برنامه یاد بعضی نفرات
 
بداهه نوازی در فضاهای آشنا
نقد آلبوم «رویای عشق» به نوازندگی و آهنگسازی نوشا ناطقی
بداهه نوازی در فضاهای آشنا
  • مهدی رفعتی | کارشناس ارشد و مدرس دانشگاه
موسیقی ما - آنطور که از شناسنامه آلبوم رویای عشق به دست آمده است، نوش آفرین ناطقی در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده و در محضر پدری نقاش و ویولونیست و مادری اهل ذوق و صاحب صدای خوش کسب هنر کرده است. پرورش یافتن در محضر پدری ویلونیست شاید کمک قابل توجهی به وی در امر آهنگسازی کرده باشد. آهنگسازی و نواندگی مجموعه «رویای عشق» توسط نوشا ناطقی صورت گرفته است که به روایت ایشان تلفیقی از موسیقی ایرانی و کلاسیک در قالب پاپ بوده است.

فضای کلی آهنگ‌ها شبیه به یکدیگر است چرا که آهنگسازی در این آلبوم با تکیه بر تکنیک‌های نوازندگی پیش رفته است تا تسلط بر دانش آهنگسازی یعنی به بیان واضح‌تر، آهنگسازی این آلبوم کاملا حسی صورت گرفته و تفکر آهنگسازی که با تکیه بر دانس این فن (آهنگسازی) انکان پذیراست صورت نگرفته است.

، مسایلی در ارتباط با تکنوازی پیانو در این اثر مشهود است که از آن جمله می‌توان به اجرای رمانس‌ها و ردیف‌ها از موسیقی ایرانی به صورت ضعیف و گا‌ها خشن و استفاده بی‌رویه از آرپژ‌ها، تمیز اجرا نشدن ترموله‌ها و نابرابر بودن تعادل دینامیکی دست چپ و راست نوازنده و همچنین دینامیک کلی قطعات است.

در نوازندگی یک آلبوم پیانوی سلو بسیار حائز اهمیت است که شنونده را چگونه به شنیدن و گوش کردن ترغیب کنیم. یعنی چگونه کشش شنیداری ایجاد شود.

رعایت دینامیک‌ها بایستی به صورتی کاملا دقیق انجام گردد حتی وزن انگشتهای دو دست در زمان اجرای ملودی‌های بالا رونده و پایین رونده باید به صورت کاملا دقیق توسط تکنواز رعایت شود. یعنی خارج از دینامیک ثبت شده اثر، دینامیک ذاتی ملودی‌ها یعنی قوی‌تر شدن صدا در زمان اجرای ملودی‌های بالارونده و به تدریج ضعیف‌تر شدن صدا در ملودی‌های پایین رونده بسیار حائز اهمیت است. این مساله منوط به درک آهنگساز از زیبایی و احساس و درک مفهوم موسیقایی یک آهنگ است.

تکنواز پیانو بایستی حتما تعادل بین دست چپ و راست را به گونه‌ای رعایت کند که دست راست باوظیفه اجرای ملودی اصلی تحت الشعاع شدت صدای دست چپ قرار نگیرد. همچنین استفاده بی‌وقفه و بی‌رویه ازای پرسرو صدا در ذهن شنونده ایجاد به هم ریختگی می‌کند. چرا که اگر قبول داشته باشیم که یک آلبوم سلوی پیانو که با عنوان رویای عشق عرضه شده است یکی از اهداف مهمش ایجاد آرامش و تاکید بر احساسات عاشقانه بوده، بنابراین خشونت در اجرای قطعات و زیاده روی در استفاده از تکنیکهای محدود و سردرگمی آهنگساز در پیشبرد روند ملودی‌ها اتفاق هنری قابل توجهی را به دنبال نخواهد داشت.

در این آلبوم همانطور که گفته شد، آهنگسازی به صورت مستقل و آنچه از معنای این واژه استنباط می‌شود صورت نگرفته است. بلکه اکثر آهنگ‌ها بداهه نوازی‌هایی در فضاهای آشنا بوده که به خاطر مسایلی که گفته شد و اینکه تکنیک باید در خدمت بیان احساسات باشد اما در این کار این موضوع رعایت نشده و از تکنیکهایی چون آرپژ و آکوردهایی آرپژگونه بیش از اندازه وبدون رعایت تعادل دینامیکی صورت گرفته است. این مساله باعث شده که هدف خالق اثر برای شنونده علی الخصوص درکارهای بی‌کلام که مخاطبان خاص و گا‌ها اهل فن هستند را ارضا نکند.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

مهدی رفعتی
با عرض سلام وتشکر از دوستانی که تا کنون نقد فوق را مطالعه کرده و نظر داده اند
من هم به نوبه خود به سرکار خانم ناطقی تبریک و خسته نباشید عرض میکنم که در فضای فعلی موسیقی کشور با خلق اثار بی کلام ان هم سلوی پیانو که انصافا کار دشواری است از فرهنگ و موسیقی فاخر دفاع میکنند.
متن فوق به گونه ای انالیز اثر از حیث ساختار اهنگ و همچنین نوع اجراها از نظر تاچ و دینامیک است،که اینجانب تجربه بیست و اندی ساله در این کار را دارم.
هدف از عنوان کردن خشونت در نوازندگی زیر سوال بردن باسها و نتهای بم نبوده بلکه رعایت دامنه دینامیکی قطعات است که در یک اثر سولیستی در فضای عاشقانه بایستی از p تا f
باشد تا تضاد و کشش مطلوبتری ایجاد کند و همچنین دیگر مسائل ذکر شده.
باشد که شاهد اثار هر چه زیباتری از این هنرمند باشیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

به نظر من کار قوی و خوبی بود. تمام آهنگ ها حس خوبی داشت، به خانم ناطقی تبریک می گم و براشون آرزوی موفقیت دارم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

البته نگاه شما نگاهی کاملا اصولی هست
از نظر من امضای اوای باربد پشت این کار خودش تضمینی بر خوب بودن این کار هست
و از نظر شنوده احساسات کار بیشتر از نکات اصولی و تئوریک حائز اهمیت هست
و قابل توجه که این البوم از احساسات بالایی برخورداره و اگر مقداری نت های بم و از نظر شما خشونت توی کار نباشه کار بسیار یکنواخت و کسل کننده ای به وجود میاد
و خب همین نت های بالا و بم و از نظر شما خشونت هستش که بیان گر احساسات و عواطف توی این شی دی شده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

کار قابل قبولی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

نظر شما بسیار محترم هستش اما از نظر من :
بحثی که مطرح کردید در مورد آرپژ ها و ترموله ها از نظر من این دو تکنیک در این آلبوم بسیار به جا ازشون استفاده شده در جای خودش که حس آرام و قشنگ کار رو به خوبی منتقل میکنه به شنونده..ترموله ها با احساس خیلی خوبی نواخته شده که واقعا زیبایی اثر رو دو چندان کرده...
این نظر شخصی من بود...
به خانم ناطقی عزیز تبریک میگم بخاطر این کار فوق العاده زیبا و براشون آرزوی موفقیت میکنم و خسته نباشید برای این آلبوم زیبایی که واقعا حرف های زیادی برای گفتن داشت...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

من از اصطلاحات موسیقی سر رشته ای ندارم اما فکر نمیکنم این آلبوم رویای عشق مختص به قشر خاصی باشه اینجور نقد ها رو من درباره فیلم یه تکه نان کمال تبریزی هم شنیده بودم اما پخش این فیلم از تلویزیون با استقبال شدید عام مواجه شد اگر بین روح و جسم خلعی باشه فکر میکنم موسیقی میتونه اونو پر کنه و آهنگ های این آلبوم آرامش بخش بود برای من

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

راستش بعد از خوندن نقد شما خیلی علاقمند به شنیدن این اثر شدم، نه تنها برای ارزیابی این اثر، بلکه برای ارزیابی نقد شما... بنظرتون خیلی سلیقه ای نقد نیمکنید!!!! به هر حال اگر قرار به ابراز نظر شخصی باشه، اثری بسیار خوب و دلنشینی بود و بسیاری از اصول نوازندگی در آن رعایت شده بود... شخصا به این خانم تبریک میگم و امیدوارم که با خوندن این چنین نقدها نا امید نشده و به کار خود ادامه دهند....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

بر خلاف نظر شما، بنظرم کار بسیار خوب و قابل پسندی بود.. البته بسیار به سختی تونستم پیداش کنم....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

بنظر من بکار بردن الفاظ تکنیکی اثری در خوب بودن و یا بد بودن کار نمی گذارد. اگر کار پر از تکنیک باشه ولی اثری از احساس توش نباشه اون کار هیچ ارزشی نداره. من فکر میکنم بهتر باشه قبل از هر نقد شدیدی، جایگاه اون کار از دید مخاطبین در نظر گرفته بشه.بنظر من این آلبوم خیلی موفق بوده، بخصوص که تا بحال یک خانم به عنوان آهنگساز و تکنواز پیانو آلبومی منتشر نکرده و این قابل تحسین است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

تشکر از آقای رفیعی ..

میخواستم چند مطلب رو به عرض برسونم.

من این اثر رو هنوز گوش نکردم اما میخوام بدونم

چه دلیلی وجود داره که ما باید به طور قراردادی

فکر کنیم که استفاده از حرکات پر شور که شما از اون

به عنوان خشونت یاد میکنید در بیاناحساس عشق

اشتباهه؟

یا چه دلیلی وجود داره که ما بخواهیم عشق رو

همیشه آرام و لطیف جلوه بدیم؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

مطلب دیگر اینکه..

آلبوم *دل آواهایی برای صلح و عشق*

با آهنگسازی *پژمان مصلح* رو شما که منتقد موسیقی

هستید حتما گوش دادید...

این اثر سرشار از بیان خالصانه عشق و زندگیست

با شنیدن این اثر من شخصا به این نتیجه رسیدم

که اساتید بزرگوار ما فکر میکنند که در یک قطعه یا

اثر هنری حتما باید حرکات عجیبی ارایه بشه تا مردم

فکر کنند اون اثر اصطلاحا هنریه یا قابل تأمله....

اتفاقا به نظر من عمق در سادگیست....

چیزی که در نگاه این آهنگساز موج میزنه و نوازنده

توانسته اون رو به سر انگشتانش منتقل کنه...

ممنون میشم اگه جواب شما رو بدونم و

نظرتون رو در مورد *دل آواهایی برای صلح و عشق*

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

با دو نظر آخر شدیدا موافقم .....!!!

از آقای رفیعی بعیده ...

مگه یه همچین بساطی در حد نقد هم هست؟؟!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

برای من یک چیز عجیب است!!! چرا یکنفر با یک IP و چند نام باید چند نظر کاملا غیر حرفه ای بده؟ و عجیب تر اینکه مدیریت سایت هم این نظرات را تایید می کند... اینجا یک نقد بر روی یک اثر انجام گرفته و گروهی یا موافق آن اثر هستند یا در صورت مخالفت با اثر، نظرات کارشناسی و تکنیکی خود را بیان می کنند... خواهش می کنم در چنین سایت هایی که درباره یک اثر هنری داره بحث میشه، لطفا انقدر غیر حرفه ای برخورد نکنید....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

از کی تا حالا پیانو زدن با ناخون بلند مد شده؟؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

سارا جان راست میگی مگه با ناخون بلند میشه ساز زد؟

اونم پیانو.........!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

یادش بخیر در اولین جلسه ی کلاس پیانو استادم گفتن

برای پیانو نواختن حتما باید ناخوناتو کوتاه نگه داری

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

فکر نمیکنم این آلبوم حرفی برای گفتن داشته باشه ...

مخصوصا در برابر آلبوم قوی مثل *دل آواهایی برای صلح و عشق*....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

کار زیبا و دلنشینی بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 18:42

کار بسیار آرامش بخشی بود... ضد استرس ضد غم....

جمعه 25 بهمن 1392 - 22:05

جالبه ...خانم ناطقی که خودشون صبح تا شب تو نت تشریف دارند تو هر سایتی که اهنگشون رو تبلیغ کردند یا نقد کردند خودشون با چندین نام کاربری میان و از اهنگای خودشون با نام های دیگه دفاع میکنند!!!نمونش همینجا که با 6 یا 7 نام کاربری اومدند و هر نقدی که به کارشون یمشه رو سریع بر علیهش جبههمیگیرند..دیگه اینجوریشو ندیده بودیم!!! اول میخواستم نظر بدم ولی الان با خوندن این کامنتها که توسط یک نفر و با چند نام داره خرابکاری میکنه منصرف شدم.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود بداهه نوازی در فضاهای آشنا | موسیقی ما