برنامه یاد بعضی نفرات
 
شب گذشته؛
تنديس پرويز مشكاتيان در نيشابور رونمايي شد
موسیقی ما - مراسم گلباران آرامگاه و رونمايي از تنديس فيروزه موسيقي ايران، استاد «پرويز مشكاتيان» در نيشابور برگزار شد. در اين مراسم كه توسط شوراي اسلامي و شهرداري نيشابور شامگاه ‌پنج‌شنبه برگزار شد، صدها نفر از هنرمندان و مردم هنرپرور خطه فيروزه‌اي ابرشهر نيشابور در سالگرد درگذشت اين چهره شهير موسيقي ايران بر سر مزارش واقع در آرامگاه مشاهير نيشابور جنب آرامگاه عارف شهيد جهان اسلام، شاعر نامي و پر آوازه ايران شيخ عطار نيشابوري گرد هم آمدند تا خاطره زحمات اين هنرمند براي پاسداشت و توسعه موسيقي اصيل ايراني، يادآوري، زنده و ارج نهاده شود.

پس از خيرمقدم ‌هادي صبوري مسئول روابط عمومي شهرداري نيشابور به نمايندگي از اعضاي شورا و شهردار، حاضران براي اداي احترام به اين هنرمند اقدام به گلباران و قرائت فاتحه و صلوات كردند.

آنگاه از تنديس استاد مشكاتيان اثر فاخر استاد علي‌رضا قدمياري رونمايي شد.

پس از رونمايي از مجسمه استاد، مراتي و اشرف‌زاده به نمايندگي از خانواده مشكاتيان از قدمياري سازنده اين اثر هنري با اهداي تاج گل تقدير كردند به گونه‌اي كه قدمياري پس از شنيدن تشكر مكرر مادر استاد، در حالي كه بغض در گلو داشت، گفت: خستگي‌ام درآمد.

حضار نيز با گفتن جملاتي چون زنده‌باد مشكاتيان، زنده‌باد قدمياري از زحمات اين مجسمه‌ساز نيشابوري تقدير كردند.

در اين مراسم پيام عذرخواهي و تشكر آوا و آيين مشكاتيان فرزندان استاد فقيد به خاطر عدم حضور در مراسم سالگرد در نيشابور به‌ دليل فشردگي برنامه‌هاي سالگرد در تهران اعلام شد.
در حاشيه مراسم، شهردار نيشابور در خصوص مشخصات اين اثر فاخر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نيشابور گفت: اين مجسمه از زمان درگذشت استاد آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور ايران به سفارش شهرداري با ارتفاع دو متر در 150 و 170 سانتي‌متر از جنس سنگ مرمر توسط استاد عليرضا قدمياري ساخته شده است.
عباس‌علي مديح افزود: سال گذشته قدمياري براي چهلمين روز درگذشت مشكاتيان يك مجسمه يا ماكت گچي ساخت.
وي اظهار داشت: اين مجسمه‌ساز با اعمال يكسري تغييرات بر روي آن ماكت و با در اختيار داشتن مواد نياز براي مجسمه، ساخت آن را به اتمام رساند.
شهردار نيشابور يادآور شد: اين مجسمه به گونه‌اي بر سر مزار مشكاتيان كه در كنار آرامگاه عطار قرار دارد، نصب شده است كه رشته‌كوه‌ بينالود پشت آن قرار گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: اين مسئله بيشتر به اين خاطر است كه دوستان مشكتيان او را فرزند بينالود مي‌دانند و به اين خاطر تصميم گرفته شد كه كوه بينالود پشت صحنه مجسمه قرار گيرد.
شهردار نيشابور افزود: تاكنون از قدمياري مجسمه‌ساز نيشابوري مجسمه‌هاي مشاهير ايران و آلمان در نيشابور، تهران، كرمان و ايروان پايتخت ارمنستان نصب شده است.
وي همچنين گفت: همزمان با سالگرد درگذشت استاد مشكاتيان از طرح عمراني محوطه‌سازي آرامگاه مشاهير نيشابور بهره‌برداري شد.
شهردار نيشابور افزود: براي اجراي اين پروژه شامل مبلمان شهري و فضاي سبز 200 ميليون ريال اعتبار هزينه شد.
مراسم نخستين سالگرد پرويز مشكاتيان ديشب با اجراي گروه‌هاي موسيقي و نيز سخنراني برخي اساتيد موسيقي در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور برگزار شد.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1389 - 00:00

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود تنديس پرويز مشكاتيان در نيشابور رونمايي شد | موسیقی ما