برنامه یاد بعضی نفرات
 
بابک ریاحی پور
هزینه دو نفر برای یک کنسرت 250 هزارتومان می شود
بابک ریاحی پور: مردم فرق خواندن و فریاد زدن را می دانند
موسیقی ما – وحید لشکری: در اغلب نقاط دنیا تماشای اجراهای زنده یکی از فعالیتها و برنامه های اصلی طرفداران موسیقی به شمار می آید. کشورهای پیشتاز در صنعت موسیقی توانسته اند با فراهم سازی زمینه های گوناگون که بیانش در این بحث نمی گنجد شرایط حضور تمامی علاقه مندان با هر بودجه و علاقه ای در کنسرتها را فراهم کنند. اما متاسفانه در کشور ما مردم رغبت چندانی به حضور در اجراهای زنده ندارند. این معضل دلایل گوناگونی دارد و همیشه مسئولین و هنرمندان و کنسرت گذاران انگشت اتهام را به سمت هم دراز می کنند و با وجود اینکه مردم مقصران اصلی را می شناسند اما خود این افراد هنوز نمی خواهند باور کنند که چرا برخی از سالن های کنسرتها به زور بلیط میهمان و نیم بها و غیره باز هم خالی می مانند. با «بابک ریاحی پور» نوازنده و آهنگساز با سابقه موسیقی هم کلام شدیم و نظر او را درباره بحران «کنسرت زدگی» مخاطبان جویا شدیم. او در گفتگو با سایت«موسیقی ما» پیشنهاداتی را نیز برای بهبود اوضاع موجود ارائه کرد.
 
  • *به نظر شما چرا مردم اصطلاحا «کنسرت زده» شده اند و دیگر علاقه چندانی به اجراهای زنده ندارند؟
دو دلیل عمده دارد که اولی شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم است. اگر از حق نگذریم کنسرت یک کالای فرهنگی لوکس به حساب می آید و وقتی شرایط اقتصادی خوب نیست و بلیت ها قیمتهای بالایی دارند طبیعتا این کالای فرهنگی از زندگی مردم حذف می شود. یک بار حساب می کردم اگر دو نفر بخواهند بیایند مثلا به کنسرت «بابک جهانبخش» که من هم با او همکاری دارم و بخواهند در یک جای خوب بنشینند حدودا 250 هزار تومان برایشان هزینه خواهد داشت. یکصد و شصت یا هفتاد هزار تومان پول بلیط است و با هزینه های جانبی نظیر رفت و آمد به رقم 250 هزار تومان رسیدم. نکته دیگر مدیریت اجرای کنسرتهاست. این خیلی بد است که برای سه یا چهار ماه اصلا هیچ کنسرتی نیست و بعد به مدت یک ماه هر شب در تهران اجرای زنده داریم و باعث می شود که جمعیت بین این اجراها تقسیم شود. البته در این مساله انتقادهایی هم نسبت به وزارت ارشاد وارد است اما مثلا من به عنوان برنامه گذار می توانم تصمیم بگیرم که در تاریخ مناسبی کنسرت بگذارم. من از خیلی ها پرسیده ام که به چه علت در فلان تاریخ کنسرت می گذارید و در پاسخ می گویند که طرفدارانم به کنسرت من می آیند که متاسفانه این به غرور برخی از فعالان این بخش باز می گردد.
 
  • *در نکته اول که شامل مساله اقتصادی می شد مقصر کیست؟
قطعا مسئولین و مدیران سالنها مقصر هستند. هیچ کسی بدش نمی آید که بلیت ارزان ارائه کند چون افراد بیشتری به کنسرت او می روند. در ایران ما فقط دو سالن برج میلاد و نمایشگاه بین المللی را داریم که می توان در آنها کنسرت خوب برگزار کرد. بین این دو رقابتی وجود ندارد و یکه تازی می کنند و هیچ دغدغه ای نسبت به مسائل فرهنگی ندارند. هر جا که فضای رقابتی باشد این فضا پیش نمی آید.
 
  • *بخشی از این بی علاقگی مردم به تکراری بودن برنامه ها بر نمی گردد؟
بله درست است اما باید یک سری نکات را نیز در نظر گرفت که ما در کشور محدودیتهای زیادی را داریم که اجراها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. مشکل این است که همه چیز زیادی در تهران و به فاصله خیلی کم در حال برگزاری است. یک برنامه گذار و یا تهیه کننده برای اینکه حداکثر سود را از خواننده ای که آلبوم داده است را ببرد و برای همین مجبور است فاصله زمانی کنسرتها را کم کند و تعداد کنسرتهای بیشتری را در تهران بگذارد تا بتواند سود لازم را ببرد. تکراری بودن و فاصله زمانی کوتاه بین کنسرتها یک عامل مهمی است که باعث ایجاد مشکل کنونی شده است اما باید این مساله را در نظر گرفت که مردم ما تفاوت بین خواندن و فریاد زدن را می دانند! خواننده ای که توان اجرای زنده ندارد اصلا نباید کنسرت برگزار کند و مثلا من هیچ نوازنده ای را نمیشناسم که بدون دانستن اصول ساز زدن به اجرای زنده برود. همین کسانی که خواندن بلد نیستند و می خواهند کنسرت بگذارند بهتر است با سالن خالی مواجه شوند! وگرنه خواننده های خوب ما همیشه سالنهای پر دارند.
 
  • *چه راهکارهایی برای این مشکلات که عنوان شد را مدنظر دارید؟
یکی اینکه باید علاوه بر ساخت سالن های بیشتر باید بین سالنها یک حس رقابتی باشد اما متاسفانه رقابت همیشه از جهت منفی ایجاد می شود. این روزها سالنها در بالا بردن قیمتها با هم رقابت دارند. کنسرت گذاران سعی کنند برنامه ها را طوری تدارک ببینند که تداخل زیادی با برنامه های دیگر نداشته باشد. از طرفی آن کسانی که خودشان هم متوجه منظور من می شوند وقتی توان خواندن ندارند باید تمرین کنند و بعد پا به استیج بگذارند ! یکی دیگر از پیشنهادات من این است که باید شرایط و بسترهای لازم فراهم شود تا گروه های جوان و با استعداد موسیقی در فضاهای کوچکتری نظیر کافی شاپ ها برای مردم ساز بزنند و این فعالیت باید تداوم داشته باشد تا هم انگیزه های این جوانان از بین نرود و سر از وادی اعتیاد و خارج از کشور در نیاورند و هم این که ارتباط مردم با موسیقی زنده بیشتر شود.
 
  • *از آلبوم جدید گروه«دیوار» چه خبر و کارها به کجا رسیده است؟
سه کلیپ را ضبط کرده ایم و یک کلیپ باقی مانده است و پس از آن مراحل پایانی تولید انجام و آلبوم به دست مخاطبان خواهد رسید. و پس از انتشار آلبوم به شکل جدی وارد فاز اجراهای زنده خواهیم شد.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 خرداد 1392 - 21:57

دیدگاه‌ها

شنبه 18 خرداد 1392 - 15:01

شدیدا با صحبت های آقای ریاحی پور موافقم...
ولی کاش این صحبت ها به گوش مسئولان میرسید و عملی میشد...کاش...

شنبه 18 خرداد 1392 - 16:40

همه چیز بوی خصوصی شدن میدهد !
[ هزینه دو نفر برای یک کنسرت 250 هزارتومان می شود ]

شنبه 18 خرداد 1392 - 20:01

شما كه معمولا برنامه هاي مربوط به موسيقي رو اطلاع رساني ميكنيد پس چرا درباره ي برنامه ي از درآمد تا فرود شبكه مستند چيزي نگفتيد

شنبه 18 خرداد 1392 - 22:17

دقیقا مشکلات مخاطبین کنسرتها همین هزینه تهیه بلیط هست...چه تهران و چه بعضا شهرستانها که اصلا سالن مناسب کنسرت ندارد...

یکشنبه 19 خرداد 1392 - 13:01

من موافقم یا صحبت های ایشون ولی با این موافق نیستم که کنسرت زده شدن مردم ایران خوب پول بلیط بالا هست اما خییلی ها هنوز هم به کنسرت خواننده ی محبوبشون میرن ولی خوب کم تر ..برای مثال من طرفدرار کس خاصی هستم سعی میکنم حتما در سال 3 بار کنسرتشون رو برم اما خوب برای من مخاطب اون خواننده باید ارزش قائل باشه و احترام بزاره تا اون 3 شب فقط به یک اجرای زنده ختم نشه ! اگه میخواستم فقط صدای خواننده رو بشنوم خوب توی خونه آهنگاشو میزاشتم..! اما به نظر من خواننده ای مثل فرزاد فرزین برای مخاطبش ارزش قائله و به علاوه ی صدای قوی و خوبش و انرژیش واقعا رفتن به کنسرتش با سورپرایز ها و برنامه ی ویژش برای من ارزششو داره که پول برای بلیطش بدم.:)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابک ریاحی پور: مردم فرق خواندن و فریاد زدن را می دانند | موسیقی ما