برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب‌های زیبای ارکستر‌های ملی ایرانی
گزارش‌هایی از اجراهای ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی مهرنوازان؛
شب‌های زیبای ارکستر‌های ملی ایرانی
موسیقی ما - شب‌های گذشته دو گروه از بهترین نوازندگان و هنرمندان موسیقی ایران تحت عنوان ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی مهرنوازان در دو نقطه مختلف شهر تهران روی صحنه رفتند. نوای دلنشین خاطره‌انگیز «دلشدگان» و «گلچهره» با صدای محمد معتمدی، طنین «ای ایران» با صدای سالار عقیلی و ارکستری که فرهاد فخرالدینی رهبری‌اش می‌کرد، صدای ساز کیوان ساکت و در آخر هموازی استاد علیزاده با ارکستر ملی به رهبری بردیا کیارس در قطعه «ترکمن» دل هر عاشق موسیقی‌ای را با خود می‌برد. اتفاق زیبا را به فال نیک می‌گیریم و با تداوم چنین شب‌هایی گزارش‌هایی از این اجرا ها را با هم می‌خوانیم:

  • خاطره «دلشدگان» در تالار وحدت زنده شد
تالار وحدت شامگاه گذشته 28 مهرماه‌، باز هم مملو از جمعيت بود؛ علاقه‌منداني كه آمده بودند تا شبي ديگر اين بار با صداي محمد معتمدي شاهد هنرنمايي اركستر ملي ايران باشند.ساعت 21:30 بود كه 76 نوازنده بر صحنه حاضر شدند و سازهاي خود را براي اجراي برگزيده آثار حسين عليزاده كوك كردند و مخاطبان با تشويق‌هايشان كيارس را به صحنه فراخواندند.

با حركت چوبدستي كوچك برديا كيارس‌، ويولن‌ها به صدا درآمدند و خوب از پس همراهي با تارها بر آمدند‌، تا معتمدي با كلامي از فريدون مشيري از «دلشدگان» بخواند:

«ما دلشدگان خسرو شيرين پناهيم
ما از دو جهان غير تو اي عشق نخواهيم
...»

پس از اجراي اين قطعه كيارس دستان معتمدي را به گرمي فشرد و او را به بيرون از صحنه هدايت كرد.

اين بار تنها ضرب پنج تنبك به گوش مي‌رسيد. كيارس پس از اينكه نت‌هايش را ورق زد،‌ تنبك‌ها را با آرشه‌ها هم صدا كرد تا قطعه‌ي «سواران دشت اميد» به گوش برسد. عليزاده پيش از اين گفته بود اين قطعه را در سال 54 ساخته است . اينك وقت آن رسيده بود كه معتمدي دوباره پا به صحنه گذارد و به آرامي از «اميد عشق» بگويد:

«مشد اين عاشق سرگشته صبور
مشد اين مرغك پربسته رها
ره اين چاره ندانم به خدا
..»

پس از پايان اين قطعه با تسلط نواي آرام ويولن‌ها بر فضا قطعه‌ي بي‌كلام نغمه‌ي دشتي توسط اعضاي اركستر نواخته شد.

«از ياد رفته» با شعري از سعدي پنجمين قطعه‌اي بود كه با صداي معتمدي شنيده شد:
«چنان در قيد مهرت پايبندم
كه گويي آهوي سر در كمندم
گهي بر درد بي درمان بگريم
گهي بر حال بي سامان بخندم
...»

و با به اوج رسيدن صداي سازها،

«...
نه مجنونم كه دل بردارم از او
من اندرعاقلي بيهوده پندم
... »

با تشويق‌هاي بي‌وقفه‌ي مخاطبان كيارس اين بار نت‌هايش را براي اجراي قطعه‌ «گل چهره» مرور كرد. و معتمدي اين گونه خواند:

«مرنجان دل را خدا را
رها كن غمت را رها كن...»

تنفسي 15 دقيقه‌اي مقدمه‌اي براي نواختن قطعه‌ي بي كلام چهارگاه (طلوع) بود كه دقايقي به آرامي سپري شد.

با ورود دوباره‌ي معتمدي بر صحنه سازها براي اجراي قطعه‌ي «راز نو» كوك شدند.

«پرده بگردان و بزن ساز تو
هين كه رسيد از فلك آواز تو
...»

اما «بي‌همگان به سر شود‌، بي تو به سر نمي‌شود» مولوي با به اوج رسيدن صداي سازها نواخته شد. و به فرمان كيارس همه‌ي‌ نوازندگان از جا برخاستند و مورد تشويق حاضران قرار گرفتند.سپس كيارس لحظاتي از صحنه خارج شد‌ و اين بار با حسين عليزاده به صحنه بازگشت.با برخاستن تماشاگران و تشويق‌هاي بي‌وقفه تالار وحدت براي لحظاتي شوري متفاوت به خود گرفت.به سرعت صندلي كوچكي براي عليزاده بر صحنه جاي گرفت تا عليزاده سه‌تارش را به دست گيرد و قطعه‌ي «تركمن» را كه در سال 66 ساخته براي حاضران بنوازد.

عليزاده مثل هميشه اين قطعه را نواخت و با استقبال پرشور مخاطبان اولين شب از اجراي اركستر ملي ايران پايان گرفت.

كيارس در يادداشتي براي حسين عليزاده آورده است:«با حضورش در هنرستان،‌ عشق و همبستگي را به ارمغان آورد؛ به شور و حالي رسيده بوديم كه پنجشنبه ها بعد از تمرين اركستر در و ديوار و در حياط و صندلي‌هاي هنرستان را رنگ مي‌كرديم تا اين شور و حال ظاهر هنرستان را هم شامل شود. بعد از سال‌ها باز هم آن شور و عشق و همبستگي در جمع ما با حضورش اتفاق افتاد و اين فرصت بي‌تكرار عشق است كه در قلب و دست‌هايمان موج مي‌زند.»

اركستر ملي ايران 30 مهرماه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد به صحنه مي‌رود.


  • فرهاد فخرالدینی و بار دیگر اجرای «ای ایران»
ارکستر ملی مهرنوزان نیز به رهبری فرهاد فخرالدینی روز‌های 26 تا 28 مهر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه رفت. در این کنسرت که اولین اجرای فرهاد فخرالدینی پس از دو سال و اندی سکوت محسوب می شد سالار عقیلی به عنوان خواننده و همچنین کیوان ساکت به عنوان سولیست تار ارکستر مهرنوازان را همراهی می کردند.

ارکستر مهرنوازان در این اجرا کار خود را با اجرای قطعه"شور آفرین" اثر علی اکبر قربانی آغاز کرد تا همچنان همراهی یاران و شاگردان سابق فخرالدینی در کنارش ملموس به نظر برسد.

در ادامه این برنامه که تعداد قطعات بخش اول آن زیاد به نظر می رسید قطعاتی چون "آتش عشق (از فریدون حافظی)"، "باد بان کاغذی (از محسن حسینی)"، "با شباهنگ (اثر مازیار حیدری)"، "افسوس (از کیوان ساکت)"، "شب (از منصور نریمان)"، "راپسودی چهارگاه (از کیوان ساکت)" و "خوشه چین (از روح الله خالقی)" اجرا شد.
با اجرا شدن قطعات با کلام یکبار دیگر ضعف سیستم صوتی و در برخی موارد نیز صدابرداری بیشتر به چشم می آمد؛ به طوری که برای مثال در زمان اجرای خواننده، صدای او تمام حجم صدایی که توسط ارکستر بزرگ مهرنوازان تولید می شد را تحت تاثیر قرار می داد و در برخی موارد حتی صدای ارکستر دیگر شنیده نمی شد.
پایان بخش قطعات این بخش نیز به اجرای "دختر کولی" که ملودی آن از عباس شاپوری و تنظیم برای اکستر توسط شهرام توکلی بر روی شعری از معینی کرمانشاهی ساخته شده بود اجرا شد.

بخش دوم برنامه نیز پس از تنفسی 20 دقیقه ای با اجرای قطعه "حالا چرا؟" از روح الله خالقی آغاز شد که اجرای این قطعه با تشویق های مداوم حاضران در سالن مواجه شد.

در ادامه نیز قطعات "دگر چه خواهی (از حبیب الله بدیعی)"، "قسمت اول کنسرتو تار (از فرهاد فخرالدینی)"، "یک خانه پر زمستان (از کیوان ساکت)"، "گیسو (از فریدون حافظی)" و "خاک مهر آیین (از علی اکبر قربانی)" اجرا شد.

تشویق های ممتد حاضران در سالن باعث شد فرهاد فخرالدینی یکبار دیگر پس از دو سال و اندی قطعه " ای ایران" را با همخوانی مردم اجرا کند تا یاد و خاطره اجراهای ارکستر ملی در زمان رهبری اش را تداعی کند.
ارکستر مهرنوازان با اصرار مردم بر اجرای یک قطعه دیگر علاوه بر" ای ایران"، این بار "دختر کولی" را اجرا کرد.
منبع: 
موسیقی ما + ایسنا + پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران
تاریخ انتشار : شنبه 30 مهر 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

خوش صداترین ارکستر فعلی ایران ارکستر موسیقی ملی ایران است. درود بر این گروه جوان و حرفه ای ارکستر ملی . اجرای ارکستر ملی در شب دوم در تالار وحدت واقعا در حد جهانی بود و سطح اجرا بالاتر از آنچه قبلا در ایران اجرا شده . درود بر شما جوانان ایرانی.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

اجرای چهارشنبه شب ارکستر مهرنوازن را بودم .

اجرا بسیار عالی بود . جناب فخرالدینی واقعا با انرژی بودند. سالار عقیلی واقعا آماده بود و در همه قطعات واقعا با انرژی خواند . کیوان ساکت نیز در قطعه یک خانه پر زمستان کولاک کرده بود . ساز و آواز کیوان ساکت و سالار هم خیلی دلنشین بود .

..... و ای کاش که هنرمندان و اساتید قید سالن میلاد نمایشگاه رو بزنند چون صدا واقعا خوب نیست

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

من هم ارکستر ملی رو در تالار وحدت رفتم و دیدم و هم ارکستر مهرنوازان را در نمایشگاه بین المللی تهران.
واقعا و بدون اغراق باید عرض کنم که ارکستر ملی ایران که آقای کیارس رهبری میکرد خیلی خیلی بهتر از ارکستر مهرنوازان با رهبری آقای فخرالدینی بود . این را هم بگم که من یکی از علاقمندان شدید استاد فرهاد فخرالدینی عزیز هستم، اما آنچه من دیدم و از مردمی که بعد از 2 کنسرت از سالن خارج میشدم شنیدم ، ارکستر ملی ایران خیلی سطحشبهتر و چند سر و گردن بالاتر از ارکستر آقای فخرالدینی بود. به گمانم دوری 2 ساله آقای فخرالدینی باعث شد که کار بسیار ضعیفی را از ایشان ببینیم و در مقابل رهبری بردیا کیارس در ارکستر ملی را فوق العاده مدرن تر و مسلط تر دیدم .
چون بنده هر دو کنسرت را دیدم خواستم تحلیلم از این دو ارکستر را خدمتتون عرض کنم. با تشکر

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

ما همین امشب در برج میلاد بودیم و کار ارکستر ملی رو دیدیم. فوق العاده زیبا و عالــــــــــــــــــــــــــــــی بوووووووووود. جالب اینکه آقای فخرالدینی هم در سالن بود و با همراهی استاد علیزاده عزیـــز رفت بالای سن و ایشون هم صحبت کرد. خیلی لحظه با شکوهی بود . موزیک ما لطفا خبرتون رو کامل کنید یا گزارش جداگانه و مفصلی از حضور استاد فخرالدینی در کنار ارکستر ملی بعد از 2 سال منتشر کنید . من کنسرت مهرنوازان را ندیدم اما ارکستر ملی با رهبری بی نظیر بردیا کیارس و صدای فوق العاده محمد معتمدی بسیار بسیار زیبا و دلنشین بود.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

ارکستر مهرنوازان اصلا به دلم نچسبید. خوب نبود، عدم هماهنگی نوازنده ها و اجرای ضعبف کارها در حاشیه نام بزرگ فرهاد فخرالدینی قرار گرفته بود . کاش من هم میرفتم ارکستر ملی رو میدیدم، دوستم رفته بود ارکستر ملی در تالار وحدت و خیلی ازش تعریف میکنه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

من و خانواده ام که عاشق موسیقی اصیل ایرانی هستیم شب فراموش نشدنی را با ارکستر ملی سپری کردیم.بسیار زیبا و دلنشین بود به خصوص استاد علیزاده تمام نشدنی. از همه گروه ارکستر ملی و رهبر آن جناب بردیا کیارس و خواننده دوست داشتنی و خوش صدای ایران محمد معتمدی که فوق العاده بود اجراش تشکر میکنم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

اجرای ارکستر ملی در تالار وحدت بودم.خیلی قشنگ بود. گروه واقعا عالی هستند بچه های ارکستر ملی و خیلی خیلی هماهنگ و زیبا قطعات استاد علیزاده را نواختند.و چقدر زیبا میتواختند استاد علیزاده قطعه ترکمن را. ای کاش این کنسرت تمدید میشد ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

بسیار قشنگ بود ارکستر ملی.ما شب آخر در برج میلاد را دیدیم و بسیار لذت بردیم.رهبری پر از انرژی رهبر ارکستر و شور وحالی که نوازندگان جوان ارکستر داشتند در کنار تک نوازی استاد همیشه ماندگار ایران جناب علیزاده و همچنین حضور آقای فخرالدینی در سالن اجرای ارکستر لحظات فراموش نشدنی را رقم زد. از صدای عالی محمد معتمدی هم نباید بگذریم.
انقدر این اجرا قشنگ بود که مردم در پایان حاضر نبودند از سالن خارج شوند و با تشویق ممتد خود باعث شدند 2 بار دیگر بردیا کیارس به روی سن بیاد و 2 قطعه اضافی را نیز اجرا کنند. در حالی که معمولا این کار 1 بار انجام میشود. ممنون از همه اعضای ارکستر ملی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

من در اجرای پنج شنبه ارکستر ملی حضور داشتم. اینقدر خوب و لذت بخش بود که با سختی فراوان بلیط شنبه رو هم تونستم پیدا کنم برای برج میلاد.واقعا اجراشون در برج میلاد باشکوه بود.خیلی خوشحالم که مجددا اجراشون رو دیدم.تک تک اعضا گروه مسلط و اجراشون عالی.آفرین بر همه اعضا ارکستر و زنده باد محمد معتمدی با اون صدای دلنشینش.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

واقعا موسیقی ما دیگه داری نامردی میکنی
اگه کنسرته یکی از این صدا افکتی ها بود همون روز 8تا گزارش تصویری ازش میذاشتی ولی تو 2تا کنسرت نصف مفاخر موسیقی ایران روی صحنه رفتن و بعد از یه ماه هنوز 10 تا عکس درست حسابی ازش نذاشتی
من کنسرت برج میلادو بودم وعشق کردم
کارشون عالی بود
مخصوصا استاد علیزاده

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

mogaisie in 2 orcester dorost nist yeki ba 2 sal tamrin va 76 navazandeh va yeki ba 43 navazandeh va 2 mah tamrin

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

من یکی از بازدیدکنندگان همیشگی موزیک ما هستم اما واقعا یک انتقاد جدی دارم از شما . چرا از کنسرت ارکستر ملی که این همه طرفدار داشت و همه از اجرای فوق العاده و بی نظیر اون صحبت میکنند و حواشی جالبی هم مثل حضور استاد فخرالدینی در برج میلاد و تماشای ارکستر ملی داشت ، هیچ گزارش اختصاصی منتشر نکردید و دریغ از چند عکس حتی .
خیـــــــــــــــلی تو این زمینه کم کاری کردید و واقعا از این بابت متاسفم که موسیقی که نام عزیز ایران رو در خودش داره و ارکستر ملی ایران هست جایی برای شما در کنار انواع و اقسام خواننده های ... پاپ نداره . واقعا متاسفم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

این 16000 تاییدی که روی نظر قبلی من بعد از گذشت تنها 1 روز خورده نشون می ده که موسیقی ایران هنوز زنده است
این کنسرت که گذشت ولی خدا کنه تو کنسرتهای بعد "موسیقی ما" هم هوای موسیقی ملی ما رو داشته باشه!

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود شب‌های زیبای ارکستر‌های ملی ایرانی | موسیقی ما