برنامه یاد بعضی نفرات
 
نام رسول و امیر مومنان در کنسرت لیان فضا را متبرک کرد
آغاز پرشور جشنواره موسیقی فجر؛
نام رسول و امیر مومنان در کنسرت لیان فضا را متبرک کرد
موسیقی ما - نخستین اجرا از بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با گروه موسیقی "لیان" به سرپرستی محسن شریفیان و اجرای موسیقی جنوب کشور با استقبال تماشاگران به ویژه بوشهری‌های مقیم تهران در تالار وحدت برگزار شد.  محسن شریفیان و گروه همراه‌اش طبق وعده‌ای که داده بودند در تازه‌ترین کنسرت گروه موسیقی "لیان" قطعات متنوعی از موسیقی و داستان های فولک بومی بوشهری و همچنین یک قطعه موسیقی آفریقایی با عنوان "دینگو مارو" را برای نخستین بار روی صحنه بردند. این برنامه ساعت 18:30 دیشب 25 بهمن در تالار وحدت آغازگر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بود.

  • آغاز "لیان" با مدح حضرت رسول (ص)

شریفیان در ابتدای اجرا و هنگامی که گروه روی صحنه آمد قطعه موسیقی را در مدح حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) با لحن موسیقی بومی بوشهر خواند و پس از آن ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن گفت: خوشحالم که بار دیگر همراهان عزیزم را در کشور خودم و در جشنواره موسیقی فجر می‌بینم و برای شروع کارمان قطعه "فلک ناز" را که یکی از مشهورترین داستان‌های فولکلور جنوب کشور است، اجرا می کنیم.

این نوازنده نی‌انبان در ادامه با اشاره به حضور شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد در سالن گفت: به آقای شاه آبادی سلام می‌کنم اما این سلام من البته که بی‌طمع نیست و از این مدیر فرهنگی می‌خواهم که موسیقی محلی ایران را حمایت کند. آلبومی درباره موسیقی دریا و دریا نوردی در دست تولید دارم که هنوز منتشر نشده است و امیدوارم هرچه زودتر مراحل انتشار این آلبوم موسیقی طی شود.

  • پایان کنسرت با ساز "دی جی ری دو" آفریقایی

در ادامه قطعه دریا و دریانوردی با عنوان" ماهی فروش" با شعری از امید غضنفری با تکنوازی نی‌انبان شریفیان و گروه‌نوازی و آواز دسته‌جمعی بومی منطقه بوشهر اجرا شد.

این گروه موسیقی در ادامه قطعات دیگری چون "تیفون عقرب" با شعری از محمد بیابانی، خیام خوانی و"فلک ناز" را اجرا کردند.

در ادامه همایون نصیری نوازنده پرکاشن و همچنین نوازنده ساز "دی جی ری دو" (یک ساز آفریقایی) به گروه اضافه شد و برای نخستین‌بار قطعه "دینگو مارو" را روی صحنه اجرا کردند.

شریفیان در توضیح این قطعه گفت: همیشه دوست دارم مردم سرزمینم شاد باشند و به سهم خودم از موسیقی بومی بهره گرفتم و موسیقی مفرحی را تقدیم کرده‌ام. از همین رو برای این اجراها هم قطعه "دینگو مارو" را انتخاب کردم. این قطعه کلام آفریقایی دارد اما ریشه سنتی‌اش به موسیقی بوشهری هم نزدیک است.

اجرای این قطعه با کلام و تم موسیقی آفریقایی مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و با تشویق‌های پی در پی گروه همراه بود.

پایان بخش این کنسرت هم اجرای حرکات موزون آیینی بوشهر توسط اعضای گروه و با تکنوازی پرکاشن همایون نصیری بود.

  • در حاشیه چه گذشت:

- یکی از مهمانان ویژه این کنسرت حمید فرخ‌نژاد بازیگر سینما بود که مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفت. محسن شریفیان درباره فرخ‌نژاد گفت: این بازیگر سینمای ایران از جمله هنرمندان جنوبی است که موسیقی را به خوبی می شناسد و علاقه بسیاری به ساز نی انبان دارد.

سرپرست گروه موسیقی لیان همچنین درباره اجرای خود در جشن صدسالگی سینما گفت: هیچگاه یادم نمی رود که حمید فرخ‌نژاد چقدرتلاش کرد که من به همراه پاتنه آ بهرام اجرای موسیقی داشته باشم. همچنین او امسال سیمرغ بلورین بهترین بازیگر را از جشنواره فیلم گرفته اما باید بگوییم که این بازیگر خیلی وقت پیش سیمرغ های بسیاری از هموطنان اش گرفته است.

- حضور تماشاگران و استقبال از نخستین اجرای بیست و هشتمین جشنواره به خوبی محسوس بود اما نکته قابل توجه حضور گسترده بوشهری های مقیم تهران بود که با گروه در هنگام اجرای قطعات بسیار همکاری می کردند که البته این همکاری گاهی آنقدر زیاد می‌شد که موجب تذکرهایی از سوی شریفیان به تماشاگران حاضر در سالن شد.

- حمید شاه آبادی کنسرت گروه موسیقی"لیان" را در نیمه اول اجرا در طبقه سوم تالار وحدت و در جایگاه ویژه در میان اتاقی مزین به پرده های مخمل آبی تماشا کرد. معاون هنری وزارت ارشاد درباره این گروه موسیقی گفت که آثار بسیار زیادی از این گروه موسیقی شنیده و دیده و معتقدست اجرای این گروه موسیقی نمادی از عرق ملی است.

- شریفیان در انتهای کنسرت اعلام کرد که این گروه موسیقی در نوروز 92 در تالار وحدت اجرای برنامه دارد.

- سرپرست این گروه موسیقی در لابلای صحبت های خود از همکاران خود و همه کسانی که در برگزاری این کنسرت با او همراه بودند و همچنین اهالی رسانه تشکر کرد.

- شریفیان همچنین گفت که طبق قانون خرج سفر به تهران و اقامت به عهده مسئولان جشنواره است و اگر این هزینه ها را جشنواره پرداخت کرد و همچنین دستمزدی که برای اجرا می‌گیریم را به زلزله زدگان آذربایجان تقدیم می کنیم.

- این حرکت انسان دوستانه گروه موسیقی لیان و تقدیم دستمزد گروه به زلزله زدگان آذربایجان با تشویق بی امان تماشاگران همراه بود.

- شریفیان در پایان صحبت های خود از همایون خرم به عنوان هنرمندی بوشهری یاد کرد.
منبع: 
مهر و موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 بهمن 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نام رسول و امیر مومنان در کنسرت لیان فضا را متبرک کرد | موسیقی ما