برنامه یاد بعضی نفرات
 
ارکستر ملی راوی دلشدگان می‌شود
گزارش متنی و تصویری از نشست ارکستر ملی؛
ارکستر ملی راوی دلشدگان می‌شود
موسیقی ما -«حسین علیزاده» گفت:‌ من بارها از آقای فخر‌الدینی درخواست کردم که دست پدری بر سر ارکستر بکشند اما متأسفانه ایشان از نظر روحی و عاطفی صدمه دیده‌اند و به نظر من کسانی که این لطمه را به ایشان وارد کردند، باید جبران کنند.نشست خبری ارکستر موسیقی ملی صبح امروز با حضور حسین علیزاده آهنگساز و عضو شورای فنی ارکستر، محسن رجب‌پور مدیر اجرایی و بردیا کیارس رهبر ارکستر ملی در تالار وحدت برگزار شد.

  • برگزیده آثار علیزاده با تارنوازی این هنرمند اجرا می‌شود
در ابتدای این نشست محسن رجب‌پور در خصوص این کنسرت گفت: ارکستر موسیقی ملی ایران در اجرای خود در تاریخ 28 تا 30 مهرماه برگزیده‌‌ای از آثار حسین علیزاده را با تکنوازی تار ایشان اجرا خواهد کرد که دو شب اول این اجرا در تالار وحدت و شب آخر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تداخل اجرای ارکستر ملی و مهرنوازان به رهبری فرهاد فخرالدینی افزود: ما برای برنامه‌هایمان برنامه‌ریزی داریم و زمان این اجرا را از خردادماه که هنوز ارکستر مهرنوازان تشکیل نشده بود ، تعیین کردیم بر این اساس تداخل اجرایی این دو کنسرت از سوی ما صورت نگرفته است.
وی افزود: اگر اجراهای ارکستر ملی با اجراهای دیگر گروه‌ها همزمان شود مطمئن باشید که ما ابتدا اقدام کردیم چرا که ما از هم‌اکنون می‌دانیم که در بهار 90 چه برنامه‌ای برای ارکستر خواهیم داشت.

  • سازبندی مشابه ارکستر ملی و مهرنوازان بحث تداخل را پیش آورد
حسین علیزاده نیز در این باره گفت: شش ماه سال در ایران ایام سوگواری است و قطعا ما نمی‌‌توانیم در آن زمان اجراهایی را داشته باشیم اما به عقیده من با جمعیت ایران هر تعداد ارکستر بیشتری آغاز به کار کند و کنسرت‌های مختلفی داشته باشد به نفع جامعه هنری و مردم خواهد بود متأسفانه ما سالن‌های مناسبی برای اجرا نداریم تا بتوانیم کنسرت‌های متعددی در سطح شهر داشته باشیم و این در حالی است که کشورهای دیگر به دلیل تعدد کنسرت‌ها و داشتن سالن‌های مناسب در طول روز چندین اجرای صحنه‌ای را دارند.

این آهنگساز ادامه داد: تاکنون کنسرت‌های بسیاری با هم تداخل داشته‌اند اما از آنجایی که این دو ارکستر از نظر سازبندی مشابه هستند سؤالی مبنی بر همخوانی و تداخل دو اجرا پیش می‌آید.

این نوازنده تار افزود: حس و شوقی که در ارکستر ملی وجود دارد اتفاق خوبی است که در زمینه موسیقی پیش می‌آید چرا که شرایط اجرای موسیقی واقعا سخت است به گونه‌ای که برای مردم بسیاری از کشورها جای تعجب است که این همه کنسرت در تهران برگزار می‌شود.

موسیقی یک عنصر بسیار مهم در فرهنگ ایران است که مردم روز به روز از آن استقبال می‌کنند.

  • علیزاده: همیشه با عشق و احترام از فخرالدینی یاد کرده‌ام
حسین علیزاده درخصوص فرهاد فخر‌الدینی گفت: من طی این چند سالی که آقای فخرالدینی از صحنه دور بودند من با عشق و احترام از ایشان یاد کردم چرا که احترام هنرمندان بزرگ جز مرام و اعتقادات شخصی من است اما متأسفانه در ایران از این نکته همیشه فاصله می‌گیریم و نمی‌توانیم این درک را داشته باشیم که تعداد کنسرت‌های زیاد می‌تواند ایجاد یک رقابت سالم داشته باشد.

  • *لیزاده: مسئولان باید از فخرالدینی دلجویی کنند
وی ادامه داد: مسئله‌ای که باعث کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی از ارکستر ملی شد چیزی است که من به ایشان کاملا حق می‌دهم این هنرمند بزرگ 11 سال در ارشاد روابط اداری داشتند.

وی ادامه داد: متأسفانه چیزی که ما در ایران از آن رنج می‌بریم نداشتن دیالوگ است من بارها از فخر‌الدینی درخواست کردم که دست پدری بر سر ارکستر بکشند اما متأسفانه ایشان از نظر روحی و عاطفی صدمه دیدند که به نظر من کسانی که این لطمه را به ایشان وارد کردند، باید جبران کنند.

  • اجرای اولین کنسرت ارکستر ملی برای فخرالدینی
عضو شورای فنی ارکستر ملی اظهار داشت: ما قصد داشتیم اولین اجرای ارکستر ملی را به اجرای آثار ایشان اختصاص دهیم اما متأسفانه ایشان به خاطر دلخوری که داشتند نه جواب دوست و نه دشمن را دادند.

علیزاده با اشاره به بازگشت فرهاد فخرالدینی به عرصه موسیقی اظهار داشت: به عقیده من موزه و خانه موسیقی نقش بسیار مهمی برای بازگرداندن ایشان به صحنه داشته‌اند.

  • رجب پور:ارکستر ملی متعلق به شخص نیست
محسن رجب‌پور نیز در این باره افزود: روزی که تصمیم گرفته شد ارکستر ملی فعالیتش را انجام دهد بحث بر این بود که واژه ارکستر ملی یک واژه سازمانی است و متعلق به هیچ کسی نیست اگر در خصوص آقای فخرالدینی و بقیه اساتید در ارشاد صحبتی صورت گرفته ما در این نشست سعی کردیم جو را دوستانه برگزار کنیم.
وی افزود: اگر دوستان خبرنگار قصد دارند در باره روابط اداری ارشاد با فخر‌الدینی صحبت کنند باید با خود مسئولین ارشاد وارد مذاکره شوند.

  • برخی نوازندگان سعی در عدم شکل گیری دوباره این ارکستر داشتند
مدیر اجرایی ارکستر ملی در ادامه اظهار داشت: ما در زمان شکل‌گیری دوباره ارکستر ملی از تمام نوازنده‌ها برای حضور دعوت کردیم و اگر کسی در این ارکستر شرکت نکرده نباید به ما خرده‌ای گرفته شود چرا که ما نمی‌توانستیم لوکوموتیوی به اسم ارکستر ملی را به خاطر نیامدن چند نوازنده متوقف کنیم چون برخی نوازنده‌ها تصمیم به همکاری گرفتند و برخی نیز دوست نداشتند شرکت کنند البته ناگفته نماند که برخی دوستان با تصمیم قبلی به بنوازندگان سابق ارکستر اعلام کرده بودند که پیشنهاد ارکستر را نپذیرید تا ارکستر دوباره ملی تشکیل نشود.

  • علیزاده: مشکل فخرالدینی را مشکل خودم می‌دانم
در ادامه علیزاده نیز گفت: من از زمان تشکیل شدن دوباره ارکستر ملی تمایل داشتم که فرهاد فخرالدینی حضور داشته باشد چرا که من مشکل ایشان را مشکل خودم می‌دانم اما روزهای اول همه اعضای شورای فنی موافقت کردند که هوشنگ ظریف به عنوان پیشکسوت شورا با فخرالدینی وارد مذاکره شوند اما متأسفانه ایشان نیز پیشنهاد این بزرگوار را نپذیرفتند.

  • جدایی هنرمندان به موسیقی لطمه می‌زند
این نوازنده تار اظهار داشت: من معتقدم که هر بلایی که سر موسیقی ما می‌آید ماحصل جدایی ما هنرمندان از یکدیگر است که به نظرم خانه موسیقی در این زمینه باید حرکت‌های مثبت‌تری انجام دهد.

به نظر من مهم اجرای کنسرت و رهبری یک تعداد نوازنده ر توسط فرهاد فخرالدینی و بردیا کیارس نیست، بلکه مهم جنب و جوش هنری است که در جامعه شکل گرفته است.

  • معتمدی از سوی شورای فنی به عنوان خواننده ارکستر انتخاب شد
در ادامه این نشست بردیا کیارس رهبر ارکستر ملی درخصوص حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده در رپرتوار کنونی ارکستر ملی گفت: ایشان جزء یک از خوانندگان بسیار خوب و جوان کشورمان هستند و از آنجایی که ارکستر ملی قصد دارد با خوانندگان پرقابلیت اجرا داشته باشد معتمدی از سوی شورای فنی برای این اجرا انتخاب شده است.

علیزاده نیز در این باره گفت: علیرضا قربانی تاکنون همکاری‌های خوبی را با ارکستر ملی داشته ولی نمی‌توان تمام اجراها را با ایشان به صحنه ببریم چرا که هدف ارکستر جوان پروری است و قصد داریم خواننده‌های ارکستر زیاد باشند. مشکل موسیقی محدودیت صدا و خوانندگی است و چه بهتر که ما در ارکسترمان صداهای مختلف را داشته باشیم.

  • بهزاد عبدی آثار علیزاده را برای ارکستر تنظیم کرده است
بردیا کیارس در ادامه افزود: بعد از آخرین اجرای ما در برج میلاد، ارکستر ملی به تعطیلات تابستانی رفت و با آغاز دوباره فعالیتش به واسطه نبودن من در ایران میلاد عمرانلو به عنوان دستیار رهبر فعالیت‌های ارکستر را آغاز و بهزاد عبدی نیز آثار حسین علیزاده را برای ارکستر ملی تنظیم کردند از امروز نیز به صورت مداوم تمرینات در تالار وحدت برگزار می‌شود.

  • ارکستر ملی راوی دلشدگان می‌شود

در ادامه این نشست حسین علیزاده با اشاره به آثار اجرایی خود در این کنسرت گفت: قطعات من از 30 سال پیش تا به امروز با تنظیم خودم اجرا شده اما به خاطر جوان بودن ارکستر و تنوع بیشتر بهزاد عبدی این قطعات را مجددا برای ارکستر آماده کرده‌اند که شامل قطعات آوازی با کلام و سازی هستند.

وی افزود: قطعات سازی همچون کاروان دشت امید برای 6 تنبک و ارکستر، چهارگاه در موسیقی فیلم دلشدگان با عنوان ضیافت، نغمه دشتی و ترکمن و در بخش آوازی نیز گلچهره، دلشدگان، بی‌تو به سر نمی‌شود و راز نو را اجرا خواهیم کرد.

این نوازنده تار ادامه داد: قطعات بیشتر از جنبه خاطره‌انگیز بودنشان انتخاب شده‌اند.

  • علیزاده: شورای فنی کمبود ندارد آثارش با ارکستر اجرا شود
این نوازنده تار در پاسخ به سوالی درباره اجرای دوباره آثار شورای فنی با ارکستر ملی گفت: اگر شورای فنی درخواست اجرای آثار خودشان یا هر آثار دیگری را داشته باشد این کار باید عملی شود به گونه‌ای که ما در اولین اجرا از فخرالدینی دعوت کردیم که آثارشان اجرا شود .

وی ادامه داد: ما کمبود این را نداریم که آثارمان در ارکستر ملی اجرا شود من برای شورای فنی حتی یک ریال نیز از ارشاد دستمزد نمی‌گیرم چه برسد برای اجرای آثارمان در این ارکستر.

علیزاده ادامه داد: تهیه آثار برای ارکستر ملی خیلی سخت‌‌تر از ارکستر سمفونیک است آقای فخرالدینی 11 سال رپرتوار خوبی را برای ارکستر پدید آوردند و ارکستر ملی هم‌اکنون ارکستر نسل امروز است که نگاه نویی به موسیقی ملی ایران دارد.

علیزاده اظهار داشت: ما باید نگاه نو به کل موسیقی ایران داشته باشیم و فقط توجهمان به موسیقی سنتی نباشد چرا که موسیقی نواحی می‌تواند بسیار نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

  •  ارکستر ملی از قطعاتی با تم بومی استقبال می‌کند
در پایان این نشست محسن رجب‌پور در خصوص سفارش آثار برای ارکستر ملی به آهنگسازان گفت: هم‌اکنون کامبیز روشن روان در حال نوشتن رپرتواری برای ارکستر ملی است همچنین آٍثارخیلی زیادی از آهنگسازان جوان به دبیرخانه ارکستر شده که بررسی آنها و استاندارد کردنشان با سازهای ملی زمانبر است.

وی افزود: آخرین اجرای ما در سال 90 اجرایی از برگزیده آثار رسیده به دبیرخانه خواهد بود در واقع این اجرا مربوط به هنرمندانی است که شاید ساز و آوازشان تاکنون به گوش کسی نرسیده است ما همچنین از آهنگسازانی که با نگاه به موسیقی اقوام برای ارکستر ملی قطعه می‌سازند دعوت می‌کنیم.

  • ارکستر ملی آثار تجویدی را می‌نوازد
در پایان این نشست محسن رجب‌پور با اشاره به برنامه‌های آتی ارکستر ملی گفت: ما از هم‌اکنون برنامه‌هایمان را اعلام می‌کنیم که درآینده صحبتی مبنی بر اینکه ارکستر دیگری با ما تداخل زمانی دارد مطرح نشود .

وی ادامه داد: ارکستر ملی 25، 26 و 29 آبان ماه رپرتوار علی تجویدی را با صدای علیرضا قربانی، 15 تا 17 دی ماه در همزمانی با ماه محرم رپرتواری متناسب با این ایام از جمله موسیقی شب دهم و 24 تا 30 بهمن دو اجرا نیز در جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت.

کنسرت ارکستر موسیقی ملی 28 تا 30 مهرماه با تکنوازی تار حسین علیزاده و خوانندگی محمد معتمدی در تالار وحدت و برج میلاد برگزار می‌شود.
منبع: 
فارس + عکس های اختصاصی سایت موسیقی ما
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مهر 1390 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:50

به عنوان یک موزیسین به اعتقاد من ارکستر ملی ایران در حال حاضر بسیار بهتر و پر شور تر از زمان آقای فخرالدینی است.
آقای فخرالدینی بسیار شخصیت بزرگ و تاثیر گذاری در عرصه موسیقی ایران هستند اما ایشان تحصیلات یک رهبر ارکستر را ندارند، آقای کیارس خیلی مسلط تر و بهتر از ایشان ارکستر را رهبری می کنند ، نوازندگان این ارکستر نیز در حال حاضر بسیار پرشورتر و پر انرژی تر از گذشته هستند .

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود ارکستر ملی راوی دلشدگان می‌شود | موسیقی ما