برنامه یاد بعضی نفرات
 
به آیندهٔ این ترانه عمیقا امیدوارم
دلنوشته ای از زهرا عاملی درباره اوضاع ترانه امروز؛
به آیندهٔ این ترانه عمیقا امیدوارم
  • زهرا عاملی | ترانه سرا
موسیقی ما -یکی نوشت: بوی جوی مولیان آیدهمی... و پادشاهی بی‌قرار شد و به تاخت به خانه‌اش برگشت... شاید این قدیمی‌ترین قصه ایست که ما از تاثیر ترانه به صورت مکتوب داریم.... من فکر می‌کنم اگر حملهٔ مغول‌ها نبود... اگر هر کسی که از خاکمان رد می‌شد سر راهش کتابخانه ایی را آتش نمی‌زد... یحتمل این سرزمین خاطرات قدیمی‌تر و عجیب تری از موسیقی و شعر را در حافظه‌اش نگه می‌داشت. رفاقت این خاک با طرب... رفاقت

ماهی و دریاست... همیشه با هم بوده‌اند.

می‌گویند کلمهٔ تاریخ گوشهٔ معنایی می‌زند (در زبان عربی) به طرز راه رفتن شتر به هنگام گرد و خاک در بیابان... شتر در حالی که به عقب نگاه می‌کند و سرش به سمت گذشته است اما به جلو حرکت می‌کند و پا‌هایش آینده را جستجو می‌کند... مورخین معتقدند این بهترین شیوه برای تحلیل وقایع است.... من هم گذشته را ورق زدم تا چند جمله در باب آینده بنویسم............ قضاوت با شما!!!!

بعد از انقلاب وقتی پس از سال‌ها ترانه در دهه ۷۰ از موطن اصلی‌اش (و نه از آنسوی آب‌ها) دوباره جوانه زد و عزم رشد کرد... انگار نه انگار مدت‌ها نبوده... این غیبت پیر و خرفتش نکرده بود و می‌شد از‌‌ همان روز‌ها فهمید آینده ایی روشن‌تر از قبل دارد.......

از سال ۸۵ و کمی قبل‌تر از آن تلویزیو ن به عنوان رسانهٔ ملی آغوشش را برای مدتی به روی ترانه باز‌تر کرد و همین خود زمینه ایی شد تا با ساخت تیتراز‌های موفق و استقبال مردم از آن‌ها و بعد در ادامه بیرون آمدن آلبوم از همین خواننده‌ها و باز هم مورد قبول واقع شدنشان شروع رونقی دوباره باشد و سبقتی از آن ور آب‌ها به طوری که طولی نکشید آن وری‌ها هم برای تغذیهٔ هنری سراغ داخلی‌ها آمدند....

قصه تا اینجایش کاملا زیباست... قبول دارم که از اواخر دهه ۸۰ تا کنون کمی جریان عوض شده است اما نه اندازه ایی که بعضی‌ها می‌گویند باید از این موسیقی نا‌امید شد.... نه قدری که بعضی‌ها می‌گویند سالهاست دیگر ترانهٔ خوبی نشنیده‌ام.... راستش را بخواهید من به اینجور جملات می‌خندم... چون گربهٔ ترانهٔ ایران را فقط در حال کش و قوس وبازیگوشی می‌بینم.... ترانه ایی که این روز‌ها بازار دیگر قالبهای شعری را کساد کرده... چطور می‌تواند مرده باشد.....؟؟؟!!!!

می‌گویند چرا فلانی ترانه سرا است؟؟!!! چرا فلانی مافیا درست کرده!!!؟؟؟ و غیره...

من می‌گویم بگذارید همه بنویسند.... شنیدن ترانه‌های مختلف با سطح‌ها و زبان‌های مختلف به مردم قدرت انتخاب می‌دهند.... گلایه نکنیم چرا فلانی روزی ۴ ترانه می‌نویسد!؟ همه باید باشند.... اینجور می‌شود که بازار رقابتی می‌شود و در بازار رقابتی است که خلاقیت سر می‌زند. من هم با مافیا مخالفم اما مسبب آن را قطعا خواننده و آهنگساز می‌دانم. اگر ترانه سرایی می‌گوید فقط فول آلبوم کار می‌کنم... تقصیر خواننده است که قبول می‌کند. اگر مشتری‌های ترانه که‌‌ همان خواننده‌ها باشند زیر همچین باری نروند آن ترانه سرا نمی‌تواند برای خودش بازار انحصاری داشته باشد.

راستش من به آیندهٔ این ترانه عمیقا امیدوارم.. و حال حاضر آن را فقط در حال گذار می‌بینم... این ترانه بلوغ می‌خواهد... تحمل کنیم سرکشی‌هایش را... بد خلقی‌هایش را... جوش‌های غرور روی صورتش را.... نوجوانیش که تمام شود.... جوانیش دیدنیست!!!
باشد که چنین شود


آمین
زهرا عاملی-پاییز ۱۳۹۱
تهران
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

من به نوشته ی شما ، به عنوان یک اثر هنری و ادبی نگاه می کنم نه به عنوان استدلالی برای اثبات مدعاتون.
البته شجاعت شما قابل تحسینه که از روزبه بمانی ، در مقابل این همه هجمه دفاع کردید اما این کار رو خوب و درست انجام ندادید:
«اگر ترانه سرایی می‌گوید فقط فول آلبوم کار می‌کنم... تقصیر خواننده است که قبول می‌کند»
این حرف شما واقعا جواب نداره.دیواری کوتاه تر از خواننده نبود ؟ خود شاعر نمی فهمه چه بکند و چه نکند؟ متاسفانه شما به جای درست کردن ابرو ، چشم طرف رو کور کردید ! این که عذر بدتر از گناهه !

** به نظرم با این جملات شاعرانه ی شما دردی از ترانه ی ما دوا نمی شود.به جای قربون صدقه رفتن خودمون ، با استدلال صحبت کنیم . با استدلال نقد کنیم . برای مدعامون دلیل بیاریم.

ممنون از شما

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

متن جالبی بود خانم عاملی
ممنون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

انشاالله.
شنیدن ترانه‌های مختلف با سطح‌ها و زبان‌های مختلف به مردم قدرت انتخاب می‌دهند.... گلایه نکنیم چرا فلانی روزی ۴ ترانه می‌نویسد!؟ همه باید باشند....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خانم عاملی یکی از بهترین ترانه سرایان کشور هستند

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

روزبه بمانی یه نابغه ست.گرچه من ترانه های حسین صفا رو هم خیلی دوست دارم و بعد از روزبه زیز حسین صفا رو بهترین ترانه ساری ایران میدونم ولی به شخصه دوست دارم در البوم بعدی محسن چاوشی کبیر روزبه بمانی هم در کنار حسین صفا حضور داشته باشه و این 2 عزیز ترانه های البوم جدید استاد رو بگن.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

دوستانی که میگن خانوم عاملی استدلال کردن مثل اینکه عنوان دلنوشته را متوجه نشدن.....کاملا معلومه که ایشون قصد استدلال نداشتن و فقط حسشون رو نوشتن....من باهاشون موافقم.....خصوصا در رابطه با بازار رقابتی!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

با تمام احترامی که برای خانم عاملی و هنرشون قائلم این متن به شدت بی معنی بود!
من نمیفهمم که آیا واقعا مافیا فقط داره از طرف هنرمندان تحمیل میشه؟!
و اینکه با این وجود که مافیا هست و آقای ایکس که بهترین ترانه سرای مملکت هست سالی 2 ترانه اونهم در خارج از کشور و آقای ایگرگ که یه ترانه سرای درجه دو هست هفته ای یک آلبوم منتشر میکنه باز هم میشه اسم این فضا رو رقابتی گذاشت؟

وقتی مشکلات اصلی حل نشه گیرم که ما رشد سینه خیزی هم به سمت آینده داشته باشیم!چه نتیجه ای عایدمون میشه؟

همین که الان توی کامنت های همین مطلب اسم آقای ایگرگ -که در بالا ذکر شد!- 100 بار اومد و اسم آقای ایکس -که اونهم در بالا ذکر شد- اصلا نیومده نشون دهنده اینه که حتی مافیا به مردم ما اجازه نداده فرق ترانه سرای خوب و بد رو متوجه بشن!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خانم عاملی یکی باید از خود شما بپرسد با این ترانه های ضعیف چرا آنقدر پر کار هستید ؟ مافیا ؟ نه ! فکر کنم این هم تقصیر خواننده هاست !!!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خانم عاملی عزیز حرفتان تا حدی درست اما کمی هم میشود از جای جای صحبت هایتان گلایه کرد ... روزبه بمانی که من اینطور از متنتون متوجه شدم !!! را یک مافیا خواندید ... که چرا فقط فول آلبوم کار میکند ... تا حدی درست است اما به عنوان یک هنر دوست که دوست دارم همه ی هنرمندان خوبمون از جمله جناب عالی که ترانه ها تونرو خیلی دوست دارم و روزبه بمانی و خیلی های دیگر ، باشند در این موسیقی چون اگر نباشند وضعمان از اینی هم که هست بدتر میشود ... من کمی حق را به روزبه میدهم برای فول آلبوم کار کردنش راستش را بخواهید من به عنوان یک مخاطب ، ترانه های قوی روزبه رو نمیتونم در کنار کارهای ترانه سراهایی که از سرفا ترانه میگویند تا جایی خالی ای در آلبوم پر شود گوش کنم ... یکی از نمونه های خوبی که این حرفم را نقض میکند همان آلبوم مهدی یراحی بود که ترانه های شما طرفداران را بیشتر از کارهای روزبه جذب کرد با این که فقط 2 کار بود ، مثل هوای تو که همان دمو آلبوم را شنیدم در خطارم درج شدآنقدر زیبا بود ولی در کل روزبه شاید از این میترسد ( مخصوصا در ایران ) که ترانه اش به نفع و نام ترانه سراهای گمنامی که کارشان در سطح خوبی نیست تمام شود ...
با آرزوی موفقیت برای تمام هنرمندان و موسیقی کشورمون

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود به آیندهٔ این ترانه عمیقا امیدوارم | موسیقی ما