برنامه یاد بعضی نفرات
 
موسیقی ایران بدون خواننده هم مخاطب دارد
همایون خرم در نشست خبری:
موسیقی ایران بدون خواننده هم مخاطب دارد
موسیقی ما - همایون خرم معتقد است موسیقی ایران به تنهایی و بدون حضور خواننده حرف برای گفتن دارد و می تواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.همایون خرم نوازنده ویولن و هنرمند صاحب سبک موسیقی ایران ضمن بیان این مطلب در نشست خبری که صبح امروز با حضور سامان احتشامی نوازنده پیانو و شجاعی برگزار کننده تازه ترین کنسرت این استاد موسیقی برگزار شد گفت: من به عنوان یک موزیسین با حضور خواننده در ارکسترهای ایرانی هیچ مخالفتی ندارم و درست به همین دلیل است که هم در برنامه گلها و پس از انقلاب هم از حضور خوانندگان استفاده کرده ام که نمونه آن محمد اصفهانی و علیرضا قربانی است.وی در ادامه افزود: با این اوصاف به هیچ عنوان با حضور خواننده در ارکسترهای ایرانی مخالفتی ندارم اما آنچه برای من در این اجرا مهم بود توجه به این اصل است که می خواستم تاکید کنم که هنر موسیقی ایرانی به تنهایی حرف برای گفتن دارد و می تواند مخاطب خاص خود را پیدا کند.البته ناگفته نماند که برای اولین بار در سال 78 در تالار وحدت کنسرتی بدون خواننده با همراهی یک پیانو و ویولن با حضور تماشاگران بسیار روی صحنه بردم.در واقع استقبال تماشاگران نشان داد که می توان موسیقی به گونه دیگری اجرا کرد، بنابراین ضمن ارادت به همه خوانندگان احساس کردم که باید ذائقه شنیداری موسیقی ایران توسط مخاطب را نیز تقویت کرد.

این نوازنده موسیقی ایرانی در ادامه صحبت های خود با اشاره به درگذشت استاد نی نواز موسیقی ایران، حسن کسایی گفت: لازم می دانم از همین تریبون درگذشت استاد کسایی را به جامعه هنری تشلیت بگوییم . به اعتقاد من این نوازنده نی در شرایط ویژه ای این ساز را احیا کرد و حال اینکه از دست رفتن این استاد بزرگ ضایعه جبران ناپذیری برای هنر موسیقی است.

استاد خرم در ادامه با اشاره به قطعاتی که در این کنسرت به روی صحنه می رود گفت: قطعات بسیاری از ایام قدیم باقی مانده که در ذهن و جان مخاطب تاثیر شگرفی ایجاد کرده است و می دانم که مخاطب حس نوستالژی عجیبی نسبت به این قطعات دارد. اما آنچه مسلم است نمی توان تمام این قطعات را اجرا کرد و از سوی دیگر باید مخاطب های جوان موسیقی ایرانی را نیز درنظر گرفت.از همین رو برخی از قطعات این اجرا قدیمی و برخی دیگر از آثار تازه ام است.

وی در ادامه با اشاره به تکنوازی خود در کنسرت پیش رو گفت: تکوازی تعریف مشخصی دارد یک زمان است که تکنوازی در دستگاه های موسیقی ایران است که جدا از برنامه هایی چون کنسرت برگزار می شود و بخش دیگری از تکنوازی وجود دارد که با همراهی یک ساز در کنسرت روی صحنه می رود و قطعا در این اجرا با همراهی تنبک قطعاتی از موسیقی ایرانی را با ساز ویولن تکنوازی می کنم.

نوزانده ساز ویولن در ادامه با اشاره به سازبندی در این اجرا کفت: آنچه برای من اهمیت داشت تنوع سازها و کیفیت صدادهی ارکستر بود به همین دلیل از یک ساز پیانو به نوازندگی سامان احتشامی ، امیر حسین رضا به نوازندگی تار، و فروزش نوازندگی تنبک را به عهده دارد.

پس از پایان صحبت های استاد همایون خرم ، سامان احتشامی نوازنده پیانو که در این اجرا این نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران را همراهی می کند، با اشاره به کم و کیف حضور پیانو در این اجرا گفت: باعث افتخار من است که در این برنامه درکنار استاد هستم. من از سن 14 سالگی برای نخستین کار خود اثری از ایشان را با اجازه ایشان اجرا کردم . بنابراین آشنایی من با این استاد موسیقی ایران به 20 سال پیش برمی گردد .

وی در ادامه افزود: همچنین این افتخار را داشتم که برای نخستین بار در سن 17 سالگی با ایشان در تالار وحدت اجرای برنامه داشتم بنابراین آشنایی من با این بزرگوار به دو سال پیش برنمی گردد .

این نوازنده پیانو در ادامه با اشاره به قطعات ای کنسرت گفت: قطعات استاد خرم آنقدر زیبا و آنقدر اصول زیبایی شناسی موسیقایی در آن رعایت شده است که انصافا به راحتی نمی توان از کنار آثار ایشان گذشت . نکته جالب اینکه هر موزیسینی که فعالیت موسیقایی انجام می دهد در میان رپرتوار خود قطعه ای از آثار این موسیقیدان را دارد.در این اجرا هم منتخبی از آثار قدیم و جدید این هنرمند موسیقی را روی صحنه می بریم.

در ادامه این نشست شجاعی مدیر برگزاری کنسرت درباره تاریخ و قیمت بلیت های این کنسرت گفت: تاریخ برگزاری این کنسرت 14 خردادماه ساعت 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران در نظر گرفته شده است و بلیت ها از 25 تا صد هزارتومان قیمت گذاری شده است.

شجاعی در پایان در پاسخ به این سئوال که دلیل قیمت گذاری بلیت کنسرت ها صد هزارتومان است گفت: در بحث اجرای صحنه مجموع عوامل برگزاری کنسرت تحت تاثیر عواملی است که به ما تحمیل می شود بنابراین برگزاری کنسرت در این شرایط در درجه نخست باید توجیه اقتصادی داشته باشد. ضمن اینکه طیف های مختلفی را درنظر گرفته ایم و می توانند با بلیت های 25 هزارتومانی به تماشای برنامه بنشینند.
منبع: 
مهر
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1391 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود موسیقی ایران بدون خواننده هم مخاطب دارد | موسیقی ما