برنامه یاد بعضی نفرات
 
گنج قارون در پشت‌پرده کنسرت‌ها
گزارشی از آشفتگی بازار کنسرت‌های موسیقی (قسمت اول)؛
گنج قارون در پشت‌پرده کنسرت‌ها
موسیقی ما – راضیه غُنجی: بلیت‌های کنسرت گران است. این را همه از مسئولان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی که متولی فرهنگ هستند تا خواننده‌ای که برای مخاطبانش می‌خواند و حتی شهروندی که شاید یکبار هم در یک اجرای زنده موسیقی شرکت نکرده باشد، قبول دارند. این اتفاق‌نظر بدین معنی است که این گرانی وجود دارد و باید راهی برای مرتفع کردن این مشکل پیدا کرد.

این گرانی در حالی است که در فصل پائیز 89 بیش از 140 شب اجرا در کشورمان برگزار شده که حجم گسترده و قابل توجهی از این کنسرت‌ها در تهران بود (این آمار بدون در نظر گرفتن سانس‌ها است چراکه برخی اجراها هر شب 2 سانس به روی صحنه رفت) صرف حدود 160 هزار تومان بهایی است که خانواده ای چهار نفره برای حضور در یک شب از این اجراها باید هزینه کند. این مقدار به معنای چشم‌پوشی کردن از بسیاری از هزینه‌های ضروری زندگی است. حال این سؤال مطرح می‌شود که چند درصد از پایتخت‌نشینان توانایی حضور در چنین اجراهایی را داشتند؟

حسین توتونچیان که برگزار‌کننده کنسرت‌های موسیقی است با گلایه‌هایی از وضعیت گرانی بلیت کنسرت‌ها گفت: چند وقت پیش در جلساتی عنوان کردیم که قیمت اجاره سالن‌ها بالاست و در پی آن برج میلاد برای کنسرت‌های سنتی تخفیف 20 درصدی قائل شد. شنیدن این خبر در ابتدا خوش بود اما چندی نگذشت که مشاهده کردیم، برج میلاد با افزایش بسیاری از هزینه‌های اجاره سالن و دریافت 2 هزار تومان هزینه پارکینگ از هر خودرو نه تنها این 20 درصد ظاهری را برای خود جبران کرده که نفع اقتصادی بیشتری را در هر اجرا می‌برد و این نفع اقتصادی به 40 درصد هم می‌رسد.

توتونچیان در خصوص هزینه‌های برج میلاد گفت: در برج میلاد یک اتاق معمولی با چند میز و صندلی و سرویس بهداشتی وجود دارد که خواننده و اعضای گروه قبل و میان اجرا می‌توانند لحظاتی را در آنجا استراحت کنند، برگزار کننده برای این اتاق باید هر روز یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره بدهد.

وی با بیان اینکه هزینه اجاره نمایشگرهای LED برج میلاد هر شب 2 میلیون و 500 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هزینه نمایشگر اگر خارج از قرارداد و از یک شرکت بیرون از برج میلاد باشد هر شب 700 هزار تومان است، اما همه اینها در قرارداد اجرای خواننده لحاظ می‌شود و نمی‌توان خارج از قراداد برج میلادی‌ها قراردادی بست تا این هزینه‌ها کمتر شود که اگر هزینه‌های سرسام‌آور کاهش پیدا کند قیمت بلیت‌ها نیز کم می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه شهرداری ارائه تسهیلات به مردم است، گفت: این وظیفه شهرداری است که به مردم امکانات و تسهیلات بدهد. ما نباید شاهد این گرانی در سالنی که زیر نظر شهرداری است، باشیم.این تهیه کننده موسیقی، افزود: به علت فقدان فضای فرهنگی مناسب با امکانات رفاهی و موقعیت جغرافیایی، رقابت وجود ندارد. اگر این شرایط و امکانات فراهم باشد رقابت میان سالن‌ها و گروها باعث کاهش هزینه‌ها و در نهایت کاهش قیمت بلیت‌ها می شود.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد به عنوان مهمترین متولی موسیقی کشور است، تصریح کرد: وزارت ارشاد باید به احداث چندین سالن مجهز با پارکینگ طبقاتی و پیشرفته ترین امکانات صوتی بپردازد تا گروه‌ها امکان اجرا در این سالن‌های مختلف را داشته باشند تا بستر لازم برای رقابت و حضور گسترده مردم در کنسرت‌ها فراهم شود.توتونچیان معتقد است باید شرایطی ایجاد شود که دولت، خود برای تعیین قیمت بلیت‌ها وارد عمل شود و قیمت‌ها را از 10 تا 25 هزار تومان محدود کند.

محسن رجب‌پور یکی دیگر از برگزار‌کنندگان کنسرت‌های موسیقی نیز به ما گفت: من در خصوص گرانی بلیت‌ها و نبود امکانات لازم برای اجرای کنسرت و عدم رقابت هنرمندان تنها به این موضوع اشاره می‌کنم که ما به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی مشکل داریم. در تمام دنیا برای فرهنگ یارانه تعلق می‌گیرد و همین کمک دولت باعث می‌شود قشر وسیعی از مردم از برنامه هنری بهره‌مند شوند.

وی افزود: هنرمند برای امرارمعاش پشتوانه‌ای ندارد و برای گذران زندگی خود در طولانی مدت راهی جز اجرای کنسرت ندارد و همواره دنبال فرصت بیان خودش است و به همین دلیل از هر فرصتی برای اجرا استفاده می‌کند.

وی گفت: مشکل ما تنها اجاره سالن نیست، بلکه مسئله مهم این است که مقدار اجاره سالن متناسب با خدماتی نیست که از سوی سالن‌ها ارائه می‌شود. رجب‌پور در خصوص اجاره سالن در کشورهای دیگر گفت: هزینه اجاره سالنی در لندن که یکی از باشکوه‌ترین و مدرن‌ترین سالن‌ها در این شهر است یک روز از 8 صبح تا 12 شب 12 هزار دلار است که این میزان در مقابل تجهیزات پیشرفته فنی، سیستم‌های صوتی، نور و ... است و قیمت بلیت در این سالن از 55 دلار تا 85 دلار است. سالنی در واشنگتن دی‌سی با 1500 نفر ظرفیت 9 هزار دلار است که قیمت بلیت ها از 49 دلار است.

وی افزود: در ایران به دلیل عدم وجود سالن‌های مختلف و عدم رقابت میان هنرمندان برای شهری مثل تهران که حدود 12 میلیون نفر جمعیت دارد باعث گرانی بلیت‌‌ها شده است چرا که اگر تعداد سالن‌ها زیاد باشد قیمت‌ها کاهش می‌یابد. رجب‌پور گفت: قشر متوسط جامعه برای اینکه یک شب در کنسرتی شرکت کنند به مخارج زندگی‌شان لطمه وارد می‌شود و باید قید بخشی از هزینه‌های دیگر را بزنند.

ادامه دارد....
منبع: 
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

واقعا ممنون از آوردن این مطلب ، از این نوع مطالب خیلی بیشتر باید تو سایت نوشته بشه ، هر چند ما که بعید می دونیم اصلآ ترتیب اثری داده بشه ...

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

کیه که به قشر متوسط توجه کنه؟!!!؟؟؟!
شما این مطلبو نوشتین مرسی دو روزم راجع بهش بحث میکنین تموم میشه میره!!!
کیه که توجه کنه؟؟؟!
یه مشول نشون من بدین....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

چه عجب یکی بالاخره درد مردم رو گفت.
واقعا قیمت بلیط ها سرسام آوره. خیلی از مردم نمی تونن تو این اجراها حضور پیدا کنند و این اصلا خوب نیست. باید راهی درستی پیدا بشه

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

مرسی موسیقی ما که ظاهرا بیش از گذشته پیشرفت کرده ... خیلی مطالب توپی می ذارید ... تیترش خیلی خوبه .

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

توتونچیان و رجب پور هم باهوشنا! آقا جون، اگه می خواستن، تا حالا 10 تا سالن کنسرت ساخته بودن..
به هر حال باز هم مطلبی خواندنی بود از سرکار خانم غُنجی..ممنون..

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

مرسی به موضوع خوبی اشاره کردین ، متاسفانه این کنسرت ها داره به یک تفریح لوکس تبدیل میشه. تمام طرفداران خوانندگان که بضاعت پرداخت این مبلغ سنگین رو ندارن ، در حقیقت فقط درصد کمی از طرفداران هستند که می تونند از پس این مبلغ بر بیایند و توی کنسرت ها شرکت کنند. واقعا تاسف برانگیزه....

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

تا حالا کی دیدین قیمت چیزی که بالا رفته پایین بیاد؟؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن 2000 تومان پارکینگ رو فقط از کنسرت های سنتی نمی گیرن ،از کسایی که کنسرت پاپ هم میرن این هزینه رو میگیرن نمونه اش کنسرت احسان خواجه امیری.
که حتی در جواب من که پرسیدم ازشون پارسال پولی نبود قضیه این 2000 امسال چیه؟؟؟؟خیلی شیک بهم گفتن زندگی خرج داره دیگه!!!!!!

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

مگه قراره غیر از این باشه؟

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

merci kheyli matlabe khoobi boood

Mas
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

این خانم راضیه غُنجی یه کارهای خوبی داره انجام میده
مرسی !!!!!!!!!!!!!!!!!!
MAS

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

کی گوش کنه ؟

هر کی به فکر خودشه

واقعا تاسف

؟
سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

کیه که گوش کنه ، اگه بشه به قشر متوسط هم احترام گذاشت خیلی خوب می شد . کنسرت فقط برای قشر لوکس تعریف شده ، انگار همه چیز برای اونهاست . موضوع خوبی اشاره کردید ولی دو روز بحث می کنند و تمام می شه ، کیه که گوش کنه ، اگه راست می گین به قشر متوسط احترام بگذارید و برای آنها هم شادی و تفریح را در نظر بگیرید ، قشر لوکس به هرحال از طریقی می توانند تفریح کنند ، اتفاقا" این برنامه ها باید برای قشر متوسط باشه ، به امید روزی که قشر متوسط را درک کنید منتظر می مانیم ولی بعید می بینم

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

از خانم راضیه غنجی به خاطر مطالب خوبشون ممنونیم هم اون سلطانه جالب بود هم این ما که می بینیم و می خونیم امیدوارم اونی که باید ببینه و بخونه بیننه و بخونه !

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

از این گزارش ها خیلی زیاد نوشته شده است و این یک گزارش تکراری است.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود گنج قارون در پشت‌پرده کنسرت‌ها | موسیقی ما