برنامه یاد بعضی نفرات
 
مطرح‌ترین نوازند‌هٔ سرنا و کرنا درگذشت
موسیقی ما -  شنبه نوایی (شنبه شعبانی) مطرح‌ترین نوازنده محلی سرنا، کرنا، ویلن و نی در شهرستان نورآباد ممسنی روز گذشته (۲۴ مرداد) در اثر ایست قبلی درگذشت. سعید شعبانی، فرزند شنبه شعبانی، گفت: این نوازنده که از مدت‌ها قبل، از بیماری ریوی رنج می‌برد در سن ۷۰ سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: این نوازنده ساعت ۱۵ روز گذشته در بیمارستان نورآباد ممسنی دار فانی را واع گفت و مراسم تشیع جنازه وی امروز (۲۵ مرداد) ساعت ۱۸ برگزار می‌شود. شعبانی درباره مهم‌ترین خصوصیات نوازندگی پدر خود گفت: پدرم ساز سرنا را در مراسم تشییع جنازه‌ها و ساز کرنا را در مراسم عروسی می‌نواخت. همچنین در نواختن ساز ویلن به سبک و سیاق محلی که در موسیقی فارس و ممسنی و قشقایی رایج است نیز تبحر داشت. ایشان در نواختن نی نیز مهارت داشت و بعداز استاد رضاقلی به شیوه عشایر فارس نی می‌نواخت.

وی در ادامه افزود: پدرم سابقه حضور در چند دوره جشنواره نواحی را نیز در کارنامه هنری خود دارد. و محمدرضا درویشی نیز در برخی از پژوهش‌های خود که به موسیقی ممسنی اختصاص داشته؛ به شنبه نوایی و روایات‌های او استناد کرده است.

از مهم‌ترین اثر مرحوم نوایی می‌توان به «نای نای» اشاره کرده که در سال ۸۱ تولید شده و یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌ها بوده است. همچنین «نوایی» در میان قوم لر نیز هنرمندی شناخته شده و قابل احترام بود.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1390 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود مطرح‌ترین نوازند‌هٔ سرنا و کرنا درگذشت | موسیقی ما