برنامه یاد بعضی نفرات
 
چرا پول ما به جيب اميرنشين‌ها مي‌رود؟!
اگرچه سياست‌گذاران برنامه‌هاي فرهنگي بايد پاسخ بدهند اما مديرهمايش‌هاي برج‌ميلاد مطرح كرد؛
چرا پول ما به جيب اميرنشين‌ها مي‌رود؟!
آمن خادمی: گراني سالن‌هاي موسيقي هم اكنون از مهمترين دغدغه اهالي هنر و به ويژه قشر موسيقيدان و مخاطبان آنها شده است. اگر زماني؛ گروه‌هاي كوچك موسيقي، جرات برگزاري كنسرت نداشتند اما امروز اعتراض هنرمندان سرشناس و پرمخاطب مانند كامكارها، محمدرضا لطفي، پورناظري‌ها و خيلي‌هاي ديگر بالا گرفته است.
طبيعي است كه گراني سالن كنسرت؛ دلايل كاملا مشخصي دارد كه مي‌توان به كمبود سالن و عدم رقابت و تقاضاي زياد براي اجرا به‌عنوان دلايل دم‌دستي اشاره كرد. اميرعلي بشارتي(مدير برج ميلاد) حرف‌هايي بر اي گفتن دارد اگرچه خيلي‌ها به و سيستم‌اي كه او برايش كار مي‌كند، معترضند و معتقدند كه شهرداري و دولت با گران كردن غيرقابل دفاع سالن‌ها مستقيم يا غيرمستقيم به جنگ با هنر اصيل رفته است. گفتگوي ايلنا نيز با اين مدير(بشارتي) براي توضيح سياست‌هاي شهرداري در گراني برج ميلاد صورت گرفته است.

  • موسيقي و تئاتر همواره با مشكل سالن مواجه بوده‌اند. چرا در تهران سالن مناسب براي اين دو هنر كم است و چرا سالن‌های موجود ازنظر قيمت باهم رقابت دارند اما در كيفيت خير؟
ــ اگر واقع بین باشیم درک می‌کنیم که موسیقی بخشی از نیاز یک جامعه پویاست. نبود یا کمبود آن؛ جامعه را دچار یاس و افسردگی نموده و بر هارمونی زندگی اجتماعی تاثیر منفی می‌گذارد. اگر رویکرد به این بخش؛ سیاسی نباشد، آنگاه شاهد عدم خروج میلیون‌ها دلار از سرمایه کشور به جیب امیرنشین‌های حاشیه خلیج فارس و مالزی و .... به سبب برپایی کنسرت‌های موسیقی خواهیم بود. شاهد خواهیم بود که شهروندان بجای آنکه در خانه‌هایشان هدف موسیقی ناهنجار دیکته شده غربی باشند، موسیقی ملی و اصیل خود را در جمع همشهریانشان مي‌شنوند كه دركنار هزار دليل خوب براي شنيدنش؛ به رتقاي فرهنگ شهرنشینی و حضور در اجتماعات سالم شهری نيز منجر مي‌شود که دافع بسیاری از بلایایی است که به واسطه‌ي جمع شدن‌های عمدتا غیرسالم در پستوها براي جوانان و شهروندان است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مصصم است که علی‌رغم محدودیت منابع مالی، کمبود فضاهای فرهنگی را با ساخت مجموعه‌هایی که در دست اقدام دارد؛ رفع نماید. مرکز همایش‌های برج میلاد، بوستان نهج‌البلاغه، پارک آب و آتش، سینماهای پردیس ملت، آزادی و ... تنها اقداماتی است که در گذشته نزدیک انجام گرفته و در آینده نزدیک نیز شهروندان شاهد راه‌اندازی فضاهای بیشتری در حوزه فرهنگ خواهند بود که بخش موسیقی نیز از آن نصیب داشته و درپی آن؛ کاهش هزینه‌ها را شاهد خواهیم بود.

  • اما امروز قيمت سالن‌ها دايم درحال افزايش است. وظيفه متوليان فرهنگي در مشكل قیمت بالای بلیط‌های کنسرت چيست و تاكنون چه اقدام مفيدي صورت گرفته است؟
ــ قیمت بالای بلیت کنسرت حکایت از نوعی عدم رقابت در این عرصه را داشته که علت‌های آن به شرح ذیل است: در شهر تهران به جز مرکز همایش‌های برج میلاد، سالن مناسبی برای برگزاری کنسرت‌هاي بزرگ وجود ندارد. تالار کشور و سالن میلاد نمایشگاه زیرساخت‌های لازم را ندارند و البته همواره نوعی محدوديت و گزینش در برگزاری‌های خود اعمال کرده‌اند. لذا اولین اقدام در راستای کاهش قیمت بلیط‌ها؛ راه‌اندازی و بکارگیری حداکثری سالن‌های برگزاری و ایجاد رقابت بین آنان است که طبیعتا مسئولان را به سمت حرکت در مسیر کاهش هزینه‌های راهبری و حاشیه سود هدایت می‌کند. درحال حاضر دو سالن اخير دراختیار وزارت کشور و وزارت بازرگانی هستند و قیمت‌های بهره‌برداری از آن نیز بسیار بالاست.

شهرداری تهران علی‌رغم کمبود شدید منابع مالی و در راستای حمایت از موسیقی اصیل و سنتی کشور اقدام به کاهش 20 درصدی هزینه پرپایی این نوع اجراها كرده ولی این کافی نیست. وزارت ارشاد نیز می‌بایستی از معاونت هنری و دفتر موسیقی آن وزارتخانه بیش از آنچه که امروز صورت می‌گیرد؛ حمایت كند. درواقع ما يك پله جلو آمده‌ايم حالا وقتش است كه ارشاد هم يك پله جلو بيايد.

  • ساخت سالن يك پروسه درازمدت است اما امروز براي متعادل كردن قيمت اجاره برج ميلاد چه بايد كرد؟
ــ‌ مدیریت و راهبری مرکز همایش برج میلاد می‌بایست از مجموعه میلاد جدا شود. هم اكنون همه هزينه‌هاي جاری شرکت برج میلاد تهران که بهره‌بردار مجموعه میلاد است بر گرده مرکز همایش است. قطعا با جدا کردن این مجموعه از بهره‌بردار برج میلاد و باتوجه به ماهیت فرهنگی این مجموعه که سنخیتی هم با ماهیت مخابراتی و رادیو تلویزیونی برج میلاد ندارد، شاهد کاهش هزینه‌های جاری مرکز و به طبع آن کاهش هزینه اجاره سالن‌های مرکز همایش میلاد خواهیم بود. نکته دیگر هم اينكه هرقدر دستگاه‌های مرتبط به کاهش هزینه‌های اجرا اهتمام داشته باشند ولی نظارتی بر قیمتگذاری بلیط‌ها صورت نگیرد، مردم به‌عنوان هدف اصلی این اقدامات از آن سود نخواهند برد. این مهم می‌بایست در سیاستگذاری‌های وزارت ارشاد در دستور کار قرار گیرد.

  • رفع اين‌ گله‌گذاري‌‌‌ها چه عملكردي ازسوي بخش خصوصي مي‌طبيد و چه عملكردي ازسوي متوليان فرهنگي و دولتمردان؟
ــ دست‌اندرکاران بخش خصوصی می‌توانند مخاطبان بخش فرهنگی را جدی‌تر گرفته و به ارزش تبلیغات در این حوزه جدی‌تر فکر کنند. شخصا و بعداز اجرای نزدیک به یکصد و اندی اجرای صحنه‌ای به جز معدود دفعات(کمتر از ده مورد) شاهد حضور اسپانسرهای بخش خصوصی درکنار مجریان برنامه‌ها نبوده‌ام. حضور اسپانسر برای مجری برنامه درآمدزاست، حال اگر آنان نیز به این اقدام جهت بالاتر بردن حاشیه سود خود؛ نگاهي نداشته باشند، می‌تواند کاهش دهنده قیمت بلیت باشد. درباره دولت هم اشارات لازم انجام شد.

  • امروز يك گروه از مخاطبان خاص قادر به استفاده از برنامه‌هاي موسيقي هستند. حال آنكه تنوع شرط اول يك برنامه هنري پوياست. اگر بليط موسيقي گران شده اما شهرداري به عنوان يك نهاد فرهنگي- اجتماعي؛ وظايفي دركاهش گراني و همه‌گير شدن اين هنر درميان شهروندان دارد.
ــ شهرداری تهران در اجرای وظایف خود می‌بایست به بودجه دراختیارش نظر داشته باشد. در شرایطی که عوارض نوسازی به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری؛هیچ ضمانتی برای دریافت ندارد و بسیاری از شهروندان از پرداخت آن تا زمان لزوم (مثل زمان انتقال ملک) خودداری و این اقدام امکان برنامه‌ریزی بودجه‌ای را از مدیران مجموعه سلب كرده همچنین عدم تحقق تخصیص بودجه‌های مصوب کشوری؛ عرصه را برای این نهاد خدماتی تنگ‌تر کرده، مدیریت ارشاد هم الزام به اولویت‌بندی وظایف خود ندارد، با اين حال اقدامات شهري تهران با تمام تنگناها از نگاه تیزبین شهروندان مخفی نمي‌ماند. اقدام براي کاهش هزینه اجراهای اصیل و سنتی کشوربه‌عنوان اولین گام در مرکز همایش‌های برج میلاد و علی‌رغم عدم توان شهرداری براي تخصیص بودجه به این مرکز ازهمان دست اقدامات شهري ملموس است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نيز پروژه ساخت امکانات فرهنگی مشابه مرکز همایش برج میلاد و با ظرفیت بالاتر را در دست اجرا دارد که امید است با تخصیص بودجه مناسب؛ اجرای آن سرعت گیرد. قطعا وجود مراکزی این چنین به سبب ظرفیت بالاتر بر هزینه اجرا تاثیر محسوس خواهد گذاشت.

درباره مركز همایش میلاد نيز بايد گفت؛ قسمتی از فضای بالکن سالن اصلی مرکز همایش میلاد که هم اکنون مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، با تغییراتی جزئی قابل بهره‌برداری است، درصورت تصویب هیئت مدیره شرکت و اجرایی شدن این طرح، ظرفیت سالن مرکز همایش میلاد 150 صندلی افزایش خواهد یافت که تاثیر آن بر قیمت تمام شده هر صندلی برای برگزارکننده قابل توجه است.

  • شهرداري از مردم عوارض مي‌گيرد پس آيا نبايد كمك كند مردم ارزان‌تر از خدمات فرهنگي شهري استفاده كنند؟
ــ عوارض نوسازی و عمران شهری طبق ماده 1 قانون نوسازی وعمران شهری مصوب 7/9/47 تنها می‌بایست در اصلاحات اساسی و تامین نیازمندی‌های شهری و احداث و اصلاح معابر و پارک‌ها و تامین نیاز تاسیسات عمومی و نوسازی محلات هزینه شود.

  • هزینه مرکز همایش برج میلاد براي كنسرت‌هاي پاپ و سنتي يكسان است، فكر نمي‌كنيد موسيقي سنتي بايد از تخفيف خاصي برخوردار باشد؟
ــ برای اجرای موسیقی اصیل و سنتی پس از جلسه با معاون هنری وزارت ارشاد(جناب آقای شاه‌آبادی)؛ و با دريافت نظر ایشان و همچنین هنرمندان این عرصه، پیشنهاد کاهش هزینه این اجراها تهیه و مورد استقبال معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و ریاست هیئت مدیره شرکت برج میلاد تهران(آقای دکتر ایازی) قرار گرفت كه پس از تصویب، اجرایی هم شد اگرچه معتقدم این اقدام کافی نیست، بلکه اولین گام شهرداری تهران است.

  • یکی از مشکلات مرکز همایش برج میلاد، نبود وسیله نقلیه عمومی در نزدیکی برج است. اين مشكل چگونه حل مي‌شود؟
ــ‌ در همجواری مجموعه میلاد، بیمارستان میلاد قرار دارد، متاسفانه مدیریت این بیمارستان باوجود دراختیار داشتن منابع مالی مناسب و درخواست مکرر شهرداری در جلسات مکرر از ایجاد پارکینگ و معابر اختصاصی برای خود سرباز زده و مشکلات عدیده ترافیکی در بزرگراه همت و منطقه اختصاصی مجموعه میلاد را ایجاد نموده است. شهرداری تهران تنها براي رعایت شان شهروندان و مراجعان به این بیمارستان است که تا بحال اقدام به مسدود کردن مسیر اختصاصی مجموعه میلاد به روی مراجعین به محل نكرده است. امید است با همکاری واقع بینانه‌تر مسئولین بیمارستان؛ معابر مجموعه میلاد بازشود که در این صورت با همکاری و هماهنگی خوبی که بین شهرداری تهران و فرماندهی محترم پلیس راهنمایی و رانندگی تهران وجود دارد، مطمئنا شاهد تردد آسان، ایجاد ایستگاه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی در میدان اندیشه مجموعه میلاد خواهیم بود. درحال حاضر، یک ایستگاه تاکسی به صورت شبانه‌روزی در ورودی پارکینگ مجموعه؛ دائر و جهت ایاب و ذهاب مدعوین مجموعه میلاد ارائه خدمات می‌نماید.

  • و براي داشتن ايستگاه مترو نيز فكري شده است؟
ــ بله، در طرح جامع مترو، میدان اندیشه در مجموعه میلاد صاحب یک ایستگاه خواهد شد. مراحل مطالعاتی و اولیه انجام شده و به ترتیب اولویت شهری متاثر از منابع محدود شهرداری و با امید به تحقق دریافت بودجه مصوب دولتی در این خصوص انشاء‌ا... در آینده شاهد اجرای آن خواهیم بود.

  • ظاهرا شهرداري طي اقدامي جديد تمام برنامه‌هاي موسيقي را از فرهنگسراها حذف كرده است، دليل اين امر چيست؟
ــ در این خصوص اطلاعی ندارم، فرهنگسراها تحت مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هستند. می‌توانید از آنان علت را جویا شوید.
منبع: 
گفتگو از: آمن خادمي - ایلنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود چرا پول ما به جيب اميرنشين‌ها مي‌رود؟! | موسیقی ما