برنامه یاد بعضی نفرات
 
اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران
امتیاز: 
4.5

امتیاز : 90.0/100
تعداد رأی: 4
( امتیاز : 90.0/100 - 4 رأی)
(4 رأی)

خواننده: 
سید احمد خان٬ قلی خان شاهی
نوازنده ها: 
تار: میرزاحسینقلی٬ درویش خان٬ میرزا اسدالله خان / کمانچه: باقرخان٬ صفدرخان / سنتور: میرزاعلی اکبر خان (علی اکبرخان شاهی)
انتشارات: 
ماهور
فصل انتشار: 
زمستان
ماه انتشار: 
دي
سال انتشار: 
1391
توضیحات: 
ضبط صفحه در ایران پیش از مشروطیت و از حدود سال ۱۲۸۴ شمسی آغاز شد. شرکتی که صفحه های ایرانی را ضبط، تکثیر و به بازار عرضه می کرد شرکت «گرامافون» بود. شرکت گرامافون جلسات ضبط صفحات را که اولین بار در تهران در ژانویه ی ۱۹۰۶ برپا شدند به واسطه ی جان تایلر (John Tyler)، نایب کنسول آمریکا، ترتیب داده بود. از آنجا که بعضی از نوازندگانِ وابسته به دربار درگیر جلسات ضبط صفحات می شدند آقای تایلر متعهد شده بود اجازه ی آن ها را از شخص شاه برای برقراری این مجالس اخذ کند. از سوی دیگر ماکسیم پیک (Maxim Pick)، نماینده ی تجاری شرکت و برادران هامپه (Hampe) به عنوان صدابردار (متخصصین ضبط شرکت گرامافون) نیز به ایران آمده بودند. محل ضبط صفحه در خیابان لاله زار تهران، کوچه ی معروف به فیل خانه، در مجاورت مدرسه ی سن لویی بود. 

در زمانی که ضبط صفحه های موسیقی ایرانی آغاز شد هنوز تعدادی از استادان دوره ی ناصرالدین شاه از جمله میرزا عبدالله، آقا حسینقلی، نایب اسدالله، باقرخان، میرزا علی اکبر شاهی و حسن خان (سنتور) در قید حیات بودند. 

این مجموعه ی کاملِ هفت دستگاه به صورت سری صفحات پشت سر هم اجرا شده که شور و نوا و سه گاه را قلی خان شاهی، و همایون و چهارگاه و راست پنجگاه و ماهور را سیداحمدخان خوانده است. به نظر می رسد این مجموعه عموماً توسط دو گروه از نوازندگان و خوانندگان درباری اجرا شده است: گروه نخست آقاحسینقلی و شاگردانش (درویش خان، باقرخان و اسدالله خان) که آواز سیداحمدخان را همراهی کرده و گروه دوم دسته ی شاهی به سرپرستی علی اکبر شاهی که آواز قلی خان را همراهی کرده است.

دیدگاه‌ها

یکشنبه 24 فروردین 1393 - 08:38

good

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
8 + 6 =

Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.




دانلود اولین ضبط هفت دستگاه موسیقی ایران | موسیقی ما