برنامه یاد بعضی نفرات
 
به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانم اپرا‌هایم را در ایران اجرا کنم
لوریس چکناواریان در گفت‌و‌گو با موسیقی ما:
به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانم اپرا‌هایم را در ایران اجرا کنم
موسیقی ما- لی لا رضایی: لوریس چکناواریان که آخرین اپرای تمام شده‌اش مربوط می‌شود به اپرای مولانا، که با وجودی که قرار بود آن را در اسفندماه آماده کند، آن را هم اکنون آماده انتشار و اجرا دارد.

این موسیقیدان برجسته با بیان اینکه اپرای مولانا را آماده کرده و از چند هفته پیش کار تولید و ساخت آن به پایان رسیده است، گفت: با وجودی که ساخت این اپرا تمام شده اما هنوز نمی‌دانم درباره زمان اجرای آن حرفی بزنم. چون عملا در ایران نمی‌شود اپرا اجرا کرد. چرا که در ایران نه گروه کر داریم، نه ارکس‌تر مناسب این کار هست و...! بنابراین نمی‌توان اپرا کار کرد. خدا می‌داند چه زمانی بتوان آن را به اجرا رساند.

وی افزود: این اپرا به سفارش موسسه فرهنگی بوده و بر اساس ابیاتی از مثنوی مولانا نوشته شده و به موسیقی در آمده است. این اپرا شامل هفت پرده است که به صورت موتیفهایی مجزا در خصوص شعرهای این شاعر بزرگ، زندگی وی و داستان شمس ساخته شده است.

چکناواریان همچنین گفت: متاسفانه با وجودی که بسیار دوست دارم این اثر و آثاری از این دست را در ایران اجرا کنم، باید بگویم که این امکان برایم فراهم نیست. برای اجرای این‌ها و حتی ضبطشان مجبوریم ایران را ترک کنیم.
وی افزود: این اپرا در پنج صحنه است و ۹۵ درصد آن بر اساس اشعار مولانا نوشته شده و باقی آن درباره مولوی و داستان‌هایی درباره‌ زندگی اوست؛ داستان بسیار رمانتیک و زیبایی است. من مدت زیادی روی این اپرا کار کرده‌ام.

به گفته وی، با توجه به علاقه‌ای که وی به این شاعر بزرگ و عالی مرتبه داشته است، تولید و ساخت آن را سریع‌تر از آنچه که برایش زمان در نظرگرفته بود، انجام داد و این اثر زود‌تر از موعد مقرر آماده شد.

این رهبر بزرگ در پایان ضمن ابراز تاسف از کوچ ناباورانه استاد همایون خرم، فقدان او را غمی بزرگ دانسته و گفت: خیلی دوست داشتم درباره ایشان بنویسم اما ایشان کارهای بسیاری را انجام داده‌اند و برای نوشتن درباره اشنان نیاز به زمان بسیاری هست. تنها می‌توانم از خاطراتم با وی بگویم که اگر فرصتی فراهم شود، حتما چنین کاری را خواهم کرد.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک به افتخار این دوست هنرمند که بسیار جاودانه و ماندگار شدند، کنسرتی را در تهران برگزار خواهم کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:50

چرا مسولان حمایت نمی کنند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به دلیل کمبود امکانات نمی‌توانم اپرا‌هایم را در ایران اجرا کنم | موسیقی ما