برنامه یاد بعضی نفرات
 
«معلم»؛ اولين سرودی كه به صورت رسمي از صدای جمهوری اسلامی پخش شد
روايت «گلريز» از ساخت سرود «شهيد مطهر» و ديدار با امام(ره)؛
«معلم»؛ اولين سرودی كه به صورت رسمي از صدای جمهوری اسلامی پخش شد
موسیقی ما - محمد گلريز هنرمند کشورمان  در خصوص شكل‌گيري قطعه شهيد مطهر گفت: تا زمان شهادت استاد مطهري من حدود 50 الي 60 كار انقلابي خوانده بودم به طوري كه حدود 3 ماه قبل از انقلاب با آقاي احمدعلي راغب، شب‌ها كار مي‌كرديم به طوري كه با حضور در راهپيمايي، ملودي‌ها و شعارهاي مردم را مي‌گرفتيم، آنها را جمع آوري مي‌كرديم و شعرش را به آقاي سبزواري مي‌داديم، ايشان نيز شعر مي‌سرودند و ما روي ملودي كه از دهان مردم بيرون مي‌آمد قطعاتي چون اين بانگ آزادي، شهيد مطهر ، خوش آمدي امام و... را مي ساختيم.

* معلم؛ اولين سرودي كه به صورت رسمي از صداي جمهوري اسلامي پخش شد
گلريز ادامه داد: قطعه برخيزيد، ايران ايران و خميني اي امام به صورت غيررسمي بين مردم پخش شد اما اولين سرودي كه به صورت رسمي از صداي جمهوري اسلامي پخش شد، به نام معلم بود كه اين خود نشان دهنده جايگاه معلم است.
اين خواننده با بيان اين كه سرود معلم در وصف آيت‌الله طالقاني بود، اظهار داشت: اين اولين سرود رسمي بود كه در وصف مرحوم طالقاني امام جمعه موقت تهران ساخته شده بود.
خواننده سرود «اين بانگ آزادي» ادامه داد: يكسال بعد از شهادت استاد مطهري اين قطعه توسط احمدعلي راغب ساخته و مجتبي ميرزاده آن را تنظيم كرد و از آنجايي كه كار براي صداي چپ كوك ساخته شده بود، از افرادي چون رضوي سروستاني و رفعتي براي خواندن دعوت كردند اما متاسفانه اين هنرمندان نتوانستند كار را بر اساس سليقه آهنگساز بخوانند به دنبال اين اتفاق آخرين شبي كه بايد كار به اتمام مي‌رسيد و فردا به دست حضرت امام (ره) مي‌رسيد و سپس در حزب جمهوري اسلامي پخش مي‌شد، از من خواستند تا كار را بخوانم.

* بدون تمرين براي ضبط به استوديو صبا رفتم
اين هنرمند اظهار داشت: من بدون تمرين براي ضبط به استوديو صبا رفتم و در كنار شهيد حدادعادل، مجتبي ميرزاده و فريدون شهبازيان به عنوان ناظر ضبط شروع به خواندن كردم اما از آنجايي كه اين قطعه يك پرده بالاتر و براي صداي من ساخته نشده بود، من نمي‌توانستم پرده بالا را بخوانم و صدايم گرفت. اعضاي تيم از اين مسئله خيلي ناراحت بودند اما تنظيم كننده با دستگاهي كه در استوديو براي پايين آوردن پرده نت‌ها داشت، قطعه را نيم پرده منطبق با صداي من پايين آورد اما در آن لحظه صداي من گرفته بود و من ديگر نمي‌توانستم آن را بخوانم.
هنرمند باسابقه کشور بيان داشت: از آنجايي كه كار بايد تا صبح آمده مي‌شد، همه جور مرحله‌اي را امتحان كرديم اما نشد. من ناراحت حدود نيم ساعت براي قدم زدن از استوديو بيرون رفتم. در دلم گفتم «خدايا قسمت مي‌دهم به باطن اين شهيد كه اگر قرار است من بخوانم، كار را انجام دهم، اگرنه كه هيچ». در آن لحظه انگار يكي به من گفت پاشو و برو بخوان! وقتي به شهبازيان گفتم مي‌خواهم اثر را بخوانم، با بي‌اعتنايي گفت با اين وضعيت ممكن نيست ولي به استوديو برو.
وي ادامه داد: وقتي شروع كردم يك ضرب اين آهنگ را خواندم، باعث تعجب همه شد. البته تنها يك بار براي ضبط نهايي بين خوانده وقفه افتاد.

* تأييد اين قطعه توسط امام خميني(ره) سبب شد تا دست آهنگسازان باز شود
گلريز در خصوص واكنش حضرت امام خميني(ره) بعد از شنيدن اين اثر گفت: بعد از ساخت اين اثر حضرت امام خميني (ره) ما را به حضور پذيرفتند. زماني كه به خدمت ايشان رسيديم، حالت عرفاني و نوراني در اتاق حكمفرما بود. من تا آن زمان امام(ره) را از نزديك نديده بودم. ايشان به قدري زيبا و نوراني بودند كه جذبه ايشان باعث شده بود ما نتوانيم صحبت كنيم. در لحظه پاياني اين ديدار، وقتي دست امام را بوسيدم و از ايشان خداحافظي كردم، ديدم كه حضرت امام دو دست خود را به نشانه دعا بالا گرفتند و 2 بار فرمودند خدا در پناه اسلام حفظ‌تان كند.
وي ادامه داد: در حقيقت مي‌توان گفت كه تأييد اين قطعه توسط امام خميني(ره) و تمايل ايشان براي اجراي سرود در حضورشان در سالگرد شهيد مطهري و نيز فرمايشات ايشان باعث شد تا دست آهنگسازان در ساخت آهنگ‌هاي ماندگار و كم نظير باز شود و ما شاهد ساخت قطعاتي ماندگار در دوران دفاع مقدس باشيم.
استاد گلريز در خاتمه گفت: با پخش سرود شهيد مطهر به صورت كاست، 4 ميليون كاست از آن در همان سال‌هاي اول به فروش رسيد و من مطمئن بودم اين سرود سال‌هاي سال ماندگار مي‌شود كما اين كه هنوز نيز بر اين عقيده‌ام.
منبع: 
فارس
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1389 - 00:00

برچسب ها:

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود «معلم»؛ اولين سرودی كه به صورت رسمي از صدای جمهوری اسلامی پخش شد | موسیقی ما