برنامه یاد بعضی نفرات
 
نقد آلبوم من عاشقم با صدای میثم معافی و آهنگسازی پیمان شیر‌پور
نقد آلبوم من عاشقم با صدای میثم معافی و آهنگسازی پیمان شیر‌پور

  • مهدی رفعتی | کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه
آلبوم میثم معافی با نام «من عاشقم» با آهنگسازی و تنظیم پیمان شیرپور، و خوانندگی میثم معافی و ترانه‌هایی از عبدالجبار کاکایی می‌تواند نویدگر آینده‌ای روشن در موسیقی پاپ کشور باشد. چرا که ترانه‌های عاشقانه عبدالجبار کاکایی از لایه‌های ویژه‌ای به موضوع عشق پرداخته است. بر خلاف سایر ترانه‌های عاشقانه که مضمون آن‌ها مسایل سطحی از قبیل معانی چون تو رفتی و من مردم می‌باشد، این ترانه‌ها به عشق از زاویه دیگری پرداخته است.

در خلق آثار هنری اگر هنرمند بتواند به مسایل عمومی که یکی از ان‌ها عشق می‌باشد، از زاویه خاص تری بپردازد، اثر مورد توجه قرار خواهد گرفت. حال اگر ترانه با موسیقی و خوانندگی همراه شود، و خواننده بتواند عاشقانه و‌‌ رها اجرا کند، شاهد اثری تاثیرگذار خواهیم بود. منظور از عاشقانه و‌‌ رها این است که خواننده با صدای خودکلیه مفاهیم را القا کند که خود مهارت خاصی نیاز دارد.

آثاری چون «من عاشقم» و «تن‌ها» در آلبوم میثم معافی، دارای چنین خصلتهایی است. به جز موسیقی و ترانه که بسیار مطلوب عمل کرده است؛ خواننده نیز با تکنیک بالا و تبحر در تفهیم معانی کلمات اثری در خور توجه را به مخاطب ارایه کرده است.

یکی از نکاتی که باید به ان توجه می‌شد، تلفیق شعر و موسیقی در آهنگ «من عاشقم» در عباراتی چون «وای از عذابم» و «بی‌تو سرابم» به گوش می‌رسد که اگر آهنگساز به جای تلفیق این عبارات به صورت سر میزان آن را اصطلاحا پشت ضرب تلفیق کرده بود جای هیچ صحبتی باقی نمی‌ماند. همچنین در اثری چون تنها رعایت محدوده صوتی خواننده و جواب ساز‌ها که در این قطعه به عهده سازهای زهی بوده است، با توجه به اینکه جوابهای ملودی خواننده در‌‌ همان محدوده اجرا شده است، به گونه‌ای تاثیر شنیداری را تا حدودی کم می‌کند در حالیکه اگر جواب‌ها یک اکتاو پایین‌تر داده شود، کلیه بخش‌ها به صورت تفکیک از یکدیگر شنیده خواهد شد. اما با تمام این مسایل آلبوم من عاشقم اثری در خور توجه است و نوید بخش آینده‌ای روشن در موسیقی پاپ کشور خواهد بود.

خوانندگی یک فن تخصصی است که باید رنگ صدای خوب که مساله‌ای موروثی است و باید با تکنیک که موضوعی اکتسابی است همراه شود. خواننده در این اثر از رنگ صدای مناسب برخوردار است و همچنین این رنگ صدا منحصر به خود اوست و تقلید از کسی نمی‌باشد. این رنگ صدا با تکنیک‌هایی چون آکسان‌ها، مردانت‌ها و شدت و ضعف صوت که در موسیقی تحت عنوان کرشندو و دکرشندو می‌باشد به خوبی رعایت شده است.

اصولا قدرت ارکستر در موسیقی پاپ، با خواننده تکمیل می‌شود که هستند آثاری با ارکستراسیونهای مطلوب که خواننده با ضعف خود آن‌ها را از بین برده است. خوشبختانه در این اثر مجموعه از لحاظ آهنگسازی، ارکستراسیون و اجرای خواننده در سطح خوبی قرار دارد. با امید به اینکه در آینده شاهد آثاری درخشان‌تر از این هنرمندان باشیم، که نظر شما را به شنیدن قطعه من عاشقم در زیر نوشته این جلب می‌کنیم:
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1391 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

ترانه این آهنگ رو خیلی دوست دارم از میثم جان مرسی با این کارای قشنگت

من عاشقم ، من هر جا باشم عاشقم
با یاد تو ، حتی تنها شم عاشقم
توو زندگی توو سختیاشم عاشقم
من عاشقم ، بی قرارم
آتیشم خاکسترم کن
توو آغوشت پرپرم کن
دوست دارم باورم کن
وای از عذابم
تو عشق پنهون من باش
با من بمون تو جون من باش
من خاکم بارون من باش
بی تو سرابم – سرابم
وای از حال من و دنیا
توو این شب و روزا
اگه تو نباشی
وای از این عاشق تنها
از امشب و فردا
اگه تو نباشی
من با تو عاشق ترینم
دیوونتم با تو همینم
دوست دارم ای نازنینم
وای از عذابم – عذابم
من با تو تنها نبودم
دلتنگ از دنیا نبودم
یادم کن هر جا نبودم
بیا به خوابم – به خوابم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

man asghe in musicam khoshhalam ke inja naghd shode

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای جلیلیان

این حرف ها رو باید به اقای رفعتی بزنید که از عبارات "نویدگر آینده‌ای روشن در موسیقی پاپ کشور" و تعاریف غیر واقعی برای تحت تاثیر قراردادن مخاطبان بی خبر از آلبوم قرار داده.

این آقایی که بالا توضیح داده اشکال کار کجاست، حرف بدی نزده اتفاقاً. از رو هوا هم نگفته کار بده که بگم از این آدمای الکی گیر بده است.

برعکس، شما هیچ استدلالی برای خوب بودن آلبوم نداشتید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من عاشقم خیلی خوب بود
واقعا مدتها بود همچین صدای قدرتمندی نشنیده بودم
خیلی آهنگسازی هم خوب بود
ترانه هم که فوق العاده بود ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

واقعا زیبا بود ترانه هم عالی بود اهنگسازی حرف نداشت.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

با تشکر از مطلب و نقد خوبتون
لینک ها آهنک ها در متن وجود ندارد که برای استفاده دوستان در زیر این لینک ها رو قرار می دهم و خوشحال میشم در متن هم آپلود شوند

من عاشقم:
http://www.4shared.com/mp3/EoBtLqiT/Meisam_Moafi_-_Man_Ashegham.html

تنها :
http://www.4shared.com/mp3/kDhQ55nc/Meisam_Moafi_-_Tanha.html

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من این آلبوم رو هنوز گوش ندادم اما آلبوم اول میثم معافی یعنی حق با توئه رو گوش دادم وفکر میکنم اون آلبوم درست شنیده نشد وطبیعتا خواننده ی اون کار هم خیلی به شهرت نرسید.اما من همون موقع با خودم شرط بستم که این خواننده یه روزی جزء بهترین و معروفترین خواننده های موسیقی پاپ خواهد شد و هنوز هم روی حرفم هستم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

باشنیدن آهنگ من عاشقم به خاطرات شیرین زندگیم نزدیک شدم
و این آهنگ با تمام جذابیتش همراه با صدای زیبای آقای معافی و
آهنگسازی آقای شیرپور بخشی از خاطرات زندگی من شد...
امیدوارم در تمام مراحل زندگیتان موفق باشید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

vay chrghad in ahangaro doost daram

merc musice ma ke kare ye khanandeye vaghey ro ina gozashtid

ali
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من تاطه باایشون اشنا شدم ومی دونم جط بهترین ها میشه وانگار قبلا با اقای سیروان خسروی هم کار کرده ولی واقعامن از ترانه وموزیک ومخصوصا صدای پرقدرتشون واقعا لدت بردم به همه پیشهناد می کنم البوم اورجینال بخرن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای رفعتی از نقدتون تعجب کردم

من آلبوم رو متاسفانه نشنیدم. لذا تنها در مورد این قطعه که برای دانلود در دسترس هست صحبت می کنم:

میکس و مستر کار به وضوح دچار مشکل هست. صداها خیلی بدیهیه که در شدت و ضعف مطلوب خود نیستند.

خواننده زمینه خروج از خط ملودی رو به وضوح داره. علی الخصوص در جایی که گفته میشه "بی تو سرابم، سرابم"، خواننده از خط ملودی خارج میشه. یا در اونجا که میگه "من عاشقم، بیقرارم" خواننده تمپو رو برای لحظات کوتاهی از دست میدهد.

ملودی این کار به نظر حضرتعالی خوب بود؟ به عقیده شما آهنگساز این اثر که بنده نمی دونم چه شخصی هستند، شناخت مناسبی از وزن شناسی در زبان فارسی داشتند؟

از همه این موارد بگذریم. شما فرمودید "نویدگر آینده‌ای روشن در موسیقی پاپ کشور باشد". واقعاً اینطور فکر می کنید؟! این عجیب ترین اظهار نظری بود که در طول این ماه ها در نقدهای شما خوانده ام. شاید لازم باشه، تامل بیشتری بفرمایید. به هر حال شما به عنوان یک منتقد باید مراقب اعتبار خودتون در این کسوت باشید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

انصافاً معمولی بود و چیز خاصی نداشت.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

واقعآ زیباست

جای تشکر داره از عوامل ساخت این کار

من هرروز این کارو گوش میدم

ممنون از نثقد و موسیقی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

در کل کاری متفاوت از بازار پاپ نبود و نمره متوسط میدم به این آلبوم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این نویدگر آینده روشنه؟! اینکه بد بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

شما فامیلشون هستید که تازه آشنا شدید اما اینقدر دقیق می دونید با کی کار کرده قبلاً؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

من چیزی نمیتونم بگم چون خیلی درگیر این کار شدم
چند روزی هست که فقط این آهنگو گوش میکنم
خیلی خاص هستش اگه این خواننده کارای دیگری هم داره لینکشو بزارید
مرسی موزیک ما

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای منوچهر حب و بغض رو کنار بزاریم .. حالا شما مشکلی دارید چرا با کلماتی مثل "تعجب می کنم" و "عجیب ترین نقد" و .. مخاطب رو می خوایید بی دلیل تحت تاثیر بزارید ..

بیان روشن بینانه نگاه کنیم .. موسیقی پاپ ما مانده همین طرز تفکرات شماهاست که اول شخص رو میشناسید بعد کارش رو نقد می کنید .. اول باید کار هنری رو به واسطه ی خود کار دید نه آدمایی که ساختنش ..

من هر دو عزیز رو می شناسم .. حالا آهنگساز و تنظیم کننده رو شما نشناسید دلیلی بر بدی کار نیست .. خود من در جمع این دوستان دیدم چه بزرگان که از اساتید هستند شیفته ی کار شدند بعد شما می گید خواننده خارج می خونه !! فکر می کنم ایده ی شماست که خارج از هنر هست ..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

آقای رفعتی. تو را به امام زمان روچه حسابی این حرفا رو میزنید. اخه این اشعاری که بسیار بچگانه هستن و هر دانش آموز دبستانی می تونه بگه شد ترانه؟ نمی دونم دلیل این تمجیدات شما ارادتیه که ه جناب کاکایی دارید یا نه. اما بخدا قسم که همین ترانه های ضعیف سلیقه ی مردمو نابود کرده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این شد ترانه؟ خیلی سطحی و ضعیف هست. واقعن نمی دنم چرا باید این ترانه خونده میشد. حیف اون صدا و آهنگسازی..کاش آقای معافی در انتخاب ترانه هاشون دقت بیشتری داشته باشن

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

...... تورو خدا تو نقداتون دقت کنید این صدا خیلی معمولیه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:44

این آلبوم در حد متوسط بود صدای خواننده که با اطلاعاتی که از ایشان دارم در کنسرواتوار تهران بسیار معمولی بود و هیچ تحریری در صدای ایشان دیده نشد و بهترین کار این آلبوم از نظر تنظیم همون ترک ( من عاشقم ) بود که اونم کاوری از یک آهنگ یونانی هست که بزودی لینک این کار رو واستون می زارم. درکل از 100 امتیاز به نظر من نمره این آلبوم 40 هست.

سه شنبه 20 شهریور 1397 - 23:58

بعد از سالها نظر می دم شاید تا پایان تاریخ این نظر خونده نشه. چه فاز بالاییه این ماری امشب. جه جالب میشه یه نفر بخونه و نظر بده ؛ بعد این ماجرا میشه صدر اخباااااار دنیا وای چه فاز یالااااااایییه . در مورد آلبوم باید بگم جند تا کار کاور که انقدر تعریف و تمجید نداره . دیدید که معروف هم نشد . اوووووووووووووووف چه فازی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود نقد آلبوم من عاشقم با صدای میثم معافی و آهنگسازی پیمان شیر‌پور | موسیقی ما