برنامه یاد بعضی نفرات
 
آقای درویشی! شما صدای موسیقی نواحی هستید، خاموش نباشید
هوشنگ جاوید:
آقای درویشی! شما صدای موسیقی نواحی هستید، خاموش نباشید
موسیقی ما- دومین همایش کار آوا‌ها و آیین‌های موسیقایی کار حوزه هنری درحالی کار خود را در تالار سوره آغاز کرد که هوشنگ جاوید (دبیر علمی این دوره از همایش) از دوری پژوهشگران و کار‌شناسان برجسته موسیقی نواحی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، هوشنگ جاوید در نخستین روز از برگزاری این همایش با بیان اینکه این بار نه به عنوان یک پژوهشگر بلکه به عنوان یک مجری خوشحال است که شاهد برپایی دومی همایش کارآوا‌ها در حوزه هنری است، خاطرنشان کرد: در این چند دوره به همراه همکاران خود در مرکز موسیقی حوزه هنری و مرکز محافل و جشنوار‌ها تلاش کردم تا آنچه در سفرهای متعدد من به سرزمین ایران پیرامون موسیقی کار بازمانده بود باردیگر در معرض دید عموم علاقه مندان به موسیقی نواحی به ویژه موسیقی کار قرار بگیرد وامیدوارم تمامی این دستاورد‌ها به زودی تدوین و مستندسازی شود.

وی افزود: قرن ما رو به اتمام است و حتم دارم که نسل بعد نیازمند شنیدن این نواهاست بنابراین لازم است این صدا‌ها تا ابد باقی بماند و آیندگان بدانند که ما دارای چه فرهنگ غنی و ارزشمندی بوده‌ایم.

دبیرعلمی دومین همایش کارآوا‌ها و آیین‌های موسیقایی کار در بخش دیگری از این مراسم به حضور کمرنگ استاد محمدرضا درویشی در عرصه فعالیت در موسیقی نواحی طی این سال‌ها اشاره کرد و گفت: آقای درویشی دوری شما از موسیقی نواحی برای من قابل تحمل نیست و من امیدوارم شما را بار دیگر در فعالیت‌های ثمربخشی که در موسیقی نواحی داشتید؛ مشاهده کنم.

جاوید گفت: برخی دوست دارند شما خاموش باشید. اما آن‌ها بدانند نمی‌توانند به این هدف دست پیدا کنند چراکه نمی‌دانند من و شما چه سفرهای سختی را در این زمینه داشته‌ایم. آن‌ها نمی‌دانند من و شما چگونه در کوه‌های کردستان به پژوهش در موسیقی نواحی می‌پرداختیم. روزهایی که من هیچگاه آن‌ها را فراموش نمی‌کنم و نمی‌دانم چرا دوست دارید خاموش باشید. من قاطعانه می‌گویم که شما صدای موسیقی نواحی ایران هستید.

این پژوهشگر در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: خوشبختانه با تلاشی که با کمک ۳۶ پژوهشگر در سراسر کشور انجام گرفته، کار بررسی و تکمیل پرونده موسیقی کار استانهای مختلف آماده شده و به زودی برای ثبت ملی و سپس ثبت جهانی به سازمان میراث فرهنگی گردشکری و صنایع دستی ارائه خواهد شد.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1390 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود آقای درویشی! شما صدای موسیقی نواحی هستید، خاموش نباشید | موسیقی ما