برنامه یاد بعضی نفرات
 
فخرالدینی: هیچ‌کس مقصر نیست، خودم به ارکستر ملی برنگشتم
نشست خبری ارکستر موسیقی مهرنوازان برگزار شد
فخرالدینی: هیچ‌کس مقصر نیست، خودم به ارکستر ملی برنگشتم
موسیقی ما - نشست خبری ارکستر موسیقی مهرنوازان صبح امروز با حضور فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر، سالار عقیلی خواننده و سرپرست، کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و محمد‌حسین مقدس‌ تفرشی مدیر و تهیه کننده ارکستر در خانه هنرمندان برگزار شد.در ابتدای این نشست تفرشی مدیر ارکستر درخصوص پیدایش ارکستر مهرنوازان گفت: فروردین ماه امسال طی صحبتی با سالار عقیلی تصمیم به گردآوری یک ارکستر بزرگ کردیم به گونه‌ای که بحث تشکیل این ارکستر قبل از سفر سالار به مراکش مطرح و در همین حین مذاکراتی را با استاد فخرالدینی صورت دادیم.

وی ادامه داد: در طول سفر سالار عقیلی مقدمات ثبت ارکستر فراهم و پایه‌های اصلی آن شکل گرفت که البته در روند این جریانات، قطعات و رپرتوار تعیین و ملزومات ارکستر را جناب فخرالدینی به ما دیکته کردند.

  • تفرشی: زمان کنسرت ارکستر مهرنوازان از اول خردادماه تعیین شد
تهیه کننده ارکستر مهرنوازان افزود: از همان زمانی که مقدمات شکل‌گیری ارکستر انجام می‌شد دیگر موارد اجرایی از جمله تعیین تاریخ برگزاری کنسرت و اجاره سالن نیز انجام شد که بعد از صدور شماره ثبت ارکستر ، ما در خواست برگزاری کنسرت را کردیم.وی افزود: با اعلام ثبت ارکستر مهرنوازان در ارشاد، در تاریخ ۱ خرداد،سالن میلاد نمایشگاه را برای تاریخ‌های 26 تا 28 مهرماه رزو کردیم.

  • فخرالدینی: هرگز مقابل هنرمندان قرار نگرفته‌ام
فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر مهرنوازن در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از حضورش در جمع اهالی رسانه گفت: من در تمام طول زندگی هنری‌ام هرگز مقابل هنرمندان قرار نگرفتم و همیشه در کنارشان بودم که متأسفانه یک جور دیگر برداشت شده و در رسانه‌ها از دعوای دو ارکستر مهرنوازان و ملی صحبت می‌کنند که اصلا مقوله‌ای چون دعوا هیچ گاه در زندگی من مطرح نبوده است.

رهبر سابق ارکستر ملی گفت: من تمام زندگی‌ام را وقف تربیت هنرمندان کرده‌ام و نوازندگانی که هم‌اکنون در ارکستر ملی کنونی ساز می‌زنند فرزندان و نوه‌های من هستند و من هیچ‌گاه از هنرمندان ناراحت نبوده‌ام و شاید تنها گله‌ام از مسئولان بوده است.

این آهنگساز ادامه داد: موسیقی ما مشکلات فراوانی دارد که همه هنرمندان از شما اهالی رسانه انتظار دارند کمک‌شان کنید و موجبات دلسردی را برایشان فراهم نکنید.

فخرالدینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سؤالاتی که طی چند سال اخیر مطرح شده و بی‌پاسخ مانده، اظهار داشت: همیشه این سؤال مطرح بوده که ارکستر ملی از آثار دیگر آهنگسازان استفاده نمی‌کند و حتی درخواست آنها را نیز برای اجرای قطعاتشان رد می‌کنند که در این سوالات نام عزیزانی چون مشکاتیان و علیزاده نیز برده شده، که باید بگویم هرگز این اتفاق نیفتاده و هیچگاه چنین چیزی رخ نداده چرا که این دو نفر از دوستان و همکاران قدیمی من هستند و هر موقع کاری داشتند چه زمانی که رهبر ارکستر ملی رادیو تلویزیون و چه ارکستر ملی ارشاد بودم، برایشان انجام ‌دادم.

*فخرالدینی: هنرمند در برخی شرایط حاضر به فعالیت نیست

رهبر ارکستر مهرنوازان در خصوص کناره‌گیری خود از ارکستر ملی گفت: یک هنرمند در شرایطی به این نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند در صحنه ظاهر شود دو سال و اندی پیش نیر برای ما در شرایطی کنسرت گذاشته بودند که روی صحنه رفتن برایمان مقدور نبود.
وی ادامه داد:در آن زمان ارکستر ملی قصد داشت با کیوان ساکت و خوانندگی سینا سرلک کنسرتی را برگزار کند که متأسفانه زمان مناسبی نبود و مسئول وقت آن زمان نیز اصرار به برگزاری داشت که این الزام و اصرار من را ناراحت کرد که دیگر اجرا نکردیم .البته بعد از آن جریان کار‌ها قابل جبران بود اما متأسفانه اتفاقات دیگری افتاد که به عدم برگشتم مصمم‌تر شوم.

  • فخرالدینی: دوستان اصرار به بازگشتم به ارکستر ملی را داشتند اما من خودم برنگشتم
در خصوص عدم بازگشت خود به ارکستر ملی گفت: همه تلاش کردند که من به ارکستر برگردم اما من خود نمی‌خواستم برگردم و آنها هیچ تقصیری در این زمینه نداشتند.

  • فخرالدینی:نام ارکستر ملی را من تعیین کردم
فخرالدینی با بیان این که عنوان ارکستر ملی از سال 77 به وسیله بنده نامگذاری شده بیان داشت: من مؤسس ارکستر ملی بودم که با کمک دوستانم در مرکز موسیقی و معاونت هنری ارشاد آن را تشکیل دادم. هیچ ارکستری تا آن سال عنوان ملی را نداشت چرا که در سال 1302 ارکستر مدرسه عالی موسیقی توسط علی نقی وزیری، ارکستر انجمن موسیقی ایران توسط آقای خالقی و ارکستر رادیو تلویزیون ملی ایران تشکیل شده بود که من در سال 77 ارکستری را با عنوان موسیقی ملی تشکیل دادم که تا دو سال و اندی پیش فعال بود و هم‌اکنون با اعضای جوان‌تر و یک تعداد از نوازندگان سابق کار خود را آغاز کرده است.

  • فخرالدینی: ارکستر مهرنوازان کاملا حرفه‌ای است
وی ادامه داد: ارکستر مهرنوازان نمونه و کاملا حرفه‌ای است و کسانیکه سمت استادی نسبت به بچه‌های ارکستر ملی دارند در این ارکستر حضور دارند و می‌توانم بگویم که اعضای این کنسرت همگی اعضای اصلی ارکستر ملی دو سال پیش است.

  • ساکت:مهرنوازان موسیقی ملی را شایسته تر به دنیا عرضه می‌کند
در ادامه این نشست کیوان ساکت سولیست تار ارکستر مهرنوازان نیز گفت: جمع شدن این تعداد نوازنده را در قالب ارکستر مهرنوازان را به فال نیک می‌گیرم و مطمئن هستم که با این کنسرت تأثیری در نسل جوان جامعه ایجاد خواهیم کرد و موانعی که سر راه رشد موسیقی وجود دارد کنار می‌رود و می‌توانیم موسیقی ملی را در سطح شایسته‌تر به دنیا عرضه کنیم.

این آهنگساز با اشاره به حضور سالار عقیلی به عنوان خواننده در ارکستر مهرنوازان گفت: وقتی با سالار عقیلی به روی صحنه هستم خیالم از بابت همه چیز راحت است این مسئله درباره آقای ساکت هم صدق می‌کند و من خوشحالم که با این دوستان به روی صحنه می‌روم.

  • احتمال حضور خوانندگان غیر ایرانی با ارکستر مهرنوازان
رهبر ارکستر مهرنوازان با اشاره به حضور دیگر خوانندگان موسیقی در این ارکستر بیان داشت:با ادامه فعالیت‌های ارکستر قطعا خواست باطنی سالار عقیلی نیز اجرای همه قطعات به خوانندگی خودش نخواهد بود و در آِینده تصمیم خواهیم داشت از خوانندگان دیگر استفاده کنیم حتی احتمال حضور خوانندگان دیگر کشورها نیز در ارکستر ما وجود دارد .

وی افزود: امیدوار هستم این بار نیز با کمک دوستان چهره‌های جوان را به عرصه موسیقی معرفی کنیم.

  • سالار عقیلی: قرار نیست من خواننده تمامی اجراهای ارکستر باشم
در ادامه این نشست سالار عقیلی با بیان اینکه ارکستر ملی متعلق به ملت است اظهار داشت: این ارکستر ملک شخصی من نیست و قرار نیست من در تمام اجراها با آن بخوانم پس در اجراهای بعدی از خواننده‌های دیگر نیز بهره خواهیم برد.

  • فخرالدینی: موازی کاری اجرایی از رپرتوار موجود، از سوی ارکستر ملی خواهد بود
فرهاد فخرالدینی نیز با اشاره به رپرتوار اجرایی در این کنسرت گفت: با توجه به رپرتواری که من در دفتر موسیقی با کمک دوستانم جمع‌آوری کردم ،یک آرشیو با ارزش را بوجود آوردم و اگر کار موازی بخواهد با ارکستر ملی صورت بگیرد بوسیله آن ارکستر و با کمک از آن آرشیوی که من تهیه کردم خواهد بود که البته من خوشحال هستم و با آرشیو 200 قطعه‌ای که نسخه اصلی آن در دست من است ما این کنسرت را نیز به روی صحنه خواهیم برد.

وی افزود: در این اجرا 7 قطعه جدید در کنار 8 قطعه از آثار آرشیو گذشته را اجرا خواهیم کرد که از این میان سه قطعه از ساخته‌های کیوان ساکت است.

  • عقیلی: همزمانی اجرای ارکستر مهرنوازان و ملی هیچ اشکالی ندارد
سالار عقیلی با اشاره به همزمانی این اجرا با ارکستر ملی گفت: متأسفانه در این سالها موسیقی آنطور که باید و شاید در میان مردم جا نیفتاده چرا که تا چند سال گذشته تعداد کمی کنسرت برگزار می‌شد اما هم‌‌اکنون شاهد تعدد کنسرت‌ها هستیم .

وی ادامه داد: به نظر من هم‌زمانی اجرای ارکستر ملی و مهرنوازان هیچ اشکالی ندارد .من نمی‌دانم چرا این دو ارکستر را روبروی هم قرار می دهند همه اعضای آنها از جمله بردیا کیارس از دوستان من هستند و ما فقط شب آخر اجرایمان با آنها تداخل یافته است.

  • ساکت: سازبندی دو ارکستر متفاوت است
کیوان ساکت نیز در باره سازبندی دو ارکستر مهرنوازان و ملی گفت: ساز بندی دو ارکستر شبیه هم نیست و شکل قطعات و ارکستراسیون با آن شیوه‌ای مورد قبول اساتید گذشته بوده، صورت گرفته و من خوشحالم که در یک زمان مشخص این همه کنسرت برگزار می‌شود چرا که ما آنقدر کمبود اجرا و هنرمندان را در صحنه داریم که هر چقدر اجرا بیشتر شود اسباب خرسندی ما نیز فراهم می‌شود.

  • نوای موسیقی کردی در ارکستر مهرنوازان
در ادامه این نشست فرهاد فخرالدینی در خصوص استفاده از موسیقی محلی در اجرای ارکستر مهرنوازان گفت: ما در این اجرا قطعه یک خانه پرز مستان را با تنظیم خیلی خوب که دارای تم کردی است،اجرا خواهیم کرد که ویژگی‌های خود موسیقی کردستان در آن حفظ شده است.

  • تفرشی: اجرای ارکستر مهرنوازان منتشر می‌شود
در ادامه تفرشی مدیر ارکستر مهرنوازان در خصوص انتشار صوتی و تصویری این اجرا گفت: نیت من به جای گذاشتن یک مجموعه صوتی و تصویری از هنر فاخر و ملی ایران است. در ایام برگزاری کنسرت اجرا با کیفیت خوبی ضبط خواهد شد و ما این مجموعه را با رعایت حقوق خواننده‌، و نوازنده‌ها به صورت صوتی و تصویری منتشر خواهیم کرد.

  • مهرنوازان آثاری از خالقی، فخرالدینی، ساکت و ... را می‌نوازد
وی با اشاره به قطعات اجرایی این ارکستر گفت: شور آفرین از علی اکبر قربانی، آتش عشق از فریدون حافظی با شعر اسماعیل فرزانه و ارکستراسیون شهرام توکلی، بادبان کاغذی از محسن حسینی با شعر بیژن ارژن، با شباهنگ از مازیار حیدری بر روی شعری از فریدون مشیری، افسوس از ساخته‌های کیوان ساکت و با تک‌نوازی خود ایشان، راپسودی چهارگاه از کیوان ساکت، شب از منصور نریمان بر روی شعری از محمد سعید میرزایی با تنظیم ارکستراسیون شهرام توکلی، خوشه‌چین از روح‌الله خالقی با شعری از کریم فکور و ارکستراسیون شهرام توکلی، دختر کولی از عباس شاپوری با شعری از معینی کرمانشاهی با ارکستراسیون توکلی را در بخش اول و قطعاتی چون حالا چرا از ساخته‌های روح‌الله خالقی بر اساس شعری از شهریار با ارکستراسیون فرهاد فخرالدینی، دگر چه خواهی از حبیب‌الله بدیعی با شعری از نواب صفا و ارکستراسیون شهرام توکلی، کنسرتو تار از فرهاد فخرالدینی با تکنوازی کیوان ساکت، یک خانه پرز مستان از کیوان ساکت، گیسو از فریدون حافظی با شعری از میرناصر شریفی و ارکستراسیون فرهاد فخرالدینی و خاک مهر آئین از علی اکبر قربانی با شعری از اسماعیل فرزانه اجرا خواهد شد.

  • فخرالدینی: نسل جوان آثار گذشته را نشنیده‌اند
در ادامه این نشست فخرالدینی با اشاره به اجرای آثار قدیمی در ارکستر گفت: زمانیکه روح‌الله خالقی کارش را شروع کرد ساخته‌هایی از عارف و شیدا و قدما را اجرا می‌کرد که بدینوسیله نسل آن زمان با این آهنگسازان آشنا شدند اما بخشی از این آثار در زمانی اجرا شده‌اند که نسل جوان ما از آن بی‌اطلاع هستند.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا معمول است که یک آهنگ را چندین بار می‌نوازند ما هم‌اکنون نزدیک به 200 قطعه در آرشیو داریم که برای زمان حال حاضر تازگی دارد.

  • فخرالدینی: تلاش شده نوازندگان ارکستر مهرنوازان حقوق خوبی دریافت کنند
وی در خصوص دستمزد نوازندگان ارکستر مهرنوازان گفت: همیشه ارکستر ملی دستمزدهای کمی داشته و من در طول سال‌ها تلاش کردم که این دستمزدها را افزایش دهم آقای تفرشی نیز تا آنجا که می‌شده کوشش کردند که به هنرمندان عزیز دستمزد خوبی را پرداخت کنند ناگفته نماند که اعضای کنسرت کنونی برای پول نیامده‌اند.

این آهنگساز ادامه داد: همبستگی خاصی بین نوازندگان وجود دارد و همه با شور و شوق کارشان را انجام می‌دهند و علاقه‌ نوازنده‌ها موجبات دلگرمی من و دوستانم را فراهم کرده است.

تفرشی نیز در این باره گفت: زمانی که بحث دعوت از نوازنده‌ها صورت گرفت ما نتوانستیم در خدمت همه دوستان باشیم و با دعوتی که انجام شد 45 نفر از بهترین نوازنده‌ها را که هر کدام سمت استادی داشتند دعوت کردیم .

وی افزود: در این مدت تنها چیزی که از سوی نوازنده‌ها مطرح نشده بحث حقوق و پرداخت‌هاست که با توجه به دغدغه آقای فخرالدینی در این زمینه ما برای جلسات تمرین و شب‌های برگزاری کنسرت حقوقی برای نوازنده‌ها در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: این برنامه به صورت شخصی اداره می‌شود و ما هیچ اسپانسری برای آن نداشته‌ایم در صورتی که هزینه برگزار ما چیزی کمتر از ارکستر صدا و سیما و ارکستر ملی نیست.

  • اجرای ارکستر مهرنوازان در تهران و شهرستان‌ها
تهیه‌کننده ارکستر مهرنوازان در پایان این نشست با اشاره به برنامه‌های آتی ارکستر گفت: صلاح بر این است که ما اولین قدم‌مان را به سلامت برداریم. به عقیده من این ارکستر و اجرا کاملا پسند اهالی موسیقی قرار خواهد گرفت و ما برنامه‌ریزی‌هایی را برای بعد از محرم و صفر در تهران و نیز شهرستان‌ها و نیز برنامه‌های فصلی را در فضاهای باز شهرستان‌هایی که چنین امکانی را دارند برگزار خواهیم کرد.ما جدولی برای برنامه‌ها تعیین کرده‌ایم و این ارکستر به نیت یکی دو شب اجرا تشکیل نشده است.

ارکستر موسیقی مهرنوازان به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی سالار عقیلی 26 تا 28 مهرماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به روی صحنه می‌رود.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

ارکستر ملی ایران هم اکنون با رهبری بردیا کیارس و گروهی از بهترین نوازندگان ایران که فوق العاده پور شورتر و پر انرژی تر از نوازندگان گذشته هستند فعالیت میکنه و در کنسرت های شیراز و تهرانشان مورد تحسین تمامی اهل موسیقی قرار گرفته اند.
جناب آقای فخرالدینی لطفا نام این ارکستری که تشکیل داده اید را ملی نگذارید و من مطمئنم ارکستر ملی واقعی ایران چند سر و گردن بالاتر از ارکستر شما خواهد بود . این را خود نیز میدانید ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

اقای فخرالدینی شما بهتر از همگان میدانید که ارکستر ملی ایران با رهبری بردیا کیارس و نوازندگان بسیار خوبش خیلی قوی تر از ارکستری است که شما تشکیل داده اید . بنده همین امروز برای تهیه بلیط ارکستر ملی تماس گرفتم با مراکز فروش و جالب است بدانید که تمام بلیط های 2 شب اول ارکستر ملی در تالار وحدت به فروش رفته و حتی 1 بلیط هم نمانده و برای شب سوم در برج میلاد فقط تعداد محدودی ( کمتر از 20 بلیط ) باقی مانده که من هم مجبور شدم بلیط شب سوم را برای خود و خانواده ام خریداری کنم .
قبول کنید که دوران یک سری از کارها به پایان رسیده و بیاییم همگی به احترام ارکستر قوی ملی ایران کلاه از سر خود برداریم .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

درود
فکر نمی کنم پیش فروش شدن بلیط ها به معنای بد بودن کار استاد فخر الدین باشد
فخر الدین افتخار موسیقی ملی ما است

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود فخرالدینی: هیچ‌کس مقصر نیست، خودم به ارکستر ملی برنگشتم | موسیقی ما