برنامه یاد بعضی نفرات
 
آقای بابک ریاحی پور، در کار بعدی هم از هنر شما استفاده می‌کینم!
پاسخ کیوان هنرمند به یادداشت بابک ریاحی پور درباره آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان؛
آقای بابک ریاحی پور، در کار بعدی هم از هنر شما استفاده می‌کینم!
موسیقی ما - مطلبی از آقای بابک ریاحی پور در تاریخ 27/3/91 در روزنامه ی "اعتماد" و سایت "موسیقی ما" (نقل از روزنامه) منتشر شد که از وجه‌های مختلفی برایم جالب بود. بابک خان ریاحی پور، روی صبحتم با شماست . منتظر پاسخ شما هستم.

تیتر زده بودید " شکست تاریخی بازیگران در عرصه‌ی موسیقی" . با خواندن این تیتر نگران شدم. گفتم نکند اتفاقی افتاده که من خبر ندارم. زنگ زدم به مدیر فروش از فروش سوال کردم (و این اولین باری بود که این سوال را کردم چون هرگز خودم را وارد ماجراهای مالی اثر نمی کنم) و ایشان گفتند که فروش خیلی خوب بوده است. نگاهی دوباره به رسانه‌ها کردم، باز هم دیدم آلبوم مورد توجه زیادی قرار گرفته. موافق و مخالف مطالب زیادی در مورد روی دیگر در رسانه های مختلف مطرح شده. منظور از شکست چی بود بابک جان؟ گوشه ای از صحبت خودت در مورد آلبوم های خودت را بخوان: "ما قربانی شدیم. آلبوممان که بیرون آمد فروشی نداشت و خوب پخش نشد. کلا چنین اتفاقی برای همه موسیقی هایی که متفاوت بودند افتاد و حتی برای آلبوم آزمون و خطا. خیلی ها نمی دانند که من آلبومی به نام آزمون و خطا دارم". این گفتگو را با روزنامه اعتماد داشتید و در سایت "خانه ی گیتار" وجود دارد. در این گفتگو صحبت های جالبی داشتید که باز هم به آن بر خواهیم گشت. واقعا منظورت از این تیتر چی بود؟!

در سطرهای بعدی از بازیگری آقای رادان تعریف کردید ولی نوشته اید که انتظار اهالی موسیقی را براورده نکرده است! تبریک بابک جان، انتصاب شما بعنوان سخنگوی اهالی موسیقی را تبریک می گویم. گفته بودید که این بحث مطرح می شود که آهنگسازی بد بوده و بد بودن "روی دیگر" به خواننده خیلی ربطی ندارد هرچند که بنظر شما ، خود آقای رادان باید متوجه این بد بودن می شد و خودشان را آلوده نمی کردند. بابک جان از شما که مرد موسیقی و نوازنده‌ی قدری هستید توقع دارم با زبان موسیقی، نه اینکه من از این خوشم نمیاد و این سلیقه من نیست، موارد بد بودن آهنگسازی در "روی دیگر" را بیان کنید. آهنگ به آهنگ ، میزان به میزان.
ای کاش مواردی را که از نظر تاریخی به آنها اشاره کردی را نام نمی بردید. به هر حال حق خود افرادی که از آنها نام بردید است که از شما پاسخ بخواهند.

خوشبختانه حالت عکس (ورود موسیقی دان ها به سینما) را زیاد نفی کرده اید. پس عکس قضیه از نظر شما بلامانع است! بابک جان، شما که خوشتیپ هستی!

در مورد ضعفهای زیاد "روی دیگر " صحبت کردید. امیدوارم دور از کلی گویی، مثل یک منتقد کاربلد و مرد موسیقی، مورد به مورد ضعف هایش را نام ببرید. خوب می دانید که در نقد اشتباه ترین کار این است که بگویی این خوب و آن بد است. برای هر نظری که می دهید باید دلیلی داشته باشید. بی صبرانه آماده ی شنیدن نکات شما هستم. شک ندارم درسهای فراوانی خواهم گرفت. به یک نکته ی تاریخی هم اشاره کرده بودید که " در سينما مي‌شود وارد شد و بعد به مرور زمان تلاش كرد و آموخت، ولی در موسیقی نمی شود" . پاسخ به ادعای شما در مورد مجاز بودن وارد شدن افراد نابلد به سینما (آگر مقایسه ی نظیر به نظیر کنیم منظور شما بازی کردن نقش اول باید باشد) را بعهده ی سینماگران می گذارم ولی بیاد دارم که خودت تعریف می کردی که یک دفعه ساز بیس رو شروع کردی و بعد از مدت کوتاهی (2 هفته یا 2 ماه) شروع به نوازندگی با گروه کردی و بعد از مدت کوتاهی هم به ایران آمدید و فعالیت حرفه ای در نوازندگی باس (ضبط و اجرای زنده) را شروع کردی. بابک جان من از صمیم قلب و با تک تک سلولهای بدنم به توانایی شما در اجرای باس ایمان دارم. ورود زود هنگام شما به عرصه ی موسیقی حرفه ایی را شانسی برای سایر موزیک مردهای ایران می دانم که توانستند از هنر شما بهره ببرند. ولی با این گذشته آیا باید چنین حرفی بزنید که : "یك نكته مهم را بايد در نظر داشت؛ موسيقي مثل سينما نيست. در موسيقي بايد كارت را بلد باشي و بعد شروع كني ولي در سينما مي‌شود وارد شد و بعد به مرور زمان تلاش كرد و آموخت."

در پاراگراف بعدی مطالبی را گفتید که فکر می کنم منظور شما بد بودن آهنگ سازی "روی دیگر" است. همونطور که قبلا گفتم منتظرم موارد قابل ذکر شما را، مورد به مورد بشنوم. در ضمن بابک جان حالا اگر بگویی که وقت و حوصله ندارم کافی نیست. ادعایی کردید، لازم است پاسخ دهید.

مطالبی را در مورد دلابل استفاده از سبک راک و هارد راک بعنوان بهانه ای برای فرار از پاسخ گویی در استقبال آلبوم توسط مردم گفته اید که برایم بسیار عجیب است. بابک جان یکی از امتیازهای اینترنت این است که هر حرفی که می زنید، دیگر باد هوا نیست، ثبت می‌شود. خدا را شکر همونطور که اول گفتم، استقبال از آلبوم خیلی خوب بوده است و بعد اینکه "روی دیگر" در چهارچوب adult contemporary (روزمره ی رشد یافته ) قرار گرفته است که زیر شاخه های فراوانی دارد و هر ترانه‌ای در "روی دیگر" متناسب با مضمون آن ساخته شده است. بعنوان مثال ترانه‌ی "فرصت" نه راک و نه هارد راک است که من بخواهم (طبق گفته خودت) از مورد توجه قرار نگرفتنش شانه خالی کنم. ترانه‌ای کاملا عاشقانه اما با مضمونی اجتماعی و روانشناختی است، با پیام پرهیز از عجله (امیدوارم دقت کنید). خوشبختانه مورد توجه بسیار زیادی هم قرار گرفته. بابک جان ارتباط نزدیک و لحظه ایی با مخاطب ، ارتباطی بسیار زیبا بود که در "روی دیگر" تجربه کردم. با لطف سایت پر مخاطب "موسیقی ما" و اختصاص صفحه ای به توضیحات من و سایت شخصی خودم، ارنباطی بسیار ارزشمند با مخاطب های "روی دیگر" داشتم.

واقعا تجربه ی بی نظیری هست. مخاطب بدور از هیجان حضور در سالن کنسرت و یا تعارفات معمول در برخورد رو در رو، با خیال اسوده کار را گوش می کند و نظرش را بدون رودربایستی به شما منتقل می کند. گاهی بعد از مدتی دوباره نظر می دهد و نظر قبلی خود را کامل تر می کند. بسیار زیباست. باز هم دوست دارم به بخشی از صحبت خودت در روزنامه‌ی اعتماد برگردم: از شما پرسیده اند که: "فکر نمی کنید کاملا منطقی است که کار شما مخاطب عام نداشته باشد؟ و جواب شما بابک جان: من اصلا نمی خواهم مخاطب عام داشته باشم. من می خواهم اگر کنسرتی گذاشتم بر فرض در یک شب دوهزار نفر بیایند. فقط همین برای من کافی است. منتها حتی این امکان را هم نداریم." چطور با گفتن این حرف ها، همین چیزها را به ما نسبت دادی بابک جان؟!

در مورد ریمیکس ترانه‌ی "خداحافظ" مطالبی را نوشته ای بابک جان. اول اینکه این ریمیکس در آلبوم نیست. شما در مورد آلبوم روی دیگر صحبت می کنید و مثالی آورده اید که در آلبوم نیست!!! بابک جان آلبوم را شنیده ای؟ شک دارم. دوست داری برایت بفرستم؟ اقای شهاب اکبری این ریمیکس را انجام داده اند و اطمینان دارم خودشان بخوبی پاسخ سوال های شما را خواهند داد. اگر به تعداد بازدید این ریمیکس توجه کرده بودید متوجه می شدید که در مدت خیلی کوتاه، مورد استقبال زیادی قرار گرفته. در مورد آوازها (نمی دانم در مورد همین آهنگ یا کلی) گفته اید که خوب اجرا نشده و حرف شما یک نفر هم نیست. یادت هست در مورد اوهام چی گفته بودید؟ بابک جان من اوهام را دوست دارم اینها نقل قولهای خودت هست، اینها را خودت گفتی: "شهرام شعرباف (اوهام) فالش می خواند. اما این فالش خواندن ظاهرا با آن نوع کار تناسب داشت وگرنه این همه از آن البوم استقبال نمی شد. شهرام خوانندهی حرفه ای نیست اما آنچه می خواند با نوع موسیقی اش همخوانی داشت".

غم انگیز ترین بخش نوشته‌ات بابک جان این بود که نوشتی : " من يك نوازنده هستم، كارم را انجام دادم و دستمزدم را گرفته‌ام. اين شغل من است". واقعا حیف است که نوازنده‌ی خوبی مثل تو بابک جان، این حرف را بزند. بارها از همه جا ماجرای مختلف درگیری هایت را با خواننده‌ها و گروههای مختلف شنیده بودم. گفتم شاید درگیری‌ات با "ب. ب" یک مورد شخصی است. با "م. ا" اختلاف سلیقه است. با "ع. ل" شاید قرارداد داری و مجبور هستید ساز بزنید. اما وقتی ماجرای درگیری با دوست صمیمی‌ات را شنیدم واقعا جا خوردم. و حالا هم که این حرف غم انگیز. بابک جان دوستانه می گویم، فکری بکن تا این وضع نباشد. این که من پولم را می گیرم و کاری ندارم طرف مقابل کی و کارش چی هست، صفت ... است. اما در مورد "روی دیگر" هرچی فکر می‌کنم شما در زمان ضبط، خیلی از کارها تعریف می کردی. اشتباه می کنم؟! حتی یادم هست که سر ضبط "ماهی سیاه کوچولو" و "boring fall" که یکی از دوستان من هم حضور داست، خیلی از کارها تعریف می‌ کردید. اشتباه می کنم و یا فقط برای این بود که مشتری نپرد؟! یا حتی برای ترانه‌ی "فرصت" که من گیتار باس نمی خواستم، خودت یک بار باس را اجرا و ضبط کردی، اما من بازهم اصرار داشتم که گیتار باس نداشته باشد و بازهم تماس گرفتی که دوباره ضبط بگذاریم. البته من واقعا نمی خواستم گیتار باس توی این ترانه باشد و حالا هم اگر "فرصت" را گوش کنید می بینید که باس ندارد، اما هنوز اجرایی شما که برای این ترانه زده بودید را دارم. اگر برای به یاد آوردن مطالبی کمک می‌کند، برایتان ای میل کنم.

در پاراگراف آخر هم که من را مسموم کننده و بهرام رادان را مقتول معرفی کرده ای. خب حالا بیشتر می فهمم که این مطلب را برای چه نوشته اید. بجای این همه زحمت به خودت، یک کلام به من فحش می دادی. بابک جان بهتر است بجای خاله بازی، نقد موسیقی را جدی تر انجام دهیم.

بابک جان، حالا که مواردی را مطرح کردی، باید پاسخ گوی آن باشید. منتظر جواب‌هایت هستم و خوشحالم که در کار بعدی هم از نوازندگی شما استفاده خواهیم کرد. چون شما بر اساس گفته های خودت، پولتان را می گیرید و کارتان را می‌کنید!!!

لینک گفتگوی قدیمی تر" بابک ریاحی پور" با روزنامه اعتماد.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 تیر 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

damet garmmmmmmmmm keyvan honarmand,koobande sarih va be door az bi ehterami,man ke lezzat bordam

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

واقعا همین طوره آقای هنرمند.
آلبوم "روی دیگر" خیلی دوست داشتنی بود. روز و شب این روزهای من با این آلبوم می گذره. آهنگ های قوی ، ترانه های عالی ، اجرای خوب آقای رادان.

گاهی بعضی جاها که بعضی نوشته ها رو به اسم نقد آلبوم "روی دیگر" می خونم تعجب می کنم. نوشته هایی که اسمشون نقده ولی به هر چیزی شبیهن جز نقد!! نوشته هایی که به دور از علم و منطق و فقط از سر حسادت و دشمنی و .. و ... نوشته شدن.
مثل همین نوشته آقای ریاحی پور که چندی پیش خوندم و اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که ایشون احتمالا با یکی از اعضای گروه قهر کرده اند !!!!

واقعا غم انگیرترین قسمت نوشته این بود که من پولم را می گیرم و کارم را انجام می دهم. این حرف برای یک هنرمند یعنی چه ؟!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای هنرمند روی صحبت من با شماست. حق کاملا با آقای ریاحی پور است.این آلبوم افتضاح بود و شما و دوستان دیگر وجهه آقای رادان عزیز رو حسابی پایین آوردید ....از سایت موسیقی ما هم انتظار دارم نظر من رو مثل دفعات قبل راجع به این آلبوم حذف نکند... مثل اینکه فقط تعریف و تمجید های الکی تایید میشه...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آفرین ... عالی بود

دلیل اون به اصطلاح نقد !!!! چیزی جز غرور و تکبر نیست

نمونه ی دیگش آلبومای محسن چاوشیه که بعد از هر کدومش من صحبتای این آقا رو میبینیم !!!!

به قول شما ، دوسته عزیز اگر یه موسیقی با سلیقت جور نیست ، گوش نده برادر من ... مجبورت که نکردن ؟؟؟!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اثر روی دیگر

تنظیم ضعیفی داره

وقتی خداحافظ با تنظیم جدید منتشر شد ، این واقعیت بیشتر نمایان کرد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

جناب کیوان هنرمند

من یک شاگرد موسیقی ، بیش نیستم و نمی خواهم بیشتر از حدم بنویسم ولی بواسطه کار مطبوعاتی در روزنامه ها و دیدن مجادلات کلامی از این دست چند نکته به نظرم می رسد که با شما قسمت می کنم:
الف) پاسخگویی عنصر گمشده مدیریت در این مملکت است.این نکته نه فقط به بعضی از مسوولان بلکه به هنرمندان نیز بر می گردد.شما شاید جز معدود هنرمندانی بودید که پاسخ مخاطب را یک به یک - حد اقل در فضای مجازی - دادید.بالقوه داشتن روحیه ای اینچنین نقد پذیر قابل ستایش است.اما این تعامل از جایی رو به مجادله بخود گرفته است.شما که سالها در فضای موسیقی این مملکت مشغول هستید بهتر از بسیاری دیگر می دانید که تنوع برداشت از آثار هنری در ایران بسیار بالاست و این نقد نه فقط به اثر بهرام رادان تازه وارد به موسیقی حرفه ای که به محمدرضا شجریان هم وارد می شود.نه رادان و نه شجریان نیز نمی توانند دفاع مطلقه از اثر خویش نمایند چرا که برداشت ،سواد،شناخت،آگاهی و حس مخاطبان در برخورد با یک اثر یکسان نیست.
نکته ای که در این ماجرا توجه همه را جلب می نماید نوع نگاه شما به نقدهای مطروحه در باب این اثر است.تحلیل فنی شما از این اثر ، جوابیه طولانی شما به منتقد موسیقی ما ، پاسخ کاربران میهمان و حال پاسخ شما به بابک ریاحی پور حاکی از عدم رعایت نقد پذیری یک حرفه ای دارد.شاید این پاسخها به دلیل آنست که شما غالبا در فضای موسیقی فیلم کار کرده اید و برخورد با چنین حال و هوایی برای خود شما نیز تازگی دارد.و البته نکته دیگر نیز آنست که شما - به نوعی - سخنگوی بهرام رادان و مدافع حقوق از نیز شده اید ، به این دلیل که وی در تلاش است خود را شخصا وارد این تلاطمات ننماید و از حاشیه دور بماند.
بهر دلیلی چه شخصی و چه منافع گروهی ، این چنین پاسخ دادن به نظر زیبنده یک حرفه ای مانند شما نیست.اگر نقد بابک ریاحی پور به نظر شما توهین آمیز است ، بجای رسانه ای کردن پارادوکسها و خاطراتتان از زمان ضبط اثر ، آیا بهتر نبود با یک تلفن پنج دقیقه ای به وی و گوشزد کردن این نکات دلخوری خود را درون خانواده ای حل می نمودید تا اینکه بسان دادستانان در چند جای پاسخ خود ، وی را مجبور و محکوم به پاسخ دهی بدانید؟(البته انتخاب نوع برخورد ،شخصی است و من قصد پند دهی نداشتم و اصولا در آن جایگاه هم نیستم).
دو ):یکی از تکنیک های ژورنالیستی برای گرم (هیت) نگه داشتن یک اثر هنری ، تداوم در معرض دید قرارگرفتن آن است.در این روزگاری که آلبوم خواننده های " پر فروش " نیز زمان ماندگاری رسانه ای شان کوتاهتر شده است ، تکلیف بقیه که دیگر معلوم است.این چالشها البته به جذاب شدن موضوع کمک می کند ولی به چه قیمتی؟آیا آهنگساز دیگری را در ذهن دارید که اینچنین به دفاع بر آمده باشد؟این نکته که خواننده در این مجادلات شرکت کند و جوابیه بنویسد و دفاع کند و محکوم کند ، عرف است ولی این نکته برای آهنگسازان الزاما نکته مثبتی محسوب نمی گردد.شما هم " آهنگسازید".
پس وقتی که بهرام رادان مدیر برنامه ، مدیر هنری ، تهیه کننده و بسیاری عوامل دیگر عملیاتی در کنار خود دارد آیا لزومی دارد که شما اینچنین در تمام جزئیات خود را درگیر کنید و در بعضی برنده و در برخی مجادلات بازنده محسوب شوید؟ که صد البته شان شما فرای این بازیهای رسانه ای است.
ج ) شما آگاهانه وارد کاری شدید که این واکنشها خیلی هم دور از ذهن نیست: ورود یک سینماگر به حوزه موسیقی.
چه بخواهید و چه نخواهید بهرام رادان خواننده نیست ، به نیت کسب مال و شهرت هم به این وادی نیامده است.آمده است تا حس خود را با دیگران قسمت کند.خود وی نیز - احتمالا - می داند که اگر عناصر جذابیت را از سینما بهمراه خود نیاورده بود ، این آلبوم مانند خیلی های دیگر در تیراژ هزار ، باقی می ماند.شما این خطر را پذیرفته اید که با یک نا خوننده (بدون اسائه ادب به شخصیت فردی و کاراکتر هنری آقای رادان) کار کنید.پس تبعات این اتفاق غیر حرفه ای هم جز لاینفک این داستان است.این که شرط اول قدم بوده است.از نوشته ها و پاسخهای شما ، دریافتم که روحیه ای حساس و طبعی نازک دارید.اما بخش بارز وجود شما حرفه ای بودنتان در موسیقی است.پس هدایت بخشی از این بازی را به زمان و قضاوت مخاطب بسپارید و خود را بیش از این آزار ندهید.
برای جلوگیری از اطاله کلام این بیت سعدی علیه رحمه را با شما می خوانم:
"بنشینم و صبر پیش گیرم/دنباله کار خویش گیرم"

ارادتمند شما
رضا ملک زاده

M.g
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اقای هنرمند خودتو ناراحت نکن ایشون عادتشونه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

این مطالبو رسانه ای نکیند. به صلاح موسیقی ایران نیست. مشکلاتتونو تو خلوت خودتون حل کنید. بیاید به جای جنگ و دعوا به هم کمک کنیم که یکم موسیقی کشورمون پیشرفت کنه. متاسفانه فقط دنبال حاشیه هاییم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

جناب ریاحی پور بهتره به نوازندگی شون بپردازن و کار نقــد رو بسپرند به اهلش...!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

موسیقی ما تشکر می کنم از شما بخاطر نقد ها و بحث هایی که می گذارید.اما فکر نمی کنید مطالب بالا خیلی تند بود و برای موسیقی دانان کشور ما استفاده از چنین جملاتی و راه انداختن چنین بحث هایی ناشایست باشه؟ خب الان بازهم بابک ریاحی پور بیاد جواب بده با 4 تا لفظ بدتر و ...

در کل به نظر اگر کسی به کار خودش اعتقاد داشته باشه، لزومی نداره به هر حرفی یا نظری پاسخ بده. من متاسفم که بین اهالی هنر، انقدر دلخوری و اختلاف سلیق وجود داره.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

از اول تا آخر نوشته رو بخونید و تعداد بابک جان رو بشمارید.کاملا معلوم است در حالت عصبی این پاسخ رو نوشته

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ببینید آقای هنرمند، من نه به عنوان یکی از طرفداران بابک ریاحی پور بلکه به عنوان یک مخاطب نه چندان عام این حرفها را می خواهم بزنم، اگر خودتان یکبار به آهنگسازی ها توجه کنید می بینید که مفهوم شعر با تکه تکه کردن شعر به دلیل ضعف در نوشتن ملودی نابود شده، به عنوان مثال اگر شما شعر مست و خراب را آهنگسازی کنید همین اتفاق باز خواهد افتاد و بعد کارخودتان را با فرمان فتحعلیان مقایسه کنید که تا آنجا که شعر اجازه داده ملودی پیوسته و هماهنگ بوده و اساسا به نظر می رسد که شما مفاهیم اوزان شعر فارسی را مسلط نیستید و در کمال تاسف باید نقد بابک ریاحی پور را بپذیرید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

این که می گویید آلبوم بهرام رادان بسیار موفق بوده و فروش زیادی داشته به نظر یک توهم است چون که فروش بالا دلیل بر موفقیت یک آلبوم نیست...اگر ...هم آلبوم منتشر کند فروش بالایی خواهد داشت ولی این دلیل بر خوب بودن کار نیست زیرا متاسفانه در کشور ما سلیقه موسیقیایی مردم پایین است و مردم فرق هنر واقعی با هنر کشکی را تشخیص نمی دهند. از طرفی مردم ما متاسفانه قبل از اینکه یک آلبوم را تهیه کنند به آن کار گوش نداده اند که بدانند خوب است یا نه و فقط از روی اسم می روند و یک آلبوم را می خرند. مهم این است که ببینید چقدر از آنهایی که این آلبوم را خریداری کرده اند راضی هستند. در مورد اینکه گفتید آلبوم بهرام رادان در اینترنت بازتاب خوبی داشته باید بگویم که شما احتمالا خواب دیدید زیرا من حتی بازتاب طرفداران خود بهرام رادان رو هم در مورد آلبومش کاملا منفی دیدم . همه یکصدا نظرشان این است که بهتره آقای رادان همان بازیگری را ادامه دهد و موسیقی را رها کند. متاسفم از اینکه خوانندگان بزرگی مثل حامی هنوز نتوانسته اند بعد از دو سال مجوز بگیرند اما آلبومهایی مثل آلبوم روی دیگر به راحتی منتشر شده و مورد بحث هنرمندان قرار میگیرد زیرا به نظر من این آلبوم حتی ارزش مورد بحث قرار گرفتن را هم ندارد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

الیاس عزیز:
اگر توجه کنید در کل مطلب فقط خواهش کردم دلیل ایرادها بیان شود. اگر کسی بگوید من فلان آلبوم را نمی پسندم، جای حرفی نیست چون سلبقه ها مختلف و محترم است. اما اگر گفته شود ایرادهایی وجود دارد، خوشحال می شوم از آن ایرادها با خبر شوم. اطمینان دارم که شما هم دلیلی برای ادعاهای خود دارید. خواسته ی من این است که با زبان موسیقی و فنی، ایرادهایی را که به نظرتان رسیده بیان کنید. خوشحال می شوم نظر شما را هم بشنوم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

in babak janesh khili jaleb bod

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای رضا ملک زاده عزیز:
متشکرم از توجه شما و مطلب کاملی که وقت گذاشتید و فرستادید. اگر اجازه دهید به ترتیب نوشته ی مرتب شما پاسخ گو باشم:
الف) تجربه ی ارتباط صریح و سریع با مخاطب از طریق سایت "موسیقی ما"، تجربه ی بسیار گرانبها و جدیدی بود که برایم ممکن شد. نظرهای مثبت باعث دلگرمی و نظرهای منفی باعث دقت بیشتر برایم شد. هیچ کجا بخاطر ندارم که این گفتگو را به مجادله تبدیل کرده باشم. اگر کسی از روی سلیقه گفته است که از آلبوم خوشش نیامده، من تسلیم بوده ام اما اگر اشاره به ایرادهای فنی داشته اند، از آنها توضیح و نمونه خواسته ام که بدانم در چه موردی صحبت می کنند. می دانیم که کلی گویی فایده ای ندارد و دلیل من برای انجام این بحث ها، یادگیری بیشتر است. سلیقه‌ی هر شخصی بسیار محترم و قابل دفاع است اما در موردهای فنی می شود با زبان موسیقی و دقیق صحبت کرد و به همین دلیل هم بود که روز اول انتشار، پارتیتور کل کارها رو روی سایت خودم گذاشتم که البته "موزیک ما" هم لطف کرد و با قرار دادن آن ها در صفحه ای مجزا، امکان دسترسی بیشتری برای مخاطب را فراهم کرد.
پاسخ طولانی من به نقدها، دلیلی جز برای یافتن نقطه ضعف های خودم نیست. اگر روحیه ایی نقد پذیر نداشتم که به راحتی از کنار آنها رد می شدم و ته دلم می گفتم که اینها نمی فهممند. یا با اسم مبدل به نظرها جواب های آنچنانی می دادم. مطالبی را که پاسخگو بوده ام و از نگارنده‌ها توضیح خواسته‌ام، همگی به آهنگسازی و تنظیم که مسولیت من در "روی دیگر" بوده است بر می گردد و هرگز نخواسته ام بجای کسی از شخصی دفاع کنم. بنظر من صبحت علمی در موردهای مشخص و فنی است که بحث را از حاشیه دور می کند و به اصل می پردازد.
نمی دانم کدام قسمت از صحبت های من با آقای ریاحی پور توهین آمیز بوده است؟ فقط در مورد گفته های خودشان از ایشان سوال کرده‌ام. بعلاوه اینکه در همه ی قسمت‌ها از توانایی بالای ایشان در نوازندگی و تسلط بر موسیقی تعریف کرده‌ام. اما بنظرم اینکه کسی مطلبی را در رسانه مطرح کند و جواب آن با تلفن داده شود را نمی پسندم. اگر هم پافشاری بر گرفتن پاسخ از ایشان را داشتم به این دلیل بود که تا کنون حتی یک نفر از افرادی که ادعا کرده اند "روی دیگر" سرشار از ایرادهای فنی است، پاسخی به پرسش‌های من نداشته اند و در حقیقت اثبات ادعای خود را نکرده اند.
ب) در کشورهای توسعه یافته تعداد زیادی از هنرمندان وبلاگ‌هایی دارند که توسط آن به بحث و گفتگو با مخاطب خود در مورد آثارشان می‌پردازند. پاسخ دادن من به نظر مخاطب، یک تکنیک ژورنالیستی نیست. عطش من برای آموختن است. مواردی را که در مورد آنها توضیح داده‌ام یا از مخاطب در مورد نظرش سوال کردم به ساختار موسیقی مربوط بوده است. از نظر من حتی اگر مخاطبی نظر منفی داشته باشد و نظر خود را با دلیل و نمونه بیان کند، باز هم من برنده هستم. چون از این گفتگو چیزی یاد گرفته ام و در کل این گفتگوها برای برنده یا بازنده شدن نیست. خیلی ساده و راحت سعی می کنم گفتگویی فنی در مورد موسیقی، انجام دهم.
ج) با این بخش که فرموده اید زمان، بسیاری از موارد را روشن می کند بسیار موافقم اما من از این گفتگوها آزاری نمی بینم. بسیار برایم آموزنده و جذاب است. و برای حرفه‌ای‌تر شدن فضای موسیقی اصرار دارم که بحث ها حرفه ای و نه فقط بر اساس سلیقه مطرح شود.
شعر سعدی بسیار زیبا بود.
متشکرم از وقتی که گذاشتید و توجهی که داشتید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

اردشیر عزیز. تنها خواسته ی من بحث فنی در مورد موسیقی است.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ساناز عزیز: امیدوارم هر روز شاهد حرفه ای تر شدن موسیقی در گشورمان باشیم. بحث ها باید با زبان موسیقی و دقیق انجام شود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

بامداد عزیز: من از لفظ بدی استفاده کرده ام؟ فکر نمی کنم. آقای ریاحی پور موزیک مرد بسیار توانا و قابل احرام برای من است. من دوباره متن را خواندم. لفظ بدی بکار نبردم. فقط توضیح در مورد صحبت هایشان خواسته ام.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

امیر جان. شوخی می کنید؟! من که خیلی ایزو نوشتم. سن من دیگه اونقدر هست که به راحتی از یه تعریف بال در نیارم و یا با خواندن یه مطلب مخالف عصبی نشوم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

ارسطوی عزیز: تمام خوسته ی من این است که کلی گویی نشود. اگر لطف کنید به مورد مشخصی در "روی دیگر" اشاره کنید بسیار خوشحال می شوم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

من کاملا با آقای هنرمند موافق هستم. متاسفانه هر چی نقد از آقای ریاحی پور خوندم نقد منفی بوده از چاوشی گرفته تا بنیامین هیچ کدوم باب میل آقای ریاحی پور نبوده .من فکر می کنم اگه ایشون خواننده های اینجا رو در حد خودشون نمی بینن خوب باهاشون همکاری نکنن و هنر خودشونو زیر سوال نبرن/؟؟؟!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای ملک زاده من از قلم شما بسیار لذت بردم جملات شما بسیار شیوا و رسا بود و نظر خودتونو خیلی حرفه ایی اعلام کرده بودید .امیدوارم که در حرفه تون بسیار موفق باشید.فقط در یک مطلب زیاد با شما موافق نبودم من به شخصه از این کار آقای هنرمند که جواب کاربرا رو میده لذت بردم .به نظر من چون یک سری از کارها بر خلاف رسوم همیشگی ما بوده در لحظه اول برای ما عجیبه ویک کم هضمش مشکل ولی فکر می کنم به مرور عادت کنیم .البته این فقط نظر شخصی ام بود .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

منم خوشحال میشم دلایل نقد آقای ریاحی پور رو بدونم چون ایشون آدم کاربلدی هستند رو هوا حرف نمیزنند.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

رهای گرامی

آنچه که من سعی کردم در نوشته ام با دوستان قسمت کنم ، یادآوری حفظ شان والای آهنگساز اثر است.همانطور که در آنجا نیز ذکر کردم ، پاسخگویی فنی ،عنصر نایابی در این عصر است.اما پاسخگویی به سوالات و وجوه احساسی ، عاطفی کاربران ، "می تواند" به ذهن آهنگساز و وجهه هنری وی آسیب رسان باشد.در وجه اول که جناب هنرمند عزیز اظهار نمودند آزاری نمی بینند.در وجه دوم نیز انسان هنرمند و بی حاشیه ای همچون ایشان با پرداخت به وجه حاشیه ای این مباحثات - خواه و نا خواه - حاشیه دار خواهند شد.
این نکته ایست که در عالم حرفه ای گری بشدت از آن پرهیز مئ شود.البته که قاعده کلی وجود ندارد.با سپاس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای ملک زاده عزیز باز هم ممنون از توضیحات جامع شما و با آرزوی موفقیت برای شما در تمام ار کان زندگی .شاد باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

فارغ از تمام عوامل این کار چه آهنگساز چه نوازنده و و و بحث خوانندگی هم در یک کار خیلی مهمه.موزیک این آلبوم خیلی خوب و دلنشین بود و خسته نباشید میگم.اما آقای رادان کمی برای خوانندگی عجله کردن.ایشون بازیگر توانایی هستن اما بهتر بود کمی بیشتر روی مقوله خوانندگی تفکر می کردن.ما در عالم خوانندگی هم داشتیم کسانی که بازیگری رو تجربه کردن.مثل آقای خندان آقای تاجیک و حتی فرزاد فرزین.اما دیده شده نقد های تندی که بعضا از این دوستان می شد.اما چه خوبه این نقدها زمانی که یک بازیگر پا به عرصه خوانندگی میذاره هم باشه و نقد رو پذیرفت.آقای رادان بهتر بود کمی بیشتر روی خوانندگی کار می کردن.من اصلا به جنس صدای ایشون کاری ندارم.جنس صدا مقوله ایست کاملا سلیقه ای و شخصی.اما توانایی یک خواننده خیلی شرطه.من اصلا مخالف این نیستم که بازیگری خوانندگی کنه.کسی احساس می کنه استعداد داره و میتونه بخونه خیلی هم خوبه.اما گاهی بهتر قبل از شروع کار همه ی جوانب رو سنجید.آقای رادان هم اگر عجله نمی کردن بهتر بود.
در آخر به همه عوامل این کار خسته نباشید میگم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

فقط تو این قضیه با یه چیزی حال کردم...اونم این که آقای ریاحی پور گفتند: ضعفها و ناتوانی هاشون رو با کلماتی مثل "خاص" بودن، میپوشونن....
جناب هنرمند، این درست نیست که آدم نقد پذیر نباشه و از همون ابتدا موضع بگیره
در ضمن شما که میدونین همه مخاطبان موسیقی تخصص ندارن که جوابتون رو به قول شما فنی و موسیقایی بدن، هی میگین فنی توضیح بده که کسی نتونه حرفی برای گفتن داشته باشه....بالاخره این مردم و این مخاطبین گوششون از همه نوع موسیقی پره و مثلا اونقدر موسیقی راک گوش دادن که اگه یه کاری واقعا ضعیف بود فوراً به ضعفش اذعان کنن.....این یعنی این که شما قضاوت مردم رو به هیچ وجه قبول ندارید.....البته من قبول دارم بعضی جاها میشه قضاوت عام رو نپسندید، به جهت این که میدونین ضعف از خودشونه و شما بخواین درک هنری مردم رو بالا ببرین، ولی وقتی یه کسی که مثل خودتون این کاره هست و داره بهتون انتقاد میکنه چی.؟....وقتی در مقابل این مورد مقاومت میکنین و اینطوری برخورد میکنین این نشون میده صرفا این برخوردتون جنبه شخصی و به مسائلی که بین خودتون اتفاق افتاده یا خصومت شخصی ارتباط داره....که جلوی رسیدن به یه نتیجه درست رو میگیره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

جناب آقای هنرمند با احترام ای کاش شما هم بیشتر از اینکه بحث شخصی می کردید با آقای ریاحی پور و مسائل شخصیتی ایشان را پیش می کشیدید، بحث فنی می کردید. اگر قرار باشد هر کسی بر کاری نقد کرد ، ما سریعا واکنش تند و احساسی نشان دهیم به دور از شان یک قشر فرهیخته خواهد بود. البته متاسفانه چون در جامعه ی ما فرهنگ نقد پذیری وجود ندارد و ما تمرینی برای آن نکردیم هر نقدی را هم ردیف توهین و یا دشمنی با خود می دانیم. شاید برای همین باشد که ...کلام دیگر اینکه ای کاش یادداشتتان را رسمی تر می نوشتید نه اینکه در چنین سایتی ار لحن گفتاری به جای لحن رسمی نوشتاری استفاده کنید ،مانند: "چی بود" ، "نوشتی " و.... البته این نقد بیشتر به سردبیر سایت موسیقی ما بر می گردد که متون را ویرایشی نمی کنند. درود بر شما. موفق باشید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

روزی دوستی بدون ذکر نام اثری را برایم از پشت تلفن پخش کرد و پرسید چطوره . من گفتم چه صدای نا پخته و غیر حرفه ای ای داره و موزیکشم قطعا اتوده . گفت نه عزیزم این یه ترک از آلبوم بهرام رادانه .
من به عنوان یک مخاطب موسیقی که آثار مختلف رو جدی دنبال می کنم
بسیار نا امید شدم . اگر اسم بهرام رادان رو از این مجموعه جدا کنیم و ندونیم کی این قطعات رو خونده ... به نظر آثار متوسط یا بعضا ضعیفی هستند . البته این نظر منه و تحمیلی نیست . امیدوارم چاپ کنید .
سپاس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

به نظر من، شما بسیار بسیار عصبی و بدون هیچ درجه نقد پذیری جواب دادید. امیداوارم از حرف من هم عصبی نشوید. این هم یک نقد است بر نوع پاسخ شما.
من، به عنوان کسی که موسیقی راک و آلترنیتو کار می کنم متاسفانه فقط دونه دونه ترک ها رو زدم جلو که به کار قابل گوش کردنی برسم که نرسیدم. کسی هم ممکنه که بر عکس تمام شعر ها رو حفظ باشه الان و هر شب با این آلبوم به خواب بره. نه سلیقه من ملاکه نه سلیقه آدم های دیگه.

اما شما باید به هر دو احترام بگذارید چون به عنوان کسی که موسیقی این آلبوم رو کار کرده مسئولید دیگه. در کل چیزی که من از این آلبوم گرفتم اینه که بهرام رادان خواننده نیست. فقط علاقه داره به خوانندگی. موسیقی هم مال دهه شصت ایرانه. تکراریه. من خواهش می کنم از نظر من نرنجید چون می دونم وقتی کاری بیرون میدین و نقد منفی میشه این برای تولید کننده چون زحمت زیادی کشیده، غیر قابل تحمله... اما برخورد نامناسب چیزی رو بهتر نمی کنه و نظر کسی رو عوض نخواهد کرد. امیدوارم آلبوم فروش خوبی داشته باشه و ازش استقبال بشه و نقد های بسیار مثبتی هم بهش بشه. اما من فقط نظر شخصی م رو گفتم.
خسته نباشید حسابی و امیدوارم آلبوم بعدی، هیچکدوم از نقاط ضعف این آلبوم رو نداشته باشه.
دست حق به همراهتون

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

جناب آقای هنرمند عزیز
من پیش از این به دلیل عدم شناخت قبلی و کافی از جنابعالی در عرصه موسیقی و مدیریت هنری موسیقی ، بسیار متاسفم و این مهم را کم سعادتی خویش می دانم.
کیوان عزیر !
متاسفانه دوست عزیز و دیرینه و موسیقیدان ما(نوازنده بیشتر) ، بابک ریاحی پور به دلیل شهرت به جا در امر نوازندگی و شهرت کاذب در امر نقد ، خود را در بسیاری از عرصه های نقد آثار موسیقی صاحب نظر می دانند.
این امر به دلیل میدان دادن بدون تفکر چند نفر از اهالی مطبوعات و دوستان نزدیک آقای ریاحی پور شکل گرفته ،
نوازنده ای که می توانست با گزینش و در کلاس بالا اقدام به نوازندگی در کنسرت ها و آلبوم های موسیقی اقدام کند،
تبدیل به دم دست ترین نوازنده(اما دهن پر کن) برای تهیه کننده های کنسرت و آلبوم های موسیقی شده است .
من خود به شخصه از نوع نگاه و ایرداتی که به آلبوم (( روی دیگر )) از سوی ایشان مطرح گردیده ، مخالف هستم.( این نظر شخصی بنده است)
ولی جناب آقای هنرمند عزیر !
من تجربه حضور تنگاتنگ در بازار موسیقی پاپ بعد از انقلاب را که متاسفانه یکی از ارکان مهم شکل گیری و حمایت و پخش و فروش آن در لاله زار تهران بود ، را داشته ام، و حقیقتا یک نوع نگاه تولیدی در لاله زار آن زمان وجود داشت ( اواخر 1378 تا 1382 ) که تهیه کننده های لاله زاری ( خیلی سعی کردم که نام نبرم ) علاقه زیادی به تولید آلبوم های موسیقی با استفاده از چندین ژانر موسیقایی داشتند ، مثلا پیشنهاد می کردند که : 2 تا 6و8 بذار - 2 تا تانگو - 2 تا دنس - 2 تا هم اسپانیش و یکی هم راک و گیتار برقی ( بعضی ها هم که تازه اسم Regge رو شنیده بودن برای اضهار فضل بیشتر این سبک رو هم پیشنهاد می کردند.)
فکر می کنم که بدانی چرا این قصه هارو برایت تعریف کردم.
دقیقا من وقتی آلبوم بهرام عزیز رو شنیدم ، فارغ از نام هایی که این تولید پر هزینه یدک می کشید ، فقط و فقط قیاقه آقای ((غ .ع ))و آقای ((ذ.م )) و آقای ((ا.س)) و آقای ((ص.ح)) و آقای (( ع.ع)) جلوی چشمانم می آمد ، فقط وقتی چشممو باز کردم با دیدن قیافه دوست داشتنی بهرام عزیز روی کاور آلبوم و ارزشی که برای این هنرپیشه توانا در عالم سینما قائل هستم ، همه چیزو فراموش کردم.
ای کاش این ورود بسیار فاخر ایشان به عرصه موسیقی ، با موسیقی فاخرتر و در شان بهرام رادان بود.
باز هم بهت خسته نباشید می گم.
امیدوارم همیشه شاد و سربلند باشی.
یاشار درفشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای هنرمند
به نظر من اینکه شما و بهرام رادان چه هدف و حسی داشتین محترمه ولی اینکه این حس رو منتقل کردین منظورم به طور صحیح و تکنیکی من فکر نمیکنم این طور باشه چون به عنوان خواننده اصلا بهرام رادان در این کار خواننده ی خوبی نبود.
و بعضی تنظیم ها و ملودی ها اصلا به دل نمی نشست.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آقای بابک ریاحی پور، در کار بعدی هم از هنر شما استفاده می‌کینم! | موسیقی ما