برنامه یاد بعضی نفرات
 
دنگ شو
دومین آلبوم گروه «دنگ شو» به نام «دلتنگ شو» منتشر شد ولی انتشار این آلبوم را باید اتمام فعالیت های این گروه دانست؟ با سرپرست و برخی اعضای این گروه درباره اتفاقات اخیر گپ زدیم:
«دنگ شو» تمام می شود؟
موسیقی ما : بهمن بابازاده ، وحید لشکری: موج «دنگ شو» چند سالی هست که در کشور راه افتاده و با رسمیتی که حضورشان در برخی سریال ها و چند فیلم سینمایی به آنها داد، دیگر اعتبار و رزومه شان هم جور شد تا آرام آرام پیش بینی تولد یک گروه موسیقی تمام عیار، پیش بینی دور از ذهنی نباشد.

«دلتنگ شو» عنوان آلبوم جدید این گروه است که از یک هفته پیش در سایت های معتبر جهانی از قبیل «آی تیونز» عرضه شده تا دوستداران این گروه موسیقی تلفیقی، دست پخت جدید اعضای این گروه را شاهد باشند. اما چند روز پس از انتشار این آلبوم «طاها شجاع نوری» در نامه ای جدایی اش از این گروه را اعلام کرد. امید نعمتی هم که یک سالی هست از «دنگ شو» جدا شده و «پالت» را راه انداخته. جدایی تدریجی ارکان اصلی این گروه باز هم ضعف فرهنگ فعالیت های گروهی در کشور را بیش از پیش نمایان کرد تا زمزمه فروپاشی «دنگ شو» ورد زبانها شود.

گروهی که در مدت زمان اندک شکل گیری اش توانست مخاطبان فراوانی را به دست آورد و آوازه اش در سراسر کشور بپیچد. خیلی ها اعتقاد دارند که برگزاری کنسرت های خارج از کشور این گروه عمده ترین دلیلی ست که آنها نمی توانند در داخل کشور برای آثارشان مجوز بگیرند و همین اتفاقت است که باعث شده «دنگ شو» قید فعالیت رسمی را بزند و آثارش را از طریق سایت های فروش آنلاین عرضه نماید. امام سوای همه این اتفاقات و تصمیمات، فروپاشی گروه پرطرفدار «دنگ شو» اتفاق کوچکی نیست که به این راحتی بشود از کنار آن رد شد و واکنشی نشان نداد. پرونده جمع و جوری برای این اتفاق تلخ جمع کرده ایم و با برخی اعضای سابق و کنونی این گروه در این باره گپ زده ایم و در این چند گفتگو در پی پاسخ یک سوال بوده ایم:«دنگ شو تمام می شود؟».

«صمد طالقانی» (سرپرست گروه) نخستین کسی است که سراغش رفته ایم و اعتقاد دارد که حیات این گروه همچنان تداوم داشته و خواهد داشت.
 
  • * «دلتنگ شو» را باید بالاخره چندمین آلبوم «دنگ شو» دانست؟
«دلتنگ شو» دومین آلبوم بود. یک آلبومی به نام «تک خوانی ها» از سوی عزیزان صنف فروشنده های محصولات فرهنگی با خلاقیتی که دارند به نام ما منتشر شد! من همیشه از آنها تشکر کرده ام و این قوه خلاقیت در خارج از ایران من را سورپرایز کرد. چون شرکتهای دیگر در کشورهای دیگر تا حالا چنین ابتکاری نداشتند که مثلا تک قطعات«باب دیلن» را جمع کنند و با یک عنوانی و در قالب آلبوم خود باب دیلن را شوکه کنند و بگویند که برای این آلبوم اسم گذاشته ایم و طرح روی جلد هم برای آن ساخته ایم.
 
  • * می دانستید شما اولین نفری هستید که از این خلاقیت تشکر می کنید؟!
بله خب حق هم دارند. من هم که دارم تشکر میکنم درد خواننده های پاپ را ندارم. آن بنده های خدا حق دارند که شاکی باشند چون که به هرحال فعالیتهایشان به فعالیتهای داخلی عجین است. من خوشبختانه یا متاسفانه از سال 85 با یک سری اتفاقاتی که در مورد گروه«دارکوب» رخ داد دیگر فعالیتهای موسیقی خودم را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منوط نمی کنم. یعنی فعالیتهایم در زمینه موسیقی را همیشه فرامرزی پیش برده ام. خیلی هم از لحاظ روحی و تجربه کاری از این ماجرا خوشحال هستم.
 
  • * برای فعالیتهای موسیقی خود چارچوب خاصی ندارید؟
به هیچ وجه چون موسیقی الان در دنیا چارچوبی ندارد. شما موسیقی که تولید می کنید را خوشبختانه می توانید ظرف چند ثانیه در تمام دنیا توزیع کنید تا هر شنونده ای در هر جای دنیا که هست بتواند از آن لذت ببرد.
 
  • * با همین دیدگاه ها آلبوم را به صورت اینترنتی و در سایت های معتبر برای عرضه منتشر کردید؟
پروسه دریافت مجوز برای این آلبوم، یک زمان مرگ آوری از ما گرفت. یعنی یک پروسه بیش از یک سال برای یک آلبومی که هیچ موردی خلاف موازین ندارد پروسه طولانی است. و حالا بماند صحبتهایی که لازم بود دائما با این دوستان بشود و توضیحاتی ارائه شود که مثلا این بخش از اثر ما سیاه نمایی ندارد یا بخش دیگری از شعر این مفهوم را می تواند برساند. موسیقی برای دوستان پخش شود تا متوجه بشوند که این شعر روی موسیقی چگونه نشسته است و چگونه کاربرد دارد. حالا قضیه تغییر مدیریت را هم که همیشه داریم. بنده های خدا دوستانم را می بینم که همیشه ترس از این دارند که فلان مدیر تا چه زمانی هست حتی اگر عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
 
  • * پروسه ساخت آلبوم دلتنگ شو چقدر طول کشیده بود؟
من و «طاها» و «شایا» خارج از کشور بودیم. نطفه آن زمانی که در بانکوک بودیم شکل گرفت و تعدادی از قطعات آلبوم در همان سال 88 ساخته شد اما پروسه ضبط از اواخر 89 شروع شد.
 
  • * و با اتفاقاتی که اخیرا برای گروه افتاده، این اثر را باید آخرین آلبوم گروه «دنگ شو» دانست؟
خیر.
 
  • * یعنی جدایی افرادی نظیر«امید نعمتی» یا اخیرا«طاها شجاع نوری» فعالیت دنگ شو را متوقف نمی کند؟
ببینید این دو نفری که اسم بردید لِوِل آنها اصلا در دنگ شو لِوِل یکسانی نیست.
 
  • * پایین تر است؟
خیر بحث بالابودن یا پایین بودن نیست. طاها از ابتدای فعالیت دنگ شو حضور داشته و نقش بسیار مثبتی داشته است. در پیکره ی دنگ شو سه نفر اصلی حضور دارند که یکی از آنها طاها است. امید لطف داشت و مقطعی به عنوان خواننده با ما همکاری کرد و ما هم دوست داشتیم در کنارش باشیم. پیش از امید «سپنتا مجتهد زاده» بود و پس از امید نعمتی خواننده های دیگری با ما همکاری کردند. دنگ شو هیچ وقت با محوریت یک خواننده نبوده و نخواهد بود.
 
  • * بعنی به نظرتان این تغییر و تحولات در سیستم کاری دنگ شو عادی است؟
دنگ شو تا الان با چهار خواننده به صورت ثابت همکاری کرده است. منظورم از ثابت این است که اجرا داشته و در آلبوم ها هم خواننده ها حضور داشتند. در آلبوم«شیراز چل ساله» فقط امید حضور ندارد و سپنتا مجتهد زاده هم به عنوان خواننده هست. بنابر این ساختار دنگ شو متکی به یک خواننده نیست و هیچ وقت نبوده است.
 
  • دلیل جدایی امید نعمتی چه بود؟
متوجه منظور تو از بابت جدایی نمی شوم. شما یک پیشنهاد کاری دریافت می کنید و باید از شرکت قبلی استعفا بدهید و روی کار جدید متمرکز شوید و من موضوع را دراماتیک نمی کنم. امید دوست داشت فعالیتهایش را در قالب گروه پالت ادامه بدهد و بیشتر به آن سبک و سیاق کشش داشت.
 
  • دلیل جدایی« طاها شجاع نوری» چه بود؟
صحبتی راجع به این موضوع ندارم.
 
  • * تقریبا قابل پیش بینی بود که این سوال را جواب ندهید. بگذریم. به نظرتان دنگ شو تا کنون به اهدافی که از همان ابتدا داشت رسیده است؟
بیش از پیش بینی من بود.
 
  • چطور؟
به دلیل جایگاه و طیف مخاطب و به دلیل وسعت مخاطبش از لحاظ سنی و فرهنگی.
 
  • در آینده امکان دارد شاهد تغییر و تحولی در دنگ شو باشیم؟
هر امکانی وجود دارد! هیچ چیز قطعی نیست. در حال صحبت با شایا هستیم و به نتایجی خواهیم رسید و شاید ترکیب متفاوتی از دنگ شو را در آینده ببینیم.
 
  • فکری برای آلبوم جدید دارید یا اینکه می خواهید فعلا در روند انتشار آلبوم ها فاصله داشته باشید؟
طی چند ماه یک تعداد تک آهنگ ضبط خواهیم کرد و راجع به آلبوم هم موازی آن تصمیم خواهم گرفت.
 
  • از موسیقی سریال«پژمان» چه خبر؟
هنوز مشغول هستیم و کار به اتمام نرسیده است.
 
  • امکان دارد برای تیتراژ پایانی این سریال قطعه با کلام دنگ شو را بشنویم؟
یک اتود برای تیتراژ پایانی زده ایم اما هنوز به نظر قطعی نرسیده ایم و باید با «سروش صحت» و تهیه کننده هم همفکری داشته باشیم. پس از اینکه به یک جمع بندی رسیدیم اگر قطعه ی با کلامی ساخته شد برای دریافت مجوز آن اقدام می کنیم.
سوالات پایانی من درباره خود شماست. شما برای فعالیت با گروه دنگ شو سقف یا محدوده خاصی قائل هستید؟ یا بدون هیچ محدودیتی با دنگ شو ادامه می دهید؟
این اتفاق خیلی به حال من با زندگی و کارکردم در آن مجموعه بستگی دارد. یعنی اگر احساس کنم آن کارکرد را همکاری من با آن مجموعه ندارد همان لحظه که این احساس را داشته باشم دیگر در آن مجموعه نخواهم بود. و اگر احساس کنم که این همکاری در روند رو به رشد جلو می رود شاید سالها این همکاری ادامه داشته باشد.
 
  • * برای آینده چه برنامه ریزی هایی دارید؟ «دنگ شو» همچنان قرار است ادامه دهد؟
من در واقع از دو سالگی صدای بمب را تشخیص داده ام و در جایی بزرگ شدم که در بمباران خیلی از شب ها را صبح کرده ام. بنابراین زندگی ام به من یاد داده است که تنها حالم را با کیفیت مدنظرم پیش ببرم. یعنی خیلی دغدغه آینده و نگرانی  اینکه چه خواهد شد را یاد نگرفته ام. به دلیل اینکه آینده برایم خیلی تعریف روشنی نداشته است.
 
  • و کلام پایانی؟
نکته خاصی نیست. فقط دوست دارم که شما خبرنگاران متر کاری و ارزش سنجی و آن معیارهایی که برای خودتان دارید یک معیارهای استاندارد باشد. موضوع هنر و به خصوص موسیقی یک جنبه خیلی مهمی که دارد جنبه حرفه ای است. اخلاق حرفه ای در این کشور باید سالها تمرین شود. ما هر وصل و هر جدایی را متاسفانه می بریم به یک حاشیه هایی که اصلا ربطی به نظام کاری ندارد. جدایی ها و وصل ها خیلی اوقات در هنر و در هر زمینه دیگری شخصی نیست. هم برای انتخاب یک عضو جدید و هم برای جدایی یک عضو. می تواند نکات حرفه ای زیادی را شامل شود بنابراین به صورت کلی برخورد ما باید برخورد حرفه ای در هر زمینه ای باشد و باید این مساله را تمرین کنیم.  به نظرم لازم است من و شما و هر کس دیگری که به هر دلیل خوراک فرهنگی را تحویل مردم می دهد بیشتر با خودمان خلوت کنیم.
منبع: 
اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 خرداد 1392 - 03:13

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

یکشنبه 12 خرداد 1392 - 14:20

طاها، نروووووووو
من عاشقِ طاها شدم اول بعد دنگ شو
کاش بوووود
بدووون اون دنگ شو معنایی نداره

یکشنبه 12 خرداد 1392 - 15:18

ما که امیدواریم طاها برگرده و دنگ شو مثل قبل بمونه...تشکر:)

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «دنگ شو» تمام می شود؟ | موسیقی ما