برنامه یاد بعضی نفرات
 
شهرام ناظری: این بار با درفش کاویان به سمت شاهنامه می‌روم
در گفتگو با سایت موسیقی ما عنوان شد:
شهرام ناظری: این بار با درفش کاویان به سمت شاهنامه می‌روم
موسیقی ما- لی لا رضایی: شهرام ناظری از کار بر روی «درفش کاویان» خبر داد و در این رابطه به موسیقی ما گفت: این بار با درفش کاویان به سمت شاهنامه می‌روم و با پرداختن به این موضوع پر اهمیت بار دیگر دین خود را نسبت به موسیقی ادا می‌کنم.

این خواننده در ادامه گفت: همیشه یکی از دغدغه‌های من این بوده که فرهنگ ایران و ایرانی را به مردم دنیا بشناسانم، کار بر روی شاهنامه را درست زمانی شروع کردم که هیچ کس دست به چنین کاری تا آن زمان نزده بود. از آن زمان تا کنون من تمام فکر و فعالیت خود را بر روی لحن‌های حماسی شاهنامه متمرکز کرده‌ام تا بتوانم به مرور به تمامی شخصیتهای این فرهنگ مکتوب ایرانی بپردازم.

وی افزود: من به عنوان خواننده‌ای ایرانی خود را موظف می‌دانم که فرهنگ ایرانی را به مردم دیگر کشور‌ها که با فرهنگ و هنر این مرزو بوم آشنایی ندارند؛ آشنا کنم.

ناظری در ادامه با بیان اینکه اولین خواننده‌ای است که شاهنامه خوانی را در دستور کار خود قرار داده است متذکر شد: از زمانی که کار بر روی این پروژه را آغاز کرده‌ام، تحقیقات بسیاری کرده‌ام که این تحقیق‌ها منجر شده تا سال‌ها سوژه برای کار کردن داشته باشم و درفش کاویانی یکی از آنهاست که همواره از دغدغه‌های من بوده است. من با وجئی که سالیان سال است بر روی این مقوله تحقیق و پژوهش می‌کنم، و کارهای زیادی در این زمینه انجام داده‌ام، احساس می‌کنم هنوز می‌توان در این مورد کارهای بسیاری انجام داد که تا کنون کسی آن‌ها را انجام نداده است.

شهرام ناظری؛ خاطر نشان کرد: شخصیتهای بسیاری را مد نظر دارم که در ذهنم آن‌ها را آماده کرده‌ام و در آینده نزدیک به تک تک آن‌ها می‌پردازم. تمامی این شخصیت‌ها را از شاهنامه فردوسی گرفته‌ام و برداشت خودم را با موسیقی بر روی آن‌ها نشان می‌دهم و به مردم ودوستداران موسیقی اصیل ایرانی و شاهنامه منتقل می‌کنم.

خواننده معروف موسیقی ایرانی در ادامه در پاسخ به اینکه در زمینه این معرفی با چه مسایل و مشکلاتی روبرو شده است، گفت: نه تنها من بلکه تمام خوانندگان سنتی مشکلی که دارند این است که نمی‌توانند آثارشان را به گوش مخاطب برسانند. در موسیقی سنتی خواننده‌ها نمی‌توانند صدای خود و موسیقی خود را به گوش مخاطبان خود برسانند. چون زمینه برای آن‌ها مهیا نیست و نمی‌توانند ارتباط نزدیک با مخاطبان خود بر قرار کنند. در حالی خواننده‌های خوب فرصت دیده شدن و مطرح شدن را ندارند که این فرصت در اختیار بسیاری از کسانی است که اشرافی به موسیقی ندارند و حتی در این زمینه تا کنون فعالیت نکرده‌اند.

وی که شاهنامه خنوانی را با داستان کاوه و ضحاک آغاز کرده است، خاطر نشان کرد: من بر این باورهستم که شخصیتهای شاهنامه شخصیتهایی واقعی هستند که باید دوباره احیا شوند. من با کارهایی که تا کنون انجام داده‌ام استقبال مردم سراسر دنیا را از این شخصیت‌ها و از شاهنامه دیده‌ام. بنابریان انگیزه‌ام برای پرداختن به آن‌ها بیشتر شده است.

ناظری اضافه کرد: در اجرای شاهنامه سعی کرده‌ام از موسیقی مقامی و محلی و سنتی بهره‌مند شوم به همین دلیل سعی کرده‌ام با بیان اینکه اجرای وی افزود: تمام تلاش من بر این است که نسل جدید خواننده‌های موسیقی سنتی را در ادامه دادن این روند یاری کنم. دوست دارم نسل جدید نیز با تحقیق و همین طور شناخت، به این شخصیت‌ها بپردازند و آن‌ها را برای نسلهای آینده نگهدارند. می‌خواهم شاهنامه خوانی مسیری برای جوانان عرصه موسیقی باشد و از این پس به عنوان گونه‌ای از موسیقی به آن بپردازند.

از شهرام ناظری تا کنون به دلیل پرداختن به موضوع شاهنامه بسیار تقدی شده است که از این میان می‌توان به تقدیراز وی توسط بنیاد فردوسی اشاره کرد.

شوالیه آواز ایران ماحصل تلاشهای خود را به زودی در قالب کنسرت تقدیم هنر دوستان و اهل موسیقی خواهد کرد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

افتخار می کنم در روزگاری زندگی میکنم که امثال ناظری و شجریان توی اون هستن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:45

سال هاست اقای ناظری از شاهنامه و دیگر کارهای موهوم سخن میگوید ولی در اصل هیچ کاری انجام نمیدهد فقط هر از چند گاهی مصاحبه ای میکند ، مثلا چند سال پیش از مجموعه مولای رومی گفت و از فرزندش بسیار تعریف کرد که هنوز در راه است غیر از کارهای معمولی در سالهای اخیر ایشان کار خاصی انجام نداده و فقط در حوزه حرف و نقل فعال بوده اند

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شهرام ناظری: این بار با درفش کاویان به سمت شاهنامه می‌روم | موسیقی ما