برنامه یاد بعضی نفرات
 
برای موزیک‌بازها
به بهانه کنسرت گروه «دیوار» در تالار ایوان شمس
برای موزیک‌بازها
حميدرضا منبتي: موسیقی پاپ در ایران از یک منظر شرایط ویژه‌ای دارد و آن این که غالب اجراکنندگان اصلی آن، در خلوت‌شان به همان موزیکی که اجرا می‌کنند گوش نمی‌دهند و دقیقاً از همین‌جاست که ضربه اصلی به این موسیقی وارد می‌شود. آن‌چه که در کنسرت‌های پاپ به اجرا در می‌آید، به دو دلیل -معمولاً- با جان و دل اجرا نمی‌شود؛ یکی آن که کلاً این موسیقی، موسیقیِ خلوت نوازنده‌هایش نیست و با آن خیلی حال نمی‌کنند؛ و دوم آن‌که پارت‌ها ساده‌تر از آن چیزی هستند که نوازنده‌های حرفه‌ای و طراز اول کنسرت را سر ذوق بیاورند. نوازنده‌هایی که در تمرین‌ها و خلوت خود معمولاً به اجرای موسیقی‌های پیچیده و تکنیکی می‌پردازند و از بدِ روزگار و غمِ نان به اجرا در کنسرت‌های پاپی رو آورده‌اند که اصلا باب میل‌شان نیست و معمولاً از سر رفع تکلیف و ماشین‌وار سازشان را می‌نوازند. خیلی از این نوازندگان را از نزدیک دیده‌ام که اجرای موسیقی پاپ را کسر شأن خود می‌دانند و گاه حتی از چیزی که دارند می‌نوازند خجالت می‌کشند!

گواه این ماجرا این که کمتر کنسرت‌های پاپی را می‌بینید که دوستان و خانواده این قبیل نوازنده‌های طراز اول در سالن حضور داشته باشند و برعکس سالن کنسرت‌های کوچک 300-400 نفره که در آنها موسیقی‌های بی‌کلام درست و درمان در سبک‌های تلفیقی و... اجرا می‌شود، پُر است از دوست و آشنا که مدام اسم نوازنده مورد نظر را فریاد می‌زنند و برایش دست و جیغ می‌خرند! چرا که این کنسرت‌ها دقیقاً همان جایی است که نوازنده‌های مورد نظر ما یک سال حضور در کنسرت‌های نه‌چندان باکیفیت پاپ را تحمل می‌کنند تا در این سالن‌های کوچک با مخاطبِ موزیک‌بازتر آن‌چه که باب طبع‌شان هست را اجرا و عقده‌گشایی کنند. اتفاقاً این کنسرت‌ها کمترین بازده مالی را برای موزیسین‌ها دارد و گاهی حتی درآمد کنسرت به پرداخت دستمزد نوازندگانش هم قد نمی‌دهد! با این وجود همچنان موزیسین‌ها دل‌شان غنج می‌رود تا بخت یاری کند و در سال بتوانند یکی دو بار در این قبیل کنسرت‌ها به روی صحنه بروند.

ادیب وحدانی منتقد قدیمی موسیقی جمله جالبی در نقد کنسرت اساتید موسیقی سنتی ایران داشت: «در این کنسرت‌ها هیچ‌یک از نوازندگان گروه را نمی‌بینی که با چیزی که می‌زنند حال کنند و همه با چهره‌های عبوس و گرفته تنها به انجام وظیفه می‌پردازند. در این شرایط چطور توقع دارید مردم از چیزی که آنها روی صحنه می‌نوازند لذت ببرند؟»

اما کنسرت گروه‌هایی مانند «دیوار» دقیقاً همان محمل مناسب است برای این که موزیسین‌ها -خسته از موسیقی‌هایی که از نظرشان بی‌محتوا است و چنگی به دل‌شان نمی‌زند- خود را خالی کنند و غنای تکنیکی آنها در این اجراها است که نمود پیدا می‌کند.

«دیوار» برای دومین بار و تنها یک ماه پس از کنسرتی که در همین تالار ایوان شمس برگزار کرده بود، 5شنبه در قالب یک کنسرت خیریه به روی صحنه تالار ایوان شمس رفت. با نوازندگان نام‌آشنایی چون بابک ریاحی‌پور (گیتار باس)، پویا نیکپور (پیانو و کیبورد)، مسعود همایونی (گیتار الکتریک)، یاشار خسروی (ساکسُفون)، مهران فرشباف(پرکاشن) و ایلیار خسروی (درامز). بگذریم که کنسرت قبلی آنها خالی از اشکال نبود و گاهی بیش از حد شکل عقده‌گشایی به خود می‌گرفت و در برخی از لحظات کنسرت احساس می‌شد که باید نوازنده‌ها را بیشتر کنترل کرد؛ اما تکنیک و انرژی فوق‌العاده‌ای که در آهنگ‌های گروه «دیوار» موج می‌زند، برای موزیک‌بازها و علاقه‌مندان موسیقی‌های پرانرژی‌تر جذاب بود. تداوم اين قبيل برنامه ها قطعا به كليت موسيقي كشور كمك خواهد كرد. آنها را جدي بگيريم.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

پس چرا عکسای کنسرت گروه آریان رو نمی گذارین؟؟

fn
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

bi nazir bood

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

نویسنده ی محترم مطلب ! مهم مردم هستند ! یعنی شما می خواین برای مردم تعیین تکلیف کنید چی خوب هست چی بد ؟! تا حالا که پاپ به به و چه چه بود . حالا شد سخیف و بی کیفیت! همین نوازنده هایی که میگین با چهره ای عبوس در کنسرت های پاپ هستند، یکی دوتاشون رو اتفاقاً من خوب یادمه در گروه بعضی ها چطور با خوشحالی تمام ساز می زدند و همخوانی هم می کردند همزمان !!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

vaghean kareshon bi nazir boood...man bavar nemikrdam too iran raftam in barnamaro...vaghean dame hamashoon garmmm

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

مسعود همایونی که جز گروه رضا صادقی هست اتفاقا خیلی هم با میل و علاقه ساز میزنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

اصن بحث موسیقی پاپ نبود دوست عزیز بحث نوازنده ها بود و حسی که در کنسرت پاپ دارن و حسی که مردم در مقابل از اونها میگیرن!
اکثر نوازنده های کنسرتهای پاپ کار سختی ندارن و زیاد هم با کاری که دارن اجرا میکنن حال نمیکنن...
این یه واقعیت غیر قابل انکاره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

عکسها زیبا و بینظیر مثل همیشه تو کارات شاهکاره سعید عبداللهی عزیز دستت درد نکنه . و ممنون از گزارش خوبتون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:48

خب خوبه نوازنده ها تو کنسرتای پاپ یه خواننده اونقدر مانور بدن که خواننده به چش نیاد؟؟!!

این شعوره یه نوازنده رو در اجراش می رسونه نه بی حوصلگی اش رو...

مانورشون رو گذاشتن برای گروه موسیقی بی کلام خودشون!! جایی که خودشون ستاره ی میدون هستن...

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود برای موزیک‌بازها | موسیقی ما