عکس های گزارش مفصلی از حاشیه و متن کنسرت احسان خواجه امیری
موسیقی ما - امین موسوی: احسان خواجه امیری یکشنبه شب کنسرتی را در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد که در ادامه میتوانید گزارش مفصلی از این کنسرت بخوانید.
صدابردار کنسرت بهترین صدابردار کشور است؛ آلبوم جدیدم بهترین آلبومم خواهد بود.
گره موسیقی با لباسهایی یک دست به همراه میثم مروستی با 24 دقیقه تاخیر به روی صحنه میآیند، بعد از اجرای قطعهای خواجهامیری وارد صحنه میشود و آهنگ «برای آخرین بار» را اجرا میکند، بعد از این قطعه احسان رو به مردم میگوید: «آلبوم جدیدم به زودی زود اگر همه مجوزها را بگیرد اواخر فروردین وارد بازار میشود، این آلبوم مطمئنا بهترین آلبومم خواهد بود»
آهنگ بعدی که جو و شور عجیبی در سالن ایجاد می کند آهنگ «شیرین» است، قطعه ملایم بعدی همان آهنگ سریال میوه ممنوعه است که با اینکه بارها احسان آنرا اجرا کرده ولی هنوز این آهنگ خسته کننده نیست و همچنان حال آدم را کیفور میکند، احسان بعد از خواندن قطعه «تو چشمات مال من نیستو» از صدابردار تشکر می کند و او را بهترین صدابردار کشور معرفی می کند.
خواندن یکی از ترانههای آلبوم جدید؛ دنیا ما رو نخواست ما هم نخواستیم
آهنگ بعدی مربوط میشود به یکی از قطعات آلبوم جدید وی که ترانه سرایش مهرداد نصرتی بود و ریتم شادی هم داشت که متن شعرش این بود: «دنيا ما رونخواست و ما هم نخواستيم/ بريم يه جا كه خورشيداش دروغ نيست/ اونجا كه ماه ميخنده بيفروغ نيست/ اون جايي كه بيمنت است زمونه/ زندگي را ميسازيم عاشقوني»
بعد از این قطعه احسان قول داد که سه چهار قطعهی جدید از آلبومش را اجرا کند که بنا بردلایلی که هیچ کس نفهمید دیگر هیچ قطعهی جدیدی از آلبومش را اجرا نکرد.
آهنگ شاد میخواهید؟ پس آهنگ ملایم اجرا میکنم.
احسان طبق معمول برای چند باره از افشین یداللهی تشکر کرد و گفت خودم احساس میکنم این آلبوم بهترین آلبومم تا به حال خواهد بود، و خودم بی صبرانه منتظر منتشرشدن آلبوم خواهم ماند.
احسان در ادامه صحبتهایش گفت: «آهنگ شاد دیگه خیلی اجرا کردیم، باز میخواهید شاد اجرا کنیم؟ با گفتن بله توسط مردم او میگوید آخه دیگه آهنگ شاد نداریم» و در ادامه احسان آهنگ «هر چی آرزوی خوبه» را با ساکسیفون نوازی گوش نواز هومن نامداری شروع می کند.
میخواستم بت بگم چقدر پریشونم دیدم خودخواهیه دیدم نمی تونم...
قطعه زیبای بعدی مربوط به یکی از کارهای پدرش است که شامل تصنیفی میشد که احسان در بینش آواز فوق العاده ای را به همراه ویولون مروستی اجرا کرد و نشان داد که از خواننده های موسیقی سنتی چیزی کم ندارد.
قطعه «خوشبختی» از آلبوم آخر احسان قطعه بعدی کار است كه صدای ویولن مروستی در ابتدای قطعه دلنواز و گوشنواز است. این قطعه غمگین و عاشقانه كلا سطح و حال و هوایش با بقیهی آهنگهای احسان در آلبوم این قطعه فرق دارد، این ترانه احساسات ناجور و دلگداز عاشقانه و یادآوری خاطرات جداگشتگی از یار را بدجور به ذهن آدمی میتازاند.
قیطاسی هاج و واج می ماند که برود یا بماند
بعد از اجرای چندین آهنگ توسط خواجه امیری وسط قطعه «همه دنیا بخواد و تو بگی نه» مشکل فنی برای میکروفون قیطاسی نوازندهی فلوت پیش می آید که سازش را زمین میگذارد و بنده خدا میماند که سالن را ترک کند یا همانطور ایستاده به مردم نگاه کند، وسط اجرا از اینو اون میپرسد که بلاخره من چه کنم ولی همه سرگرم ساز زدند و توجهی به او نمیکنند او هم همینطور ایستاده تا آخر قطعه صبر میکند تا بعد از اجرا، احسان از مسئول فنی بخواهد که به مشکل او رسیدگی کند.
وقت برای تکنوازی نیست خودم میخونم
احسان که دیگرغلوگوییهایش ملکهای بر ذهناش شده خطاب به میثم مروستی گفت: «هر سازی بنده در زندگیم دیدم ایشان به نحو احسنت مینوازند»
قطعه بعدی مربوط میشود به همنوازی فوق العاده ویسل و ویولون که قیطاسی و مروستی قدرت نوازندگیشان را به رخ همگان می کشند، بعد از این قطعه احسان می گوید اینقدر اینا تند زدند که من گفتم الان پرواز می کنند
در ادامه ی صحبت او می گوید: «متاسفانه وقت برای تکنوازی نیست و ما وقت کم داریم و مجبوریم فقط دو آهنگ باقیمانده را اجرا کنیم»
خبری بهترین مدیر کل موسیقی کشور است، آلبومم فروردین دیگه حتما میاد
در ادامه احسان که همچنان دست از غلو گوییهایش برنمیداشت گفت: «جا دارد از دکتر خبری مدیر کل دفتر موسیقی و شعر تشکر کنم که به نظر من انصافا ایشان بدون هیچ اغراقی بهترین مدیر کل موسیقی تا به امروز بوده اند و من از ایشان تشکر می کنم، آقای خبری مدیریت خیلی خوب دارند و واقعا موسیقی کشور ما را جلو بردند و من صحبتی که با بقیه هنرمندان دارم، اکثر آنها هم از ایشون راضی هستند و از همین جا من خسته نباشید بهشان می گویم.»
احسان بعد از قطعه سلام آخر آهنگ پرنده مربوط به پدرش را اجرا کرد و در ساعت 20 و 55 دقیقه با تشکر و خداحفظی از مردم صحنه را ترک کرد.
حاشیه های کنسرت:
- خواجه امیری بارها از افشین یداللهی تشکر کرد و او را فرهیخته و یک اتفاق در 30 سال اخیر موسیقی و کشور معرفی کرد و گفت کسی مثل ایشان هر 30 سال در کشورمان ظهور می کند.
- بسیاری با داشتن بلیط در ردیف خبرنگاران نشسته بودند و بسیاری خبرنگاران هم روی صندلی دیگران نشته بودند، به همین دلیل بین خبرنگاران و مردم سر این موضوع بارها بحث شد.
- طبق معمول هیچ بروشوری برای معرفی عوامل کنسرت وجود نداشت.
- بر عکس کنسرت حمید عسگری، در این اجرا همه ی صندلی ها پر بود.
- طبق معمول در آخر کنسرت مسولین سالن وزارت کشوربا خبرنگاران برخورد بدی میکنند و اجازهی حضور خبرنگار به بک استیج را نمیدهند که با میانجیگری مسئولین شرکت آواری هنر، شرکت برگزار کننده این کنسرت میتوانیم پیش گروه برویم تا مصاحبهای را با خواجهامیری داشته باشیم ولی او طبق معمول از این کار امتناع میکند.
- دفترچه را نخوانید، گیج می شوید
بعد از چند روز تاخیر دفترچه ای از سوی مسئولین جشنواره آماده شد که درونش به معرفی اعضای گروه و قطعات پرداخته شده بود، نکته عجیب اینجاست که در این دفترچه قیطاسی به اشتباه نوازنده ویولون معرفی شده و همچنین قطعات خوانده شده هیچ ربطی به آهنگ هایی که در دفترچه بود نداشت و احتمالا فلسفه وجودی دفترچه این بوده است که خبر نگار و مردم را در پیدا کردن نام قطعات و نوازندگان سردرگم بگذارد.
- مسئولیت در قبال رسانهها
بعد از کنسرت دو سوال باز ذهن من را درگیر می کند، چرا هیچ کس به وظیفهی خود عمل نمیکند؟ مگر جناب خواننده برای اجرایش از مردم پول دریافت نمیکند؟ مگر مردم او را حمایت نمیکند؟ پس او باید به سوالات مردم جواب دهد و از خواستههای آنان با خبر شود. خب رسالت خبرنگار هم همین است که نمایندهای از مردم باشد و حرف و سوال مردم را با هنرمندان مطرح کند، آیا این درست است که براحتی به خبرنگار و مردم بی توجه باشیم؟ نکتهی بعدی این است که در هر شاخهای مثل ورزش، مربیان بعد از بازی وظیفه دارند که به سوال خبرنگاران جواب دهند، همانطور که مسئولین سازمانها و ادارات گوناگون وظیفه دارند که در نشست های خبری جوابگوی مردم باشند، پس این هم بدیهی است که یک هنرمند باید بعد از تمام شدن اجرایش جوابگوی سوالات خبرنگاران باشد و با آنها همکاری کند.
-احسان آبروی موسیقی پاپ
سوال بعدی که ذهنم را درگیر کرده بود این بود که چطور اهالی و اساتید موسیقیهای جدیتر مثل کلاسیک و سنتی موسیقی پاپ ایران و هنرمندانش را ضعیف و کم مایه میشمارند، با اینکه در این گزارش از احسان زیاد گلایه کردیم ولی او با اجرای دیشبش نشان داد که از لحاظ فنی هیچ کم ندارد و از خیلی خوانندههای سنتی و کلاسیک هم فنیتر و درستتر و صحیحتر میخواند، که در کنسرت های روزهای قبل ارکستر سمفونیک تهران که صادقی و نیما مسیحا به عنوان خواننده حضور داشتند در صدایشان کمی ضعفهای معمولی یک اجرای زنده دیده میشد در حالی که خواجه امیری با اجرای فوق العاده ی دیشبش توانست آبرویی برای موسیقی پاپ ایجاد کند و نشان داد که سطح فنی بسیاری از هنرمندان موسیقی پاپ از موسیقی های به اصطلاح جدی تر بالاتر است.
صدابردار کنسرت بهترین صدابردار کشور است؛ آلبوم جدیدم بهترین آلبومم خواهد بود.
گره موسیقی با لباسهایی یک دست به همراه میثم مروستی با 24 دقیقه تاخیر به روی صحنه میآیند، بعد از اجرای قطعهای خواجهامیری وارد صحنه میشود و آهنگ «برای آخرین بار» را اجرا میکند، بعد از این قطعه احسان رو به مردم میگوید: «آلبوم جدیدم به زودی زود اگر همه مجوزها را بگیرد اواخر فروردین وارد بازار میشود، این آلبوم مطمئنا بهترین آلبومم خواهد بود»
آهنگ بعدی که جو و شور عجیبی در سالن ایجاد می کند آهنگ «شیرین» است، قطعه ملایم بعدی همان آهنگ سریال میوه ممنوعه است که با اینکه بارها احسان آنرا اجرا کرده ولی هنوز این آهنگ خسته کننده نیست و همچنان حال آدم را کیفور میکند، احسان بعد از خواندن قطعه «تو چشمات مال من نیستو» از صدابردار تشکر می کند و او را بهترین صدابردار کشور معرفی می کند.
خواندن یکی از ترانههای آلبوم جدید؛ دنیا ما رو نخواست ما هم نخواستیم
آهنگ بعدی مربوط میشود به یکی از قطعات آلبوم جدید وی که ترانه سرایش مهرداد نصرتی بود و ریتم شادی هم داشت که متن شعرش این بود: «دنيا ما رونخواست و ما هم نخواستيم/ بريم يه جا كه خورشيداش دروغ نيست/ اونجا كه ماه ميخنده بيفروغ نيست/ اون جايي كه بيمنت است زمونه/ زندگي را ميسازيم عاشقوني»
بعد از این قطعه احسان قول داد که سه چهار قطعهی جدید از آلبومش را اجرا کند که بنا بردلایلی که هیچ کس نفهمید دیگر هیچ قطعهی جدیدی از آلبومش را اجرا نکرد.
آهنگ شاد میخواهید؟ پس آهنگ ملایم اجرا میکنم.
احسان طبق معمول برای چند باره از افشین یداللهی تشکر کرد و گفت خودم احساس میکنم این آلبوم بهترین آلبومم تا به حال خواهد بود، و خودم بی صبرانه منتظر منتشرشدن آلبوم خواهم ماند.
احسان در ادامه صحبتهایش گفت: «آهنگ شاد دیگه خیلی اجرا کردیم، باز میخواهید شاد اجرا کنیم؟ با گفتن بله توسط مردم او میگوید آخه دیگه آهنگ شاد نداریم» و در ادامه احسان آهنگ «هر چی آرزوی خوبه» را با ساکسیفون نوازی گوش نواز هومن نامداری شروع می کند.
میخواستم بت بگم چقدر پریشونم دیدم خودخواهیه دیدم نمی تونم...
قطعه زیبای بعدی مربوط به یکی از کارهای پدرش است که شامل تصنیفی میشد که احسان در بینش آواز فوق العاده ای را به همراه ویولون مروستی اجرا کرد و نشان داد که از خواننده های موسیقی سنتی چیزی کم ندارد.
قطعه «خوشبختی» از آلبوم آخر احسان قطعه بعدی کار است كه صدای ویولن مروستی در ابتدای قطعه دلنواز و گوشنواز است. این قطعه غمگین و عاشقانه كلا سطح و حال و هوایش با بقیهی آهنگهای احسان در آلبوم این قطعه فرق دارد، این ترانه احساسات ناجور و دلگداز عاشقانه و یادآوری خاطرات جداگشتگی از یار را بدجور به ذهن آدمی میتازاند.
قیطاسی هاج و واج می ماند که برود یا بماند
بعد از اجرای چندین آهنگ توسط خواجه امیری وسط قطعه «همه دنیا بخواد و تو بگی نه» مشکل فنی برای میکروفون قیطاسی نوازندهی فلوت پیش می آید که سازش را زمین میگذارد و بنده خدا میماند که سالن را ترک کند یا همانطور ایستاده به مردم نگاه کند، وسط اجرا از اینو اون میپرسد که بلاخره من چه کنم ولی همه سرگرم ساز زدند و توجهی به او نمیکنند او هم همینطور ایستاده تا آخر قطعه صبر میکند تا بعد از اجرا، احسان از مسئول فنی بخواهد که به مشکل او رسیدگی کند.
وقت برای تکنوازی نیست خودم میخونم
احسان که دیگرغلوگوییهایش ملکهای بر ذهناش شده خطاب به میثم مروستی گفت: «هر سازی بنده در زندگیم دیدم ایشان به نحو احسنت مینوازند»
قطعه بعدی مربوط میشود به همنوازی فوق العاده ویسل و ویولون که قیطاسی و مروستی قدرت نوازندگیشان را به رخ همگان می کشند، بعد از این قطعه احسان می گوید اینقدر اینا تند زدند که من گفتم الان پرواز می کنند
در ادامه ی صحبت او می گوید: «متاسفانه وقت برای تکنوازی نیست و ما وقت کم داریم و مجبوریم فقط دو آهنگ باقیمانده را اجرا کنیم»
خبری بهترین مدیر کل موسیقی کشور است، آلبومم فروردین دیگه حتما میاد
در ادامه احسان که همچنان دست از غلو گوییهایش برنمیداشت گفت: «جا دارد از دکتر خبری مدیر کل دفتر موسیقی و شعر تشکر کنم که به نظر من انصافا ایشان بدون هیچ اغراقی بهترین مدیر کل موسیقی تا به امروز بوده اند و من از ایشان تشکر می کنم، آقای خبری مدیریت خیلی خوب دارند و واقعا موسیقی کشور ما را جلو بردند و من صحبتی که با بقیه هنرمندان دارم، اکثر آنها هم از ایشون راضی هستند و از همین جا من خسته نباشید بهشان می گویم.»
احسان بعد از قطعه سلام آخر آهنگ پرنده مربوط به پدرش را اجرا کرد و در ساعت 20 و 55 دقیقه با تشکر و خداحفظی از مردم صحنه را ترک کرد.
حاشیه های کنسرت:
- خواجه امیری بارها از افشین یداللهی تشکر کرد و او را فرهیخته و یک اتفاق در 30 سال اخیر موسیقی و کشور معرفی کرد و گفت کسی مثل ایشان هر 30 سال در کشورمان ظهور می کند.
- بسیاری با داشتن بلیط در ردیف خبرنگاران نشسته بودند و بسیاری خبرنگاران هم روی صندلی دیگران نشته بودند، به همین دلیل بین خبرنگاران و مردم سر این موضوع بارها بحث شد.
- طبق معمول هیچ بروشوری برای معرفی عوامل کنسرت وجود نداشت.
- بر عکس کنسرت حمید عسگری، در این اجرا همه ی صندلی ها پر بود.
- طبق معمول در آخر کنسرت مسولین سالن وزارت کشوربا خبرنگاران برخورد بدی میکنند و اجازهی حضور خبرنگار به بک استیج را نمیدهند که با میانجیگری مسئولین شرکت آواری هنر، شرکت برگزار کننده این کنسرت میتوانیم پیش گروه برویم تا مصاحبهای را با خواجهامیری داشته باشیم ولی او طبق معمول از این کار امتناع میکند.
- دفترچه را نخوانید، گیج می شوید
بعد از چند روز تاخیر دفترچه ای از سوی مسئولین جشنواره آماده شد که درونش به معرفی اعضای گروه و قطعات پرداخته شده بود، نکته عجیب اینجاست که در این دفترچه قیطاسی به اشتباه نوازنده ویولون معرفی شده و همچنین قطعات خوانده شده هیچ ربطی به آهنگ هایی که در دفترچه بود نداشت و احتمالا فلسفه وجودی دفترچه این بوده است که خبر نگار و مردم را در پیدا کردن نام قطعات و نوازندگان سردرگم بگذارد.
- مسئولیت در قبال رسانهها
بعد از کنسرت دو سوال باز ذهن من را درگیر می کند، چرا هیچ کس به وظیفهی خود عمل نمیکند؟ مگر جناب خواننده برای اجرایش از مردم پول دریافت نمیکند؟ مگر مردم او را حمایت نمیکند؟ پس او باید به سوالات مردم جواب دهد و از خواستههای آنان با خبر شود. خب رسالت خبرنگار هم همین است که نمایندهای از مردم باشد و حرف و سوال مردم را با هنرمندان مطرح کند، آیا این درست است که براحتی به خبرنگار و مردم بی توجه باشیم؟ نکتهی بعدی این است که در هر شاخهای مثل ورزش، مربیان بعد از بازی وظیفه دارند که به سوال خبرنگاران جواب دهند، همانطور که مسئولین سازمانها و ادارات گوناگون وظیفه دارند که در نشست های خبری جوابگوی مردم باشند، پس این هم بدیهی است که یک هنرمند باید بعد از تمام شدن اجرایش جوابگوی سوالات خبرنگاران باشد و با آنها همکاری کند.
-احسان آبروی موسیقی پاپ
سوال بعدی که ذهنم را درگیر کرده بود این بود که چطور اهالی و اساتید موسیقیهای جدیتر مثل کلاسیک و سنتی موسیقی پاپ ایران و هنرمندانش را ضعیف و کم مایه میشمارند، با اینکه در این گزارش از احسان زیاد گلایه کردیم ولی او با اجرای دیشبش نشان داد که از لحاظ فنی هیچ کم ندارد و از خیلی خوانندههای سنتی و کلاسیک هم فنیتر و درستتر و صحیحتر میخواند، که در کنسرت های روزهای قبل ارکستر سمفونیک تهران که صادقی و نیما مسیحا به عنوان خواننده حضور داشتند در صدایشان کمی ضعفهای معمولی یک اجرای زنده دیده میشد در حالی که خواجه امیری با اجرای فوق العاده ی دیشبش توانست آبرویی برای موسیقی پاپ ایجاد کند و نشان داد که سطح فنی بسیاری از هنرمندان موسیقی پاپ از موسیقی های به اصطلاح جدی تر بالاتر است.
افزودن یک دیدگاه جدید