برنامه یاد بعضی نفرات
 
Michael
مایکل (Michael)
مایکل جکسون

موسیقی ما - جواد رهبر: همان طور که انتظار می‌رفت٬ نفسِ انتشار آلبوم مایکل (Michael) و ترانه‌های آن موافقان و مخالفان دو‌آتشه‌ای پیدا کرد. این اولین باری نیست که دست خواننده‌ای از دنیا کوتاه می‌شود و بعد ترانه‌هایی که سرگرم کار روی آن‌ها بوده٬ تکمیل و به صورت آلبومی منتشر می‌شود. وقتی فردی مرکوری٬ خواننده‌ و مرد اول گروه کویین از دنیا رفت٬ چند سال بعد برایان می٬ گیتاریست گروه٬ بر روی قطعه‌هایی که فردی به صورت دکلمه‌وار خوانده بود٬ موسیقی گذاشت و آن‌ها را تحت عنوان ساخت بهشت (Made in Heaven) به بازار داد. بدون شک این آخرین باری هم نخواهد بود که چنین اتفاقی می‌افتد اما از آن‌جایی که زندگی و فعالیت‌های هنری مایکل جکسون٬ که اواسط ماه ژوئن 2009 از دنیا رفت٬ همیشه با حاشیه‌هایی بیش از حد آزاردهنده همراه بوده٬ حتی انتشار آلبومی از او پس از مرگش هم می‌تواند دوباره جار و جنجال به راه بیندازد.

آلبوم مایکل٬ ده ترانه‌ٔ منتشرنشده‌ از سلطان پاپ را در خود جای داده است. این ترانه‌ها در فاصله‌ٔ سال‌های 1982 و 2010 نوشته و ضبط شده‌‌اند و چند ترانهٔ اصلی آلبوم همان‌هایی هستند که جکسون در ماه‌های قبل از مرگش سرگرم کار روی آن‌ها بود تا آلبومی درجه یک برای بازگشت به صحنه‌ٔ موسیقی تهیه کند. از زمان مرگ جکسون هم زمزمه‌هایی دربارهٔ تکمیل کردن آن ترانه‌ها و انتشارشان شنیده می‌شد٬ پس تعجبی ندارد که حالا که مایکل جکسون دیگر در این دنیا نیست – آیا واقعا این طور است؟ خیلی‌ها حتی برای زنده بودن او سند هم رو می‌کنند! – شاهد انتشار آلبوم‌های ترانه‌های منتخب او یا نمونهٔ تکمیل‌شده‌ٔ کارهای ناقص‌اش باشیم.

از زمان مرگ او تا به امروز٬ مایکل هفتمین آلبومی‌ست که از او به بازار می‌آید و احتمالش هم زیاد است که آخرین آلبوم نباشد. تنها تفاوت آلبوم مایکل با نمونه‌های مشابه‌اش در این است که افراد نزدیکِ بسیاری به سلطان پاپ هم مخالف انتشار این ترانه‌ها بودند و هم این‌که بعد از ارائه‌ٔ آن‌ها به بازار٬ اصالت آن‌ها را زیر سوال بردند. مرگ مایکل جکسون و حالا انتشار آلبوم مایکل ثابت می‌کند که خانوادهٔ جکسون به این زودی‌ها روی آرامش را نخواهند دید و این‌که مرگ سلطان پاپ – درست مثل مرگ زودهنگام موزیسین‌های دیگر قرن بیستم – همیشه موضوعی داغ باقی خواهد ماند.

*****

مشخصات آلبوم

مایکل (Michael)

خواننده: مایکل جکسون

تاریخ انتشار: 10 دسامبر 2010

ژانر: آر اند بی، پاپ، سول

مدت: 42:13

*****

آلبوم «مایکل»؛ آری یا خیر؟

» رندی جکسون: وقتی تدی ریلی چند تا از ترانه‌های این آلبوم را برایم پخش کرد، فورا گفتم این صدای مایکل نیست.

» تدی ریلی: فرایند تصحیح صدا بیشتر از حد معمول بر روی این ترانه‌ها انجام داده شد. شاید به این خاطر بعضی‌ها فکر می‌کنند این صدای مایکل نیست. از مشکل پیش آمده متاسفیم اما به هر حال بدانید که شما صدای واقعی جکسون را می‌شنوید.

» سونی میوزیک گروپ: ما کاملا به نتیجهٔ تحقیقات گسترده‌مان و روایت‌های افرادی که با مایکل در استودیو بوده‌اند، اطمینان داریم و بدون شک صدایی که در آلبوم تازه می‌شنوید به مایکل تعلق دارد.

» جو جکسون (پدر مایکل): مایکل هیچ وقت دوست نداشت ترانه‌های ناقص‌اش منتشر شود.

» ویل. آی. ام (Will.i.am): انتشار کارهای ناقص جکسون «بی‌احترامی» به اوست،‌ چون او در میان ما نبود تا این ترانه‌ها را با حضور خود کامل کند.

*****

حواشی

» در روز 10 دسامبر 2010 در میدلسکسِ انگلستان پوستری به اندازه‌ٔ 29.070 فوت مکعب از کاور آلبوم مایکل به نمایش گذاشته شد که نام آن به عنوان بزرگ‌ترین پوستر جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. این پوستر تا 23 دسامبر در آن محل قرار داشت. طرح روی جلد آلبوم را قدیر نلسون آماده کرده است.

» در این آلبوم خوانندگانی مثل ایکان، 50 سنت، لنی کراویتز و دیو گرول، مایکل جکسون را همراهی می‌کنند.

» ترانه‌ٔ خبر فوری (Breaking News) اولین ترانه‌ای بود که از این آلبوم منتشر شد. به گفته‌ٔ کمپانی سونی این ترانه در سال 2007 در نیو جرسی ضبط شده و به تازگی تکمیل شده است. ترانه‌های دیگر آلبوم در لاس وگاس و لس آنجلس ضبط شده‌اند.

» ترانه‌ٔ دستم را بگیر (Hold My Hand) ترانه‌ای دوصدایی با همراهی ایکان است که در سال 2008 در شهر لاس وگاس ضبط شده است. دست‌خطی از مایکل جکسون به جا مانده که در آن ابراز علاقه کرده این ترانه، اولین ترانهٔ آلبومی باشد که در آینده منتشر خواهد کرد.

» ترانه‌های پشت ماسک (Behind the Mask) و خیلی خیلی زود (Much Too Soon) در دوران ضبط آلبوم تریلر نوشته شده‌اند.

»‌ ترانه‌ٔ نهایت لذت (Best of Joy) در سال 2009 و اندکی پیش از مرگ مایکل جکسون نوشته و ضبط شد.

» برای ساخت ویدئوکلیپ ترانه دستم را بگیر از هواداران مایکل جکسون استفاده شد.

» آلبوم در کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا، هلند و سوئد در هفته‌ی اول انتشار شماره‌ٔ یک جدول پرفروش‌ها شد.

*****

نقد آلبوم

مت راس (رولینگ استون)

امتیاز: *** (خوب)

ویل‌.‌آی.‌ام گفت که آلبوم حال و روز او را به هم ریخته و رندی جکسون اصالت آلبوم را زیر سوال برد. حتی حالا٬ با گذشتِ بیش از یک سال از مرگ مایکل جکسون٬ به نظر می‌رسد قرار نیست هیچ موضوعی مربوط به او به آرامی حل و فصل شود. اولین آلبومی که ترانه‌هایی تازه‌ای از مایکل جکسون در خود دارد و بعد از درگذشت او منتشر شده٬ به سادگی مایکل نامگذاری شده تا شاید راز تبدیل شدن سلطان پاپ به چهره‌ای محبوب/منفور در طول زندگی‌اش را در خود جای دهد. عجیب است که در آلبوم هیچ خبری از ادای دین به خواننده‌ای مرحوم به چشم نمی‌خورد. مایکل٬ که بعد از مرگ او کامل شده٬ آلبومی‌ست که حسابی دستکاری شده و بلاهای متفاوتی سر آن آمده. حتی صدای آشنای مایکل در جاهایی با استفاده از فناوری دیجیتالی کشیده شده و بالا آورده شده تا به آن‌چه تهیه‌کننده فکر می‌کرده باب میل مایکل جکسون بوده٬ نزدیک شود.

اما مشکل این است که ما هیچ وقت متوجه نخواهیم شد ایده‌آل جکسون چه بوده است. هر از گاهی جرقه‌ای از هوشمندی در آلبوم دیده می‌شود؛ ترانه‌هایی در آلبوم هست که اگر آن طور که باید تنظیم می‌شدند٬ آماده‌ٔ پخش می‌شدند٬ بدون شک توانایی یادآوری این نکته را – هم برای هواداران مایکل و هم مخالفان او – داشتند که موفقیت جکسون بر پایه‌ٔ این حقیقت بود که او پرفورمری بی‌نظیری بود. انرژی پنهان در ترانهٔ امشب هالیوود (Hollywood Tonight) و کلمات ترانه‌ٔ آن طور که دوستم داری (The Way You Love Me) نشانه‌هایی از به‌یادماندنی‌ترین ترانه‌های جکسون را دارند. ملودی‌های همین ترانه‌هاست که باعث می‌شود این حس در ما ایجاد شود که قرار نبوده این ترانه‌ها را این طور که حالا هستند٬ بشنویم. این درست که نام مایکل بر روی هشت ترانه از ده ترانه‌ٔ آلبوم است و بهترین متخصصان صدا گرد هم آمده‌اند تا تمامی شایعات مبنی بر این‌که صدایی که می‌شنویم٬ متعلق به جکسون نیست را کنار بزنند اما در نهایت این آلبوم همان فوت کوزه‌گری مایکل جکسون را کم دارد.

هر چه باشد ما هیچ وقت نمی‌فهمیم که جکسون چه ایده‌هایی برای این آلبوم داشته و حالا که با این آلبوم رو‌به‌رو شده‌ایم٬ احساس می‌کنیم که عده‌ای فرصت‌طلب نخواسته‌اند حتی دست از سر قطعه‌های ناتمام سلطان پاپ بردارند. وقتی به لحظه‌های پایانی – و فانتزی – آلبوم که می‌رسیم٬ حتی نمی‌توانیم صد در صد مطمئن باشیم که این همان وداع مدنظر مایکل جکسون با هوادارانش است.

منبع: رونا

تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

king of pop forever...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

این قسمت رو اشتباه نوشتین: از زمان مرگ او تا به امروز٬ مایکل هفتمین آلبومی‌ست که از او به بازار می‌آید. این دومین البوم هست.اولی this is it بود و این دومین البوم.
موسیقی ما - مرسی از توجه شما. منظور از هفت آلبوم منتشرشده بعد از مرگ جکسون، تمامی آلبوم‌های قبلی او هم هست که در این دوره دوباره وارد بازار گردیدند و بعضی از آن‌ها دوباره وارد جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سراسر جهان شد. دو آلبومی که شما گفتید آن‌هایی‌ست که قرار بود قطعه‌های تازه هم در خود داشته باشد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 19:09

واقعا امیدوارم که البوم مایکل اخرین البوم مایکل جکسون نباشه

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مایکل جکسون | موسیقی ما