها: 
فریماه قوام صدری (پیانو)

ژانر:

انتشارات: 
ماهور
تعداد قطعات: 
20
فصل انتشار: 
بهار
ماه انتشار: 
ارديبهشت
سال انتشار: 
1392
توضیحات: 
علیرضا مشایخی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد. او به عنوان آهنگساز و محققِ میهمان حدود ۱۵ سال با دانشگاه اوترختِ هلند همکاری داشته است. او در مجموعه ی دورنمای موسیقی قرن ۲۱، بین ۲۳ آهنگسازی بود که مؤسسه ی فیلیپس آثارشان را منتشر کرده است. قطعه ی «شور» که اولین بار در موزه ی شهر آمستردام اجرا شده در آنتولوژی موسیقیِ الکترونیک ۱۳۰۵-۱۳۸۵ مؤسسه ی سابروزا منتشر شده است. مشایخی بیش از ششصد اثر دارد که در ۲۲۵ شماره ی اثر (اُپوس) دسته بندی شده است. او در سال ۱۳۷۲ همراه استاد فریماه قوام صدری گروه موسیقی تهران را پایه گذاری کرد و «ارکستر موسیقی نو» را تشکیل داد. از این ارکستر تا کنون شش سی دی منتشر شده است. در سال ۱۳۹۱ «گروه مجلسی علیرضا مشایخی» توسط وی تشکیل شد که تا کنون دو اجرا داشته است. علیرضا مشایخی عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.                                                                                     

فریماه قوام صدری از آغازِ همکاریِ خود با مشایخی، ویرایش بسیاری از آثار پیانوییِ وی را برعهده داشته است. از او می توان به عنوان کارشناس آثار پیانوییِ مشایخی نام برد. به گفته ی مشایخی «همراهی و توان فنی فریماه قوام صدری چه در مقام نوازنده و چه آموزگار تا به امروز مهم ترین و تأثیرگزارترین پشتوانه ی گروه موسیقی تهران بوده و هست». بخش بزرگی از آثار پیانوی مشایخی نیز همراه یا بدون ارکستر، توسط وی اجرا و ضبط شده است.                                               
 
مشایخی هرگز دوستدار یا معتقد به موسیقی توصیفی نبوده است. هر آینه توجه او به موضوعِ تداعیِ معانی که در تزهای فلسفه ی هنر او مورد بحث قرار گرفته است، باعث انتخاب عنوان هایی برای بعضی از آثارش شده است. اولین بار که او یک موتیف شش ضربی از منطقه ی جنوب ایران را شنید آن را «سَبُک» مانند «پروانه ای در کوه های زاگرس» توصیف کرد و سپس بر آن شد که آن موتیف را موضوع یک بسطِ وسیع قرار دهد. به این ترتیب قطعه ی حاضر به وجود آمد. این قطعه سند معتبری در ارتباط با موضوع «بسط» در موسیقیِ ملهم از موسیقی ایران است.
مظالب مرتبط : 

دیدگاه‌ها

فرزاد
31.3.250.45
جمعه 25 مرداد 1392 - 16:40

من تمام البومهاش رو گوش کردم امیدوارم این البوم هم مثله سری های قبل باشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.