تالار وحدت هم مثل سالن‌های دیگر
گزارشی از تغییر قوانین بنیاد رودکی برای اجرای کنسرت
تالار وحدت هم مثل سالن‌های دیگر
آمن خادمی: این روز‌ها تغییر قانون بنیاد رودکی برای پرداخت‌ها هنرمندان را گیج کرده است و آنهایی که تا دیروز تالار وحدت را خانه خود می‌دانستند اما الان با قوانینی مواجه شده‌اند که یا باید پول داشته باشند یا مخاطب. براساس قوانین تازه بنیاد رودکی؛ پرداخت ۳۰ درصد از هزینه تالاروحدت بدون احتساب میزان فروش، ۱۵ درصد هزینه فیلمبرداری، ۳۰ درصد رقم اسپانسر و ۵۰۰ هزار تومان هزینه فروش اینترنتی بلیت برای هر اجرای موسیقی الزامی است.

هرچند مسئولان بنیاد رودکی جوابیه‌ای مبنی بر نادرست بودن این خبر می‌دهند اما واقعیت از زبان هنرمندان مسائل دردناک دیگری را نمایان می‌کند.

در بنیاد رودکی موفق نشده‌ایم با مقامی که این قانون را نوشته است صحبت کنیم. اما یک آگاه که سمتی هم در تالار وحدت دارد با تاکید بر عدم تغییر قوانین تالار وحدت از سال ۸۲ تاکنون؛ گفته است: توسعه بخشیدن به عملیات عمرانی، کمبود بودجه بنیاد رودکی و نیز بدحسابی بعضی از هنرمندان ازجمله دلایل وضع قوانین جدید بوده است.

وی همچنین با انتقاد از برخی هنرمندان که از وضع قوانین تازه در بیناد رودکی گله‌مند هستند، یادآورمی شود: این قوانین شامل حال تمام نهادهایی که از این پس در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازند مانند نهاد ریاست جمهوری، وزارت راه، بنیاد شهید و... نیز می‌شود حال آنکه این نهاد‌ها از وضع قوانین جدید شکایتی نداشته‌اند.

  •  ملکی: چشم و هم چشمی و گرانی بلیت‌های کنسرت
نخستین اعتراض به قوانین بنیاد رودکی را پری ملکی، سرپرستی گروه موسیقی خنیا، در نشست مطبوعاتی‌اش در اواخر خرداد ماه گفت بود که با صراحت اعلام کرده بود می‌خواهم شنونده‌های واقعی به کنسرتم بیایند نه پولدار‌ها.

سرپرست گروه «خنیا» در آن نشست گفته بود: «عملکرد تالار وحدت در گذشته بهتر بود، از جمله تکثیر بروشور و نصب پوس‌تر که امروز خبری از آن‌ها نیست، تا یکی دو سال پیش در بین دو سانس پذیرایی هم می‌شد که آن هم از برنامه‌ها حذف شد.»

دیگر سخنان پری ملکی در آن نشست اینگونه بود: «اما در سال جاری اتفاقی افتاده که از همه بد‌تر است. آن هم اجارهٔ سالن به صورت درصدی است. گروه باید ۵ میلیون هزینه برای هر شب اجرا، ۴ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد مالیات بپردازد؛ در حالی که گروه نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها بر بیاید، ولی متاسفانه در عمل انجام شده قرار گرفتم پس از سه ماه تمرین قراردادی جلوی من گذاشتند که مجبور شدم آن را امضا کنم. اگر این کار را نمی‌کردم بی‌حرمتی به اعضای گروهم بود.»

ملکی خاطرنشان کرد: «این ‌‌نهایت بی‌مهری به هنرمندان است. اگر می‌دانستم داستان از این قرار است اجرا نمی‌کردیم ولی ما وقت و انرژی صرف کرده بودیم.»

او پیش‌بینی کرد: «اگر همین طور پیش برویم قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا می‌کند.»

سرپرست گروه «خنیا» با تاکید بر اینکه می‌خواهم شنونده‌ واقعی به اجرایم بیاید، نه شنوندهٔ پولدار، اذعان داشت: من هیچ‌گاه مایوس نمی‌شوم اگر نتوانم سالن اجاره کنم در یک زیر زمین هم کنسرت می‌دهم.

طی تماسی که با پری ملکی سرپرست گروه خنیا گرفتیم وی ترجیح داد درباره مسائل پیش آمده در تالار وحدت سکوت کند و در این زمینه به ما چیزی نگفت. اما ازطرف دیگر وی از قیمت گران بلیت‌های کنسرت انتقاد کرد.
 وی در ادامه صحبت‌های خود گفت زمانی که مسئولان یک سالن می‌بینند قیمت بلیت‌ها نجومی‌است، پیش خودشان فکر می‌کنند که چرا همه این پول باید به جیب هنرمند برود. در همین راستا قیمت اجاره‌بهای سالن‌ها گران می‌شود.

 این هنرمند از اجاره‌بهای۳۰ میلیون تومان در هر شب برای اجاره بها در برج میلاد انتقاد کرد و گفت با این اجاره‌ها هر هنرمندی نمی‌تواند اجاره صحنه‌ای داشته باشد.

 ملکی همچنین از هنرمندان انتقاد کرد که به خاطر چشم‌وهم‌چشمی بلیت‌های خود را گران کرده‌اند، اما اگر یک خانواده متوسط بخواهد به یک کنسرت بیاید باید نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان برای یک شب هزینه کند.
 سرپرست گروه خنیا با تاکید بر این موضوع که بالا رفتن هزینه‌های سالن بیشتر تقصیر خود هنرمندان است خاطرنشان کرد اگر هنرمندان با هم هماهنگ باشند و دو ماه با این شرایط اجاره‌ای به صحنه نروند به‌الطبع مسئولان سالن هزینه‌های خود را پایین می‌آورند.

  • ژیوار شیخ اسلام: ما هنرمندیم نه تاجر!
ژیوار شیخ‌اسلام که قرار بود ۱۷ و ۱۸ شهریورماه در تالار وحدت؛ کنسرت برگزار کند به‌دلیل تغییر در قوانین تالار وحدت برای پرداخت اجاره بهای سالن، در اجرای صحنه‌ای در این تالار مردد است.

ژیوار شیخ‌اسلام (خواننده و سرپرست گروه موسیقی ژیوار) گفته است: معمولا هر سال چند کنسرت طی سال در تالار وحدت برگزار می‌کردیم اما هم‌اکنون به‌دلیل افزایش اجاره بهای این تالار و تغییراتی که در پرداخت هزینه‌ها اعمال شده است؛ امکان به صحنه رفتن نداریم.

وی افزود: قانون جدید تالار وحدت امروز به‌گونه‌ای است که برای هر اجرا سه چک از هنرمندان دریافت می‌شود. مبلغ یکی از آن‌ها که شامل هزینهٔ بهای سالن است؛ پنج میلیون تومان است که باید پنج روز قبل ازاجرا نقد شود درغیراین‌صورت اجازهٔ به صحنه رفتن به هنرمند داده نمی‌شود.

سرپرست گروه موسیقی ژیوار با انتقاد از سیاست‌های بنیاد رودکی در عدم حمایت از هنرمندان زحمتکش این مرز و بوم خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولان بنیاد رودکی، جیب ما را با حبیب یک تاجر اشتباه گرفته‌اند که برای هر اجرا؛ سه چک از هنرمند دریافت می‌کنند. شاید این دوستان هنرمند را تاجر فرض کرده‌اند.

شیخ‌اسلام بااشاره به اینکه ۱۲ سال از تاسیس گروه ژیوار می‌گذرد، افزود: گروه ژیوار یکی از پرکار‌ترین گروه‌های موسیقی بود که همیشه با قطعات جدید به صحنه می‌آمد اما متاسفانه درحال حاضر چاره‌از جز کنار کشیدن از فعالیت صحنه‌ا ی در ایران نداریم.

این بانوی خواننده در ادامه صحبت خود به مصاحبهٔ یکی از مسوولان بنیاد رودکی با رادیو اشاره کرده و گفت: این مقام مسوول گفته است که قوانین تالار وحدت هیچ تغییری نداشته و در تالار وحدت همچنان بر روی هنرمندان باز است حال آنکه اگر تالار وحدت در گذشته ۳۰ درصد از بلیت‌های فروش رفته را برای خود برمی‌داشت امروز باید هزینهٔ تمام تالار وحدت چه مخاطب داشته باشد یا خیر را پنج شب قبل از اجرا دریافت کند.

شیخ‌اسلام با اشاره به اینکه وضع این قانون منجر می‌شود که هنرمندانی که از وضعیت مالی چندان خوبی برخوردار نیستند، از اجرای صحنه‌ای عقب‌نشینی کنند درنتیجه تنها راه برای هنرمندان درجه چندم که پول مناسب دارند، باز می‌شود.

این هنرمند همچنین گفت: در صحبتی که با یکی از مسوولان بنیاد رودکی داشتم؛ به ما پیشنهاد شد که بلیت‌های کنسرت را یک ماه زود‌تر بفروشیم این درحالی است که مجوز کنسرت معمولا ۱۰ روز قبل از اجرا منتشر می‌شود و فروش بلیت کنسرتی که هنوز مجوز نگرفته؛ غیرقانونی است.

  • درخشانی: گروه یا باید پول داشته باشد یا مخاطب!
مجید درخشانی سرپرست گروه خورشید از دیگر هنرمندانی‌ست که به تازگی در تالار وحدت کنسرت برگزار کرده است وی در این زمینه گفت: شرایط تالار وحدت دیگر مثل سابق نیست و مانند تمام سالن‌ها شده است؛ البته اجاره‌بهای تالار وحدت در مقایسه با تالارهای دیگر اصلا قابل مقایسه نیست.

 درخشانی در پاسخ به این پرسش که در این وانفسا تکلیف هنرمندانی که کارخوب ارائه می‌دهند و اما جوانند و یا هنوز مخاطبان خود را به دست نیاورده‌اند چه می‌شود، با خنده گفت: تمام تالارهای دنیا اجاره‌ایست و در این راستا یا گروه باید مخاطب داشته باشد یا پول داشته باشد. و اگر هیچ کدام از این‌ها را نداشته باشد یک گروه ورشکست می‌شود. البته مجید درخشانی از این سیستم بنیاد رودکی راضی به نظر می‌رسید چرا که اعتقاد داشت بنیاد رودکی همه‌گونه با گروه خورشید کنار آمده است. اما درخشانی در توضیح راضی بودن خود از سیستم بنیاد رودکی و تالار وحدت می‌گوید پشت صحنه و هزینه‌های مربوط به صدابرداری و برق در این سالن زیاد است و برای منی که قرار است سالی یکی‌، دوبار کنسرت برگزار کنم زیاد شرایط بدی نیست. سرپرست گروه خورشید در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا بلیت‌های گران هنرمندان منجر به بالارفتن هزینه‌های سالن شده است گفت: در این سال‌ها دیگر به سالن‌ها سوبسید نمی‌دهند و هر سالن مجبور است هزینه‌های خود را تامین کند. در همین راستا قیمت اجاره بهای سالن‌ها بالا رفته است و از طرف دیگر هنرمندان برای تامین هزینه‌های یک کنسرت قیمت خود را بالا می‌برند. وی با تاکید بر این موضوع که مخالف بلیت‌های ۵۰ تومانی خاطرنشان ساخت: به نظر من این قیمت برای خانواده متوسط بسیار زیاد است و اصلا در بعضی موارد منصفانه نیست چرا که خیلی از مردم علاقه دارند که به کنسرت بیایند اما پول بلیت‌ش را ندارند.

وی درپایان صحبت‌های گفت: البته بنیاد رودکی باید برای آن دسته از هنرمندانی که کارشان خوب است اما توانایی پرداخت این اجاره بها را ندارند، استثناء قائل شود.
منبع: 
روزنامه آرمان
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 تیر 1390 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

ک.گ
127.0.0.1
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:48

جای تاسفه .ما که هیچ کنسرتی نمیتونیم بریم هنوز قیمت اب و برق و نون را هضم نکردیم چه برسه به کنسرت.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.