برنامه یاد بعضی نفرات
 
جوابیه کارگردان مستند «راک آن» به صحبت‌های کاوه آفاق در «موسیقی ما»
شهوت شهرت
موسیقی ما- چندی پیش مطلبی به نقل از کاوه آفاق بر روی خروجی سایت قرار گرفت که در آن از شکایت او علیه سازندگان فیلم مستند «راک آن» خبر داده بود. به دنبال این خبر، شهیار کبیری (کارگردان مستند مدکور) جوابیه‌ای برای «موسیقی ما» ارسال کرده که طبق قانون مطبوعات منتشر می‌شود.

کاوه آفاق در مطلبی که با تیتر «شکایت کاوه آفاق از سازندگان فیلم مستند راک آن» روی سایت «موسیقی ما» قرار گرفت، چند ادعا را درباره این فیلم مطرح کرده است که با توجه به ضرورت ثبت واقعیت‌های موسیقی راک ایران، معرفی واقعی چهره‌های تازه مشهور شده و نیز دفاع از حیثیت سازندگان این مستند و همچنین ادای احترام به دیگر چهره‌های حاضر در این فیلم، توضیح دادن در این رابطه را به وظیفه کارگردان «راک آن» تبدیل می‌کند.

من، با توجه به کیفیت نازل و غیرقابل درک و باورِ فیلمِ مطابقِ معمول بحث‌برانگیز بهمن قبادی تحت عنوان «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» و به واسطه علاقه قدیمی به موسیقی زیرزمینی و بالاخص موسیقی راک ایران و باتوجه به رفاقت نزدیک با اکثر موزیسین‌های فعال در این سبک و همچنین تجربه فیلم‌سازی‌ام، در مجموع بنا به علاقه شخصی و بدون هیچ پشتوانه و هیچ پیشداوری تصمیم به ساخت مستند «راک آن» گرفتم و سعی کردم از همه سلیقه‌ها و گرایش‌های موسیقایی و نظری مرتبط با حوزه موسیقی زیرزمینی کمک بگیرم تا اثری را تولید کنم که بازنمای واقعیات موسیقی راک زیرزمینی ایران باشد.

با توجه به دوستی قدیمی با رضا یزدانی عزیز، بابک میرزاخانی نازنین، عبدی بهروانفر و فرد نامبرده (کاوه آفاق) به پرورش طرح اولیه پرداختم و در حین ادامه مسیر با افراد جدیدی آشنا شدم که باتوجه به مشورت‌هایی که از آنان می‌گرفتم طرح و پلان آینده کار ترسیم می‌شد. طبعاً افرادی که در حوزه مشاوره درباره موسیقی زیرزمینی می‌گنجیدند و همچنین افراد حاضر در جلوی دوربین، از امکان عدم دریافت مجوز و عرضه‌ی فیلم سال‌ها پس از ساخت، از مجاری غیررسمی باخبر بودند و اصلاً نه مگر این که موسیقی زیرزمینی طبق تعریف موسیقایی [آن] نیست که امکان دریافت مجوز را ندارد؟ با توجه با توضیحات یادشده به خاطر نمی‌آورم کسی را دستبند زده و به جلوی دوربین آورده باشیم و حتی لازم به ذکر است که پس از تدوین فیلم به تک‌تک حاضرین اعلام کردیم که هرکس از خروجی کار راضی نیست، کافی است اعلام کند تا بالکل از فیلم کنارش بگذاریم که تعدادی اعلام کردند و آن عزیزان را کنار گذاشتیم.

رضا یزدانی بنابه ضرورت‌هایش از ابتدا قرار گذاشت در صورت عدم دریافت مجوز [برای فیلم] جلوی دوربین ننشیند و ما به درخواست رضای نازنین احترام گذاشتیم و از کمک، مشورت و رفاقت‌اش در پیشبرد این اثر تشکر کردیم. بابک میرزاخانی عزیز هم صلاح را در این دید که در پشت صحنه باشد و عبدی بهروانفر هم پس از تدوین فیلم و به خصوص پخش ویدیوی انتهای فیلم «راک آن - قصه زیرزمین» دلخوری‌اش را در یک یادداشت مختصر در فیسبوک اعلام کرد و ما با توجه به عدم حضور عبدی در موسیقی تیتراژ فیلم که دلایل خاص خودش را داشت، احتمال برخوردهای دیگر او را می‌دادیم که اسمش را از لیست مشاوران فیلم با توافق حذف کردیم.

نامبرده اما از ابتدا تا انتها با ما بود و حتی به رغم عدم میل و نیت اولیه ما (که ساخت موسیقی تیتراژ توسط یک هنرمند دیگر بود)، برایمان ظرف سه روز آهنگی را جهت استفاده در تیتراژ پایانی آورد و باقی مسائل و هماهنگی و مدیریت پروژه را به ما سپرد. من نیز نه به دلیل کیفیت کار، بلکه به دلیل کمبود زمان و عقب افتادن از برنامه، آن آهنگ را پذیرفتم و پیشنهاد دادم برای جبران عدم جذابیت ترانه، از «یاسر بختیاری (یاس)» عزیز استفاده کنیم و یاسر با توجه به رفاقت دیرینه و لطف همیشگی به من پیشنهادم را پذیرفت که اتفاقاً باعث به شهرت رسیدنِ نامبرده‌ی امروز شاکی و موجب قطع همکاری دو فرد و دو گروه در ساخت موسیقی تیتراژ شد و تمام اینها فقط به دلیل حضور نامبرده در این ترانه بود که متاسفانه در آن زمان از شهرت‌اش باخبر نبودم، اما اتفاقات اخیر همه‌چیز را روشن کرد و توضیح داد.

نامبرده که در همان فیلم سخنان توهین‌آمیزی نسبت به سانسور کردن موزیک در کشور داشت و ما این بخش‌های توهین‌آمیز را در تدوین فیلم حذف کردیم، امروز مدام از تهعد و رسالت حرف می‌زند و دوستان، همکاران قدیمی و حتی اعضای گروه سابق‌اش را به داشتن مشکلات اخلاقی متهم می‌کند و همزمان از دریافت مجوز کارش خبر می‌دهد! او به تازگی در برنامه‌ای دیگر در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای حاضر می‌شود و در تمام چند هفته‌ای که خبر پخش برنامه‌اش از شبکه‌های اجتماعی و... اعلام می‌شود، واکنشی نشان نمی‌دهد؛ [اما] روزی که برنامه پخش و بازپخش می‌شود، آن وقت از همان برنامه هم شکایت می‌کند.

نامبرده دچار یک مشکل بود که همچنان ادامه دارد. وی بیش از علاقه به موسیقی، شهوتِ شهرت داشت و معمولاً انسان برای چیزی دست و پا می‌زند، حرص می‌خورد که ظرفیت آن را ندارد. این شهرتِ خفیف هم باعث هل من مزید زدن نامبرده شده و نه می‌تواند از توبره مجوز رسمی آلبوم و کارهایش بگذرد و نه سرش را از آخور مجاری غیررسمی در بیاورد. در حال حاضر نیز با توجه به فرصتی که به نامبرده جهت تکذیب دروغ و تهمت‌هایش داده بودم، مثل همیشه مصاحبه می‌کند، با انتساب دادن نزدیکان و پیگیران برنامه‌هایش به یکی از وزارتخانه‌ها تهدید می‌کند، تهمت بی‌اخلاقی می‌زند و با این همه هیاهو سعی دارد که خود را در صدر اخباری قرار دهد که توسط افرادی دنبال می‌شود که در نمایش خصوصی تدوین اولیه فیلم «راک آن» به قدری به صحبت‌های ناآگاهانه‌اش در خلال فیلم و همچنین موسیقی تیتراژ و حضور نامبرده در یک فیلم جدی اعتراض کردند که وادار شدم در تدوین نهایی او را از یک چهره پررنگ به یک چهره حاشیه‌ای که اشتباهات رایج مخالفان موسیقی راک را تکرار می‌کند، تقلیل دهم تا به منظور داشتن بار آموزشی فیلم، آدم‌های استخوان‌دار غلط‌هایش را بگیرند.

در هر حال، کل موجودیت موسیقی ایران بیشتر از آن برای من و همکاران‌ام محترم و مطبوع و عزیز است که بخواهم به جزئیات بیشتری ورود کنم که بهانه به دست مخالفان موسیقی می‌دهد. امیدوارم نامبرده با روشی که در پیش گرفته [...] مجوز کارش را از حراست [وزارت] فرهنگ و ارشاد [اسلامی] بگیرد.

شهیار کبیری - کارگردان فیلم مستند «راک آن»
30 تیر92
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 31 تیر 1392 - 13:34

دیدگاه‌ها

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 17:00

احساسم میگه آقای کبیری ، خودشون یه مشکلی دارن.... نوشته ایشون پر از کینه بود. متاسفم

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 19:02

متاسفم واقعا ! دوستی و همکاری به این خوبی اینطوری پاشیده شده!
درسته که کاوه آفاق شروع کننده این بحث بود .. اما نوشته آقای کبیری پر از بغض و کینه و توهین بود :)
تاسف آوره ...

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 19:07

شاید

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 20:26

کی می گه کاوه آفاق با این فیلم مشهور شده ؟:|
والا من هر کسی و دیدم از جمله خودم با شنیدن و دیدن کلیپ های شال، شهر من کو، اتاق آبی... تو یوتیوب علاقه مند شدن. حالا ممکن یه سری هم این مستند رو دیده باشند اما دلیل نمی شه، من که خودم اصلا این راک آن رو ندیدم و کلیپ قصه ی زیرزمین رو فقط به خاطر کاوه آفاق دیدم. علت شکایت ایشون هم فکر کنم اینه که دارن مجوز می گیرن و بهشون گیر می دن اگر مصاحبه شون از شبکه های ماهواره ای پخش بشه...و گفتن که قرار بوده این فیلم تو سی دی به صورت مجاز بیاد تو بازار.
کی ایشون به هم گروهیاشون توهین کردن؟! تو هر مصاحبه ای دیدم یا خوندم خیلی با احترام صحبت می کنن. شهوت شهرت؟! من که ایشون رو دیدم اتفاقا خیلی خاکی بودن و تا به حال هیچ هنرمندی رو انقدر متواضع و خوش برخورد ندیده بودم!!

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 21:44

اهنگ جذابیت نداشت برای تیتراژ ؟؟؟ کل اهنگ تحت تاثیر صدا و ترانه کاوه است اونوقت میگید یاس رو اضافه کردید که بهتر بشه ؟؟ این چجور متنی هست ؟؟ کاوه گفته بدون هماهنگی از کانال ماهواره ای پخش شده نه چیز دیگه. اقای کبیری کاوه و گروهش رو با البوم فوق العاده استرس شناختیم نه مستند ... قبل از ویدئوی این کار هم ویدئوی اتاق ابی رو از کاوه دیده بودیم. تخریب شخصیت یک هنرمند برای چی و چه قیمتی ؟؟ این ادم همون ادم خاکی هست که توی خیابون ساز زد و برای مردم اذربایجان کمک جمع کرد اونوقت میگید دنبال شهرته ؟؟...

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 22:41

جوابیه شما رو با نامه کاوه آفاق مقایسه می کنم می بینم شما یهو (انگار نه انگار!) هر چی خواستین گفتین با تمام جزئیات!! و دقیقا همون کار کاوه آفاق رو که به گفته خودتون درست نبوده تکرار کردین.

سه شنبه 1 مرداد 1392 - 22:56

آقای کبیری همین قدر بگم که من اسمه شما رو هم تاحالا نشنیدم ولی بار ها با آلبوم استرس که بعد از استاد کاوه یغمایی یک صدای شیوا و با احساس و قدرتمند به نام کاوه آفاق در زمینه راک شنیدم از خود بیخود شدم.شما داری در مورد تنها وکالسیت و ملودیست آینده دار حال حاضر ایران صحبت میکنی(اگر پیشکسوتایی مثل رضا و کاوه عزیز رو لحاظ نکنیم.چشم موزیک راک به کاوه هستش.من خودم برای اولین بار با شنیدن آهنگ شال رفتم سراغ گیتار الکتریک و الان میبالم به خودم که کاور ملودیشو مینوازم و لذت میبرم . بازم میگم من با اینمه خیلی پیگیر حوزه ی موسیقی و سینما هستم اسم شما هم تو ذهنم نمونده بود و نخواهد ماند...

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 01:30

وقتی از اول در جریان کل مسائل بوده چرا اعتراض .. !

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 09:15

آقای کبیری، همین کامنت های بالا نشان دهنده ی واکنش "مردم" (مهمترین و اصلی ترین مخاطبان موسیقی و سینما) نسبت به مصاحبه ی کاوه ی دوست داشتنی و توهین های شماست.
من عرضی ندارم :)

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 09:35

یاد دیالوگ فیلم اسکای فال افتادم
"
مادربزرگم یه جزیره داشت .. چیز با ارزشی توش نبود، در عرض یک ساعت میتونستی کل جزیره رو بگردی، ولی واسه ما مثل بهشت بود.
یه تابستون رفتیم به دیدنش و دیدیم که جزیره پر شده از موش. با یه قایق ماهیگیری اومده بودند و خودشون رو با نارگیل سیر میکردن. خوب حالا چطور میشه از شر موش ها توی یه جزیره خلاص شد .. مادر بزرگم اینو بهم یاد داد.
ما یه بشکه نفتی رو داخل زمین چال کردیم و نارگیل ها رو طوری چیدیم که اونها رو به سمت بشکه هدایت کنه، پس وقتی اونها میخواستن که نارگیل بخورند میافتادن توی بشکه.
و بعد از یک ماه، همه موش ها گیر افتادن.
ولی بعدش چیکار میکنی .. بشکه رو میندازی تو اقیانوس؟ میسوزونش؟ نه
فقط رهاش میکنی، و موش ها کم کم گرسنه شدن، و یکی بعد از دیگری اونها شروع کردن به خوردن همدیگه، تا زمانی که فقط دوتا ازونا باقی میمونه .. دو بازمانده.
و بعدش چی میشه؟ اونها رو میکشی؟ نه
اونها رو میگیری و رهاشون میکنی بین درختها .. حالا دیگه اونها نارگیل نمیخورند .. اونها فقط موش میخورند .. تو طبیعتشون رو تغییر دادی!"...

ای کاش کاوه اون موش اولی رو نمی خورد و شهیار هم کاش کمی بیشتر صبر میکرد برای جوابیه
آقای آفاق اگر نظر بنده رو می بینی مطمئن باش وزارت ارشاد هم درش همیشه روی یه پاشنه نمیچرخه
مسئولین عوض میشن و خیلی راحت مجوزدارای قبلی میشن حاشیه نشینای امروز
رفاقت زیبای تو با شهیار و دیگران اما میتونست توی قلب طرفداراتون موندنی باشه
شما با کارای زیرزمینی طرفدار پیدا کردی...و اینو بدون طرفدارای سبک شما عموما از قشر خاصی هستن که نظرشون بیشتر سطح متوسط جامعه می ارزه...

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 10:41

ما عادتمونه
هروقت دیدیم کسی داره تلاش میکنه برا پیشرفت،براش حاشیه درست میکنیم که یه وقت خدای نکرده موفق نشه

چهارشنبه 2 مرداد 1392 - 22:11

...کاوه آفاق به خاطر استعداد مسلمش در آهنگسازی و ترانه سرایی راک مشهور شد نه به خاطر...

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 02:20

کاوه اینقدر مودب شکایت خودش رو اعلام کرده اونوقت آقای کبیری با این الفاظ ... چرا آخه؟؟ متن کاوه رو میذارم
کاوه آفاق خواننده وآهنگساز کشورمان با انتشار نامه‌ای ناراحتی خود را پخش مجموعه مستند «راک آن» از یک شبکه ماهواره‌ای خارجی اعلام کرد. آفاق گفت: «این فیلم مجموعه مصاحبه‌هایی است با بسیاری از دست اندرکاران حوزهٔ موسیقی نوین ایران که اثری بسیار پرهزینه و زمانبر بوده و در طول ۴ سال ساخته شده است.»

وی افزود: «به طورمثال بخش مصاحبه مربوط به خود من تقریبا چهار سال پیش ضبط شد و قرار اولیه این بود که این مستندِ پژوهشی از مجاری رسمی داخلی منتشر شود و یکی از دلایل زمانبر شدن اثر همین کشمکش‌های فرآیند اخذ مجوز نشر بوده است. شنیده بودم که این کار مجوز گرفته و در سال ۹۲ از طریق ویدئو رسانهٔ داخلی منتشرخواهد شد اما در کمال تعجب وقتی خبر پخش ماهواره‌ای کار را شنیدم بسیار حسرت خوردم که چرا سازندگان این مجموعه حداقل با امثال کاوه آفاق، رضا یزدانی و بابک میرزاخانی که مشاوران مقولات تخصصی موسیقی در دورهٔ پیش تولید کار بودند تماسی نگرفتند که شاید اگر کمکی از دستمان بر می‌آمد برای کسب مجوز نشر رسمی انجام می‌دادیم و این اثر با کمک ما و دوستان می‌شد به صورت رسمی از مجاری داخلی به مخاطبانش عرضه شود. هدف از درج این مطلب، عرض گله خویش و همکاران به سازندگان مجموعه بود که‌ای کاش پیش از پخش ماهواره‌ای آن، از کسانی که با اعتبار نام آن‌ها پروژه را رسمیت بخشیدند و پیش بردند می‌پرسیدند که آیا راضی به پخش تصاویرتان به گونهٔ فعلی هستید و این گونه از عرضه کار را در شأن خود و هوادارانتان می‌بینید یا نه. این رسم در همه جای دنیا عرف است و‌ای کاش از سوی این عزیزان به جا آورده می‌شد.»

پنجشنبه 3 مرداد 1392 - 16:58

آقای کبیری حرفشو زده همونجوری که کاوه آفاق حرفشو زد ولی چون محبوبیت آقای آفاق بیشتر از آقای کبیریه دلیل نمیشه اینجوری به آقای کبیری حمله کنید. نه من میدونم حقیقت چیه نه شما. پس بهتره الکی کسی رو متهم نکنیم

یکشنبه 4 خرداد 1393 - 18:15
Shiva K

واقعاً شما طرز گویش و مایحتویات صحبتهای این دو متن رو یکی میبینید عجیباً خالقااااا !!!!!

65.49.14.78
دوشنبه 7 مرداد 1392 - 00:49

دوستانی که گفتن از کامنتا مشخصه که طرفدارای آقای آفاق بیشترن و آقای کبیری از روی غرض و .. این جوابیه رو دادن... من خودم چند جا توی این سایت کامنت گذاشتم و هیچ کدومش تایید نشد نه اینکه حرف خاصی زده باشم فقط مث شماها از آقای آفاق حمایت نکرده بودم.... بابت طرفداری یکجانبه سایت واقعا متاسفم!!!

دوشنبه 7 مرداد 1392 - 03:49
doost

آخه اگه فقط طرفدار ایشون بود که این متن گل و بلبل رو نمیذاشتن این بالا

5.52.108.150
دوشنبه 11 آذر 1392 - 11:33

کسی شهوت شهرت داره که اسمش "مرتضی" هست و به خاطر شهرت یک ترانه‌سرا اسم خودش رو انکار می‌کنه و به همه می‌گه "شهیار"صداش بکنن.

چهارشنبه 18 دی 1392 - 12:15

اگه آقای کبیری مثل کاوه آفاق حرفشو می زد....
آقای کبیری می خوای تا خنجر دستته به چند نفر دیگه هم که پشتشونو کردن خنجر بزنی؟چه طور ممکنه یه نفر چهار سال با کسی همکاری بکنه بعد به خاطر یه اشتباه هر چی دلش خواست بگه تا مثلآ بقیه نظرشون راجع به کاوه عوض بشه.
هر حرفی هم که کاوه آفاق راجع به گروه و موسیقی کشور و ...زده باشه حرف های خصوصی بوده فکر نمی کرده یه روزی یه جایی یه آدم....(جای خالی رو خودتون پر کنید)بخواد از اونا علیه خودش استفاده کنه.
به هر حال کسی که داره غرق میشه به هر ریسمونی چنگ میزنه.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهوت شهرت | موسیقی ما