برنامه یاد بعضی نفرات
 
مجید کیانی و جلیل شهناز برگزیدگان فرهنگستان هنر شدند
در مراسم تقدیر از برگزیدگان‌ فرهنگستان‌؛
مجید کیانی و جلیل شهناز برگزیدگان فرهنگستان هنر شدند
موسیقی ما - عبدالمجید کیانی هندی و استاد جلیل شهناز از هنرمندان موسیقی به عنوان برگزیدهٔ فرهنگستان هنر معرفی و تجلیل شدند. در مراسم تقدیر از برگزیدگان‌فرهنگستان‌ها که‌عصر امروز ـ ۳ دی ماه ـ با حضور محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور کشورمان ـ در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به تعدادی از استادان نشان دولتی اعطا شد.

از فرهنگستان هنراساتید موسیقی، مجید کیانی و جلیل شهناز معرفی شدند.

در هنگام اهدای نشان این دو هنرمند حضور نداشتند که طبق اعلام، جلیل شهناز به دلیل کسالت، امکان حضور در این مراسم را نداشته است.

عبدالمجید کیانی هندی معروف به مجید کیانی متولد ۱۳۲۰ تهران و نوازندهٔ سنتور و از استادان موسیقی ایرانی است.

او ردیف سنتور ابوالحسن صبا و قطعات علینقی وزیری و روح‌الله خالقی را به مدت چهار سال در هنرستان آزاد موسیقی ملی فراگرفت، سپس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران قسمتی از ردیف میرزاعبدالله را نزد داریوش صفوت و نورعلی خان برومند آموخت و برای مدت چهار سال دیگر نزد برومند مابقی ردیف میرزاعبدالله و همچنین شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی را فراگرفت.

کیانی در ادامه به مدت دو سال نزد عبدالله دوامی برای آموختن ردیف آوازی و همچنین چگونگی اجرای موسیقی ایرانی تحصیل کرد و بعد از آن برای سه سال در دانشگاه سوربن پاریس نزد تران وانکه در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل کرد.

مدیریت گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹، تدریس درس ردیف موسیقی ایران در دانشگاه تهران به‌مدت ۲۳ سال، مدیریت مرکز حفظ و پژوهش موسیقی ایران و ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر در کارنامهٔ این هنرمند ثبت شده است.

کتاب هفت دستگاه موسیقی ایران، آلبوم هفت دستگاه موسیقی ایران (ردیف میرزاعبدالله، تنظیم برای سنتور، ضربی‌های حبیب سماعی، گذری بر شیوه سنتورنوازی حبیب سماعی، آثار حبیب سماعی، شناخت موسیقی ۱ و ۲ و ۳ شناخت موسیقی ۱: نوا (نگرشی برغم در موسیقی ایران) ۲- سید حسین طاهرزاده ۳- حبیب سماعی، بررسی سه شیوه هنر تک‌نوازی، آموزش سنتور روش ردیف نوازی و... از جمله آثار منتشر شدهٔ این پژوهشگر موسیقی و نوازندهٔ سنتور به‌شمار می‌رود.

*********

استاد جلیل شهناز (زادهٔ سال ۱۳۰۰ در اصفهان)، از بزرگ‌ترین و سرشناسترین نوازندگان تار و سه‌تار سدهٔ اخیر در ایران است.

این هنرمند با استفاده از تکنیک‌های برجسته در شیوه تارنوازی، توانست بسیاری از ردیف‌های موسیقی سنتی ایران را با ساز تار بنوازد که از آن جمله، نواختن در مایه دشتی و دشتستانی است که بسیار با ارزش است.

می‌گویند؛ شهناز از سال ۱۳۲۴ به تهران آمد و از‌‌ همان ابتدا با رادیو تهران همکاری کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به‌عنوان تک‌نواز شرکت داشت.

به اذعان کار‌شناسان موسیقی، اوج درخشش شهناز از سال ۱۳۳۶ شروع شد؛‌‌ همان روز‌ها که برنامهٔ گل‌ها، به همت داوود پیرنیا طرح‌ریزی و در رادیو اجرا می‌شد. در این برنامه صدای ساز شهناز با صدای معروف‌ترین خواننده‌ها در می‌آمیخت.

در آرشیو رادیو ایران آثار او با همکاری خوانندگان بلند آوازه‌ای نظیر تاج اصفهانی، ادیب خوانساری و... موجود است و از کارهای مورد توجه وی، حدود شش ساعت نوار با همایون خرم است که به بیان جدیدی از ردیف در موسیقی ایرانی دست یافته‌اند.

از تکنیک‌های برجستهٔ شهناز به نواختن در مایهٔ دشتی و دشتستانی و بسیاری از ردیف‌های موسیقی ایرانی که شهناز قادر است با تار بنوازد، می‌توان اشاره کرد.

مصطفی الموتی که شهناز را استاد مسلم تار ایران می‌داند، می‌گوید: «یکی از هنرمندانی که هنگام اقامت در ایران شناختم، جلیل شهناز بودم. وی که در میان هنرمندان از احترام خاصی برخوردار است، به علت داشتن صفات ممتاز اخلاقی در هر مجمع و محفلی که شرکت می‌کرد، توجه و احترام همگان را جلب می‌کرد و شاگردان زیادی نیز تعلیم داده بود.

بداهه‌نوازی‌های شهناز در تاریخ موسیقی ایران بی‌نظیر و همواره زبان‌زد بوده است. این پختگی تسلط او بر حالت‌ها و فضاهای موسیقی ایرانی را حتا می‌توان در اجراهای دوره جوانی‌اش دید که نشان‌دهندهٔ نبوغ اوست.»

استاد جلیل شهناز که این روز‌ها در بستر بیماری است در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد، همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳ مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به این هنرمند اهدا شد.
منبع: 
ایسنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 دی 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:52

دوستان جوان عزیز تر از جان فقط کافیست یک بار برای شنیدن بداهه نوازی استاد وقت بگذارید و دل به حرکت ملودی ها و نغمه های دل انگیز موسیقی شهناز بدهید شک ندارم که لذت خواهید برد همچنین آرامش و صلابت مضرابهای استاد کیانی هم برای سنتور نوازان درس بزرگی است

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مجید کیانی و جلیل شهناز برگزیدگان فرهنگستان هنر شدند | موسیقی ما