برنامه یاد بعضی نفرات
 
«روی دیگر» ی از بهران رادان
نقد آلبوم «روی دیگر» با صدای بهرام رادان
«روی دیگر» ی از بهران رادان
  • مهدی رفعتی
    | کار‌شناس ارشد و مدرس موسیقی
موسیقی ما-فرق بین اصوات موسیقایی و غیر موسیقایی در این است که صداهای موسیقایی دارای فرکانس‌های معینی هستند. اصواتی که از این فرکانس‌ها تبعیت نکنند، اصوات غیر موسیقایی شناخته می‌شوند. خواننده در آثار با کلام، در واقع نقش ساز تکنواز را ایفا می‌کند و حنجره هر خواننده مانند یک ساز نت‌ها و محدوده معینی دارد و همچنین رعایت کوک در خواندن برای خواننده مساله‌ای بسیار حائز اهمیتی است. چرا که اگر کوک صدای خواننده بر طبق گام مربوط به آهنگ رعایت نشود، با اصوات غیر موسیقایی مواجه خواهیم شد و در واقع صداهایی که نت معینی نیستند یا در ارتباط با گام قطعه نیستند، شنیده می‌شوند.

یک آهنگساز در مقابل خواننده بایستی محدوده صدایی خواننده را از بم‌ترین تا زیر‌ترین نت بداند و این موضوع را رعایت کند که حنجره خواننده نیز مانند یک ساز، محدوده خوش صدایی دارد که اصطلاحا به آن منطقه گرم صوتی می‌گویند.‌‌ همان گونه که یک ساز می‌تواند یک قطعه را در گام‌های مختلف موسیقی اجرا کند، خواننده نیز از این قانون تبعیت می‌کند. در حالی که برخی از این گام‌ها برای برخی ساز‌ها راحت‌تر است و نوازنده در آن گام با تسلط بهتری اجرا می‌کند.

این موضوع در ارتباط با حنجره خواننده هم صادق است. یعنی اینکه آهنگساز پس از تعیین محدوده صدایی خواننده بتواند بهترین گام برای آن خواننده را انتخاب کند چرا که به صورت علمی نیز ثابت شده که خوانندگان ممکن است با تغییرنیم پرده‌ای یک قطعه کوک دقیق تری را رعایت کنند وکنترل حنجره، برای آن‌ها راحت‌تر خواهد شد.

آلبوم «روی دیگر» اثری است که فاکتورهای آن با یکدیگر همخوانی دارد. در ابتدا اینکه بهرام رادان چهره‌ای است که در بخش بازیگری خود در سینما کارهای در خور توجهی را ارائه داده و در انتخاب موضوعات ترانه در این آلبوم به موازات شخصیت سینمایی خود و همخوان با آن عمل کرده است.

در قطعات موضوعات فلسفی و عمیقی مطرح شده که این نکته بسیار چشمگیری است و با تونالیته صدایی بهرام رادان از حیث رنگ و ادای فونتیک سازگاری خوبی داشته‌اند.

تنظیم قطعات با دقت و سلیقه انجام شده است و نمی‌توان به آن خرده گرفت اما در بخش آهنگسازی چه از حیث نوشتن ملودی‌ها و چه از نظر انتخاب گام مناسب برای خواننده اثر دچار ضعف است. چرا که در قطعاتی که بیشتر ملودی مطرح بوده مانند قطعه ماه سیاه کوچولو، یا تو رفتی کنترل نت‌هایی که در قفسه سینه بیشتر تاثیر دارند و خواننده باید کوک این نت‌ها را در سینه خود کنترل کند، به دلیل دقت نکردن آهنگساز، در انتخاب گام دچار مشکل شده، چه بسا اگر همین آهنگ هانیم یا یک پرده بالا‌تر نوشته می‌شدند از محدوده صدایی خواننده خارج نبود. اما کنترل کوک برای خواننده آسان‌تر می‌شد یعنی نت‌های بم به نوعی از نظر کوک درست شنیده نمی‌شوند و در بسیاری از قطعات کوک آن کلمه خارج است و این دقت آهنگساز را می‌طلبد.

صدای دکلماسیون خواننده کاملا رادیو فونیک و تاثیرگذار بوده اما از این خصلت صدا می‌شد استفاده بهینه تری کرد، چرا که اگر‌‌ همان گونه که گفته شد در انتخاب گام قطعات دقیق‌تر عمل شده بود، باعث می‌شد که خواننده مجبور به کنترل اکثر نت‌ها در قفسه سینه خود نباشد. کنترل فرکانس نت‌ها برای خواننده از زیر چانه تا بالای پیشانی و تا حدودی درون کاسه سر راحت‌تر است.

همچنین ساختار ملودی‌ها می‌توانست متنوع‌تر و در جاهایی با وصل‌های زیباتری شعر را به موسیقی پیوند داده و تلفیق می‌کرد. احساس برخی از شنوندگان این بوده که خوانندگی به آن شکل دلچسب اتفاق نیفتاده است.

در قطعاتی مانند قطعه شماره یک که جنبه ملودیک در تلفیق شعر و موسیقی مطرح نبوده و بیشتر جنبه دکلماسیون داشته است تاثیر آن بر روی شنونده بیشتر است. اما در قطعات ملودیک به دلیل‌‌ همان مسایلی که ذکر شد، تاثیر خوانندگی بر روی مخاطب کمرنگ است و بیشتر احساس به این گونه است که در کل همه کار‌ها به صورت دکلمه اجرا شده‌اند.

در یک جمع بندی کلی آلبوم «روی دیگر» اثر قابل توجهی است که از حیث انتخاب موضوع و مضمون‌ها وهمچنین در تنظیم کار‌ها دقت و وسواس به خرج داده شده و موفق عمل کرده است. اما در بخش آهنگسازی نقطه ضعف‌های ذکر شده درتاثیرگذاری کار لطمه وارد کرده است.
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1391 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

سپیده ی عزیز:
این دوگروهی که نام بردید هر دو گروهی بسیار توانا و موفق هستند که شاید مقایسه شدن هر هنرمندی با اینها افتخاری برایش محسوب شود. البته سلیقه ی شخصی من اصلا Marilyn Manson را نمی پسندد ولی به هر حال چه شباهتی بین "روی دیگر" و آثار این دو گروه دیده اید؟ می توانید نام آهنگی از آنها و ترانه ایی از "روی دیگر" را بفرمایید که به هم شبیه باشند؟ متشکرم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

خیلی بد و ضعیف بود

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

سلام ببخشید من نظرمو آزادانه و صادقانه اعلام کنم که بهرام رادان در این آلبوم خصوصا در ترانه های انگلیسی ترکیبی از فضای متالیکا و مرلین منسون درست کرده که خودتون هم میدونید اصلا جالب نیــــــــــست.

من کار اون دو گروه رو فقط در حد چند آهنگ شنیدم اما شباهت آوازی(!) و حسی,خصوصا به گروه خجالت آور م.م در آهنگ ها و خوندن آقای رادان شنیده میشه.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

متاسفانه نقدهای این آقا تماما سلیقه ای هستش ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

حضور محترم اقای رفعتی:
در ابتدا از سایت پر مخاطب موسیقی ما تشکر می کنم که با در اختیار گذاشتتن صفحه ای مربوط به توضیحات من در مورد آلبوم "روی دیگر" پل ارتباطی خوبی بین من و مخاطب ایجاد کرد. تجربه ی بسیار ارزشمند و جالبی که مدیون سایت موسیقی ما و ارتباطات سایبری هستم. و شما آقای رفعتی عزیز کارشناس محترم این سایت که همیشه نقدهای موشکافانه ای از شما را خوانده ام و این بار هم که نگاه دقیقی به "روی دیگر" داشته اید. اگر اجازه دهید بر طبق مطالب نقد شما، مورد به مورد پیش می روم و لطفا متن من را فقط در حد یک گپ دوستانه تلقی کنید نه یک جوابیه و یا هر چیز دیگری. من از نقد شما لذت بردم.
توضیح در مورد تفاوت اصوات موسیقایی و غیر موسیقایی را بسیار دوست دارم و بنظرم بحث مهمی است اما این توضیح لازم است که امروزه از اصوات غیر موسیقایی هم در موسیقی ها استفاده می شود. البته بسیار جزیی و گذرا و شاید فقط در حد یک افکت صدایی.
آشنایی آهنگساز با محدوده ی صدای خواننده یک امر بدیهی و اجباری است و اگر هم از قبل نداند و یا توجهی به آن نکند، یا خواننده در زمان اجرا سعی می کند که محدوده ی صدای خود را گسترش دهد و یا اگر ممکن نشد ممکن است آهنگ ساز ملودی وکال و یا تونالیته را تغییر دهد. در مورد موسیقی کلاسیک بارها این ماجرا را خوانده ایم که فلان آهنگساز بزرگ قطعه ایی را برای آواز نوشته ولی در ابتدا خواننده ها (معمولا خواننده های اپرا) اعتراض کرده اند که این نت ها قابل اجرا نیست ولی بعد با تمرین های مختلف توانسته اند اجرای خوبی را داشته باشند (سمفونی 9 بتهون) یا در مواردی که در نهایت آهنگساز تغییراتی را در ملودی و یا تنظیم ایجاد کرده (بسیاری از اپراهای واگنر). علاوه بر محدوده‌ی صدا دهی، آهنگساز باید مواردی مانند جنس صدا (vocal timbre) حجم صدا (vocal weight) و بهترین منطقه ی صدا دهی (tessitura) را در خواننده ی خود بشناسد.
در مورد حنجره ، اجرای فاصله ها در محدوده ی vocal register متفاوت است. به همین دلیل شاید تغییر تونالیته کار خواننده را راحت تر کند اما این موردی است که معمولا با تمرین رفع می شود. بعنوان مثال خوننده ای که register G2 – G4 را دارد شاید اجرای فاصله‌ی چهارم درست از E3 به A3 را راحت تر از F3 به Bb3 را اجرا کند، با اینکه هر دو فاصله در محدوده ی tessitura هستند. این مورد بیشتر به سابقه ی شنیداری و تجربه ی اجرای خواننده بر می گردد که معمولا با کمی تمرین برطرف می شود.
از توجه شما نسبت به وجود هماهنگی بین اجزای آلبوم "روی دیگر" خوشبختم و خوشحالم که رضایت شما را جلب کرده است.
انتخاب موضوعات ترانه ها و هماهنگی آن با تونالیته ی صدای بهرام رادان را مورد توجه قرار داده بودید و بازهم خوشحالم که مورد رضایت شما بوده است.
رضایت شما از تتنظیم مایه ی خوشحالی من است، اما ذکر کردید که نوشتن ملودی برای خواننده از نظر آهنگسازی و انتخاب تونالیته مناسب نیست. اشاره کردید که در قطعات ملودیک، در صدا های بم، اجرا کوک انجام نمی شود. از دو قطعه‌ی "ماهی سیاه کوچولو" و "تو رفتی" بعنوان قطعات ملودیک نام بردید که درصداهای بم لغزش صدا وجود دارد. به نظر من قطعه ی "فرصت" هم ملودیک تر و هم بم تر است. اما واضح است که اعتقاد دارم در مورد هیچکدام لغزش صدا رخ نداده است. همانطور که می دانید، glissando حرکت پیوسته از یک نت به نت دیگر است و صداهای میانی آن شنیده می شود و روی نت هدف ثابت می شود. همانطور که در ابتدا توضیح داده اید کوک بودن صدا کمیتی فیزیکی و قابل اندازه گیری است و در مورد صدای آواز در "روی دیگر" با وجود ترکهای سولوی آواز این کمیت قابل اندازه گیری است. در این مورد دقت زیادی انجام شده است و خوشحال می شوم اگر تمایل داشتید، بازهم با هم آن را مرور کنیم.
کنترل pitch در قفسه ی سینه و یا سینوس های جمجمه صورت نمی گیرد که نسبت به هم بتوان آنها را مقایسه کرد که کدام آسان تر و کدام سخت تر است. کنترل کوک صدا همیشه توسط حنجره اتفاق می افتد و رزونانس صداست که در قفسه ی سینه و یا سینوسهای جمجمه انجام می شود. در این مورد من حتی از آقای هومن جاوید کمک گرفتم که روی تونالیته و توان ادای کلمات نظارت داشته باشند و اتفاقا بیشتر ترانه ها را در تونالیته های مختلف امتحان کردیم و واضح است که تونالیته های فعلی را مناسب دانسته ایم.
تنوع بیشتر در ملودی ها را قید کرده بودید که فکر می کنم در 12 ترانه ی موجود در "روی دیگر" تنوع زیادی رعایت شده. به نظر من در حال حاضر ملودی ها هیچکدام به هم شباهت ندارند و البته هم خوانی های زیادی در بین آنها وجود دارد. در مورد وصل های شعر به موسیقی اگر لطف کنید موردی را نام ببرید ، بهتر متوجه می شوم و اگر دلیلی برای آن داشته باشم بیان خواهم کرد.
ترانه‌ی "جیغ" به گوش و نظر من کاملا ملودیک است و خیلی جنبه ی دکلمه (دکلماسیون!!) ندارد. و فرموده اید که در نهایت حس می شود که "همه ی کارها به صورت دکلمه اجرا شده اند". به نظر من جز ترانه ی "تمرکز" هیچکدام فرمی شبیه به دکلمه ندارند و کاملا ملودیک هستند. به ترانه های "boring fall" ، " تو رفتی"، "فرصت"، "آخر قصه" ماهی سیاه کوچولو" و "خداحافظ" دقت کنید.
در جمع بندی انتهایی لطف کرده اید و از" روی دیگر" بعنوان اثری قابل توجه از نظر موضوع و مضمون نانم برده اید و خوشحالم که وسواس و دقت نظر گروه تولید مورد توجه شما قرار گفته است. و در پایان نقطه ضعف های بخش اهنگسازی را با استناد به مطالب گفته شده مورد توجه قرار داده اید که البته به نظر من مواردی که در انتخاب تونالیته فرموده بودید به تنظیم برمی گردد و نه آهنگسازی که بازهم در این مورد فرقی نمی کرد، چون مخاطب هردوی آنها من بودم و دلایل خودم را هم برای شما بیان کردم.
من از توجه شما بسیار خوشحالم . اینکه دقیق البوم را مورد بررسی قراردادید تشکر می کنم و بسیار خوشحال می شوم اگر پاسخ شما در مورد ادعاهای خودم و در مورد ترانه های انگلیسی، صدا برداری، اجرای نوازندگان، میکس و مسترینگ را بشنوم. هدف از این نقد ها روشن شدن نکات مثبت و منفی در اثار و بالا بردن سطح دانش مخاطب و تعهد دستاندرکاران است. از شما که تلاش می کنید فهم فنی موسیقی را بالا ببرید تشکر می کنم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

در کل یعنی رادان این کاره هست یا نه؟ من از قطعات انگلیسیش خوشم اومد

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آره همه آلبومهایی که تو ایران ساخته می شه خوب و قابل شنیدنه
تر خدا اینقدر طرفداری از یک خواننده نکنیم تازه اگه بشه گفت خواننده این آقای رادان بازیگری شو بره بهتره کنه چرا میاد آهنگ میخونه خود شما میگید که داره تو بعضی جا ها فالش می خونه بعد آخر صحبت ها تون میگید کار قابل توجهی
ما باید یه کاری کنیم موسیقی مون پیشرفت کنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

این البوم انقد بد بود که هیچ نکته مثبتی نداشت چه برسه که بخواد آدم نقد کنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

نقدهای شما حرفه ای نیست دوست عزیز.یکسری از کلمات عمومی
از کتابهای موسیقی که برای هر اثری می توان بکار برد.به جواب آقای کیوان هنرمند دقت نمائید و فقط برای مطرح شدن نقد ننویسید.باور کنید من سنگ این اثر را به سینه نمی زنم ولی ۵ نقد از شما خوانده ام که همگی از روی هم کپی شده اند.بد نیست قدری حرفه ای تر بیندیشید و یا در سبکی که تسلط ندارید مطلب ننویسید.موسیقی ما جان ! سانسور نفرمائید لطفا !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

دوست عزیز ای کاش به جای اینکه برای همه چیز اینقدر احساسی جواب بدیم وفقط بلد باشیم که بگیم خوب بود یا بد بود یک ذره تخصصی تر صحبت می کردیم شما اگه دانشی در موسیقی دارید لطف کنید و دلایل منطقی بیارید واگر هم ندارید به نظر من در جایگاهی نیستید که بخواهید راجع به تمام مسایل آلبوم نظر بدید.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

صدای بد خواننده تو تمام ترک ها نشون دهنده همه چیز هست. اگه صداسازی کار کرده باشی متوجه میشی و اگه منم شناخته باشی میدونی نه اهل علاقه به خواننده ای هستم نه احساسی و نظرمو میدم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

man chand moredi benazaram miyad ke bayad begam albate ba arze sharmandegi vagheyat injast ke mixo mastere ahanga vaghean khoob nist az tarafi entekhabe vocalista ke hamrahi mikonan vaghean ba range sedaye aghaye radan hamahang nist kheili jaha oonghadr sedaye khanande bedoone keyfiyate ke az shenidanesh pashimoon mishim sabke sedai tasir gerefte az aghaye chavoshi hast va in vaghean khoob nist harfe shoma baraye tashkile seda tooye ghafaseye sine faghat baraye pap khanha ya shayad rakerha dorost bashe vagheyatesh ine ke ma classic karha bayad sedaro tooye jomjome begardoonim va kharej konim vagarna sedaye pokhtei nist shayad aghaye radan nabayad tooye mosahebehashoon migoftan ke man 8sale daram rooye in albom kar mikonam entezare ma kheili bishtaro farataraz in bood
man be onvane tahsil kardeye music tarjih midam ke ishoonro be onvane bazigare mahboobam beshnasam
ba tashakor

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

مونای عزیز:
خوشحالم با شما که خواننده ی کلاسیک هستید آشنا شدم و امیدوارم مطالب زیادی را از شما فرابگیرم. پرسش هایم را درباره ی موردهایی که در مطلب خود نام برده بودید سوال می کنم تا بهتر متوجه نکات شما شوم. هدف من از این مکاتبات ، تبادل اطلاعات و بالا رفتن سطح دانش خودم هست. موسیقی برایم جذاب ترین موضوع دنیا و مطالب آموختنی آن بی پایان است.
1- کدام ویژگی در مسترینگ باید باشد که در این کار وجود ندارد؟ کمیت های لازم و موارد عدم آن را تعیین کنید.
2- صدای همراه باید چه ویژگی هایی داشته باشد و لطفا مشخص کنید بطور خاص در کجای کدام ترانه ( بر اساس دقیقه و نام آهنگ دقیق می توان تعیین کرد) که کیفیت صدا پایین است؟
3- صدای آقای رادان تاثیر گرفته از صدای آقای چاوشی است؟! کدام ترانه از آقای چاوشی و یا لحن آواز ایشان در "روی دیگر" شیبه سازی شده است؟ اگر لطف کنید و نام ببرید بسیار خوشحال می شوم. هر چه فکر می کنم شباهتی بین آواز ایشان و آقای رادان نمی بینم. شاید منظور شما حضور سنتور در "خداحافظ" باشد. چند سال پیش موسیقی برای یک سریال ساخته بودم که در آن از ساکسیفون استفاده کرده بودم. عده ایی که آشنایی کمی با موسیقی داشتند و از موسیقی من خوششان آمده بود می گفتند" به به ، چقدر شبیه پلنگ صورتی است"! در حالی که می دانستم تنها شباهت موسیقی من با شاهکار هنری منچینی استفاده از ساکسیفون به عنوان ساز اصلی بود! چه تکنیک هایی در آواز آقای چاوشی وجود دارد که در آواز آقای رادان از آن تقلید شده است؟ آیا محدوده ی صدایی این دو مشابه است؟ امیدوارم گفته ی من را اشتباه تعبیر نکنید. از دید من آقای چاوشی هنرمند بسیار خوب و توانا و موفقی هستند اما شباهت بین لحن صدا آقای چاوشی و رادان را متوجه نمی شوم.
4- فکر کنم مطلب من را در مورد رزونانس صدا با عجله خواندید، من عرض نکردم که رزونانس صدا فقط در قفسه ی سینه اتفاق می افتد، اگر متن را مطالعه بفرمایید نوشته ام کنترل کوک صدا توسط حنجره و رزونانس هم در قفسه ی سینه اتفاق می افتد و هم در قفسه سینه می تواند ایجاد شود. پاپ و راک کلاسیک هم ندارد. همه ی این موارد باید صدا را درست کنترل کنند. توصیه می کنم دوباره متن آقای رفعتی و من را مطالعه کنید. در کجای متن من نوشته شده است که تشکیل صدا باید در فقسه ی سینه اتفاق افتد؟
5- اگر قید شده است که ما 8 سال روی این آلبوم کار کردیم، این تنها بعنوان یک جمله ی خبری است. زمان زیاد برای انجام یک کار، امتیازی برای آن اثر نیست. در نهایت نتیجه مهم اسست. ممکن است کسی تنها یک هفته روی اثری وقت بگذارد و خیلی هم خوب از کار در بیاید و یا 50 سال روی اثری وقت صرف شود و نتیجه خوب نباشد. اما به هرحال ملاک خوب یا بد بودن هر اثر، تنها سلیقه نمی تواند باشد. باید موارد نقد شده قابل بررسی و اندازه گیری باشد. شما بعنوان یک خواننده کلاسیک بخوبی می دانید که رعایت نوانس ها و دینامیک صدا چقدر مهم است.
امیوارم با شنیدن پاسخ شما، مطالب زیادی را بیاموزم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آقای حمید رضا یزدانی عزیز:
ببخشید من وارد بحث شما و رهی شدم. منظور شما از صدای بد چیست؟ جنس صدا را دوست ندارید یا کوک خوانده نشده و یا دینامیک صدا رعایت نشده و یا همه ی موارد؟ غیر از مورد جنس صدا، که سلیقه ایی است باقی موارد قابل اندازه گیری و ثبت کمیت است. یقین دارم اطلاع دارید که چندین ابزار صدایی وجود دارد که اجرای یک نت را دقیق ارزیابی می کند که چند کما بالا تر یا پایین تر اجرا شده است. خوشحال حواهم شد که نظر شما را بدانم و از توجه شما متشکرم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

نگاه دوست من من تو این سایت خیلی رعایت میکنم راجب نظر دادن البوم ها یعنی اگه با من باشه انقد تند برخورد میکنم که هر کی جرات نکنه بخونه ولی این البوم و صدای خام وحشتناک بده خواننده که هیچ ربطی به نت و موزیک نداره دیگه آدم نمیتونه سکوت کنه. من تا جایی که شده رعایت کردم و مراعات کردم تو نظر دادن که نکنه طرفداره فلان خواننده ناراحت شه. صدا سازی اولین چیزیه که خواننده باید یاد بگیره که 99% این رو که پایه هست نمیدونن. بهرام رادان زور میزنه تو خوندن یعنی صداشو ول نمیکنه یعنی آزاد نمیکنه چون کلاس صداسازی نرفته و این که صدا صاف هستن یعنی با این صدای شادمهر - بهرام فقط موزیک میشه سوار بشه نه بر عکس اگه مثلا رضا یزدنی این البوم رو میخوند که علاقه ای هم بهش ندارم میتونست البوم رو در بیاره و خوب بشه. بعضی ترکها سازهای زنده هم آدم رو یاد ترکهای سال 1378 تا 1383 میندازه. کلا این البوم البوم تجاری هست و بس

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

در رابطه با آلبوم جدیدی که وارد بازار شده به نام "روی دیگر" به خوانندگی "بهرام رادان" می خواهم چند خط بنویسم.
قبل از هر چیز بسیار خوشحالم از پکیج بسیاز زیبای این آلبوم و قیمت باور نکردنی که نشان از سلیقه خوب تهیه کنندگان این آلبومه. که کار گرافیک رو آقای سام مشاور انجام دادند.
در رابطه با اثر کارهای آلبوم در پایین ترین کیفیت ممکن ساخته تنظیم شده ضبط شده و میکس و مستر شده اند.
یعنی از خواننده های درجه 3 و 4 که آلبوم مجاز کار کرده اند هم چند درجه پایین تره.
و این موضوع برای من عجیبه که آیا کسی قبل از انتشار آلبوم نبوده که اینو به آقای رادان گوشزد کنه؟ یا اینکه عمدی در کار بوده!
یا داستان لباس پادشاه دوباره تکرار شده؟
شما که این همه هزینه کردید تا ساز زنده در آلبوم استفاده کنید آیا بهتر نبود در خارج از ایران در همان ترکیه ضبط این کار را انجام می دادید.
با احترام به ارد انزابی پور و بابک چمن آرا صدابرداری ضبط درام در استودیوی ایشان صورت گرفت.
خواهش می کنم نگین اگه من میکس می کردم چنان میشد . چون نمی شد قبلا شنیده ام!
-در رابطه با آهنگسازی و تنظیم قطعات
آقای کیوان هنرمند که من شما رو نمی شناسم و برای اینکه سعی کردید تا یک اثر هنری خلق کنید به شما احترام می ذارم.
در مورد تنظیم های آلبوم چندین درجه پایین تر از کاری رو انجام دادین که خواننده ها 10 سال پیش انجام دادند. و الان جرات تکرار کردنش را هم ندارند.
در مورد میکس شما حتی اصول اولیه میکس رو هم رعایت نکردین مثل کوانتایز کردن سازها
اگه اول ترک شماره 2 رو گوش کنید نیازی نیست گوشتون رو برای بقیه ترک ها خسته کنید.
بد ترین صدای درامز رو می تونید تو این آلبوم بشنوید.
صدای خواننده اصلا تیون نیست طوری که توی سوپر مارکت فروشنده به من گفت این آلبوم رو نخر صدای خوانندش خرابه . فالچه!!!
میکس ها خیلی مونو و بی روح
بدترین نوع ریورب برای خواننده و سازها
کمپرس ...
سعی کردم یه کم تخصصی تر آلبوم رو نقد کنم .
امیدوارم دیگر شاهد آلبومهای موسیقی این چنین نباشیم.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:57

آفرین فرشاد حرف دل ما رو زدی

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «روی دیگر» ی از بهران رادان | موسیقی ما