برنامه یاد بعضی نفرات
 
بیانیه شهرام شعرباف در کناره گیری از فعالیت هنری
نمی دانم تا چه زمانی، ولی «خداحافظ»!
موسیقی ما – وحید لشکری: سبک موسیقی راک در ایران به رغم داشتن طیف گسترده مخاطبان بسیار بنا به دلایل گوناگون اکنون در جایگاه واقعی خود قرار ندارد. «شهرام شعرباف» در سالهای پایانی دهه هفتاد با هدف اعتلای موسیقی سنتی ایرانی و راک گروه «اوهام» را تشکیل داد.این گروه از همان روزهای آغازین حیاتش بسیار مورد توجه بود چرا که تلفیق راک و سازهای ایرانی و اشعار حافظ شیرازی یک حس غریب اما خوبی را در میان مخاطبان به وجود می آورد. به دلیل عدم دریافت مجوز گروه اوهام قطعاتش را به صورت اینترنتی منتشر می کرد و در سالهای گذشته اجراهای متعددی را در اقصی نقاط به روی صحنه برده است. حدود دوسال پیش«شهرام شعرباف» برای شروع فصل تازه ی فعالیتهای خودش و گروه ریشه دار اوهام به ایران بازگشت.امسال او با تلاش بسیار نخستین کنسرت خود پس از دوازده سال را با موفقیت در برج آزادی اجرا کرد.اسفند ماه هم دومین کنسرت اوهام در حالی برگزار شد که مجوز آن یک ساعت قبل از اجرا با همکاری دفتر موسیقی صادر شده بود. همچنین او در حال تدارک یک آلبوم جدید هم بود. ولی اکنون با وجود پشت سر گذاشتن این اتفاقات، شهرام شعرباف بیانیه ای را در صفحه رسمی گروه «اوهام» منتشر کرده است که عملی شدن آن یقینا ضربه بزرگی به موسیقی کشور وارد خواهد کرد.

شعرباف در این بیانیه اعلام کرده است که دیگر در ایران آلبومی منتشر نخواهد کرد و به روی صحنه نیز نخواهد رفت. در این بیانیه دلایل تصمیم او بی مهری اهالی موسیقی و سو استفاده یک شخص سودجو از نام و اعتبارش بیان شده است. چندی قبل او در قالب مصاحبه ای با سایت«موسیقی ما» رسما اعلام کرده بود که هیچ مدیر برنامه ای در ایران ندارد و شخصی از نام او سو استفاده کرده است. شعرباف همچنین در آن مصاحبه اعلام کرده بود که از طریق مراجع قضایی پیگیر شکایت از این فرد است.
اما متن بیانیه شهرام شعرباف در صفحه رسمی گروه اوهام به شرح زیر است:

«دوستان عزیزم...
متاسفم که به اطلاع همه شما برسونم از امروز فعالیت اوهام و من (شهرام شعرباف) در داخل ایران به پایان رسید و دیگه در داخل کشور عزیزم کنسرتی نخواهم داشت و آلبومی منتشر نخواهم کرد. حرف های بسیاری برای گفتن هست ولی درد و غمی که در این لحظه در درونم دارم, نا و انرژی گفتن هر حرفی رو از من گرفته و ترجیح میدم فقط با شماهایی که همیشه با من بودین چند کلمه ای صحبت کنم و بعد خداحافظی. فکر کنم بهتره برای مدتی از موزیک و همه این چیزها دور باشم بلکه یه خورده آروم بگیرم...

در 2 سال گذشته روزهای خیلی سختی رو گذروندم و برای چندمین بار زندگیم رو در معرض هر مشکل و بدبختی قرار دادم. همکاران و موزیسین های کشورم با بی محلی و متلک و پچ پچ از من استقبال کردن, دوباره تو راهروهای اداره ها سرگردان شدم, هزار مشکل غیر قابل بازگویی رو تحمل کردم فقط به عشق دیدن شماها روی صحنه و غرق شدن تو عشق و انرژی باور نکردنی شما دوستای عزیزم.

و روزی که این اتفاق افتاد تازه چیزهایی به چشمم و گوشم دیدم و شنیدم که به خدا قسم نمیتونستم باور کنم. از طعنه های کسانی که خودشون رو هوادار یه موزیک میدونستن تا چسبوندنم به هر موج سیاسی و...  همه اینها رو تحمل کردم چون در مقابل موزیک و عشقی که درش هست بی معنی و بچگانه بودن.

تا اینکه در روزهای گذشته داستان به جایی رسید که تنها سرمایه و ماحصل یک عمر پاک زندگی کردن من یعنی یک نام محترم و اعتبار کاری و شخصیم به خاطر طمع و حماقت یه آدم رسما به خطر افتاد. گذشته از ضرر مالی و جیب خالی شب عید, استفاده از اعتبار من و رفتارهای زشت در پشت مراودات مالی کنسرت و بازی با آبروی من, من رو به جایی رسونده که بیشتر از این نمیتونم زندگیم رو در این راه نابود کنم.

از این به بعد کماکان در کشور عزیزم و کنار مردمم و در خاک همین جا نهال هامو میکارم, ولی متاسفم که میوه هاشو باید ببرم و به غریبه ها بفروشم و عرضه کنم چون اونها با هزاران عیبی که دارن, حداقل حرمت و ارزش یه هنرمند رو نگه میدارن و هر حقی ازش ضایع میکنن ولی به ریشه و نام و اعتبارش لطمه نمیزنن.

بی نهایت ممنونم از گروه بی نظیرم که در این یک سال گذشته لحظات فوق العاده ای باهاشون داشتم و همچنین تیم بچه هایی که در کنسرت ها با من همکاری کردن. زحمات و فداکاری هاتون رو هیچ وقت فراموش نخواهم کرد بچه ها...

و... مرسی از شما دوستای خوب اوهامی من. نمیدونم چی بگم در این لحظه. فقط میگم خیلی دوستتون دارم...

نمیدونم تا کی, ولی فعلا خداحافظ.

شهرام شعرباف
27اسفند 91 »
«موسیقی ما» در روزهای آینده با شهرام شعرباف گفتگویی مفصل خواهیم داشت و او در مورد وقایع چند وقت اخیر سخن خواهد گفت.
منبع: 
منبع: اختصاصی موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1391 - 11:51

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 13:39

خیلی ناراحت کننده است ولی امیدوارم نظرش عوض بشه
واقعا از دست دادان هنرمندانی مثل آقای شهرام شعرباف لطمه بزرگی به موج جدید موسیقی ایران و سبک جالبش و طرفدارانش میزنه امیداورم هر چه زودتر شرایط برای بازگشتش فراهم بشه

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 14:12

آقا شهرام صبور باش. همه کسایی که الان در موسیقی داخل ایران کار میکنند، کم و بیش با این مشکلات مواجه هستند. اشتباه نکن هنرمند عزیز

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 16:58

امیدوارم این کامنت رو منتشر کنید چون میدونم درد دل خیلی از هنرمندان کشورمونه:

آیا وزارت محترم ارشاد به جز نگاه موشکافانه و سخت گیرانه در عرصه موسیقی, هنگامی که حقی از هنرمندی ضایع میشود( و این هنرمند با دلیل و مدرک ثابت میکند که حقش ضایع شده) از او حمایت میکند و پیگیر مسائل حقوقی وی میشود؟ هنگامی که خواننده ای در ارشاد نام و گروه خود را ثبت میکند چندین و چند استعلام گرفته شده و وی متعهد به رعایت مسائل مختلفی میشود. آیا در مورد کنسرت گزاران و تهیه کننده ها هم چنین استعلام هایی گرفته میشود و آیا انها را نیز ملزم به تعهد های مالی و معنوی میکنند؟

آیا هنگامی که هنرمندی با رعایت و حفظ همه شئون و قوانین و انجام برنامه ای بی حاشیه و منظم به تعهد خود در قبال ارشاد عمل میکند, ارشاد نیز در روزهای سخت نباید از هنرمند مورد تعیید خود حمایت کند؟ من به طور قطعی اطلاع ندارم ولی حتما در اساسنامه وزارت محترم ارشاد حمایت از حق و حقوق مادی و معنوی هنرمندان گنجانده شده و مسولیت این نهاد تنها به صدور مجوز و نظارت بر هنرمندان محدود نمیشود.

و همه ما میدانیم که در این سال ها حقوق بسیاری از هنرمندان عرصه های مختلف (موسیقی/سینما/ادبیات/..) توسط عده ای از ناشر/تهیه کننده نما ها ضایع شده و دست هنرمندان هم به هبچ جایی بند نشده و نمیشه.

آیا موقعش نرسیده که بحث حقوق مولفین و کپی رایت و کلا حمایت از تولیدات فرهنگی واقعا جدی گرفته بشه؟ همه خروجی تلویزیون و رادیو و سینما و کلا خوراک فرهنگی مردم عزیز کشورمون قراره از هنر همین هنرمندان تامین بشه و در روزهای سخت خیلی بیشتر از اینها بهشون احتیاج خواهیم داشت. نگذاریم با بی اعتنایی دیدن و ضایع شدن حق و حقوقشون به صف مهاجرین به غربت بپیوندند..

متشکرم.

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 17:06

شهرام شعر باف عزيز يك هنر يك هنرمند متعلق به هوادارنش هست پس او نمي تونه به همين راحتي اون رو از هواداراش دريغ كنه.......
اميدوارم همه چيز به شكل ديگه اي ادامه پيدا كنه از جمله صبر و جديت شما
همانطور كه دوست عزيزمون گفت اكثر افرادي كه تو ايران كار مي كنن كم و بيش مشكلاتي از اين دست دارن
پس بخاطر ما(هواداران) بمون و بخون و مبارزه كن
به اميد فردايي بهتر

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 18:44

یه طرف اعصاب داغون به خاطر همچین اتفاق و بیانیه اسفناک و ناامیدکننده ای
یه طرفم علامت سوال موندن قیافه ماها که خبر نداریم داستان چیه
.
.
تو که داری دله همه اوهامیا رو میشکونیو بعد اینکه تازه دلشونو خوش کرده بودن، میری حداقل دلیل خدافظیتو واضح بگو ...همه جای دنیا یکی خدافظی میکنه میگه واضح دلیلش چیه...این حرفا مبهمه همش

دوشنبه 28 اسفند 1391 - 19:43

افسوس که بالای اون چیزی که اراده دیدن و شنیدن داریم دیواری هست به نام محدودیت
محدودیتی که دستاورد اون یکنواختی و عدم پیشرفت هست!!!
افسوس و نفرین به این دیوار ...

سه شنبه 29 اسفند 1391 - 03:57

دوستان محترم اگر این حقایق رو اینجا مینویسم فقط به دلیل اعتقاد به هنر و حریم هنرمند و اعلام ارزش و احترام و اعتقاد مضاعف به حق عموم جامعه از مطلع شدن از حقایق صنعت موسیقی کشورمان است. این مردم هستند که هزینه بلیط کنسرت ها و تهیه سی دی ها را پرداخت میکنند پس حق دارند بدانند چرا هنرمندشان تا این حد آزرده و نا امید شده وقصد ترک صحنه کرده و میدانم که شما نیز همیشه بیرون از همه جریان ها و بازی ها حرف حق را گفته و از هنرمندان موسیقی کشور عزیزمان حمایت کرده اید.

همینجا اعلام میکنم که این مطالب نظرات شخصی خود من بوده و هیچ مسولیتی را متوجه سایت محترم "موزیک ما" نمیکند. من فقط میخواهم طرفدران اوهام بدانند چه بر سر هنرمندشان آمده, به پاس 12 سال لذت بردنم از موسیقی این انسان بدون پرداخت هزینه ای و خاطراتی که با این موزیک برایم ماندگار شدند. حداقل در این لحظه شاید بتوانم کمی از دین خودم را ادا کنم...

یکی از دوستان در شرکتی کار میکنه که جزو 2 شرکت درگیر در این ماجرا بوده و در واقع تحت سربرگ و مجوز آنها این برنامه انجام شده و اکنون اعتبار و سابقه اونها هم زیر سوال رفته جوری که ضرر مادی رو فراموش کردن و به دنبال نجات اعتبار شرکت هاشون هستن. شخصی که تهیه کننده این برنامه بوده در رسید های پرداخت های بانکی به سالن اریکه ایرانیان دست برده بوده و در واقع جعل سند دولتی کرده (گرچه که خودش ادعا میکنه یک "افغانی" رو به عنوان دستیار استخدام کرده بوده و این شخص این جعل را انجام داده و سپس به افغانستان متواری شده!) و جمعه پیش دستگیر هم میشه و فعلا ظاهرا با قید وثیقه آزاد شده. به جز انبوه چک های برگشتی به خود اقای شعرباف و سالن و اداره اماکن و شرکت های مربوطه و..., از همه بدتر خدشه دار شدن سابقه افراد هنرمند و مدیران شرکت های درگیر این پرونده است که باعث شده این دوستان مجبور به رسانه ای کردن این مشکل شده تا بی گناهی خود را اعلام کنند.

جالبه که خیلی از دوستان خود من 10 روز قبل از کنسرت بلیط خودشون رو طی تماسی از سوی شرکت صوری این شخص و پرداخت مبلغ بلیط به کارت وی خریداری کرده بودن (در شرایطی که هنوز مجوز برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد صادر نشده بوده و این شخص مجاز به فروش بلیط نبوده..) ولی وی اعلام کرده که به دلیل دیر صادر شدن مجوز نتوانسته بلیط کافی فروخته تا چک های خود را پاس نماید و تعداد بلیط های فروخته شده را خیلی کمتر اعلام کرده و در اسناد آنها نیز دستکاری میکند.

اینطور که به من گفته شده تنها اولین پرداخت آقای شعرباف انجام شده و باقی چک ها برگشت خوردن که به مبلغی بالای 20 میلیون تومان بالغ میشن. شکایتی که آقای شعرباف به دادگاه اعلام کرده شامل اعاده حیثیت و خسارت مادی و روحی هم میشه, که خود من شخصا بهشون حق میدم. بعد از این همه سال کوشش و صبر و انجام تر و تمیز این کنسرت اخیر با وجود این همه مشکلات, آخرش هم شب عیدی تو دادسرا و کلانتری دویدن خیلی زور داره..

همونطور که دوستان نوشته بودند وقتش رسیده که وزارت محترم ارشاد نشان دهد که از هنرمندانی که پاک و بی حاشیه فعالیت میکنند حمایت میکند و اجازه ندهد حقوق آنها به این راحتی پایمال شود. بحث شخص شعرباف یا ایکس و ایگرگ نیست: همه هنرمندان عزیز و محترم هستند و نباید حتی یک نفر از آنها به دلیل بی مبالاتی یا بی مسئولیتی برخی افراد شیاد و طمعکار و سو استفاده آنها از شرایط حاکم بر بازار موسیقی از چرخه تولید موسیقی کشورمان حذف شده و از کشور مهاجرت کنند. در بهترین حالت و پاک و دور ماندن آنها از جریانات منحرف خارج از کشور, باز خروج آنها از میهن عزیزمان و فعالیت در غرب بهانه و دست آویز دروغین و پوچ ولی عوام پسند و رسانه پسندی به دست دشمنان کشورمان خواهد داد.

همین عدم حمایت و عدم وجود سیستم نظارتی بر بخش "بعد از کنسرت" یا "بعد از پخش آلبوم" است که باعث شده خیلی افراد معلوم الحال بدون نگرانی چندانی از عواقب کار خود حقوق هنرمدان را ضایع کنند و در این مورد حتی اسناد بانکی را جعل کنند. کلیه نظارت ها با اجرای کنسرت یا پخش آلبوم در بازار پایان می یابد و دیگر پیگیری نمیشود که آیا تعهدات مالی و معنوی به هنرمدان درگیر پروژه به طور کامل انجام شده یا نه و آیا حقوق هنرمند صاحب آلبوم به طور صحیح و کامل به دست وی رسیده. مسلما شاید خیلی ها بگویند این کار امر زمان بر و هزینه بری برای ارشاد بوده و عملا امکان پذیر نیست. گرچه اعتقاد من بر اینست که این سیستم امکان پذیر است با این حال حد اقل آن دسته از هنرمندان که با ارایه مدرک و سند اعلام تضیع حقوق میکنند شایسته و مستحق حمایت جدی وزارت محترم ارشاد و همچنین اداره محترم اماکن میباشند.

مراحل حقوقی چنین پرونده هایی و دوندگی های معمول در مراجع قانونی به اندازه کافی برای روح یک هنرمند خراش دهنده و آزار دهنده می باشد و باید به او نشان دهیم که در ازای فعالیت صحیح و در قالب ارزش ها و قوانین کشورش ما نیز از حقوق او محافظت خواهیم کرد.

و می دانیم که به امید خدا مسئولین مربوطه به موقع وارد شده و ضمن حمایت از هنرمندان, دست آن عده از افرادی که از نام هنر و شان آن سو استفاده میکنند را از این بازار حذف کرده و به مردم عزیزمان امکان لذت بردن از چنین برنامه های سالمی را در آینده خواهند داد. موسیقی تلفیق شرق و غرب با اشعار شاعر بزرگ و بی نظیر کشورمان حافظ. چه چیزی بهتر از این ترکیب؟

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نمی دانم تا چه زمانی، ولی «خداحافظ»! | موسیقی ما