برنامه یاد بعضی نفرات
 
«چاووشی»  تلفیقی از شور جوانی و تجربه
نگاهی به آلبوم چاووشی ساخته مجید درخشانی و بررسی فعالیت‌های پوریا اخواص؛
«چاووشی» تلفیقی از شور جوانی و تجربه
موسیقی ما - محمد جواد صحافی: در زمانه ای که هنر موسیقی اصیل ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته و جوانان ، به جای توجه بر فرهنگ اصیل خود به فرهنگ و هنر غربی گرویده اند و نتیجتاً طرفداران موسیقی اصیل ایرانی روز به روز کمتر و کمتر میشوند و این هنر والا جایگاه اصلی واقعی خود را در میان سایر هنرهای ایرانی از دست میدهد ، نگرانی از دست دادن بزرگانی چون شجریان و ناظری وعلیزاده و امثالهم ، چونان از دست دادن مشکاتیان و پایور و ملک و تجویدی بزرگوار ، و نبود جایگزینی در حد این بزرگان غم مان را بیش از پیش افزون تر می نماید ، گاها مشاهده میگردد جوانانی در گوشه ای ، بدور از هیاهو و جنجال های تبلیغاتی اساتید موسیقی مان ، مشغول فعالیت های هنری خود میباشند تا چراغ این هنر والای ایرانی را روشن نگاه دارند ؛ اگرچند تعداد این هنرمندان و تعدد فعالان در این عرصه ، در مقایسه با سالیان قبل کمتر بوده است و حتی ممکن است در مواردی به تعداد انگشتان دو دست نیز نرسد اما جای شکرش باقیست که میتوان از همین تعداد اندک به یکی دو نفر آنها بسیار امیدوار بود و برایشان آینده درخشانی را در عرصه هنر موسیقی اصیل ایرانی متصور گشت . . .

یکی از این هنرمندان جوان که بسیار نیز پرکار و خوش آتیه است ، پوریا اخواص نام دارد ؛ با مطالعه سابقه هنری این جوان خوش صدا ، میتوان به میزان فعالیت وی در عرصه هنر پی برد ؛ با اینکه او تنها سی سال از عمر گرانبار خود را سپری نموده است اما از سال هشتاد تا کنون حدود بیست و چهار کنسرت ، چندین آلبوم موفق موسیقی ، اجرای موسیقی متن فیلمهای ارزنده و فاخر تلویزیونی و مهمتر از همه آنها همنشینی با اساتید بزرگ و اجرای کنسرت با آنهاست که سرآمد همه آنها را میتوان استاد حسین علیزاده نام برد .یکی از خصوصیات صدای پوریا اخواص حنجره قوی ایشان است که صدایش را بسیار قوی و استوار میسازد ، این مطلب را نه تنها نگارنده که هر هنرشناسی که با صدای ایشان آشنایی دارد تائید نموده و بر آن صحه میگذارد پوریا اخواص در کنار خوانندگی و آواز که میتوان آنرا اصلی ترین رشته هنری اش نامید در نواختن کمانچه و قیچک نیز تبحر ویژه ای دارد و در دوره ای از رهنمودهای کیهان کلهر بهره مند گشته ...

اخیراً آلبوم جدیدی با صدای پوریا اخواص و آهنگسازی مجید درخشانی با نام " چاووشی " منتشر گردیده است که به اشعار مرحوم مهدی اخوان ثالث با صدای خود شاعر اختصاص دارد ؛و یاد آور فضای آلبوم " قاصدک " آلبومی با صدای مرحوم اخوان ثالث که در دهه 60 و با آهنگسازی مجید درخشانی منتشر گردید . میتوان آلبوم " چاووشی " را نیز به نوعی هم رنگ قاصدک دانست ، حتی موسیقی هر دو آلبوم نیز در شوشتری اجرا گردیده و ارائه شده است تنها تفاوتی به اعتقاد نگارنده چاووشی را برتر از قاصدک می نمایاند صدای "پوریا اخواص " در انتهای این آلبوم و تنها در یک تراک است که ای کاش آهنگساز چاووشی با اختصاص دادن بخش های بیشتری به آواز اخواص ، آلبوم چاووشی را منحصر بفرد تر نموده و در عین حال از یکنواختی حاکم بر آلبوم پرهیز مینمودند .

انتظار نگارنده زمانی که آلبوم را گوش فرا دادم آن بود که حد اقل شعر زیبای" قاصدک " و یا " ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم " به صورت تصنیف یا آواز با صدای خواننده اجرا گردد که در نهایت تنها در قطعه آخر این آلبوم نوبت به آواز پوریا اخواص رسید . اگر چند خواننده جوان این آلبوم تنها یک قطعه ازاشعار اخوان ثالث رادر این آلبوم را اجرا نموده اند، اما به خوبی توانسته است همان یک قطعه پایانی آلبوم را به خوبی اجرا و به اتمام رساند .

پرداخت بیش از اندازه به صدای شاعر در این آلبوم باعث گردیده است تا مخاطب آلبوم موسیقی نتواند تا انتها با اشعار شاعر ارتباط برقرار نموده و این ارتباط در میانه راه قطع میگردد و به اصطلاح آلبوم موسیقی بیش از اندازه شعر محور گشته و حتی موسیقی زمینه نیز در هنگام شعر خوانی شاعر تحت تاثیر جو حاکم بر شعر قرار گیرد و نتواند آنطور که باید خود را نشان داده و در ذهن مخاطب تاثیر گذار باشد . شایسته تر بود در میانه قطعات نیز آوازی به جهت تنوع در موسیقی و تغییر حال و هوای حاکم بر آلبوم قرار گیرد تا آلبوم موسیقی تبدیل به شعر خوانی صرف نگردد .

از بسته بندی جالب و در خور توجه این آلبوم نیز باید یادی کرد ، قرار دادن کتابچه ای از اشعار شاعر در نوع خود منحصر بفرد و ایده ای خلاقانه است که زیبایی این بسته بندی را بیشتر می نماید ،

گذشته از مسائلی که یاد گردید ، سبک نوازندگی تار مجید درخشانی نوازنده تار و آهنگساز این آلبوم ؛ همانند نوع آهنگسازی اش متفاوت و منحصر بفرد است ، میتوان مجید درخشانی را تصنیف ساز متبحری دانست که با تسلط کامل به موسیقی وانتخاب اشعار متناسب با حال و هوای حاکم بر موسیقی تصانیف ارزشنمدی را آهنگسازی نموده است ، تصانیف در خیال ( با صدای استاد شجریان ) ، دختر خورشید ( با صدای علیرضا قربانی ) ، مرغ خوشخوان ( با صدای استاد شجریان ) از نمونه های ارزشمند ساخته شده توسط درخشانی هستند که در عرصه موسیقی ماندگار گشته اند. مجید درخشانی پس از 21 سال سکونت در خارج از کشور با بازگشت به وطن در سال 1384 ادامه فعالیت هنری خود را با تاسیس گروه موسیقی خورشید در ایران دنبال نمود ، این نوازنده چپ دست تار ، در سال 1386 گروه شهناز را تاسیس و از آن زمان تا کنون همراه اعضای این گروه که متشکل از استاد شجریان به عنوان خواننده و همراهی چند جوان هنرمند و مستعد موسیقی ایرانی تحت عنوان نوازندگان گروه است در کشورهای مختلف به اجرای کنسرت پرداخته اند و دو آلبوم " رندان مست " و " مرغ خوشخوان " ماحصل زحمات چهار ساله اعضای این گروه است .

خالق در خیال ؛ با آهنگسازی بر روی اشعارو صدای مهدی اخوان ثالث ، این بار نیز ثابت نمود که علاوه بر تبحر در نوازندگی ، با اشراف کامل بر جایگاه شعر ، موسیقی متناسب با آن را پیاده نموده و اجرا می نماید . اگرچند " چاووشی " میتوانست با اندکی تغییرات در نوع موسیقی ، و اختصاص دادن بخشهای بیشتری بر آواز در آن ، اندکی از یکنواختی برون آید و مخاطبین بیشتری را به سمت خود جذب نماید . با این حال انتشار آلبومی که در اکثر بخشهای آن شاعر با صدای خود به اجرای شعر میپردازد و موسیقی زیبای زمینه آن ، میتواند برای مخاطب جالب باشد علی الخصوص آنکه مرحوم اخوان ثالث در ابتدای برخی اشعارشان نکاتی راجع به دلیل سرودن شعر بیان میدارند که به اعتقاد نگارنده بسیار زیبا و و برای دوستداران شعر پارسی میتواند جالب بوده و حاوی نکات ارزشمندی باشد .

اگر چند در طول ماههای گذشته آلبومهای بسیاری از هنرمندان مان منتشر و روانه بازار موسیقی ایران گردیده است اما به اعتقاد حقیر بسیاری از آنها نتوانسته اند انتظارات مخاطبین و علاقه مندان به موسیقی را بر آورده سازند ، ازاساتید بزرگوار چونان شجریان و ناظری و حتی سراج که تجربه سالها فعالیت و انتشار آلبومهای متعدد موسیقی و برگزاری کنسرتهای بزرگ دارند انتظارات بیشتری میرفت ، در یک جمله فی الواقع نمیتوان هیچیک از آلبومهای منتشر گشته در این مدت چه از اساتید عزیز مان و چه از هنرمندان جوانتر را جزو آثار ماندگار موسیقی نام برد ، حتی گاهی بر روند حرکتی این هنرمندان نیز نقدی جدی وارد است و این پرسش مطرح میگردد که هنرمندانمان چه شده است که در مقایسه با سالیان نه چندان دور اینچنین دچار افت کیفی و یکنواختی در تولید آلبومهای خود گشته اند به نحوی که اکثر علاقه مندان به این هنرمندان بیشتر تمایل به گوش سپردن به آلبومهای قدیم این عزیزان دارند تا آلبومهای جدید ، بسیاری از این البومها حتی بدون بار فنی و و رعایت اصول علمی و عملی موسیقی اجرا گردیده و غالب آلبومهای منتشر شده در طی ماههای اخیر دارای نقاط ضعف فراوانی علی الخصوص در آهنگسازی هستند . تعدد بالای نوازندگان در آلبومها ، عدم ساز بندی و ارکستراسیون مناسب ، کیفیت پایین ضبط استودیویی ، عدم استفاده از آوازه خوانان متناسب با سبک موسیقی مورد ارائه و بسیاری مسائل دیگر باعث گردیده است تا موسیقی ارائه شده توسط آهنگسازان آنطور که باید دلچسب نگشته و گاها اختلاط صدای سازها و آوازه خوان ، آزار دهنده نیز گردد .

شایسته است از نوازندگان گروه شهناز در این اجرانیز یادی کرد، شاهو عندلیبی نوازنده نی این آلبوم که تحت تاثیر نی نوازی زیبای عموزاده پدر خود در آلبوم نینوای استاد علیزاده ، جمشید عندلیبی قرار گرفته و با این ساز مانوس گشته است و هم اکنون نیز یکی از بهترین نوازنده گان این ساز در ایران شمرده میشود و با فعالیت در گروه شهناز و همنشینی با استاد بزرگ و خسرو آواز ایران محمد رضا شجریان – که الحق افتخاریست برای این هنرمند و آرزویی برای بسیاری از هنرمندان جوان - بر تجربیات خود می افزاید بسیار گوش نواز است . در این میان دکتر حامد افشاری نوازنده شهنواز در این آلبوم (سازی شبیه به ویولونسل ولی با صدایی گرفته ) نیز همانند شاهو عندلیبی افتخار همنشینی با استاد شجریان را در گروه شهناز داشته اند ... پویا سرایی دیگر هنرمند سنتور نوازیست که در این پروژه در کنار سایر هنرمندان در اجرای زیباتر این آلبوم همکاری داشته اند ، این جوان موسیقیدان که میتوان آینده بسیار خوشی را برای ایشان در عرصه هنر موسیقی و سنتور نوازی متصور گشت دارای مدرک کارشتاسی ارشد موسیقی میباشند و علاوه بر این پروژه هم اکنون در پروژه سیمرغ با آهنگسازی حمید متبسم و صدای همایون شجریان همکاری دارند .

صدای سازهای ابداعی استاد شجریان که همواره رنگ و بویی خاص و متفاوتی را به کنسرتهای استاد میدهد این بار نیز در این آلبوم گوشمان را نوازش میدهد . سازهایی چون شهنواز ، سبو و صراحی که هر یک از مقاطعی استفاده گردیده اند این آلبوم موسیقی را متفاوت تر می نمایانند . در مجموع ، به اعتقاد حقیر آهنگسازی ، نوازندگی و آواز این آلبوم نمره قابل قبولی را در مقایسه با سایر آلبومهای منتشر شده در طی ماههای اخیر دریافت میکند .

با این توصیف انتشار آلبوم چاووشی که در کنار نام آهنگساز بزرگ خود نامی از آوازه خوانی چون شجریان و ناظری نیست میتواند یک اتفاق مهم در موسیقی باشد ؛ و نوید بخش حرکتی نو در هنر موسیقی ایرانی گردد ، حرکتی که ثابت میکند نامهای بزرگ نقشی در زیبایی یک اثر ندارند و این زحمات هنرمند است که با تلاشهای شبانه روزی خود منجربه خلق اثری هنری میگردد ؛ این هنرمند خواه میتواند هنرمندی معروف ، محبوب و مردمی باشد و در پیشوند نامش واژه استاد را نقش بندد و خواه هنرمند جوانی که بی هیچ مزد و منتی و تنها برای هنر موسیقی با زحمات شبانه روزی اش اثری ماندگار برای موسیقی ایرانی خلق میکند ، هر دوی این هنرمندان برای خلق زیباتر یک اثر هنری تمام تلاش خود را خواهند کرد تا موسیقی دلخواه خود را تولید و عرضه نمایند .

بها دادن به هنرمندان جوان و خوش آتیه ای چون نام پوریا اخواص و اعتماد آهنگسازان بزرگ و ارزنده ای چون درخشانی به این جوانان ، نه تنها از ارزش کار هنری آهنگساز نمی کاهد که نام او را در تربیت و معرفی بسیاری از آنها به عرصه هنر موسیقی ایرانی بر سر زبانها جاری ساخته ومورد تحسین منتقدان و کارشناسان امر قرار میگیرد . کما اینکه همنشینی بزرگان موسیقی در کنار جوانان میتواند تلفیقی بسیار مفید و کارآمد برای هر دونسل موسیقی از شور جوانی و قدرت تجربه را پدید آورد . میتوان از حسین علیزاده و مجید درخشانی بعنوان پرچمداران این حرکت ارزشمند یاد کرد . حسین علیزاده با تاسیس گروه موسیقی هم آوایان و همنشینی در کنار هنرمندان جوان نام این جوانان و هنر آنها را بر سر زبانها جاری ساخت ، نیز مجید درخشانی با تاسیس گروههایی چون خورشید ، ماه ( گروهی با تعداد نوازندگان کوچکتر ) و شهناز و استفاده از جوانان مستعد در این گروهها به پرورش ذهن خلاق این هنرمندان جوان و کسب تجربه آنها بواسطه همنشینی در کنار استاد شجریان و مجید درخشانی و متعاقب آن مطرح گشتن نام این جوانان خدمت ارزشمند و ارزنده ای به موسیقی ایرانی نمود .

در آلبوم چاووشی پوریا اخواص پاسخ اعتماد مجید درخشانی را به خوبی داد و با اجرای زیبای خود هرچند کوتاه؛ ثابت نمود در عین جوانی اندوخته گرانباری از همنشینی با اساتیدی چون علیزاده و درخشانی ذخیره نموده است و بیهوده نیست که این هنرمند جوان به همراه خانم افسانه رثایی سالهاست عضو ثابت گروه هم آوایان بوده اند .

اگر چند در این یادداشت نگاهی داشتم به آلبوم چاووشی و بررسی مختصری از فعالیت هنری مجید درخشانی نمودم اما سعی نمودم تا با نگاهی بر فعالیتهای هنری خواننده جوان این آلبوم ایشان را به دوستداران هنر موسیقی ایرانی معرفی نمائیم ، معرفی هنرمندان جوان موسیقی اصیل ایرانی و شناساندن آنها به علاقه مندان موسیقی ، به اعتقاد نگارنده یکی از وظایفیست که بایستی موسیقی نویسان و اهالی قلم در دستور کار خود قرار دهند تا با معرفی این عزیزان ، علاقه مندان تمایل بیشتری به خرید آثار این هنرمندان داشته باشند و قطعا از این اعتماد و انتخاب خود متضرر نخواهند گشت . از این رو تصمیم بر آن گرفتم تا پوریا اخواص را به عنوان نخستین هنرمند جوان و البته آتیه دار موسیقی ایرانی به بهانه انتشار آخرین آلبومش معرفی نمایم ...

پوریا ،در مرداد ماه 1360 در خانواده ای هنرمند و هنر دوست دیده به جهان گشود ، قطعاً پدر هنرمند نقاش ، مینیاتوریست و خطاطش که احساس مالامال و لطیف اش از هنر زیبای آثار هنری اش است پیداست ، در تربیت پوریا و دیگر برادر هنرمندش پژهام ( نوازنده سازهای کوبه ای که با اساتید بزرگ بسیاری همکاری داشته اند ، اوهم اکنون ساکن سن فرانسیسکو است ) بی تاثیر نبوده است .


تاکنون شش آلبوم از با صدای پوریا اخواص منتشر و به عرصه موسیقی عرضه گشته اند : " قدر یــار " باهمراهی گروه صنم و آهنگسازی امیر عباس ستایشگر ، " سرود گل " به همراه گروه هم آوایان و آهنگسازی حسین علیزاده ، در شهریور سال 1386 گروه هم آوایان و حسین علیزاده همین آلبوم را در کنسرت خود در تالار وزارت کشور اجرا نمودندکه به دلیل وجود صدای زن ( خانم افسانه رثایی ) و هم آوایی با صدای پوریا اخواص در این آلبوم ؛ در کمال تاسف این اثر زیبا که در دوره انتشار خود یکی از زیباترین آلبومهای موسیقی بوده است در داخل کشور مجوز انتشار نگرفت و در پاریس توسط انتشارات Ba Music در پاریس منتشر گردید ، " زیر تیغ " باهمراهی هم آوایان و آهنگسازی حسین علیزاده ، ضبط موسیقی تئاتر رودکی به آهنگسازی مجید درخشانی ، " ای سرخوشان " با آهنگسازی جهانبخش رستمی و " چاووشی " با آهنگسازی مجید درخشانی،

را میتوان از مجموعه فعالیتهای پوریا اخواص در طی سالها فعالیتش در زمینه آواز در موسیقی ایرانی که در قالب آلبوم منتشر گشته نام برد . او علاوه بر انتشار آلبومهای موسیقی ذکر شده کنسرتهای متعددی نیز در کشورهای مختلف دنیا از جمله ژاپن ، چین ، روسیه ، باکو ، هلند ، آلمان ، فرانسه ، بلژیک ، کانادا ، کالیفرنیا ، نیویورک ، واشنگتن و بسیاری شهرها و کشورهای دیگر با همراهی گروه هم آوایان به سرپرستی حسین علیزاده ،و یاخورشید به سرپرستی مجید درخشانی برگزار نموده است که تعداد قابل توجه برگزاری این کنسرتها و برنامه های موسیقی نشان از تسلط وی بر آوازدارد نکته قابل ذکر آنکه در برخی از کنسرتهای متعددی که برگزار نموده است در کنار آواز خوانی به نوازندگی ساز قیچک نیز پرداخته است . در کارنامه هنری پوریا اخواص آواز خوانی برای موسیقی دو سریال تلویزیونی زیر تیغ و درچشم باد با آهنگسازی استاد حسین علیزاده نیز مشاهده پوریا اخواص و استاد هوشنگ ابتهاج میگردد . همکاری با اساتید مطرح موسیقی ایرانی و تلمذ از محضر آنان هم اکنون از پوریا اخواص خواننده ای با صدای پخته ساخته است که در اوج جوانی اش کوله باری از تجربه را اندوخته تا با امید به آنکه در آینده نام او و سایر هنرمندان جوان مان در کنار نام سایر بزرگان هنر ایران زمین نقش بندد. او اگرچند جوان است و در آستانه شهرت ، اما تا کنون اجازه نداده تا غرور کاذب ناشی از شهرت دامنگیرش گردد . اطمینان دارم همین خصایص نیکو در او ، موفقیت اش در هنر و شهرت و رسیدن به اوج محبوبیت هنری اش را تسریع خواهد کرد ...
منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 دی 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

*
*

تیتر غلط اندازی زدین

اول که دیدم گفتم مجید درخشانی چه ربطی به محسن چاوشی داره

شاید این مطلب به خاطر نوع تیترش جز مطالب پر بیننده بشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

با دروود
به نظرم ستایش این هنرمند جوان را کمی بیش از حد معمول و سخاوتمندانه تر نوشته اید. گرچه با خواندن این نوشته مخاطب به شنیدن صدا و به دنبال آن تهیه این اثر تشویق می شود اما در عین حال برای جوانی خوش آتیه چون ایشان کمی هم جنبه ی انتقاد را فراموش نکنید . با این کار مخاطب اثر کم نمی شود و تهیه کنندگان هم به منافع خود خواهند رسید

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

عکس حسین علیزاده را برای چی گذاشتید روی اثری که مجید درخشانی روی آن زحمت کشیده؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

واقعاً که موسیقی‌شناسی‌تان بسیار عالی است. مجید درخشانی خالق و بانی اصلی این اثر٬ را کنار گذاشته‌اید و پوریا اخواص (خواننده) و حسین علیزاده (؟!) را در عکس کار کرده‌اید.
جای تأسف دارد.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سرود گل با همخوانی هاست که زیباست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

سلام
به نظرتان اگر مدارج ترقی به ترتیب طی شود و ما یک شبه کسی را بزرگ و یا کوچک نکنیم هم برای هنرمند بهتر خواهد بود و هم برای طرفداران وی؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

اتفاقا هومن جان من با نظر شما مخالفم
سرود گل به نظر من یکی از زیباترین کارهای پوریا اخواص بود .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

پوریا اخواص در "سرود گل"، اصلن دل‌نشین نخواند...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

کار اخواص در سرود گل حرف نداره

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

پوریا اخواص صدای خوبی نداره

نه جنس صداش زیباس و نه قدرت صداش بالاس .

صرف دانستن دستگاه و ردیف که کسی رو خواننده نمی کنه .

در همون کار سرود گل شما نگاه کنید هرجا صدای ایشون میاد کار زیباییش رو از دست میده . در تصنیف آستان جانان یا در تصنیف ساقیان سرمست از کار آمدند
اما در تصنیف گلهای از سرما کبود که اثری از صدای ایشون نیست آدم زیبایی کار آهنگساز رو کاملا حس میکنه .

ایشون در اولین اجرای ارکستر ملی به رهبری آقای کیارس هم حضور داشتند که واقعا انتخاب ایشون واسه ارکستری با اون حجم صدا جای تعجب داشت که البته از عهده اجرا هم به خوبی بر نیومدتد .

در ضمن کار چاووشی هم یک کار 80 % تکراری بود . بسیاری از اشعار این آلبوم با همین دکلمه مرحوم اخوان ثالث را در کار قاصدک آقای درخشانی شنیده بودیم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

به هنرمند جوان پوریا اخواص افتخار می کنم و ایشان صدای بسیار قدرتمند و زیبایی دارند وضمنن دوست گرامی خانوم سارا یا هر اسم دیگری که با پوریا اخواص و هنر این جوان نازنین و با اخلاق خصومت شخصی داری این رو بدون که شما نمیتونی سلیقه استاد علیزاده و سلیقه ی استاد درخشانی رو
رد کنی همچنین شورای فنی ارکستر ملی رو

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «چاووشی» تلفیقی از شور جوانی و تجربه | موسیقی ما