برنامه یاد بعضی نفرات
 
mia
این موزیکال‌ها را از دست ندهید(1)؛
بابت موسیقی ممنون! *

موسیقی ما - جواد رهبر: سرمان به زندگی خودمان گرم شده بود و یواش یواش داشت یادمان می‌رفت که در عصر ما هنوز می‌شود موزیکال خوب ساخت، تا این‌که یک دفعه سیلی از موزیکال‌های دست اول بر سرمان فرود آمد؛ جان کارنی در سال 2006 عاشقانه/موزیکالی مستقل به نام «یک بار» (2006) ساخت که در آن ظریف‌ترین احساسات انسانی را از ورای مراحل خلق و ضبط ترانه‌هایی چند به تصویر کشیده بود؛ جان تورتورو در همان سال فیلم «رومانس و سیگار» را ساخت، موزیکالی که پُر بود از ترانه‌های آشنایی از خوانندگان سرشناسی چون الویس پرسلی، بروس اسپرنگستین، جیمز براون و سیدنی لاپر. بعد نوبت فیلم «سرتاسر گیتی» (جولی تِیمُر، 2007) بود که با اقتباس از ترانه‌های گروه انگلیسی بیتلز، داستان عاشقانه‌ای را در دل رویدادهای دهه‌های پر افت و خیز شصت و هفتاد روایت می کرد. بلاخره هم نوبت به کُمدی/موزیکال «ماما میا!» به کارگردانی فیلیدا لوید رسید که در اصل اقتباسی از نمایش موزیکالی به همین نام است.

نمایشی موزیکال به نام «ماما میا!»

نمایش موزیکال «ماما میا!» در سال 1999 برای اولین بار روی صحنه رفت. متن نمایش براساس ترانه‌های مشهور گروه پُرآوازه سوئدی «آبا» (ABBA، دوره فعالیت: 1972 تا 1982) توسط کاترین جانسون، نمایشنامه‌نویس انگلیسی، نوشته شده بود. ترانه‌هایی که برای نگارش متن مورد استفاده قرار گرفته بودند، ساخته‌های دو عضو مرد گروه یعنی بنی آندرسون و بیورن اولواس بودند و به همین خاطر آنها از ابتدای کار تهیه نمایش، نقش فعالی در به سرانجام رساندن کار داشتند. شکل گرفتن ایده نگارش و ساخت چنین نمایش موزیکالی داستان جالبی دارد: اولین بار در سال 1983 جودی کریمر تهیه کننده شش دانگِ نمایش‌های موزیکال، ایده چنین نمایشی را با ترانه‌سازان گروه یعنی بنی و بیورن، مطرح می‌کند ولی آنها چندان علاقه‌ای به قضیه نشان نمی‌دهند اما مخالفتی هم نمی‌کنند. جودی، که بسیار تحت تاثیر ترانه «همه چیز به برنده می رسد» (The Winner Takes It All) و قابلیت‌های بصری ترانه‌های گروه پاپ/دنسِ آبا قرار گرفته، در ذهنش به این ایده شاخ و برگ می‌دهد و بلاخره در سال 1997 از جانسون می‌خواهد که نمایشنامه‌ای براساس ترانه‌های گروه آبا بنویسد. یک سال بعد هم فیلیدا لوید برای کارگردانی نمایش انتخاب می‌شود. مثلث زنانه نمایش به این ترتیب شکل می‌گیرد و شاید حضور سه شخصیت اصلی زن یعنی دانا، تانیا و رُزی در ابتدا در نمایش و بعد از آن در فیلم به همین خاطر باشد.

نمایش در روز 6 آوریل سال 1999 در سالن تئاتر پرنس ادوارد در شهر وست مینستر انگلستان به روی صحنه رفت و پس از اجراهای بسیار موفقی که داشت بلاخره در 18 اکتبر سال 2001 در سالن وینتر گاردن در برادوی هم به اجرا درآمد. تا به امروز بیش از 30 میلیون نفر این نمایش را روی صحنه دیده‌اند.

* Thank You for the Music، نام یکی از ترانه‌های مشهور گروه «آبا».

تاریخ انتشار : دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بابت موسیقی ممنون! * | موسیقی ما