برنامه یاد بعضی نفرات
 
رساله دوم همايون خرم منتشر مي شود
همايون خرم در گفت و گو با سایت موسیقی ما خبر داد؛
رساله دوم همايون خرم منتشر مي شود
موسيقي ما-لي لا رضايي: همايون خرم از به پايان رسيدن مراحل توليد رساله دوم خود خبر داد و در اين باره به موسيقي ما گفت: رساله دوم خود را آماده انتشار دارم كه به زودي به دست علاقه مندان به دستگاهها و مقامهاي موسيقي ايراني خواهد رسيد.

وي افزود: مدت زمان زيادي را صرف نوشتن و تاليف اين كتاب كردم كه در واقع دومين كتاب من در خصوص مقامات و دستگاههاي موسيقي است. از آنجايي كه هر رساله من شامل سه مقام و دو دستگاه است، تاليف آنها به طول مي انجامد ولي قول مي دهم نتيجه خوبي خواد داشت و بسيار مثمر ثمر خواهد بود.

استاد خرم تاكيد كرد: كتاب دوم از رساله دوم به پايان رسيده و به زودي براي تكثير آن اقدام خواهم كرد. اين كتاب را در اصفهان نوشته ام كه در واقع يكي از متعلقات دستگاه همايون است. همچنين بخشي از آن را به گام وصال اختصاص داده ام كه براي اولين بار است چنين اتفاقي مي افتد. اين گام جز مقامات ايراني است كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است.

وي درخصوص توضيح بيشتر گام وصال گفت: اين گام از دير باز در موسيقي ايران رايج بوده است. چرا كه پيش از اينهاعلي جرجاني در شرح الادوار صفي الدين شرحي براي اين كتاب داده كه در آن شرح اشاره كرده به گام وصال و اينكه چه گامي است و چه جركتهايي دارد و در چه مواردي از آن استفاده مي شود. اين گام در موسيقي غرب نيز رايج بوده است. منتهي در موسيقي غرب به آن مد دورين مي گفته اند.

وي ادامه داد:البته بعضي ها به آن مد فريژين نيز مي گويند كه در حقيقت در مقامهاي يوناني بوده است و حالا همين گام در غرب به گام مينور ملوديك تغيير نام يافته است.وي دباره قدمت اين گام گفت: از آنجايي كه همزمان با حضور اين گام در يونان، در ايران نيز اين گام وجود داشته است، شايد بتوان گفت كه اين گام سابقع ايراني دارد.

خم در پايان گفت: رساله دوم كه منتشر شود همزمان با آن سي دي ساله اول نيز منتشر خواهد شد. در واقع سي دي منتشر شده مربوط به رساله اول من است كه پيش از اين منتشر شده است.

گفتني است همايون خرم شايد تا پايان سال به برگزاري كنسرتهايي اقدام كند كه خبر آنها را متعاقبا اعلام خواهد كرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود رساله دوم همايون خرم منتشر مي شود | موسیقی ما