برنامه یاد بعضی نفرات
 
«ایجاز»؛ ... سرانجام بعد از 9 سال
گپی کوتاه با اعضای گروه ایجاز در حاشیه تمرین‌هایشان برای کنسرت؛
«ایجاز»؛ ... سرانجام بعد از 9 سال
موسیقی ما – مهدی عزیزی: هیجان تماشای کار بچه‌های به قول معروف کار درست موسیقی‌مان باعث شد؛ در ظهر یک روز خوش ‌آب‌و‌هوای پائیزی سری به تمرین گروه موسیقی «ایجاز» بزنیم. گروهی که 9 سال است تشکیل شده، ولی در این سال‌ها، بچه‌های این گروه فرصت نکردند تا در کنار هم ساز بزنند! حالا بعد از این همه سال به همت انجمن موسیقی و با پیگیری‌های هومن غفاری فرصتی پیش آمده که اولین کنسرت‌شان را تحت عنوان گروه «ایجاز» برگزار کنند. البته چیز عجیبی هم نیست که افرادی مثل هومن غفاری، رضا تاجبخش و دارا دارایی - با وجود رونق بازار کنسرت‌های موسیقی پاپ در این سال‌ها - وقت خالی برای دور هم جمع‌شدن پیدا نکنند.

رضا تاج‌بخش آهنگساز و نوازنده پیانو در این گروه درباره ایجاز می‌گوید: «این گروه نه سال است که تشکیل شده است ولی به دلیل مشکلاتی که داشتیم امکان برگزاری کنسرت یا انتشار آلبوم پیش نیامد. چون جمع‌شدن بچه‌های گروه دور هم خیلی سخت شده و همین جوری هم سخت‌تر می‌شود. اما این تاخیر را به فال نیک می‌گیریم به هر حال در حال حاضر بسیار با تجربه‌تر از آن سال‌ها هستیم و هماهنگی‌ها در نوازندگی و .. خیلی بهتر شده است. تازه این نه سال باعث شده بیشتر با هم رفاقت کنیم.»

رضا موسیقی عزیزا مصطفی‌زاده را دلیل تشکیل این گروه می‌داند و ادامه می‌دهد: «من با موسیقی عزیزا مصطفی‌زاده آشنا شدم فکر کنم سال 80 بود. از آن جایی که هومن غفاری هم علاقه‌ی زیادی به کار این خانم داشت فکر کردیم که می‌توانیم با هم گروهی تشکیل دهیم و این کارها را اجرا کنیم. چون یکی از بهترین درامر‌های دنیا کارهای خانم مصطفی‌زاده را می‌زد هومن هم خیلی سفت‌و‌سخت پی قضیه‌ را گرفت.»

تاجبخش درباره اصطلاح «جز ایرانیزه» که به عنوان سبک کارشان از آن نام برده بود این‌طور توضیح داد: «هر کشوری برای خودش یک سبک‌های مقامی دارد. در آن گام‌ها می‌شود با ملودی‌ها و هارمونی‌ها بازی کرد. می‌شود از موسیقی جز و موسیقی مقامی خودمان دو چیز کاملا متفاوت را با هم ترکیب کرد و فضای جدیدی به وجود آورد. احتمالا یک نوازنده سنتور نیز در این کنسرت ما را همراهی خواهد کرد که سوپرایز برنامه خواهد بود و به این تلفیق کمک خواهد کرد.»

هومن غفاری نوازنده صاحب‌نام درامز کشورمان به سوال من درباره آلبوم ندادن گروه این‌طور پاسخ داد: «در حال حاضر ما کار‌های خانم مصطفی‌زاده را کاور کردیم البته کارهای که از رضا برای این گروه ساخته را نیز اجرا می‌کنیم و اگر این چند سال کنار هم بودیم حتما آلبوم هم می‌دادیم. چون هر کدام به سمتی رفتیم و هر کسی برای خودش یک گروه انتخاب کرد و رفت سر کار خودش فرصت انتشار آلبوم پیش نیامد. حالا کارهای رضا و البته دارا هم کارهایی دارد که وقتی شکل بگیرند حتما به صورت آلبوم منتشر خواهند شد.» در این لحظه دارا دارایی که پیشنهاد نام «ایجاز» برای گروه کار اوست اضافه می‌کند: «اگر آلبومی ضبط کنیم حتما کارهای خودمان را می‌زنیم»

هومن درباره ترکیب گروه و نوع ساز‌بندی هم توضیح می‌دهد که این ترکیب را از کار‌های خانم مصطفی‌زاده گرفته‌اند. «سه نفر اصلی گروه من و رضا با پیانوش و دارا با گیتار‌بیس‌اش هستیم. اما نوازنده‌های مهمان هم ما رو همراهی می‌کنند. احتمالا اگر برسند همایون نصیری با پرکاشن و هومن نامداری با ساکسیفون با ما در همین کنسرت حضور خواهند داشت. متاسفانه تداخل برنامه داریم و کنسرت‌ها زیاد است. ... کلیت ماجرای ما یک تیریو است یعنی با یک گیتار بيس، درامز و پیانو کار ما شکل می‌گیرد. اگر هیچ نوازنده مهمانی هم نباشد به ساختار کار لطمعه‌ای نخواهد خورد. اما اگر باشند خوب کار خیلی ایده‌آل‌تر خواهد شد. در این کنسرت بابک مالکی‌فر نوازنده گیتار در چند قطعه با ما همراهی خواهد کرد.»

رضا و هومن نبودن خواننده مناسب این سبک در ایران را دلیل عدم حضور خواننده در گروه می‌دانند. رضا توضیح می‌دهد: «در این کنسرت ما خواننده نداریم اما در کنسرت‌های بعدی شاید داشته باشیم اما آن هم به صورت آوا است نه وکال معمولی.» هومن هم می‌گوید: « سبک خواندن خانم مصطفی‌زاده خیلی عجیب است و در واقع ما خواننده‌ای در ایران نداریم که بتواند به این سبک بخواند و از این لحاظ در محدودیت هستیم. اگر خانمی هم باشد که مجوز نمی‌دهند و آقا در این سبک به هیچ وجه در ایران وجود ندارد. لااقل ما پیدا نکردیم...»

هومن غفاری در انتهای گپ‌و‌گفت و کوتاه‌مان از تورج پیرزاد و انجمن موسیقی ایران تشکر کرد و گفت: «ما یک شانس بزرگ آوردیم؛ جناب تورج پیرزاد عزیز لطف کرد و استدیو مهر را در اختیار ما قرار داد و به ما این امکان را داد که هر ساعتی که خواستیم این‌جا تمرین کنیم. با توجه به گرفتاری‌های بچه این امکان برای ما فوق‌العاده بود. چون همه در این روزها درگیر برنامه‌ها بودیم و در لحظه برای تمرین به هم خبر می‌دهیم. من اینجا صمیمانه از ایشون تشکر می‌کنم. بعد از انقلاب این اولین بار است که همچین سبکی در ایران اجرا می‌شود و این باز هم به همت انجمن موسیقی ایران بوده است و آقای رضایی خیلی تاثیر گذار بود.»

بعد از این گفت‌وگوی کوتاه فرصتی شد تا همراه با سعید عبداللهی که عکس‌های او را در زیر این مطلب می‌بینید، بخش آخر تمرین گروه را از نزدیک ببینیم. و حالا با اطمینان بیشتری پیشنهاد دیدن این کنسرت را به شما می‌دهم.
منبع: 
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1389 - 00:00

برچسب ها:

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

سلام
آقای عبداللهی عکسای کنسرت کرج علی لهراسبی رو هم بیزحمت بزارین دیگه
مرسی

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:44

احتمالا شما دوستان با علیرضا افتخاری مشکلی دارید با وجودی اینکه 2 هفته از انتشار آلبوم شب کوچه های علیرضا افتخاری گذشته اما هیچ اطلاع رسانی از طریق این سایت انجام نشده است.

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «ایجاز»؛ ... سرانجام بعد از 9 سال | موسیقی ما