برنامه یاد بعضی نفرات
 
امروز درنشست پژوهشی فرهنگستان هنر
محسن شریفیان موسیقی رمضان بوشهر را بررسی می‌کند
موسیقی ما- لی‌لا رضایی: محسن شریفیان سرپرست گروه لیان و پژوهشگر موسیقی در نشست پژوهشی «موسیقی و رمضان» که دوم مردادماه سال جاری در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود از رسمی در بوشهر با عنوان «دُم دُم سحری» می‌گوید و آکا صفوی خواننده گروه لیان هم بخشی از این رسم و آئین را به صورت زنده اجرا می‌کند.

محسن شریفیان امروز چهارشنبه دوم مردادماه سال 92 در فرهنگستان هنر تهران به بررسی موسیقی رمضان در بوشهر می‌پردازد.

شریفیان با اعلام این خبر در گفت و گو با موسیقی ما گفت: علاوه بر بررسی موسیقی رمضان در بوشهر، یک بررسی تطبیقی خواهیم داشت بین موسیقی رمضان بوشهر و سایر مناطق ایران و لزوم اهمیت حفظ و نگهداری آن و نیز چگونگی پرداختن به این نگهداری و خارج کردن آن از موزه ای بودن آن. چرا که این موسیقی در سالهای اخیر به شدت به سمت موزه ای بودن رفته به طوری این روزها نیز به جای اینگه به گوش برسد درموزه ها به خواب رفته است.

این نوازنده نی انبان ادامه داد: سال‌ها پیش موسیقی رمضان وجود داشته، حتی الان نیز وجود دارد اما در موزه‌ها! من بر این باورم که موسیقی رمضان امروزه به یک موسیقی موزه ای تبدیل شده است. چرا که در حال حاضر با وجود رسانه های خبری متفاوت عملا موسیقی رمضان کارکرد گذشته خود را از دست داده است و بیشتر جنبه سمبلیک به خود گرفته است. چرا که مثلا با پدید آمدن رسانه ای به نام رادیو در ایران دیگر نیازی به سحرخوانان و مناجات خوانان بومی نیست؛ و یا مثلا شلیک کردن توپ هنگام سحر و یا هنگام افطار آن زمان چون رسانه نبود بسیار رایج بود اما اکنون دیگر به لطف رسانه‌ها و تکنولوژی و ساعت‌های زنگ دار و موبایل‌های زنگ دار نه از این سحر خوانان خبری هست، نه از توپچیان و مناجات خوانان و سحرخوانان!

نشست پژوهشی بررسی موسیقی آیینی رمضان با عنوان «سحرخوانی» در محل فرهنگستان هنرامروز از ساعت 10:30 باسخنرانی محسن شریفیان، فواد توحیدی، علی اصغربیانی، موسی جرجانی و متین رضوان پور برگزار می‌شود. آکا صفوی نیز به اجرای موسیقی رمضان در بوشهر خواهد پرداخت.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 05:05

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود محسن شریفیان موسیقی رمضان بوشهر را بررسی می‌کند | موسیقی ما