برنامه یاد بعضی نفرات
 
 جشنواره بيست و پنجم، يكي از بي‌برنامه‌ترين جشنواره‌ها شد!
نقدي بر جشنواره موسيقي فجر:
جشنواره بيست و پنجم، يكي از بي‌برنامه‌ترين جشنواره‌ها شد!
موسیقی ما - بيست و پنجمين جشنواره موسيقي درحالي پنجشنبه شب(13 اسفند) با معرفي نفرات برگزيده به كار خود پايان داد كه يكي از به ياد ماندني‌ترين جشنواره‌ها در تاريخ جشنواره‌هاي موسيقي شد. البته اين جشنواره نه به دليل حضور گسترده موسيقي‌دانان و اتفاقات خاص هنري؛ بلكه به دليل حاشيه‌هاي فراوان آن ماندني شد! جشنواره‌اي كه بايد آن را بي‌برنامه‌ترين جشنواره در تاريخ جشنواره‌هاي موسيقي دانست.

نخستين نقدي كه متوجه اين جشنواره است، همان پوستر آبي‌رنگي است كه از همان ابتدا مورد نقد برخي علاقه‌مندان موسيقي قرار گرفت. نكته قابل توجه در پوستر جشنواره موسيقي نبود هيچ گونه عنصر مرتبط با موسيقي در آن بود. درحالي‌كه نت‌هاي موسيقي و شكل‌ سازها بهترين عناصري هستند كه در پوستري مرتبط با موسيقي مي‌توان آنها را به كار گرفت. اما در پوستر اين دوره از جشنواره جاي نت‌هاي موسيقي را شمسه‌هاي زرد رنگ گرفته بود البته شمسه‌ها شكلي شبيه ساز كمانچه را مي‌ساختند كه تنها با دقت مي‌شد متوجه شباهت اين طرح با ساز كمانچه شد.

برگزاري بسيار ديرهنگام نشست مطبوعاتي جشنواره موسيقي يعني در فاصله يك هفته‌ به آغاز جشنواره، يكي از كوتاهي‌هاي اين جشنواره بود كه خود تاخيرهاي ديگري را نيز به دنبال داشت. نشست كه محمدعلي خبري(دبير جشنواره) نيز از ارائه پاسخ‌هاي شفاف به تمام سئوالات خبرنگاران خودداري كرد.

در همين نشست بابك رضايي(رئيس انجمن موسيقي) وعده داد كه فروش اينترنتي بليت‌هاي جشنواره، در سايت اين انجمن از فرداي همان روز آغاز شود، اما به دليل بروز مشكلات فني بليت فروشي اينترنتي جشنواره سه روز ديرتر آغاز شد.

آماده شدن ديرهنگام كارت خبرنگاران و نبود بليت كافي براي تمام خبرنگاران براي حضور در سالن‌ها، يكي ديگر از نقاط ضعف جشنواره بيست و پنجم بود. ضمن آنكه كارت برخي خبرنگاران و عكاسان براي پوشش اخبار جشنواره حتي پس از آغاز جشنواره نير حاضر نشده بود.

آماده شدن ديرهنگام جدول برنامه و ايجاد تغييرات در آن، درست يك روز مانده به آغاز جشنواره يكي از ضعف‌هايي جشنواره بيست و پنجم بود كه دست كم در دوره‌هاي اخير جشنواره بي‌سابقه بود.

عدم حضور برخي داوراني كه در دوره‌هاي قبل جشنواره حضور داشتند، همچون فريدون شهبازيان، ارفع اطرايي و علي‌اكبر‌ شكارچي، يكي از نكات قابل توجه در اين جشنواره بود. ضمن آنكه حضور داريوش پيرنياكان در بخش انتخاب آثار جشنواره خبرساز شد، ‌چراكه نام وي از سوي دبير اجرايي به عنوان داور بخش انتخاب اعلام شد، درحالي كه خود، حضورش را در اين جشنواره تكذيب مي‌كرد.

تكرار نام برخي داوران هم در بخش انتخاب، هم در بخش داوري همان شاخه در بخش رقابتي جشنواره بيست و پنجم يكي از ايرادهاي جدي اين جشنواره بود. برخي از داوران در دوشاخه رقابتي جشنواره به انتخاب نهايي آثار پرداختند. حضور شهلا ميلاني(سرپرست گروه كر دختران هنرستان موسيقي) در بخش داوري آواز جمعي، درحاليكه گروه تحت سرپرستي‌اش نيز در بخش رقابتي حضور داشتند و موفق به كسب رتبه نخست نيز شدند، پرسش ساز شد. و البته پس اين همه حواشي؛ اغلب داوران خود نيز در اختتاميه حضور نداشتند.

بخش موسيقي بانوان اين جشنواره نيز تنها به دو گروه اركيده و حنانه محدود شده بود و دبيرخانه جشنواره نتوانسته بود گروه‌هاي ديگري را براي حضور در اين بخش جشنواره ترغيب كند.

دبير جشنواره بيست و پنجم در نشست مطبوعاتي جشنواره در پاسخ به سوالات خبرنگاران كه چرا از هنرمندان شناخته شده جهاني در اين جشنواره خبري نيست، از راميز قلي‌اف، دولتمند خلف و شريف غزل به عنوان هنرمندي كه شجريان افغانستان ناميده مي شود، نام برد. اما به جز اجراي راميز قلي اف كه با استقبال گسترده مردم در تالار وحدت روبرو شد، دو اجراي ديگر مورد توجه قرار نگرفت و به خصوص در زمان اجراي دولتمند؛ نيمي از صندلي‌هاي تالار وحدت خالي بود.

حضور هنرمندان شناخته شده موسيقي پاپ همچون گروه آريان، حميد عسگري، احسان خواجه اميري، رضا صادقي، بنيامين و احسان خواجه اميري به عنوان برگ برنده برگزاركنندگان جشنواره نيز خالي از حاشيه نبود. بخش دوم كنسرت بنيامين و تنها اجراي رضا صادقي به دلايل نامعلوم نيمه‌كاره تمام و موجب اعتراض حاضران در سالن شد و به خصوص پس از برنامه رضا صادقي؛ برخي تماشاگران خواستار برگرداندن پول بليت هايشان بودند. در همين بخش؛ حميد عسگري از فروش بسيار پايين بليت‌ها و خالي بودن سالن كنسرت دل پري داشت.
در بخش تك‌نوازي اساتيد تنها 4 نوازنده شناخته شده يعني جلال ذوالفنون، ‌سعيد ثابت،‌ محمد اسماعيل و محمد منتظري در جشنواره حضور يافتند، اما ذوالفنون برنامه‌اش را به دليل خستگي ناشي از سفر لغو كرد و محمد منتظري نيز نيمه‌كاره اجرايش را به پايان برد و تماشاگران حاضر در تالار وحدت را شگفت زده كرد.

در اين جشنواره از گروه‌ها و هنرمندان بروشوري منتشر نشد و قرار بود اطلاعات گروه‌ها و قطعات اجرايي آنها در دفترچه راهنماي جشنواره منتشر شود. اما اين دفترچه علاوه بر آنكه داراي اشتباهات بسيار نگارشي بود، نام برخي هنرمندان ازجمله راميز قلي اف و شريف غزل را از قلم انداخته بود و اطلاعات مربوط به اجراي برخي گروه‌ها در كتابچه نيامده بود. اگرچه مشكلات قطعي برق و كمبود برخي امكانات ستاد اطلاع رساني جشنواره؛ موجب بروز چنين مشكلاتي در دفترچه راهنما شده بود اما كتاب جشنواره كه در قطع بزرگ و در ورق‌هاي گلاسه منتشر شده بود و در روز اختتاميه توزيع شد نيز خالي از اشكال نبود. ايرادات نگارشي و چاپ دوباره چندين صفحه از اطلاعات ازجمله ايرادات اين كتاب محسوب مي‌شد.

شايد تنها نقطه قوت اين جشنواره را بتوان حضور برخي از نوازندگان و ناشناخته‌هاي موسيقي نواحي مي‌دانست كه نور محمددرپور، محمد يگانه، عاشيق يوسف اوهاس و چند گروه موسيقي عاشيقي دانست. گروه‌ها و هنرمنداني كه در نبود جشنواره نواحي؛ برنامه‌هايشان را در جشنواره موسيقي فجر پي گرفتند. و البته مدیریت روابط عمومی جشنواره که با وجود بی برنامه‌گی‌های مدیران تمام تلاش خود را برای همکاری با رسانه‌ها انجام داد.
منبع: 
ایلنا
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اسفند 1388 - 00:00

دیدگاه‌ها

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

اسامی نفرات برگزیده چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کیا برگزیده شدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یکی به من جواب بده.

سه شنبه 15 اسفند 1391 - 17:38

age daste ina bashe hamain kararoham anjam nemidan. jashvare chiye baba. be nazare man aslan reghabat mani nadare inja

افزودن یک دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.



دانلود جشنواره بيست و پنجم، يكي از بي‌برنامه‌ترين جشنواره‌ها شد! | موسیقی ما